Czy osoba, która ma ukończone studia magisterskie - filologia polska oraz studia podyplomowe logopedia i terapia pedagogiczna ma kwalifikacje do zajmowania stanowiska pedagoga czy tylko do zajmowania stanowiska logopedy i prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych?

Według mojej opinii dana osoba nie posiada kwalifikacji do zajmowania stanowiska nauczyciela-pedagoga.
Zgodnie z art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 z późn. zm.) szczegółowe kwalifikacje wymagane od nauczycieli, wskazując w szczególności poziom wykształcenia i jego zakres w odniesieniu do poszczególnych typów szkół i placówek, określa w drodze rozporządzenia minister właściwy do spraw oświaty i wychowania. Aktualnie obowiązującym aktem prawnym w tym zakresie jest rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. Nr 50, poz. 400) – dalej r.k.n. Jak wynika z § 20 r.k.n. kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela-pedagoga posiada osoba, która ukończyła studia magisterskie na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub studia magisterskie na dowolnym kierunku i studia podyplomowe w zakresie prowadzonych zajęć oraz posiada przygotowanie pedagogiczne. Z treści pytania wynika, że dana osoba ukończyła logopedię z terapią pedagogiczną w formie studiów podyplomowych. Jednak według mojej opinii ukończenie tego typu studiów nie nadaje kwalifikacji do zajmowania stanowiska nauczyciela-pedagoga. Uważam, że tego typu studia nadają kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela-logopedy oraz do prowadzenia indywidualnych i grupowych zajęć korekcyjno-kompensacyjnych (terapeutycznych) z dziećmi i młodzieżą ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w szczególności z tymi, które przejawiają trudności w nauce szkolnej, zwłaszcza w zakresie czytania i pisania (dysleksji, dysortografii, dysgrafii) i przyswajania treści matematycznych (dyskalkulia). Jednak ostateczną decyzję w tej sprawie musi podjąć dyrektor szkoły.
 
Krzysztof Lodziński