Nadzór pedagogiczny jest związany z systemem kontroli zarządzającej, integrującej i wzbogacającej dotychczasowe procedury kontrolne w szkole lub placówce. Zbieżność celów i zadań pozwala na wykorzystywanie działań nadzoru pedagogicznego w ramach kontroli zarządzającej.

Nadzór pedagogiczny sprawowany jest według zasad określonych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. Nr 168, poz. 1324) wydanym na podstawie art. 35 ust. 6 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) w formie ewaluacji, kontroli i wspomagania. W związku z tym, kontrola i ewaluacja oraz kontrola zarządcza, zawierają wiele podobnych zadań i celów szczegółowych, takich jak zgodność z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi, skuteczność i efektywność działań, efektywność i skuteczność przepływu informacji, wiarygodność, przestrzeganie zasad etycznego postępowania. Kontrola zarządcza, dotycząca w szczególności sfery wykorzystania finansów publicznych, gwarantujących realizację celów i zadań statutowych, wprowadzona z przepisami ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) oraz komunikatu Ministra Finansów z 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych Nr 23 (Dz. Urz. Min. Fin. 2009 nr 15, poz. 84) - zastąpiła dotychczasową kontrolę wewnętrzną i kontrolę finansową. Sformułowane w przepisach wymagania odnośnie nadzoru pedagogicznego i kontroli zarządczej, zawarte są w aktach wykonawczych wydanych na podstawie dwóch różnych ustaw, a więc zasadnym wydaje się odrębne planowanie kontroli zarządczej i audytu wewnętrznego, oraz kontroli i ewaluacji. Jednakże wspólne cele stosowania form nadzoru pedagogicznego i kontroli zarządczej, wskazują iż warunkiem usprawniania metod zarządzania jest ich spójność w kontekście osiągnięcia celów funkcjonowania szkoły lub placówki.

Bożena Barszczewska