Jeżeli w przedstawionym przez nauczyciela zaświadczeniu nie został określony wymiar godzin według mojej opinii nie ma podstaw do uznania, że omawiany nauczyciel posiada przygotowanie pedagogiczne.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 z późn. zm.) stanowisko nauczyciela może zajmować osoba, która oprócz tego, że przestrzega podstawowych zasad moralnych oraz spełnia warunki zdrowotne niezbędne do wykonywania zawodu nauczyciela posiada wyższe wykształcenie z odpowiednim przygotowaniem pedagogicznym lub ukończyła zakład kształcenia nauczycieli i podejmuje pracę na stanowisku, do którego są to wystarczające kwalifikacje. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania w drodze rozporządzenia, określa szczegółowe kwalifikacje wymagane od nauczycieli, wskazując w szczególności poziom wykształcenia i jego zakres w odniesieniu do poszczególnych typów szkół i placówek, warunki uzyskiwania kwalifikacji do nauczania języków obcych, także poprzez egzaminy znajomości języka i wykaz tych egzaminów oraz może określić szkoły i wypadki, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli, uwzględniając w szczególności potrzeby kształcenia zawodowego.
Pod względem kwalifikacji stanowisko nauczyciela może zajmować osoba, która posiada wyższe wykształcenie z odpowiednim przygotowaniem pedagogicznym lub ukończyła zakład kształcenia nauczycieli. Ustawodawca dopuścił jednak możliwość określenia przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania w drodze rozporządzenia szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających określonego wykształcenia.
Szczegółowe kwalifikacje wymagane od nauczycieli zostały określone w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 10 września 2002 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. Nr 155, poz. 1288 z późn. zm.).
Jak wynika z treści pytania omawiany nauczyciel posiada wykształcenie wyższe magisterskie z zakresu historii. Pomimo że autor pytania nie określa typu szkoły, kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w liceach ogólnokształcących, liceach profilowanych, technikach i szkołach policealnych określa § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia.
W związku z powyższym można stwierdzić, że osoba, która legitymuje się dyplomem ukończenia studiów magisterskich na kierunku historia posiada kwalifikacje merytoryczne do nauczania przedmiotu historia we wszystkich typach szkół. Jednak, aby mogła nauczać tego przedmiotu w szkole musi posiadać przygotowanie pedagogiczne. Definicja przygotowania pedagogicznego została wprowadzona rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 października 1991 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli nie mających wyższego wykształcenia (Dz. U. Nr 98, poz. 433 z późn. zm.). Do czasu ukazania się powyższego rozporządzenia, przepisy uprzednio obwiązujące nie precyzowały co należy rozumieć przez przygotowanie pedagogiczne. Tak więc osoby zatrudnione na stanowiskach nauczycieli do czasu wprowadzenia definicji przygotowania pedagogicznego uzyskiwały to przygotowanie poprzez ukończenie jednej z niżej wymienionych form kształcenia:

  1. studiów pedagogicznych,
  2. zakładu kształcenia nauczycieli (były to: dawne licea pedagogiczne, licea pedagogiczne dla wychowawczyń przedszkoli, studium nauczycielskie, studium wychowania przedszkolnego, studium nauczania początkowego, pedagogiczne studium techniczne, kolegium nauczycielskie, kolegium kształcenia nauczycieli języków obcych),
  3. studiów wyższych w specjalnościach, w których plany nauczania przewidywały przygotowanie pedagogiczne,
  4. studium pedagogicznego przy szkołach wyższych,
  5. kursu pedagogicznego organizowanego przez organ administracji szkolnej lub IKN,
  6. studium pedagogicznego,
  7. studiów wyższych na kierunku i specjalności kształcącej nauczycieli,
  8. międzywydziałowego studium pedagogicznego,
  9. studium Doskonalenia Pedagogicznego dla Nauczycieli Akademickich,
  10. studium podyplomowego dla nauczycieli,
  11. innej formy przygotowania do pracy w zawodzie nauczyciela, organizowanej w systemie dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli i nauczycieli akademickich.

Jak wynika z treści pytania omawiana osoba rozpoczęła studia wyższe w 1995 r., czyli podlega przepisom określonym w ww. rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 10 września 2002 r. Zgodnie z § 1 pkt 3 tego rozporządzenia przez przygotowanie pedagogiczne należy rozumieć nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki szczegółowej, nauczanych w powiązaniu z kierunkiem (specjalnością) kształcenia i praktyką pedagogiczną - w wymiarze nie mniejszym niż 270 godzin, oraz odbycie pozytywnie ocenionych praktyk pedagogicznych w wymiarze nie mniejszym niż 150 godzin. O posiadaniu przygotowania pedagogicznego świadczy dyplom lub inny dokument wydany przez szkołę wyższą, dyplom ukończenia zakładu kształcenia nauczycieli i świadectwo ukończenia pedagogicznego kursu kwalifikacyjnego. Proszę zauważyć, że jak wynika z § 19 ww. rozporządzenia, określony powyżej wymiar przygotowania pedagogicznego nie dotyczy osób, które przed dniem wejścia w życie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 października 1991 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia (Dz. U. Nr 98, poz. 433 z późn. zm.), uzyskały przygotowanie pedagogiczne w formach i w wymiarze zgodnym z obowiązującymi wówczas przepisami.
Z treści pytania wynika, że omawiany nauczyciel dostarczył zaświadczenie, iż w trakcie studiów zaliczył blok przedmiotów pedagogicznych: pedagogikę, psychologię, dydaktykę historii, przedmioty uzupełniające oraz odbył praktyki pedagogiczne. Przedstawienie zaświadczenia z uczelni o posiadanym przygotowaniu pedagogicznym jest dopuszczalne, gdyż jak już wcześniej wspominałem o posiadaniu przygotowania pedagogicznego świadczy dyplom lub inny dokument wydany przez szkołę wyższą. Jednak według mojej opinii w przedstawionym zaświadczeniu oprócz wymienienia przedmiotów powinien zostać określony wymiar godzin, w którym były one realizowane. Jeżeli w przedstawionym przez nauczyciela zaświadczeniu nie został określony wymiar godzin według mojej opinii nie ma podstaw do uznania, że omawiany nauczyciel posiada przygotowanie pedagogiczne.