W szkole podstawowej nauczyciel błędnie wpisał ocenę z jednego przedmiotu na świadectwie ucznia klasy V. W połowie kolejnego roku szkolnego rodzic zgłosił zaistniały fakt i poprosił o zweryfikowanie błędu.
W jaki sposób rozwiązać ten problem?

W przypadku, gdy w treści świadectwa szkolnego promocyjnego wystąpi błąd lub oczywista omyłka, należy dokonać jego sprostowania.
Jak wynika z § 13 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 14 marca 2005 r. w sprawie zasad wydawania oraz wzorów świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych, sposobu dokonywania ich sprostowań i wydawania duplikatów, a także zasad legalizacji dokumentów przeznaczonych do obrotu prawnego z zagranicą oraz zasad odpłatności za wykonywanie tych czynności (Dz. U. Nr 58, poz. 504, z późn. zm.) szkoła, z własnej inicjatywy albo na wniosek ucznia lub absolwenta, może w treści świadectwa szkolnego promocyjnego dokonać sprostowania błędów i oczywistych omyłek. Sprostowania błędu lub oczywistej omyłki (taka zaistniała w tym przypadku) dokonuje się na podstawie odpowiedniego dokumentu (w tym przypadku na podstawie arkusza ocen) przez skreślenie kolorem czerwonym nieprawidłowego zapisu i czytelne wpisanie nad skreślonymi wyrazami właściwych danych. Na końcu dokumentu (świadectwa promocyjnego) należy umieścić adnotację "Dokonano sprostowania" oraz podpis osoby upoważnionej do wystawienia świadectwa, datę i pieczęć urzędową. Należy pamiętać, że informację o dokonanym sprostowaniu umieszcza się w arkuszu ocen. Natomiast nie dokonuje się sprostowań błędów i oczywistych omyłek w treści świadectw ukończenia szkoły. Świadectwo ukończenia szkoły zawierające błędy lub omyłki podlega wymianie.

Krzysztof Lodziński