Badanie przywołuje Związek Nauczycielstwa Polskiego (ZNP). Wynika z niego, że wielu młodszych nauczycieli w Polsce deklaruje, że rozważa odejście z zawodu. Co trzeci nauczyciel, który odszedł z zawodu w ostatnich latach, miał mniej niż pięć lat stażu. ZNP wskazuje, że to sygnał, że sam fakt wejścia do zawodu nie wystarcza, potrzebne są programy systematycznego wsparcia: mentoring w pierwszych latach pracy, zmniejszenie obciążeń biurokratycznych, ścieżki specjalizacji dopasowane do zainteresowań i kompetencji młodych nauczycieli.
Ogólne niezadowolenie z wynagrodzenia
Tylko 20 proc. nauczycieli deklaruje zadowolenie z wynagrodzenia, co stanowi jeden z niższych wyników (średnia dla badanych krajów UE: 37 proc.).
Na tle innych krajów w Polsce szczególnie szeroko rozpowszechnione wśród kadry nauczycielskiej jest przekonanie, że jej głos nie jest uwzględniany przez władze. Tylko 15 proc. nauczycieli wskazało, że decydenci cenią opinie nauczycieli, a 9 proc., że nauczyciele w Polsce mają wpływ na politykę edukacyjną.
Wielu polskich nauczycieli nie czuje również, że ich praca jest ceniona. Jedynie 2 na 3 nauczycieli czuje się docenianych przez uczniów (66 proc.), a co drugi – przez rodziców (53 proc.). Jeszcze rzadziej nauczyciele czują, że władze cenią ich opinie (15 proc.), ich zawód jest doceniany w społeczeństwie (10 proc.) i w mediach (9 proc.). - Na tle innych krajów takie wyniki lokują Polskę w grupie państw o najniższym poziomie odczuwanego poważania społecznego – zwraca uwagę ZNP.
Zobacz również: NSA: Dyrektor szkoły zwolniony, choć nikomu nie stała się krzywda
Stres zawodowy dużym problemem
Znaczna część polskich nauczycieli zmaga się ze stresem zawodowym – ponad jedna trzecia (38 proc.) doświadcza w pracy stresu w znacznym lub dużym stopniu. Skutki stresu widać szczególnie w sferze psychicznej: 30 proc. nauczycieli ocenia, że praca w znacznym lub dużym stopniu negatywnie wpływa na ich zdrowie psychiczne, a 21 proc. – na zdrowie fizyczne. Zaburzenia równowagi między obowiązkami zawodowymi a życiem osobistym deklaruje 63 proc. nauczycieli. Za główne źródła stresu zawodowego polscy nauczyciele uważają wychowawcze i relacyjne aspekty swojej pracy oraz obciążenie zadaniami administracyjnymi.
Są też pozytywne emocje
Z badania wynika, że nauczyciele w Polsce odczuwają bardzo pozytywne emocje wobec nauczania. Niemal wszyscy (99 proc.) lubią przedmiot, którego uczą, i utrzymują, że uczą z entuzjazmem (93 proc.). Wśród krajów uczestniczących w badaniu Polska charakteryzuje się jednym z najwyższych odsetków nauczycieli (88 proc.), którzy uważają za bardzo ważne w swojej pracy to, że lubią pracę z dziećmi i młodzieżą (średnia TALIS 49 – 73 proc., dla krajów UE 22-76 proc.).
Polska wyróżnia się też na tle innych krajów wysokim udziałem nauczycieli w doskonaleniu zawodowym w zakresie pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (84 proc. uczestniczyło w doskonaleniu w ostatnim roku przed badaniem, średnio we wszystkich krajach badania: 55 proc.) oraz w obszarze indywidualizacji nauczania (75 proc. polskich nauczycieli, średnio we wszystkich badanych krajach – 59 proc., średnio w badanych krajach UE – 50 proc.).
TALIS (Teaching and Learning International Survey) to międzynarodowy program badawczy poświęcony organizacji nauki i nauczania, sposobom oraz warunkom pracy nauczycieli i szkół, prowadzony przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju OECD od 2008 r.
Celem TALIS jest wsparcie systemów edukacyjnych w realizacji skutecznych polityk oraz praktyk edukacyjnych na rzecz jakości nauczania. Badanie w każdym kraju prowadzone jest na reprezentatywnej próbie nauczycieli, zapewnia porównywalność wyników pomiędzy krajami. Polska uczestniczy w TALIS po raz trzeci, wcześniej w roku 2008 i 2013. Badanie TALIS 2024 w Polsce przeprowadził Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Cena promocyjna: 89.1 zł
|Cena regularna: 99 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 69.3 zł












