O ujawnienie nazwisk autorów podstawy wystąpiła - w trybie dostępu do informacji publicznej - Fundacja Przestrzeń dla edukacji. MEN wydało decyzję odmowną, którą wnioskodawca zaskarżył do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
 

NSA nakazuje ujawnienie nazwisk ekspertów

Resort edukacji w odpowiedzi na skargę argumentował, że autorzy podstawy programowejnie pełnią funkcji publicznych i dlatego nie ma powodu do ujawniania ich nazwisk. Tym bardziej, że MEN zawarł z nimi jedynie umowy cywilnoprawne. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie takiej argumentacji nie podzielił.

W wyroku z dnia 20 września 2017 r. (sygn. akt II SA/Wa 735/17) WSA stwierdził, że brakuje racjonalnych przesłanek uzasadniających utajnianie imion i nazwisk osób, które zadania realizowały w wyniku realizacji zawartych z organem państwowym umów cywilnoprawnych.

Naczelny Sąd Administracyjny 21 czerwca 2018 r. oddalił skargę kasacyjną resortu edukacji, a tym samym ostatecznie przesądził o koniecznieści ujawnienia nazwisk autorów podstawy programowej.

MEN musi ujawnić nazwiska autorów podstawy programowej>>


182 autorów podstawy programowej

Pytanie o listę nazwisk autorów podstawy programowej ponowili posłowie: Kinga Gajewska, Monika Wielichowska, Zofia Czernow, Marcin Kierwiński, Joanna Frydrych w interpelacji. Poprosili też resort edukacji o przedstawienie przesłanek, jakimi kierowawali się przy ich doborze.

MEN przedstawił listę 182 ekspertów, którzy brali udział w tworzeniu podstawy programowej. W odpowiedzi na interpelację tłumaczy, że w skład zespołów tworzących poszczególne podstawy programowe wchodzili: "nauczyciele akademiccy, doświadczeni nauczyciele poszczególnych typów szkół, metodycy, eksperci systemu egzaminacyjnego, jak również eksperci w zakresie specjalnych potrzeb edukacyjnych".

Wiceminister Maciej Kopeć tłumaczy także, że dobrano osoby, które pracowały w Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, Ośrodku Rozwoju Edukacji, Instytucie Badań Edukacyjnych, Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji. Tłumaczy, że ekspertów wyznaczyła minister edukacji.