Facebook, największy na świecie serwis społecznościowy, jest już znany firmom i organizacjom jako fantastyczne miejsce do budowania i rozpowszechniania marki pracodawcy, a przez swoje strony i ogłoszenia o pracy nadal udowadnia, że jest optymalnym kanałem pozyskiwania i rekrutacji pasywnych talentów.
 
Dlaczego szukać ludzi na Facebooku?
 
W ostatnich kilku miesiącach Facebook przeprowadził szeroką kampanię, aby zachęcić ponad 1,1 miliarda swoich aktywnych każdego miesiąca użytkowników na całym świecie do aktualizacji zawartych w ich profilach informacji na temat zawodu i wykształcenia. Miało to poprawić wyniki nowej, przełomowej wyszukiwarki, Graph Search. Podnosi ona komfort korzystania z serwisu przez użytkowników, firmy i rekruterów.
 
Chociaż sieci zawodowe, takie jak LinkedIn, umożliwiają dotarcie do specjalistów, którzy mniej lub bardziej aktywnie poszukują pracy i są obecni w sieci, zapewniają one rekruterom kontakt jedynie z około 25 proc. rynku. Natomiast Facebook to nie tylko największy na świecie serwis społecznościowy, lecz także najbardziej zaangażowana sieć społecznościowa, która daje rekrutującym możliwość rozszerzenia zasięgu ich działań i zdecydowanie częściej pozwala skontaktować się we właściwy sposób z większą liczbą odpowiednich osób. 
 
Pozyskiwanie talentów na Facebooku staje się proste: Graph Search Recruiter
 
Jeśli szukałeś ostatnio na Facebooku osób, miejsc lub treści, używałeś socjogramu Graph Search. Znajdujący się w górnej części ekranu pasek wyszukiwania to więcej niż docelowe szukanie kluczowych słów, czyli to, co oferuje wyszukiwarka Google. Socjogram Graph Search pozwala używać naturalnego języka, aby bezpośrednio dotrzeć do konkretnych wyników pobranych z informacji znajdujących się w Twojej sieci i wokół niej.
 
Dla rekruterów jest to rewolucyjne narzędzie, gdyż pozwala bezpośrednio pozyskiwać kandydatów odpowiadających konkretnym opisom stanowisk pracy. Jeśli pracujesz na przykład w firmie technologicznej w rejonie zatoki San Francisco, aby wyświetlić listę potencjalnych lokalnych kandydatów, możesz wpisać „inżynierowie oprogramowania, którzy mieszkają w San Francisco”. Możesz uzyskać jeszcze bardziej szczegółowe dane, dodając kwalifikacje, jak np. „inżynierowie oprogramowania, którzy mieszkają w San Francisco, absolwenci Stanford, pracujący dla firmy Microsoft”. Możesz nawet uzyskać przedstawienie osób i ich referencje, wpisując takie hasła, jak „przyjaciele moich przyjaciół, którzy są inżynierami oprogramowania w San Francisco”.
 
Wyszukiwanie lokalizacji, historii zatrudnienia i wykształcenia oraz umiejętności zawodowych
 
Aplikacja Graph Search Recruiter dostosowuje narzędzie Graph Search (socjogram) Facebooka specjalnie do pozyskiwania talentów, co ułatwia rekruterom odpowiednie wykorzystanie ogromnej i rosnącej bazy Facebooka – zawierającej lokalizacje użytkowników, ich historie zatrudnienia i wykształcenia, umiejętności zawodowe, dane demograficzne, zainteresowania i wiele innych informacji – do realizacji swoich zadań w zakresie zatrudnienia. Za jednym kliknięciem rekrutujący z poszczególnych firm mogą natychmiast zobaczyć, którzy użytkownicy Facebooka pasują do konkretnego stanowiska. Pozwala to rekrutującym wydobyć pełną wartość z bazy danych Facebooka.
 
Spersonalizowane, aktualne i wiarygodne  treści
 
Wysoce zindywidualizowane, tworzone przez użytkowników treści wprowadzane są przez nich dość regularnie. To sprawia, że są aktualne. Ponieważ osobista sieć jest przypisana do każdego profilu, stale zmieniające się opisy umiejętności i osiągnięcia mogą być weryfikowane. Mało prawdopodobne jest, aby ktoś kłamał czy naginał prawdę przed całą wspólnotą członków rodziny, przyjaciół i współpracowników.
 
Zarządzaj swoją pulą talentów
 
Graph Search Recruiter oferuje pracodawcom dodatkowe korzyści: mogą oni używać tego rozwiązania do śledzenia użytkowników, z którymi się kontaktowali lub którzy ubiegali się u nich o pracę, a także otrzymywać propozycje potencjalnych kandydatów przez identyfikację w sieci rekrutującego odpowiedniej osoby, do której mogą być podłączeni pracownicy firmy. W ten sposób możliwe jest połączenie wysiłków poszukiwania i oceny osiąganych wyników/wydajności.
 
Minimalizacja kosztów rekrutacji
 
Jeśli rekrutujący mają swoje konta w sieci, będą mogli za darmo skontaktować się z użytkownikiem Facebooka, którego chcą pozyskać. W odwrotnym przypadku mogą zapłacić tylko dolara, co jest dziesięć razy tańsze niż wysyłanie wewnętrznych maili np. w LinkedIn.
 
Oszczędź swój czas
 
Narzędzie Graph Search Facebooka pomaga użytkownikom i przedsiębiorstwom zawęzić proces wyszukiwania w celu znalezienia tylko najbardziej istotnych informacji. Natomiast aplikacja Graph Search Recruiter przenosi branżę rekrutacji społecznej na nowy poziom, udostępniając rekruterom największą bazę talentów na świecie – Facebook. Dzięki temu rekruterzy mogą poświęcić więcej czasu na zatrudnianie odpowiednich osób, a mniej na ich poszukiwanie.
 
Jerome Lafuite
Multiposting, Work4