Gamifikacja (ang. gamification) jest wykorzystywaniem elementów gier (mechaniki, mechanizmów i komponentów) oraz zasad projektowania gier w rozwiązywaniu problemów, które same w sobie nie są grami. Gamifikacja jako metoda uczenia oraz motywowania pracowników oparta jest o gry. Podobnie jak one posiada sprecyzowany cel oraz reguły.
 
Procesy biznesowe, takie jak szkolenia, czy po prostu codzienne obowiązki, stają się ciekawsze z wykorzystaniem niestandardowych rozwiązań. To także sprawia, że pracownicy stają się bardziej otwarci i kreatywni w zadaniach, które w trakcie pracy należy wykonać.
 
Istotną rolę w gamifikacji odgrywa system nagradzania pracowników, który pomaga firmie nawiązać nowe kontakty - zarówno te zewnętrze (klienci) jak i wewnętrzne (pracownicy) oraz wpływa na właściwe zachowania personelu.
 
Gamfikacja kojarzona głównie z grami i zabawami, oznacza także pobudzanie produktywności i zaangażowania. Według badań, w firmach stosujących gamifikację, wydajność pracowników wzrosła o 43%, zaangażowanie o 60%. Dodatkowo pracownicy są zdecydowanie mniej skłonni do odejścia (87%). Prawie 23% firm poprzez wykorzystanie tej metody osiągnęło większych przychód.
 
Według badań do końca tego roku około 70% z 200 największych organizacji na świecie będzie posiadała co najmniej jedną aplikację z wykorzystaniem gamifikacji.