Odpowiedź

Zasady wypłacania dodatku specjalnego powinny wynikać z postanowień zawartych w regulaminie wynagradzania.
Zgodnie z art. 36 ust. 5 ustawy z 21.11.2008 r. o pracownikach samorządowych – dalej u.p.s., pracownikowi samorządowemu z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań może zostać przyznany dodatek specjalny. W praktyce oznacza to, że ma on fakultatywny charakter, a wprowadzenie takiego składnika wynagrodzenia leży w gestii pracodawcy. Jeśli zatem zdecyduje on, że w przypadku wystąpienia okoliczności, o których mowa w art. 36 ust. 5 u.p.s. zatrudnionym w ramach umowy o pracę dodatek specjalny będzie przysługiwał, wówczas – stosownie do art. 39 ust. 2 pkt 2 u.p.s. – warunki i sposób jego przyznawania musi określić w regulaminie wynagradzania. Poza przesłankami uzasadniającymi przyznanie dodatku i jego wysokością, regulamin ten powinien również wskazywać zasady jego wypłacania. Mowa tu o zapisach, z których musi wynikać, czy dodatek specjalny jest pomniejszany za okresy usprawiedliwionych nieobecności, a jeśli tak, to w jaki sposób (proporcjonalnie, czy nieproporcjonalnie). Postanowienia regulaminu w tej kwestii powinny się odnosić do wszystkich rodzajów nieobecności, czyli zasad wypłacania dodatku za okres pobierania wynagrodzenia chorobowego oraz zasiłków chorobowego, opiekuńczego i macierzyńskiego, jak również urlopu wypoczynkowego.

Autor odpowiedzi: Magdalena Skalska
Odpowiedzi udzielono 11.09.2017 r.