Takim przykładem dobrych praktyk był warszawski Dom Braci Jabłkowskich, który organizował dla swojego prawie 1000 osobowego zespołu zajęcia rekreacyjno-sportowe, dbał o ich wypoczynek i o członków rodzin. W zasadzie można by powiedzieć, że były to poczatki corporate wellness w Polskim wydaniu. Pracownicy tej firmy po jej likwidacji spotykali się jeszcze przez wiele lat na corocznych zjazdach, wspominając wspólnie spędzone chwile.
100 lat polskiego wellnessu w firmie
Już niektórzy przedwojennii pracodawcy zauważyli, że kreowanie wysokiej kultury pracy połączone z dbałością o kondycję i dobre samopoczucie swoich pracowników jest kluczem do sukcesu.
Obecnie - po prawie 50 latach komuny i gwałtownej ekspansji kapitalizmu - wiele firm znowu czyni próby zadbania o kondycję i dobre samopoczucie swoich pracowników. Organizują dni zdrowia, wyjazdy rodzinne czy kupują karnety na zajęcia sportowe.
Ale czasy w których obecnie żyjemy, znacząco odbiegają od czasów naszych dziadków. Wzrosło tempo życia a rozwój technologii powoduje, że coraz więcej wymagamy od siebie i innych. Ilość informacji, którą nasi dziadowie pochłaniali w ciagu swojego życia, my pochłaniamy w ciągu jednego miesiąca. Stres stał się cichym zabójcą, a większość współczesnych chorób ma podłoże psychosomatyczne.
Alarmowym dzwonkiem są też prognozy demograficzne, które mówią, że za kilka lat pracodawcy zmierzą się ze znacznie starszym pracownikiem i konsekwencjami „bolączek” jego wieku dla swojej organizacji.
Ponadto pracownicy stają się coraz bardziej świadomi swoich potrzeb; wszak to oni są odbiorcami dynamicznie rozwijającej się branży wellnes: zdrowej żywności, centrów jogi, ośrodków fitness, gabinetów masaży czy różnych terapii i szkoleń.
To wszystko konfrontuje współczesnego pracodawcę z zupełnie nowym wyzwaniem, a odpowiedź nie może pozostać taka sama, jak ta sprzed 90 lat.
Nie wystarczaja już organizowane od czasu do czasu eventy zdrowotne czy wykup kart do klubu fitness. Potrzebne jest przemyślane, zintegrowane podejście strategiczne poparte solidną analizą potrzeb.
Nadszedł więc czas kompleksowych - dostosowanych do potrzeb pracowników i celów biznesowych organizacji - programów wellness, mocno osadzonych w kulturze organizacyjnej firmy i pomagających tę kulturę kreować. Bo okazuje się, że tu drzemie ogromny - niewykorzystany potencjał dla organizacji. A czas, kiedy sceptyczni pracodawcy zobaczą w miękkich działaniach twarde cyfry właśnie się rozpoczął. Nadeszła w Polsce Era wellnessu w firmie.
Beata Dyraga
prekursorka i główny ekspert programów corporate wellness w Polsce
Podczas tegorocznych Rozwiązań HR autorka powyszego artykułu przedstawi najnowsze trendy w dziedzinie corporate wellness - Wellness narzędziem odśrodkowego wzmocnienia firmy – na przykładzie casu firmy Pol-inowex.
Rozwiązania HR, 22 października, Warszawa
zarezerwuj miejsce!
Szczegóły na stronie: http://konferencja.abc.com.pl/rozwiazaniahr/