Powołanie Komisji do spraw wyjaśnienia mechanizmów represji wobec organizacji społeczeństwa obywatelskiego oraz działaczy społecznych w latach 2015-2023

ZARZĄDZENIE Nr 15
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 10 kwietnia 2025 r.
w sprawie powołania Komisji do spraw wyjaśnienia mechanizmów represji wobec organizacji społeczeństwa obywatelskiego oraz działaczy społecznych w latach 2015-2023

Na podstawie art. 12 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2024 r. poz. 1050 i 1473) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
 Tworzy się Komisję do spraw wyjaśnienia mechanizmów represji wobec organizacji społeczeństwa obywatelskiego oraz działaczy społecznych w latach 2015-2023, zwaną dalej "Komisją".
2.
 Komisja jest organem pomocniczym Prezesa Rady Ministrów.
§  2.
 Zadaniem Komisji jest wyjaśnienie mechanizmów represji stosowanych w latach 2015-2023 wobec organizacji społeczeństwa obywatelskiego oraz osób fizycznych, które aktywnie działały na rzecz zasad praworządności i praw człowieka, zwanych dalej "działaczami społecznymi".
§  3.
1.
 W skład Komisji wchodzi 11 członków, w tym:
1)
trzy osoby wyznaczone przez Ministra Sprawiedliwości;
2)
trzy osoby wyznaczone przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych;
3)
jedna osoba wyznaczona przez ministra właściwego do spraw informatyzacji;
4)
jedna osoba wyznaczona przez Ministra Koordynatora Służb Specjalnych;
5) 1
jedna osoba wyznaczona przez Przewodniczącego Komitetu do spraw Pożytku Publicznego;
6)
jedna osoba wyznaczona przez Prokuratora Krajowego;
7)
jedna osoba wyznaczona przez Komendanta Głównego Policji.
2.
 Przewodniczącego Komisji wskazuje Prezes Rady Ministrów, spośród członków Komisji.
3.
 Przewodniczący wyznacza sekretarza Komisji spośród członków Komisji, o których mowa w ust. 1 pkt 1.
4.
 W skład Komisji może wchodzić jedynie osoba, która charakteryzuje się znajomością problematyki związanej z przedmiotem prac Komisji, a także posiada niezbędną wiedzę na temat metod działania Policji, prokuratury oraz organów regulacyjnych w stosunku do organizacji społeczeństwa obywatelskiego i działaczy społecznych.
5.
 Poza członkami, o których mowa w ust. 1, stały udział w pracach Komisji biorą:
1)
prokurator wyznaczony przez Prokuratora Krajowego;
2)
Pełnomocnik Komendanta Głównego Policji do Spraw Ochrony Praw Człowieka.
6. 2
  Komisja może współpracować z innymi organami ochrony prawa, w szczególności Rzecznikiem Praw Obywatelskich, Prezesem Urzędu Ochrony Danych Osobowych, organami samorządów prawniczych, w tym Naczelną Radą Adwokacką i Krajową Radą Radców Prawnych, a także z organizacjami społeczeństwa obywatelskiego, działaczami społecznymi oraz aktywistami działającymi na rzecz społeczeństwa obywatelskiego.
7.
 Przewodniczący może zapraszać, z własnej inicjatywy albo na wniosek członka Komisji, do udziału w pracach Komisji, z głosem doradczym, osoby, których wiedza i doświadczenie mogą być przydatne do wykonywania zadań Komisji.
§  4.
1.
 Pracami Komisji kieruje przewodniczący.
2.
 Do zadań przewodniczącego należy w szczególności:
1)
zwoływanie posiedzeń Komisji - z własnej inicjatywy albo na wniosek co najmniej połowy liczby członków Komisji;
2)
przewodniczenie posiedzeniom Komisji;
3)
określanie porządku obrad Komisji;
4)
reprezentowanie Komisji na zewnątrz;
5)
określanie szczegółowych zadań niezbędnych do realizacji zadań Komisji oraz sposobu ich wykonania przez członków Komisji;
6)
powierzanie poszczególnym członkom Komisji wykonania określonych zadań służących realizacji zadań Komisji, z uwzględnieniem wniosków zgłaszanych przez członków Komisji;
7)
monitorowanie prac Komisji oraz zespołu, o którym mowa w § 8.
3.
 Przewodniczący może zlecać sporządzenie ekspertyz, opinii, analiz oraz raportów na potrzeby prac Komisji.
4.
 W przypadku nieobecności przewodniczącego pracami Komisji kieruje wyznaczony przez niego członek Komisji.
§  5.
 Osoby wchodzące w skład Komisji w zakresie sprawowania swoich funkcji w Komisji są niezależne.
§  6.
1.
 Do zadań sekretarza należy obsługa kancelaryjno-biurowa Komisji, w szczególności:
1)
przygotowywanie posiedzeń Komisji;
2)
sporządzanie protokołów posiedzeń Komisji;
3)
prowadzenie dokumentacji dotyczącej prac realizowanych przez Komisję;
4)
wykonywanie innych zadań wyznaczonych przez przewodniczącego.
2.
 Protokoły posiedzeń Komisji podpisuje osoba przewodnicząca posiedzeniu Komisji oraz sekretarz. Osoby wchodzące w skład Komisji mają wgląd w protokoły posiedzeń Komisji.
3.
 W przypadku nieobecności sekretarza jego zadania wykonuje pracownik urzędu obsługującego Ministra Sprawiedliwości wyznaczony przez przewodniczącego.
§  7.
1.
 Organy administracji rządowej oraz jednostki im podległe lub przez nie nadzorowane w ramach swoich kompetencji, na wniosek przewodniczącego, udzielają Komisji pomocy przy wykonywaniu zadań, w szczególności przedstawiają niezbędne informacje, analizy i dokumenty, z zachowaniem niezbędnych zasad bezpieczeństwa informacji, w tym ochrony informacji niejawnych.
2. 3
  Komisja w celu wykonywania swoich zadań może korzystać w szczególności z informacji:
1)
przekazanych Ministrowi Sprawiedliwości przez:
a)
Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego lub Szefa Agencji Wywiadu zgodnie z art. 18 ust. 3 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz. U. z 2025 r. poz. 902 i 1366),
b)
Szefa Służby Kontrwywiadu Wojskowego lub Szefa Służby Wywiadu Wojskowego zgodnie z art. 19 ust. 3 ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o Służbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służbie Wywiadu Wojskowego (Dz. U. z 2024 r. poz. 1405 oraz z 2025 r. poz. 179 i 1366);
2)
przekazanych osobom wchodzącym w skład Komisji przez Prokuratora Generalnego, Prokuratora Krajowego lub innych upoważnionych przez nich prokuratorów zgodnie z art. 12 § 1 ustawy z dnia 28 stycznia 2016 r. - Prawo o prokuraturze (Dz. U. z 2024 r. poz. 390 oraz z 2025 r. poz. 304 i 1178).
§  8.
1.
 W ramach Komisji powołuje się zespół, którego zadaniem jest analiza niejawnych metod działania ze strony organów państwa.
2.
 W skład zespołu może wchodzić jedynie osoba, która spełnia wymagania określone w ustawie z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 632 i 1222) w zakresie dostępu do informacji niejawnych o klauzuli tajności "ściśle tajne".
3.
 Jeżeli osoba wchodząca w skład Komisji w chwili jej wyznaczenia w skład zespołu nie spełnia wymagań, o których mowa w ust. 2, Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego albo Służba Kontrwywiadu Wojskowego przeprowadza poszerzone postępowanie sprawdzające w terminie nie dłuższym niż miesiąc od dnia otrzymania informacji o wyznaczeniu tej osoby w skład zespołu.
4.
 Jeżeli poszerzone postępowanie sprawdzające, o którym mowa w ust. 3, zakończy się odmową wydania poświadczenia bezpieczeństwa, Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego albo Służba Kontrwywiadu Wojskowego informuje o tym niezwłocznie organ, który wyznaczył daną osobę w skład Komisji. Organ, który wyznaczył w skład Komisji osobę, której dotyczy odmowa wydania poświadczenia bezpieczeństwa, niezwłocznie odwołuje tę osobę ze składu Komisji oraz wyznacza na jej miejsce inną osobę.
5.
 Przewodniczący, w porozumieniu z członkami Komisji, określa skład i szczegółowy zakres zadań zespołu.
6.
 Przewodniczący wyznacza przewodniczącego zespołu spośród członków tego zespołu.
7.
 Posiedzenia zespołu odbywają się, w zależności od potrzeb, w terminie poprzedzającym planowane posiedzenie Komisji.
8.
 Zespół przedkłada wyniki swoich prac Komisji.
9.
 Do posiedzeń zespołu przepisy o posiedzeniach Komisji stosuje się odpowiednio.
§  9.
 Przewodniczący może zarządzić odbycie posiedzenia Komisji przy użyciu środków komunikacji elektronicznej.
§  10.
 Komisja podejmuje ustalenia w drodze uzgodnienia stanowisk. W przypadku gdy uzgodnienie nie jest możliwe, osoba przewodnicząca posiedzeniu Komisji może zarządzić przeprowadzenie głosowania. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos osoby przewodniczącej posiedzeniu Komisji.
§  11.
1.
 Przewodniczący przedstawia Prezesowi Rady Ministrów:
1)
pierwszy raport cząstkowy - do dnia 15 lipca 2025 r.;
2) 4
drugi raport cząstkowy - do dnia 31 grudnia 2025 r.
3) 5
trzeci raport cząstkowy - do dnia 31 marca 2026 r.
4) 6
raport końcowy - do dnia 30 czerwca 2026 r.
2.
 Raporty, o których mowa w ust. 1, zawierają w szczególności:
1)
informacje o metodach i mechanizmach represji stosowanych w latach 2015-2023 w stosunku do organizacji społeczeństwa obywatelskiego oraz działaczy społecznych;
2)
informacje o postępowaniach administracyjnych, przygotowawczych i sądowych, które toczyły się albo wciąż się toczą wobec organizacji społeczeństwa obywatelskiego oraz działaczy społecznych;
3)
rekomendacje dla organów władzy publicznej dotyczące w szczególności:
a)
metod działania Policji w kontekście korzystania z wolności zgromadzeń, ograniczeń tej wolności, stosowania środków przymusu bezpośredniego,
b)
działalności prokuratury w kontekście prowadzenia postępowań w stosunku do działaczy społecznych,
c)
działalności sądów w kontekście obsady sądów, przewlekłości postępowań, stosowania nadzwyczajnych środków zaskarżenia,
d)
działalności służb specjalnych w kontekście metod kontroli operacyjnej, stosowania oprogramowania Pegasus lub podobnego oprogramowania służącego inwigilacji, a także śledzenia obywateli,
e)
stosowania mechanizmów dyscyplinarnych oraz karnych w Policji, sądach, prokuraturze, w stosunku do osób podejrzewanych o nadużycia,
f)
metod działania mediów publicznych, w kontekście ujawniania różnych informacji na temat organizacji społecznych i aktywistów, stosowania pozwów SLAPP (strategic lawsuits against public participation), a także prowadzenia kampanii dyfamacyjnych wobec środowisk i organizacji będących krytycznie nastawionych wobec działań władz w zakresie niszczenia zasady praworządności i mechanizmów ochrony praw obywatelskich,
g)
mechanizmów kompensacyjnych w stosunku do ofiar represji.
3.
 W oparciu o wstępne rekomendacje zawarte w raportach cząstkowych, raport końcowy zawiera także propozycje zmian legislacyjnych opracowane i przedstawione przez ministrów właściwych w obszarze tematycznym będącym przedmiotem rekomendacji.
§  12.
1.
 Osobom wchodzącym w skład Komisji przysługuje wynagrodzenie za udział w jej pracach w wysokości wynagrodzenia sekretarza stanu w administracji rządowej.
2.
 Osobom, o których mowa w § 3 ust. 7, przysługuje zwrot kosztów przejazdu poniesionych w związku z uczestnictwem w posiedzeniu Komisji, obliczony zgodnie z przepisami dotyczącymi ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju.
§  13.
 Wydatki związane z działalnością Komisji są pokrywane z budżetu państwa z części, której dysponentem jest Minister Sprawiedliwości.
§  14.
 Obsługę techniczno-organizacyjną działalności Komisji zapewnia urząd obsługujący Ministra Sprawiedliwości.
§  15.
 Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1 § 3 ust. 1 pkt 5 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a zarządzenia nr 50 z dnia 19 listopada 2025 r. (M.P.2025.1204) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 26 listopada 2025 r.
2 § 3 ust. 6 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b zarządzenia nr 50 z dnia 19 listopada 2025 r. (M.P.2025.1204) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 26 listopada 2025 r.
3 § 7 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 50 z dnia 19 listopada 2025 r. (M.P.2025.1204) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 26 listopada 2025 r.
4 § 11 ust. 1 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 50 z dnia 19 listopada 2025 r. (M.P.2025.1204) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 26 listopada 2025 r.
5 § 11 ust. 1 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 50 z dnia 19 listopada 2025 r. (M.P.2025.1204) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 26 listopada 2025 r.
6 § 11 ust. 1 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 50 z dnia 19 listopada 2025 r. (M.P.2025.1204) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 26 listopada 2025 r.

Zmiany w prawie

Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Orzeczenie sądu po latach nie usunie skutków decyzji PIP

Resort pracy opublikował trzecią już wersję projektu zmian w ustawie o PIP. Chce, żeby nawet wtedy, gdy decyzja inspektora pracy, stwierdzająca istnienie stosunku pracy, zostanie uchylona przez Głównego Inspektora Pracy albo decyzja GIP - uchylona przez sąd, to stwierdzony w niej stosunek pracy będzie trwał - od dnia doręczenia pracodawcy decyzji okręgowego inspektora pracy do dnia jej uchylenia przez GIP albo do dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu albo do rozwiązania stosunku pracy, jeśli rozwiązanie to nastąpiło przed wydaniem prawomocnego orzeczenia. Utrzymano największe kontrowersje i pogłębiono wątpliwości - wskazują prawnicy.

Grażyna J. Leśniak 15.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2025.306

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Powołanie Komisji do spraw wyjaśnienia mechanizmów represji wobec organizacji społeczeństwa obywatelskiego oraz działaczy społecznych w latach 2015-2023
Data aktu: 10/04/2025
Data ogłoszenia: 10/04/2025
Data wejścia w życie: 11/04/2025