Włączenie kwalifikacji wolnorynkowej "Prowadzenie zajęć z treningu mentalnego dla dzieci i młodzieży uprawiającej sport" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

OBWIESZCZENIE
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI 1
z dnia 25 lutego 2025 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji wolnorynkowej "Prowadzenie zajęć z treningu mentalnego dla dzieci i młodzieży uprawiającej sport" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2024 r. poz. 1606) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji wolnorynkowej "Prowadzenie zajęć z treningu mentalnego dla dzieci i młodzieży uprawiającej sport" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. Minister Sportu i Turystyki: wz. P. Borys

ZAŁĄCZNIK

INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI WOLNORYNKOWEJ "PROWADZENIE ZAJĘĆ Z TRENINGU MENTALNEGO DLA DZIECI I MŁODZIEŻY UPRAWIAJĄCEJ SPORT" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI

1. Nazwa kwalifikacji wolnorynkowej
Prowadzenie zajęć z treningu mentalnego dla dzieci i młodzieży uprawiającej sport

2. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji wolnorynkowej oraz odniesienie do poziomu Sektorowej Ramy Kwalifikacji

5 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji (dalej jako PRK), 5 poziom Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze sport

3. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji wolnorynkowej

Osoba posiadająca kwalifikację "Prowadzenie zajęć z treningu mentalnego dla dzieci i młodzieży uprawiającej sport" samodzielnie przygotowuje i przeprowadza zajęcia z treningu mentalnego. W swojej pracy wykorzystuje różnorodne formy prowadzenia zajęć oraz narzędzia aktywizujące grupę oraz samodzielnie przygotowane materiały edukacyjne. Jest gotowa do wspomagania uczestników w zakresie przygotowania mentalnego. Omawia, jak umiejętności zdobywane podczas zajęć mogą zostać wykorzystane w innych obszarach życia, poza sportem i aktywnością fizyczną, np. do poprawy uczenia się w szkole, zmniejszenia nadmiernej koncentracji na wyniku czy budowania relacji z innymi. W swoich działaniach uwzględnia wiek uczestników zajęć, ich potrzeby, czas trwania zajęć, zamierzone cele podejmowanej pracy i jej rezultaty. Wykorzystuje wiedzę o sporcie, psychologii sportu oraz elementy psychologii rozwoju. Stosuje różnorodne narzędzia ewaluacji swojej pracy. W trakcie prowadzenia zajęć odpowiada za osoby niepełnoletnie pozostające pod jej opieką. Osoba ta doskonali i rozwija swoje kompetencje w oparciu o refleksyjną praktykę, a także trendy i osiągnięcia naukowe.
Zestaw 1. Przygotowanie zajęć z zakresu treningu mentalnego
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Charakteryzuje teoretyczne podstawy sportu - omawia sylwetki pięciu wybranych (polskich i zagranicznych) mistrzów olimpijskich / mistrzów sportu z uwzględnieniem podejścia do sportu oraz wartości i zasad, którymi się kierują,

- omawia, czym są idea olimpizmu i zasada fair play,

- charakteryzuje ogólne zasady uprawiania dyscyplin sportu takich, jak: lekkoatletyka, koszykówka, siatkówka, piłka ręczna, unihokej, piłka nożna, tenis stołowy, tenis ziemny, pływanie i potrafi je uporządkować ze względu na specyfikę sportu (drużynowe i indywidualne, sposób rywalizacji), - charakteryzuje, czym są cykle treningowe (mikrocykl, mezocykl, makrocykl)

Posługuje się wiedzą z zakresu treningu mentalnego - omawia wybraną przez siebie naukową definicję treningu mentalnego,

- omawia wybraną przez siebie definicję koncentracji uwagi (np. wg Nideffera), pamięci (np. wg Atkinsona i Shiffrina, Hebba), rolę emocji w codziennych wyzwaniach (np. wg Plutchika, Frijdy), motywacji (np. wg Ryana i Deciego, Atkinsona), nastawienia (np. wg Lesyka), zaangażowania (np. Andersona i Harwooda) oraz pewności siebie (np. wg Vealey),

- przedstawia korzyści wynikające z wykorzystywania treningu mentalnego w pracy z dziećmi i młodzieżą,

- przedstawia korzyści wynikające z pracy nad koncentracją uwagi, pamięcią, emocjami, motywacją, nastawieniem, zaangażowaniem i pewnością siebie

Posługuje się wiedzą z zakresu umiejętności społecznych i funkcjonowania w grupie - omawia wybraną przez siebie definicję komunikacji (np. wg Nęckiego), współpracy (np. wg Dannemillera, Newmana), asertywności (np. wg Król-Fijewskiej) oraz presji rówieśniczej,

- charakteryzuje zasady skutecznej komunikacji oraz podaje ich zastosowanie w pracy z dziećmi i młodzieżą,

- analizuje różnice pomiędzy postawą asertywną, uległą a agresywną,

- charakteryzuje, czym jest postawa asertywna,

- omawia charakterystykę dobrze współpracującej grupy i zasady w niej obowiązujące (np. Beswicka)

Przygotowuje plany, konspekty i materiały niezbędne do prowadzenia zajęć z treningu mentalnego - przedstawia przygotowane konspekty z co najmniej 3 tematów zajęć (wybranych z: doskonalenia koncentracji uwagi, pamięci, rozumienia i opanowania emocji, motywacji w szkole i sporcie, kształtowania pozytywnego nastawienia, zaangażowania w szkole i sporcie, budowania adekwatnej pewności siebie) i z 1 tematu (wybranego spośród: skutecznej komunikacji, umiejętności współpracy, kształtowania asertywnej postawy, radzenia sobie z presją) dla różnych grup wiekowych (np. dzieci z klas 1-3, młodzież) z uwzględnieniem: celu zajęć; czasu trwania; charakterystyki grupy (liczebność, płeć, wiek uczestników, różny stopień sprawności); różnych form prowadzenia zajęć, np. miniwykładu, warsztatu, odgrywania scen, ćwiczeń grupowych, ćwiczeń typu papier - ołówek; planowanych ćwiczeń wraz z ich opisem, instrukcją, celem i czasem trwania; podsumowania,

- omawia i analizuje plan przebiegu przynajmniej jednej gry/zabawy edukacyjnej w przedstawionych przez siebie czterech konspektach,

- prezentuje przygotowane przez siebie pomoce dydaktyczne do prowadzonych zajęć, np. prezentację multimedialną, wybrane fragmenty filmów, materiały informacyjne, i omawia sposób ich zastosowania podczas zajęć na podstawie przedstawionego konspektu

Zestaw 2. Prowadzenie zajęć z treningu mentalnego
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Prowadzi zajęcia z dziećmi i młodzieżą - omawia role grupowe i zasady współpracy z grupą,

- omawia zasady pracy z dziećmi i młodzieżą (szkoły podstawowe i ponadpodstawowe) oraz wskazuje różnice w pracy z tymi grupami wiekowymi,

- omawia zasady pracy z dziećmi i młodzieżą (szkoły podstawowe i ponadpodstawowe) oraz związane z nimi różnice wynikające z podstawowych obowiązków oraz uregulowań prawnych dla prowadzącego zajęcia z nieletnimi,

- omawia zasady dotyczące skutecznej komunikacji w prowadzeniu zajęć z dziećmi i młodzieżą, a także ustala z grupą zasady obowiązujące na zajęciach,

- omawia zasady wprowadzania kontraktu obowiązującego na zajęciach,

- wykorzystuje metody aktywizacji i integracji grupy,

- dobiera ćwiczenia do potrzeb grupy i sformułowanych celów,

- modeluje zachowania związane z komunikacją pomiędzy członkami grupy (komunikaty Ja, aktywne słuchanie, informacja zwrotna), - omawia sytuacje trudne w prowadzeniu przez siebie grupy,

- prezentuje możliwe rozwiązania co najmniej jednej sytuacji trudnej, wykazując się przy tym umiejętnością panowania nad grupą i radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych,

- podczas zajęć grupowych z zakresu umiejętności społecznych demonstruje ćwiczenia zgodnie z przygotowanym konspektem,

- omawia przedstawiony przez siebie fragment nagrania wideo w kontekście prowadzenia zajęć oraz zwraca uwagę na odbiór ćwiczenia przez dzieci i młodzież, realizację założonego celu, zaangażowanie grupy w ćwiczenie

Prowadzi zajęcia z zakresu treningu mentalnego - rozpoczyna zajęcia: omawia i przypomina zasady,

- sprawdza samopoczucie uczestników i ich gotowość do rozpoczęcia zajęć,

- omawia cele zajęć,

- demonstruje ćwiczenia z zakresu treningu mentalnego w oparciu o przygotowane samodzielnie konspekty dotyczące co najmniej trzech z poniższych obszarów: doskonalenia koncentracji uwagi; pamięci; rozumienia i opanowania emocji; motywacji w szkole i sporcie; kształtowania pozytywnego nastawienia; zaangażowania w szkole i sporcie; budowania adekwatnej pewności siebie,

- sprawdza poprawność wykonania ćwiczeń i udziela informacji zwrotnej uczestnikom,

- podsumowuje poszczególne elementy zajęć,

- proponuje ćwiczenia i zadania do samodzielnego wykonania przez uczestników w domu i szkole,

- przekazuje uczestnikom zastosowanie ćwiczonych umiejętności z treningu mentalnego w różnych obszarach funkcjonowania, np. w szkole, w domu

Zestaw 3. Ewaluacja zajęć
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Charakteryzuje sposoby ewaluacji efektów pracy - omawia sposoby zbierania informacji zwrotnych od dzieci oraz rodziców (ich opiekunów) na temat zajęć, w szczególności o stopniu przyswojenia informacji przez dzieci i młodzież,

- omawia korzyści wynikające ze stosowania ewaluacji swojej pracy,

- przedstawia przykładową ankietę ewaluacyjną dostosowaną do różnych grup wiekowych (nauczanie początkowe, starsze klasy szkoły podstawowej i szkoła ponadpodstawowa),

- uzasadnia wybór narzędzia, poszczególnych pytań i wykorzystania uzyskanych informacji

Ewaluuje swoją pracę - wykorzystuje narzędzia ewaluacji swojej pracy,

- analizuje przeprowadzone zajęcia, uwzględniając odbiór ćwiczenia przez dzieci i młodzież, realizację założonego celu, zaangażowanie grupy w ćwiczenie,

- zbiera i opracowuje wyniki ewaluacji,

- analizuje wyniki ewaluacji, odnosząc się do postawionych celów zajęć i zdiagnozowanych potrzeb,

- opracowuje wnioski i rekomendacje dotyczące przyszłych działań,

- omawia przebieg i sposób przeprowadzenia wymienionych przez siebie sposobów ewaluacji pracy

Zestaw 4. Samodoskonalenie się i dobre praktyki w pracy z dziećmi i młodzieżą
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Wykorzystuje dobre praktyki w pracy z dziećmi i młodzieżą - omawia, czym są dobre praktyki w pracy z dziećmi i młodzieżą, np. wykorzystując informacje znajdujące się na stronie kuratorium oświaty,

- przedstawia i analizuje dobre praktyki pedagogiczne wdrożone przez siebie w pracy z dziećmi i młodzieżą (spełniające kryteria: zgodne z prawem, realistyczne, powtarzalne - możliwe do zastosowania przez innych, innowacyjne),

- omawia, czym jest refleksyjna praktyka, i przedstawia sposoby jej wykorzystania w codziennej pracy

Analizuje własne mocne i słabe strony - wykorzystując fragmenty nagrań wideo z prowadzonych przez siebie zajęć, analizuje swoje mocne i słabe strony w kontekście prowadzenia zajęć z zakresu treningu mentalnego, umiejętności społecznych oraz funkcjonowania w grupie,

- omawia możliwości pracy nad własnymi słabymi stronami w celu ich poprawy,

- analizuje swoje zachowania oraz wskazuje alternatywne rozwiązania w danej sytuacji

4. Ramowe wymagania dotyczące metod przeprowadzania walidacji, osób przeprowadzających walidację oraz warunków organizacyjnych i materialnych niezbędnych do prawidłowego i bezpiecznego przeprowadzania walidacji

1. Etap weryfikacji

1.1. Metody

Zestawy efektów uczenia się są sprawdzane wyłącznie za pomocą następujących metod:

- test teoretyczny - zestaw 1 z wyłączeniem umiejętności "Przygotowuje plany, konspekty i materiały niezbędne do prowadzenia zajęć z treningu mentalnego", - rozmowa z komisją walidacyjną, zwaną dalej "komisją" (wywiad swobodny) - zestawy 1, 2, 3, 4,

- analiza dowodów i deklaracji (np. nagrania wideo, materiały: konspekty, materiały ewaluacyjne, pomoce dydaktyczne) - umiejętność z zestawu 1 "Przygotowuje plany, konspekty i materiały niezbędne do prowadzenia zajęć z treningu mentalnego" oraz zestawy 2, 3.

1.2. Zasoby kadrowe

Komisja składa się z co najmniej 3 osób. Skład komisji:

- psycholog sportu - osoba z wykształceniem psychologicznym (na poziomie magisterskim) i z dyplomem studiów podyplomowych z psychologii sportu, zajmująca się od co najmniej 5 lat pracą w obszarze psychologii sportu,

- psycholog sportu - osoba z wykształceniem psychologicznym (na poziomie magisterskim) i z dyplomem studiów podyplomowych z psychologii sportu, zajmująca się od co najmniej 3 lat pracą w obszarze psychologii sportu,

- psycholog lub pedagog - osoba z wykształceniem wyższym (na poziomie magisterskim), posiadająca co najmniej 5 lat doświadczenia w prowadzeniu zajęć z dziećmi i młodzieżą.

Wymaga się, aby co najmniej jeden z członków komisji posiadał doświadczenie w zakresie działań związanych z wdrażaniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. Ponadto co najmniej dwie osoby wchodzące w skład komisji powinny posiadać udokumentowane doświadczenie w weryfikacji efektów uczenia się dorosłych (egzaminowanie).

1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne

Instytucja Certyfikująca musi zapewnić monitor/rzutnik, komputer (z klawiaturą i myszką), dostęp do Internetu, głośniki, tablicę i papier flipchart, flamastry.

2. Etapy identyfikowania i dokumentowania Nie określa się wymagań do tych etapów.

5. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Warunkiem przystąpienia do walidacji jest posiadanie kwalifikacji pełnej z poziomem 7 PRK (lub wyższym) w dyscyplinie psychologia.

6. Inne, poza pozytywnym wynikiem walidacji, warunki uzyskania kwalifikacji wolnorynkowej

Brak innych, poza pozytywnym wynikiem walidacji, warunków uzyskania kwalifikacji wolnorynkowej.

7. Okres ważności certyfikatu kwalifikacji wolnorynkowej oraz warunki przedłużenia ważności

Certyfikat ważny jest bezterminowo.

8. Dodatkowe warunki, które muszą spełniać podmioty ubiegające się o uprawnienie do certyfikowania na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji

Brak dodatkowych warunków, które muszą spełniać podmioty ubiegające się o uprawnienie do certyfikowania na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji.

9. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji, z uwzględnieniem terminu, o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji

Nie rzadziej niż raz na 10 lat
1 ) Minister Sportu i Turystyki kieruje działem administracji rządowej - kultura fizyczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz. U. poz. 2722).

Zmiany w prawie

Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Orzeczenie sądu po latach nie usunie skutków decyzji PIP

Resort pracy opublikował trzecią już wersję projektu zmian w ustawie o PIP. Chce, żeby nawet wtedy, gdy decyzja inspektora pracy, stwierdzająca istnienie stosunku pracy, zostanie uchylona przez Głównego Inspektora Pracy albo decyzja GIP - uchylona przez sąd, to stwierdzony w niej stosunek pracy będzie trwał - od dnia doręczenia pracodawcy decyzji okręgowego inspektora pracy do dnia jej uchylenia przez GIP albo do dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu albo do rozwiązania stosunku pracy, jeśli rozwiązanie to nastąpiło przed wydaniem prawomocnego orzeczenia. Utrzymano największe kontrowersje i pogłębiono wątpliwości - wskazują prawnicy.

Grażyna J. Leśniak 15.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2025.240

Rodzaj: Obwieszczenie
Tytuł: Włączenie kwalifikacji wolnorynkowej "Prowadzenie zajęć z treningu mentalnego dla dzieci i młodzieży uprawiającej sport" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Data aktu: 25/02/2025
Data ogłoszenia: 13/03/2025
Data wejścia w życie: 13/03/2025