Regulamin Zarządu Narodowego Banku Polskiego.

UCHWAŁA Nr 2/2023
ZARZĄDU NARODOWEGO BANKU POLSKIEGO
z dnia 18 stycznia 2023 r.
w sprawie regulaminu Zarządu Narodowego Banku Polskiego

Na podstawie art. 20 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o Narodowym Banku Polskim (Dz. U. z 2022 r. poz. 2025) uchwala się, co następuje:
§  1.
 Ustala się regulamin Zarządu Narodowego Banku Polskiego, stanowiący załącznik do uchwały.
§  2.
 Traci moc uchwała Zarządu Narodowego Banku Polskiego z dnia 24 września 2013 r. w sprawie regulaminu Zarządu Narodowego Banku Polskiego (M.P. z 2022 r. poz. 234, 383 i 1242).
§  3.
 Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN ZARZĄDU NARODOWEGO BANKU POLSKIEGO

§  1.
 Regulamin określa szczegółowy tryb działania Zarządu Narodowego Banku Polskiego, zwanego dalej "Zarządem".
§  2.
1.
 Członek Zarządu realizuje politykę ustaloną przez Zarząd.
2.
 Członek Zarządu reprezentuje w swoich wystąpieniach stanowisko zgodne z ustaleniami przyjętymi przez Zarząd.
3.
 Członkowie Zarządu otrzymują z właściwych departamentów i jednostek organizacyjnych wszystkie istotne materiały, opracowania i informacje.
§  3.
1.
 Posiedzenia Zarządu odbywają się nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie, zgodnie z przyjętym przez Zarząd harmonogramem posiedzeń.
2.
 Harmonogram posiedzeń Zarządu jest ustalany z uwzględnieniem terminów posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej.
§  4.
1.
 Posiedzenia Zarządu zwołuje i prowadzi Przewodniczący Zarządu zgodnie z przyjętym harmonogramem.
2.
 W przypadku nieobecności Przewodniczącego Zarządu zastępuje go wiceprezes NBP - pierwszy zastępca Prezesa NBP, a w razie ich nieobecności - wiceprezes NBP. W przypadku nieobecności także wiceprezesa NBP Przewodniczącego Zarządu zastępuje członek Zarządu wyznaczony wcześniej decyzją Przewodniczącego Zarządu.
3.
 Posiedzenia Zarządu są zwoływane także w trybie nadzwyczajnym:
1)
z inicjatywy Przewodniczącego Zarządu;
2)
na pisemny wniosek co najmniej trzech członków Zarządu, przekazany Przewodniczącemu Zarządu. Wniosek określa przedmiot posiedzenia Zarządu.
4.
 Przewodniczący Zarządu zwołuje posiedzenia w trybie określonym w ust. 3 pkt 2, nie później niż w ciągu trzech dni od dnia otrzymania wniosku.
5.
 Do posiedzeń zwołanych w trybie określonym w ust. 3:
1)
stosuje się, w miarę możliwości, § 13 ust. 1;
2)
nie stosuje się terminów, o których mowa w § 14 i § 15 ust. 1.
§  5.
1.
 Posiedzenia Zarządu odbywają się w obecności co najmniej połowy składu Zarządu.
2.
 Członkowie Zarządu przy głosowaniu za przyjęciem uchwały mogą głosować "za" albo "przeciw".
§  6.
1.
 W posiedzeniach Zarządu uczestniczą:
1)
dyrektor Departamentu Generalnego;
2)
dyrektor departamentu lub dyrektor jednostki organizacyjnej, który opracował materiał rozpatrywany na posiedzeniu;
3)
dyrektor departamentu lub dyrektor jednostki organizacyjnej, który zgłosił w toku uzgodnienia rozbieżne stanowisko do materiału rozpatrywanego na posiedzeniu;
4)
dyrektor Departamentu Prawnego;
5)
dyrektor Departamentu Komunikacji;
6)
dyrektor Departamentu Audytu Wewnętrznego.
2.
 W posiedzeniach Zarządu mogą uczestniczyć inne osoby zaproszone przez Zarząd lub Przewodniczącego Zarządu.
§  7.
 Za zgodą Przewodniczącego Zarządu udział w posiedzeniu Zarządu może odbywać się przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumienia się na odległość, na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
§  8.
1.
 Obrady Zarządu są prowadzone w trybie jawnym.
2.
 Przewodniczący Zarządu zarządza prowadzenie obrad nad poszczególnymi punktami porządku lub całością obrad w trybie niejawnym, jeżeli prowadzenie obrad w tym trybie wynika z przepisów ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 632 i 1222), zwanej dalej "ustawą o ochronie informacji niejawnych".
3.
 W posiedzeniach lub części posiedzeń Zarządu, o których mowa w ust. 2, mogą uczestniczyć wyłącznie osoby uprawnione do dostępu do informacji niejawnych, zgodnie z przepisami ustawy o ochronie informacji niejawnych.
4.
 Przewodniczący Zarządu może zarządzić prowadzenie obrad Zarządu przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumienia się na odległość, na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
§  9.
1.
 Zarząd rozpoczyna posiedzenie od przyjęcia porządku obrad zaproponowanego przez Przewodniczącego Zarządu.
2.
 Przewodniczący Zarządu może w trakcie posiedzenia wprowadzić do porządku obrad sprawy nieprzewidziane w porządku obrad.
§  10.
1.
 Z posiedzenia Zarządu Departament Generalny sporządza projekt protokołu w terminie umożliwiającym jego przyjęcie na następnym posiedzeniu.
2.
 W uzasadnionych przypadkach termin wskazany w ust. 1 może być przedłużony za zgodą Przewodniczącego Zarządu.
3.
 Departament Generalny przedstawia Przewodniczącemu Zarządu protokół do podpisania niezwłocznie po przyjęciu go przez Zarząd.
4.
 Sporządzanie, przyjmowanie i podpisywanie protokołów oznaczonych klauzulami tajności jest dokonywane z zachowaniem zasad określonych odrębnymi przepisami.
§  11.
 Protokół zawiera w szczególności:
1)
datę posiedzenia;
2)
imiona i nazwiska osób biorących udział w posiedzeniu oraz dyskusji;
3)
porządek obrad;
4)
informacje o sprawach będących przedmiotem posiedzenia;
5)
podjęte przez Zarząd:
a)
uchwały normatywne i nienormatywne, jako załączniki do protokołu,
b)
nienormatywne uchwały zarządcze

- wraz z wynikami głosowań;

6)
zgłoszone do uchwał i sporządzone przez zgłaszającego zdanie odrębne, zgodne z treścią tego zdania przedstawioną w trakcie posiedzenia, jako załącznik do protokołu;
7)
informacje o uchwałach Zarządu podjętych w trybie obiegowym do daty posiedzenia, z którego sporządzono protokół;
8)
informacje o prowadzeniu obrad Zarządu w sposób, o którym mowa w § 8 ust. 4;
9)
imiona i nazwiska osób biorących udział w posiedzeniu Zarządu prowadzonym w sposób, o którym mowa w § 7.
§  12.
1.
 Oryginały protokołów przechowuje Departament Generalny, z wyjątkiem oznaczonych klauzulami "poufne", "tajne" lub "ściśle tajne", przechowywanych w kancelarii tajnej oraz udostępnianych z zachowaniem zasad określonych w odrębnych przepisach.
2.
 Protokoły jawne lub oznaczone klauzulą "zastrzeżone" otrzymują:
1)
Przewodniczący Zarządu,
2)
członkowie Zarządu,
3)
członkowie Rady Polityki Pieniężnej, w zakresie dotyczącym projektów uchwał i innych materiałów, o których mowa w § 16 ust. 1,
4)
dyrektorzy departamentów,
5)
dyrektorzy jednostek organizacyjnych

- z zachowaniem zasad określonych w odrębnych przepisach w odniesieniu do protokołów oznaczonych klauzulą "zastrzeżone".

3.
 Protokoły jawne są udostępniane w sposób określony przez Departament Generalny.
§  13.
1.
 Materiały przygotowane do rozpatrzenia przez Zarząd przed złożeniem w Departamencie Generalnym wymagają uzgodnienia z zainteresowanymi departamentami i jednostkami organizacyjnymi. Istotne rozbieżności stanowisk zgłoszonych w toku uzgodnienia należy przedstawić w notatce dołączonej do materiałów.
2.
 Projekt porządku obrad oraz materiały na posiedzenie Zarządu Departament Generalny przedkłada do akceptacji Przewodniczącemu Zarządu.
3.
 Materiały na posiedzenie Zarządu są przygotowywane w trybie niejawnym, jeżeli wynika to z przepisów ustawy o ochronie informacji niejawnych, zgodnie z zasadami określonymi w odrębnych przepisach.
4.
 Materiały przygotowane do rozpatrzenia przez Zarząd wymagają zatwierdzenia stosownie do sprawowanego nadzoru przez Prezesa NBP, wiceprezesa NBP albo upoważnionego przez Prezesa NBP członka Zarządu.
§  14.
 Materiały przygotowane do rozpatrzenia przez Zarząd, sporządzone na nośniku papierowym w liczbie egzemplarzy ustalonej w porozumieniu z Departamentem Generalnym, powinny być złożone najpóźniej na cztery dni przed terminem posiedzenia:
1)
w Departamencie Generalnym:
a)
jawne wraz z wersją elektroniczną przekazaną za pośrednictwem wewnętrznej poczty elektronicznej,
b)
oznaczone klauzulą "zastrzeżone", z zachowaniem zasad określonych w odrębnych przepisach;
2)
w kancelarii tajnej oznaczone klauzulami "poufne", "tajne" lub "ściśle tajne", z zachowaniem zasad określonych w odrębnych przepisach.
§  15.
1.
 Zawiadomienie o posiedzeniu Zarządu wraz z porządkiem obrad i pisemnymi materiałami w sprawach przewidzianych do rozpatrzenia powinno być doręczone przez Departament Generalny, z zastrzeżeniem ust. 2, członkom Zarządu oraz podmiotom wskazanym w § 6, najpóźniej na trzy dni przed jego terminem.
2.
 Materiały, o których mowa w ust. 1, oraz projekty protokołu, oznaczone klauzulami "poufne", "tajne" lub "ściśle tajne", dostarcza kancelaria tajna, zgodnie z zasadami określonymi w odrębnych przepisach.
§  16.
1.
 Projekty uchwał i innych materiałów na posiedzenie Rady Polityki Pieniężnej są rozpatrywane uprzednio przez Zarząd.
2.
 Opinię Zarządu, w sprawach wymienionych w ust. 1, przedstawia na posiedzeniu Rady Polityki Pieniężnej Przewodniczący Zarządu lub każdorazowo wskazany przez niego członek Zarządu.
§  17.
1.
 Przewodniczący Zarządu może podjąć decyzję o rozpatrzeniu przez Zarząd projektu uchwały w drodze korespondencyjnego uzgodnienia (tryb obiegowy), określając termin zajęcia stanowiska, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
2.
 Projekt uchwały może być rozpatrzony w trybie obiegowym, jeżeli został uzgodniony ze wszystkimi opiniującymi departamentami.
3.
 Do rozpatrywania projektów uchwał w szczególnie uzasadnionych przypadkach wynikających z obiektywnych okoliczności zewnętrznych przepisu ust. 2 nie stosuje się.
§  18.
1.
 Dyrektor Departamentu Generalnego niezwłocznie, po podjęciu decyzji o zastosowaniu trybu obiegowego, przedstawia członkom Zarządu projekt uchwały w celu zajęcia stanowiska na piśmie (głosowanie).
2.
 Każdy z członków Zarządu uczestniczących w głosowaniu w trybie obiegowym otrzymuje własną kartę do głosowania. Karty do głosowania są sporządzane w formie tabeli opatrzonej datą oraz oznaczonej tytułem projektu uchwały podlegającego głosowaniu. Do głosowania za przyjęciem uchwały w trybie obiegowym przepis § 5 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
3.
 Rozpatrzenie uchwały w trybie obiegowym jest skuteczne, jeżeli w terminie wyznaczonym dla zajęcia stanowiska głos oddała co najmniej połowa członków Zarządu.
§  19.
 Ustalone przez Radę Polityki Pieniężnej zadania dla NBP Zarząd przekazuje do wykonania właściwym departamentom i jednostkom organizacyjnym.
§  20.
 Zadania departamentów i jednostek organizacyjnych wynikające z uchwał Zarządu podlegają wykonaniu bez odrębnego powiadamiania o ich treści.
§  21.
1.
 Przy Zarządzie mogą działać organy opiniodawczo-doradcze.
2.
 Organy opiniodawczo-doradcze powołuje Zarząd w drodze uchwały, która określa skład oraz zadania organu.
§  22.
1.
 Zarząd może powoływać zespoły robocze dla przygotowania koncepcji ważnych działań lub prac, wymagających podjęcia w NBP.
2.
 W skład zespołów mogą wchodzić pracownicy NBP oraz eksperci zewnętrzni.
§  23.
1.
 Departament Generalny sprawuje kontrolę terminowości realizacji przez departamenty i jednostki organizacyjne zadań wynikających z uchwał Zarządu.
2.
 Departamenty i jednostki organizacyjne, które realizują zadania wynikające z uchwał Zarządu, zawiadamiają Departament Generalny o sposobie ich wykonania niezwłocznie po zrealizowaniu.
3.
 Departament Generalny przedstawia Zarządowi roczne sprawozdanie z wykonania zadań wynikających z uchwał Zarządu.
§  24.
 Obsługę kancelaryjno-organizacyjną Zarządu sprawuje Departament Generalny.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2025.323 t.j.

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Regulamin Zarządu Narodowego Banku Polskiego.
Data aktu: 18/01/2023
Data ogłoszenia: 16/04/2025
Data wejścia w życie: 08/02/2023