Pakistan-Polska. Umowa o współpracy w dziedzinie obronności. Warszawa.2018.04.18.

UMOWA
między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Islamskiej Republiki Pakistanu o współpracy w dziedzinie obronności,
sporządzona w Warszawie dnia 18 kwietnia 2018 r.

Rząd Rzeczypospolitej Polskiej i Rząd Islamskiej Republiki Pakistanu, zwane dalej indywidualnie "Stroną" i wspólnie "Stronami",

Pragnąc wzmocnić różne formy współpracy między Rzecząpospolitą Polską a Islamską Republiką Pakistanu,

Dążąc do pogłębienia swoich dobrych i serdecznych stosunków,

Posiadając wspólny interes w działaniu na rzecz międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa,

Postępując zgodnie ze swoimi prawami wewnętrznymi, zasadami prawa międzynarodowego oraz ze swoimi międzynarodowymi zobowiązaniami,

Uzgodniły, co następuje:

ARTYKUŁ  1

Przepisy ogólne

1.1
Niniejsza Umowa zawiera ogólne przepisy dotyczące współpracy w dziedzinie obronności między Stronami, która będzie oparta na zasadach równości, partnerstwa i wzajemnych korzyści.
1.2
Organami wykonawczymi w celach stosowania niniejszej Umowy będą:
1.2.1
w imieniu Rządu Rzeczypospolitej Polskiej: Minister Obrony Narodowej,
1.2.2
w imieniu Rządu Islamskiej Republiki Pakistanu: Ministerstwo Obrony.
ARTYKUŁ  2

Definicje

2.1
Dla celów niniejszej Umowy, wyrażenie:
2.1.1
"personel wojskowy" oznacza członków Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i Islamskiej Republiki Pakistanu;
2.1.2
"personel cywilny" oznacza pracowników Sił Zbrojnych i ministerstw właściwych do spraw obrony Rzeczypospolitej Polskiej i Islamskiej Republiki Pakistanu;
2.1.3
"Strona wysyłająca" oznacza Stronę wysyłającą swój personel wojskowy i cywilny na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo Islamskiej Republiki Pakistanu zgodnie z przepisami niniejszej Umowy;
2.1.4
"Strona przyjmująca" oznacza Stronę przyjmującą personel wojskowy i cywilny Strony wysyłającej zgodnie z przepisami niniejszej Umowy.
ARTYKUŁ  3

Obszary i formy współpracy w dziedzinie obronności

3.1
Współpraca w dziedzinie obronności między Stronami obejmuje następujące obszary:
3.1.1
misje pokojowe i humanitarne oraz inne wojskowe operacje organizacji międzynarodowych;
3.1.2
organizacja sił zbrojnych, łącznie ze strukturą jednostek wojskowych i polityką zarządzania personelem;
3.1.3
wsparcie logistyczne na potrzeby sił zbrojnych;
3.1.4
szkolnictwo wojskowe i szkolenie personelu wojskowego;
3.1.5
ćwiczenia wojskowe;
3.1.6
prawo i ekonomia w dziedzinie obronności;
3.1.7
historia wojska i muzea wojskowe.
3.2
Współpraca w dziedzinie obronności między Stronami będzie przeprowadzana w następujących formach:
3.2.1
wymiana informacji, dokumentacji i materiałów szkoleniowych;
3.2.2
wymiana wiedzy i doświadczeń zdobytych podczas misji i operacji, o których mowa w ustępie 1 punkt 1;
3.2.3
spotkania Ministra Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej i Ministerstwa Obrony Islamskiej Republiki Pakistanu, ich przedstawicieli, a także, na uprzedni wniosek, innych reprezentantów Stron;
3.2.4
udział personelu wojskowego i cywilnego w kursach szkoleniowych, seminariach, konferencjach i sympozjach, łącznie z wymianą instruktorów, wykładowców, stażystów i studentów reprezentujących wojskowe instytucje Stron;
3.2.5
udział obserwatorów w ćwiczeniach wojskowych;
3.2.6
rozmowy na poziomie sztabowym i eksperckim w uprzednio uzgodnionych terminach i miejscach;
3.2.7
wymiana eksponatów z muzeów wojskowych.
3.3
W zależności od potrzeb, organy wykonawcze w celach stosowania niniejszej Umowy będą się wzajemnie konsultować w odniesieniu do zagadnień dotyczących stosowania niniejszej Umowy.
ARTYKUŁ  4

Status personelu wojskowego i cywilnego

4.1
Podczas pobytu na terytorium Strony przyjmującej, personel wojskowy i cywilny Strony wysyłającej będzie przestrzegał praw, regulacji, zwyczajów i tradycji Strony przyjmującej i powstrzyma się od jakiejkolwiek działalności niezgodnej z duchem niniejszej Umowy, w szczególności od jakiejkolwiek działalności politycznej. Obowiązkiem Strony wysyłającej jest podjęcie w tym celu wszelkich niezbędnych środków.
4.2
Na terytorium Strony przyjmującej władze wojskowe Strony wysyłającej będą miały prawo do sprawowania pełnej jurysdykcji karnej i dyscyplinarnej w stosunku do własnego personelu wojskowego i cywilnego. Uprawnienie to obejmuje prawo do repatriowania w razie potrzeby na własny koszt członków swojego personelu z terytorium Strony przyjmującej.
4.3
Strony będą niezwłocznie rozwiązywać we wzajemnie dogodny sposób w drodze dyplomatycznej jakiekolwiek sprawy związane ze stosowaniem niniejszego artykułu, w których może zachodzić zbieżność jurysdykcji, a także roszczenia stron trzecich.
ARTYKUŁ  5

Finansowanie oficjalnych wizyt

5.1
Finansowanie oficjalnych wizyt w ramach niniejszej Umowy będzie przeprowadzane zgodnie z następującymi zasadami:
5.1.1
Strona wysyłająca zapewni i pokryje koszty:
5.1.1.1
międzynarodowej podróży do terytorium Strony przyjmującej i z powrotem,
5.1.1.2
wymaganego ubezpieczenia osobowego, łącznie z ubezpieczeniem zdrowotnym i od nieszczęśliwych wypadków,
5.1.1.3
dokumentów wymaganych przez Stronę przyjmującą do wjazdu na jej terytorium i do jej opuszczenia;
5.1.2
Strona przyjmująca zapewni i pokryje koszty:
5.1.2.1
zakwaterowania i wyżywienia,
5.1.2.2
programu kulturalnego w czasie wizyty,
5.1.2.3
usług transportu wewnętrznego w ramach programu wizyty;
5.2
W nagłych przypadkach Strona przyjmująca czasowo pokryje koszty usług zdrowotnych, łącznie z kosztami hospitalizacji i opieki dentystycznej. Koszty takie Strona wysyłająca zwróci Stronie przyjmującej w ciągu trzydziestu dni od otrzymania odpowiednich rachunków.
5.3
Inne sposoby podziału kosztów niż te, o których mowa w ustępach 1 i 2, mogą być określane i stosowane przez Strony wyłącznie w drodze odrębnych umów.
5.4
Ustalenia finansowe dotyczące formy współpracy w dziedzinie obronności, o której mowa w artykule 3 ustęp 2 punkt 4 będą określane w odrębnych umowach lub porozumieniach.
ARTYKUŁ  6

Ochrona wymienianych informacji niejawnych

Ochrona informacji niejawnych wymienianych między Stronami i odnoszących się do przedmiotu niniejszej Umowy będzie określona w odrębnej umowie.

ARTYKUŁ  7

Zmiany

Niniejsza Umowa może być zmieniana w jakimkolwiek czasie poprzez wzajemną zgodę Stron wyrażoną na piśmie. Zmiany będą tworzyły integralną część niniejszej Umowy i wejdą w życie w sposób określony w artykule 9 ustęp 1.

ARTYKUŁ  8

Rozstrzyganie sporów

Wszelkie spory między Stronami dotyczące interpretacji lub stosowania niniejszej Umowy będą rozstrzygane przez Strony wyłącznie w drodze konsultacji i negocjacji.

ARTYKUŁ  9

Przepisy końcowe

9.1
Niniejsza Umowa wejdzie w życie w dniu otrzymania drugiej z dwóch notyfikacji, przesłanych w drodze dyplomatycznej, w których Umawiające się Strony wzajemnie powiadomią się o wypełnieniu swoich wewnętrznych procedur prawnych, wymaganych do wejścia niniejszej Umowy w życie.
9.2
Niniejsza Umowa pozostanie w mocy przez okres pięciu lat i jej obowiązywanie będzie automatycznie przedłużane na takie same okresy, chyba że zostanie ona wypowiedziana zgodnie z ustępem 3.
9.3
Każda Strona może wypowiedzieć niniejszą Umowę poprzez notę wyrażającą jej wolę wypowiedzenia niniejszej Umowy przesłaną drugiej Stronie w drodze dyplomatycznej. W takim przypadku Umowa ulegnie rozwiązaniu sto osiemdziesiąt dni po dacie otrzymania noty o wypowiedzeniu. Postanowienia niniejszej Umowy będą nadal stosowane w odniesieniu do działań podejmowanych w trakcie okresu obowiązywania niniejszej Umowy aż do ich zakończenia, chyba że Strony uzgodnią inaczej.
9.4
Postanowienia artykułu 6 pozostaną w mocy przez okres 3 lat od wygaśnięcia niniejszej Umowy, chyba że Strony uzgodnią inaczej.

Sporządzono w Warszawie dnia 18 kwietnia 2018 r., w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, w językach polskim i angielskim, przy czym obydwa teksty są jednakowo autentyczne.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2019.91

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Pakistan-Polska. Umowa o współpracy w dziedzinie obronności. Warszawa.2018.04.18.
Data aktu: 18/04/2018
Data ogłoszenia: 25/01/2019
Data wejścia w życie: 15/12/2018