Włączenie kwalifikacji rynkowej "Planowanie i realizowanie procesu profesjonalnego utrzymania czystości" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

OBWIESZCZENIE
MINISTRA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI I TECHNOLOGII 1
z dnia 24 października 2019 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Planowanie i realizowanie procesu profesjonalnego utrzymania czystości" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2018 r. poz. 2153 i 2245 oraz z 2019 r. poz. 534 i 1287) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej "Planowanie i realizowanie procesu profesjonalnego utrzymania czystości" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

ZAŁĄCZNIK

INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "PLANOWANIE I REALIZOWANIE PROCESU PROFESJONALNEGO UTRZYMANIA CZYSTOŚCI" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI

1.
Nazwa kwalifikacji rynkowej
Planowanie i realizowanie procesu profesjonalnego utrzymania czystości
2.
Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Certyfikat
3.
Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej i warunki przedłużenia jego ważności
Bezterminowy
4.
Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej
3 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji
5.
Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej
Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się

Osoba posiadająca kwalifikację rynkową "Planowanie i realizowanie procesu profesjonalnego utrzymania czystości" jest przygotowana do wykonywania zadań związanych z profesjonalnym utrzymaniem czystości w różnych obiektach. Wykazuje się samodzielnością w ramach wykonywanych działań zawodowych i ponosi odpowiedzialność za swoje działania. Jest przygotowana do planowania oraz realizowania działań związanych z profesjonalnym utrzymaniem czystości, w tym:

- przygotowuje roztwory czyszczące dostosowane do rodzaju zabrudzenia i powierzchni, na której występują,

- dobiera i użytkuje narzędzia i maszyny niezbędne do wykonania usługi,

- odczytuje z dokumentacji informacje potrzebne do wykonywania działań zawodowych,

- usuwa zabrudzenia.

Jest przygotowana do samodzielnego wykonywania zleconych jej zadań zawodowych, zgodnie z określonymi procedurami danego miejsca pracy, zasadami zawartymi w Karcie charakterystyki produktu chemicznego i planem higieny oraz obowiązującymi przepisami, w tym związanymi z bezpieczeństwem i higieną pracy. Posługuje się również pojęciami i terminologią dotyczącą wykonywanych zadań.

Zestaw 1. Przygotowanie procesu utrzymania czystości
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Rozpoznaje powierzchnie oraz rodzaje zabrudzeń organicznych i nieorganicznych - rozróżnia powierzchnie do czyszczenia, w tym podłogi kamienne, elastyczne (np. z linoleum, PCV), tekstylne, drewniane (olejowane, lakierowane, naturalne),

- identyfikuje organiczne i nieorganiczne rodzaje zabrudzeń,

- wymienia cechy organicznych i nieorganicznych zabrudzeń.

Charakteryzuje mieszaniny chemiczne - wskazuje/rozróżnia mieszaniny chemiczne z podziałem na kwasy, zasady, mieszaniny o odczynie obojętnym oraz rozpuszczalniki,

- omawia skalę pH w odniesieniu do usuwanych zanieczyszczeń,

- omawia zastosowanie mieszanin chemicznych w odniesieniu do poszczególnych typów powierzchni,

- omawia zagrożenia związane z nieprawidłowym stosowaniem mieszanin chemicznych.

Identyfikuje narzędzia i maszyny - charakteryzuje typy maszyn czyszczących i ich przeznaczenie, w tym odkurzaczy do pracy na sucho i sucho-mokro, urządzeń jednotarczowych, maszyn szorująco-zbierających pchanych i siodłowych oraz zamiatarek,

- rozróżnia narzędzia do technologii manualnych, w tym rodzaje mopów, ścierek i zestawów do sprzątania manualnego, sprzęt do mycia szyb,

- rozróżnia narzędzia do technologii maszynowych, w tym rodzaje padów i szczotek,

- rozróżnia akumulatory kwasowe i żelowe,

- omawia sposoby użytkowania i ładowania akumulatorów kwasowych i żelowych.

Planuje proces utrzymania czystości - charakteryzuje techniki sprzątania (uwzględniające elementy znajdujące się na i ponad podłogą),

- omawia czynniki wpływające na proces sprzątania, w tym temperaturę, czas, chemię i mechanikę,

- omawia ręczne i maszynowe sposoby sprzątania,

- wymienia dokumenty, które powinien otrzymać od przełożonego przed przystąpieniem do czyszczenia powierzchni,

- odczytuje sposób realizacji usługi i jej weryfikacji,

- dobiera środek chemiczny do rodzaju zabrudzenia i powierzchni (dobiera mieszaniny chemiczne z podziałem na środki kwaśne, zasadowe i neutralne) do zabrudzeń organicznych i nieorganicznych,

- dobiera narzędzia lub maszyny do rodzaju zabrudzenia i powierzchni,

- wskazuje kolejność usuwania zabrudzeń,

- wskazuje środki ochrony indywidualnej na podstawie Karty charakterystyki produktu chemicznego do mieszanin chemicznych.

Omawia sposoby postępowania z odpadami - omawia klasyfikację odpadów,

- charakteryzuje kategorie, grupy i rodzaje odpadów m.in.: ze względu na miejsce powstania (np. obiekty służby zdrowia, placówki edukacyjne, obiekty przemysłowe, obiekty handlowe), - odczytuje w regulaminie klienta sposoby postępowania z odpadami.

Zestaw 2. Realizowanie procesu utrzymania czystości
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Przygotowuje mieszaninę chemiczną zgodnie z Kartą charakterystyki produktu chemicznego i planem higieny - sporządza roztwór zgodnie z Kartą charakterystyki produktu chemicznego poszczególnych produktów chemicznych i planem higieny,

- przedstawia procedurę postępowania z pustym opakowaniem i produktem chemicznym zgodnie z Kartą charakterystyki produktu chemicznego,

- stosuje środki ochrony indywidualnej i zasady bezpieczeństwa i higieny pracy.

Usuwa zabrudzenie z powierzchni - stosuje narzędzia i maszyny,

- stosuje przygotowany roztwór chemiczny,

- stosuje środki ochrony indywidualnej i zasady bezpieczeństwa i higieny pracy,

- ocenia wykonaną pracę pod kątem zgodności z ustalonym w umowie standardem.

Użytkuje maszyny - uzbraja wskazaną maszynę w narzędzia,

- omawia sposoby czyszczenia maszyn czyszczących,

- obsługuje odkurzacze do pracy na sucho i sucho-mokro oraz urządzenia jednotarczowe,

- obsługuje maszynę szorująco-zbierającą pchaną lub siodłową,

- obsługuje zamiatarki,

- konserwuje maszynę czyszczącą po zakończeniu pracy (m.in.: opróżnia zbiorniki z wodą, sprawdza poziom płynu w akumulatorach, czyści elementy eksploatacyjne),

- zabezpiecza maszynę.

6.
Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację
1. Weryfikacja efektów uczenia się.

1.1. Etapy i metody.

Weryfikacja efektów uczenia się składa się z dwóch części:

- część teoretyczna,

- część praktyczna.

W części teoretycznej weryfikacji podlegają:

- zestaw 1 efektów uczenia się "Przygotowanie procesu utrzymania czystości" oraz kryterium "przedstawia procedurę postępowania z pustym opakowaniem i produktem chemicznym zgodnie z Kartą charakterystyki produktu chemicznego" wchodzące w skład pierwszej umiejętności zestawu 2 efektów uczenia się "Realizowanie procesu utrzymania czystości".

W części praktycznej weryfikacji podlega zestaw 2 efektów uczenia się "Realizowanie procesu utrzymania czystości".

Zaliczenie części teoretycznej jest warunkiem przystąpienia do części praktycznej.

W części teoretycznej stosuje się metody: test teoretyczny, rozmowa z komisją (wywiad ustrukturyzowany).

W części praktycznej stosuje się metody: obserwacja w warunkach rzeczywistych (obserwacja w miejscu pracy) lub symulowanych połączona z rozmową z komisją (rozmowa ma każdorazowo charakter uzupełniający).

1.2. Zasoby kadrowe.

Weryfikację przeprowadza Komisja Walidacyjna.

Komisja Walidacyjna składa się z minimum 3 osób.

Każdy z członków komisji:

- posiada minimum kwalifikację pełną na 4 poziomie Polskiej Ramy Kwalifikacji (wykształcenie średnie),

- posiada 10-letnie doświadczenie na stanowisku kierowniczym lub specjalistycznym w branży profesjonalnego utrzymania czystości, zdobyte w okresie ostatnich 15 lat,

- wykonywał działania zawodowe w zakresie efektów uczenia się wskazanych dla kwalifikacji w okresie minimum 2 lat, - jest autorem/współautorem publikacji branżowych lub artykułów branżowych,

- zna Zintegrowany System Kwalifikacji,

- posiada doświadczenie w sprawdzaniu metodami wskazanymi w ww. kwalifikacji. Przewodniczący Komisji jest wybierany spośród członków komisji i posiada minimum kwalifikację pełną na 6 poziomie Polskiej Ramy Kwalifikacji (licencjat).

1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne.

Instytucja Certyfikująca zapewnia:

- próbki posadzek: PCV (monogeniczne, heterogeniczne), linoleum, kauczuk, tekstylne (wełniane, PA, PP, sizal, kokos), kamienne (co najmniej trzy rodzaje naturalnych i co najmniej trzy rodzaje sztucznych), drewniane (co najmniej dwa rodzaje konserwacji),

- minimum 50% próbek posadzek wymienionych powyżej z zabrudzeniami organicznymi i nieorganicznymi,

- lampa UV,

- oświetlenie punktowe,

- pehametr,

- koncentraty kwasów 0,5-5 pH minimum 5 produktów różnych producentów, w tym 2 niebezpieczne, z aktualnymi kartami charakterystyki produktów chemicznych,

- koncentraty zasad 8-14 pH minimum 5 produktów różnych producentów, w tym 2 niebezpieczne, z aktualnymi kartami charakterystyki produktów chemicznych,

- koncentraty produktów neutralnych minimum 5 produktów różnych producentów z aktualnymi kartami charakterystyki produktów chemicznych,

- atomizer,

- wiadro,

- miarka do płynów,

- co najmniej 5 różnych systemów dozowania,

- biały papier ręcznikowy,

- biały ręcznik frotté,

- miękka szczotka,

- dostęp do wody,

- 5 rodzajów mopów ze względu na budowę,

- 3 systemy mycia manualnego,

- 4 rodzaje ściereczek z zaznaczeniem kodu kolorów,

- minimum 5 dodatkowych akcesoriów do sprzątania manualnego,

- odkurzacz do pracy na sucho,

- odkurzacz do pracy na sucho-mokro,

- 2 rodzaje urządzeń dyskowych,

- maszyna szorująco-zbierająca pchana,

- maszyna szorująco-zbierająca z operatorem siedzącym,

- zamiatarka,

- akumulator kwasowy i żelowy,

- narzędzia do maszyn: co najmniej 3 rodzaje padów, co najmniej 3 rodzaje szczotek,

- środki ochrony indywidualnej: rękawice gospodarcze, co najmniej 2 rodzaje rękawic lateksowych, okulary ochronne, maski przeciwgazowe ochronne na twarz, fartuch ochronny.

Ponadto Instytucja Certyfikująca przygotowuje dokumenty dla osób uczestniczących w procesie walidacji, tj.:

- regulamin pracy u klienta,

- co najmniej 5 planów higieny dla różnych obiektów w zakresie narzędzi i produktów przygotowanych do walidacji.

Dostarczone środki, narzędzia, maszyny i dokumenty muszą być zgodne z 5 planami higieny obiektów.

Instytucja Certyfikująca zapewnia bezstronną i niezależną procedurę odwoławczą, w ramach której osoby uczestniczące w procesie walidacji mają możliwość odwołania się od decyzji dotyczących spełnienia wymogów formalnych, przeprowadzenia etapów weryfikacji, a także decyzji kończącej walidację. W przypadku negatywnego wyniku weryfikacji, instytucja prowadząca walidację, na wniosek osoby uczestniczącej w procesie walidacji, jest zobowiązana przedstawić pisemne uzasadnienie decyzji.

Instytucja Certyfikująca zapewnia możliwość odwołania się od każdego etapu walidacji.

2. Identyfikowanie i dokumentowanie.

Nie określa się wymogów dla etapu identyfikowania i dokumentowania efektów uczenia się.

7.
Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat.
1 Minister Przedsiębiorczości i Technologii kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Przedsiębiorczości i Technologii (Dz. U. poz. 93).

Zmiany w prawie

Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2019.1063

Rodzaj: Obwieszczenie
Tytuł: Włączenie kwalifikacji rynkowej "Planowanie i realizowanie procesu profesjonalnego utrzymania czystości" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Data aktu: 24/10/2019
Data ogłoszenia: 12/11/2019
Data wejścia w życie: 12/11/2019