Ogłoszenie informacji o działalności Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w 1995 r.

OBWIESZCZENIE
ZARZĄDU NARODOWEGO FUNDUSZU OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ
z dnia 7 października 1996 r.
w sprawie ogłoszenia informacji o działalności Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w 1995 r.

Na podstawie art. 88h ust. 4 ustawy z dnia 31 stycznia 1980 r. o ochronie i kształtowaniu środowiska (Dz. U. z 1994 r. Nr 49, poz. 196, z 1995 r. Nr 90, poz. 446 i z 1996 r. Nr 106, poz. 496) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informację o działalności Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w 1995 r.

ZAŁĄCZNIK

INFORMACJA O DZIAŁALNOŚCI NARODOWEGO FUNDUSZU OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ W 1995 R.

Wstęp

W roku sprawozdawczym Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, zwany dalej Narodowym Funduszem, koncentrował swoją działalność na:

- finansowym wspomaganiu realizacji polityki ekologicznej państwa według opracowanego i koordynowanego przez Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa "Programu wykonawczego",

- wspieraniu wynikającego z koncepcji ekorozwoju, harmonijnego rozwoju kraju poprzez poprawę stanu środowiska naturalnego,

- dalszym usprawnianiu zarządzania środkami publicznymi poprzez doskonalenie zasad funkcjonowania systemu finansowania ochrony środowiska naturalnego,

- wspieraniu wysiłków Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa w pozyskiwaniu dla Polski najnowocześniejszej techniki i technologii oraz zagranicznych środków finansowych na realizację zadań w ochronie środowiska.

Wyniki działania Narodowego Funduszu, uzyskane w 1995 r., potwierdzają wiodącą rolę spełnianą przez Narodowy Fundusz w finansowaniu zadań ekologicznych.

Pozyskiwanie środków

Ogółem uzyskano przychody w wysokości 1.039,5 mln zł, to jest o 36,1% wyższe niż w 1994 r. oraz o 12,7 % wyższe od planowanych.

Przychody ze źródeł krajowych składały się z :

Wyszczególnienie Wpływy w 1995 r. w mln zł Struktura % 1994 = 100
opłat i kar za korzystanie ze środowiska 548,6 52,0 126,5
opłat i kar z prawa geologicznego i górniczego 89,6 9,0 95,8
spłat pożyczek i ich oprocentowania 260,4 25,0 159,0
przychodów z operacji finansowych 140,9 14,0 194,0

Ponadto w 1995 r. Narodowy Fundusz administrował środkami zagranicznymi na cele realizacji zadań o charakterze proekologicznym w wysokości 130,7 mln zł, w tym z Programu PHARE - 80,5 mln zł oraz z Banku Światowego - 17,6 mln zł.

Skala i kierunki pomocy finansowej na cele proekologiczne

Do Narodowego Funduszu wpłynęło 1.905 wniosków o dofinansowanie, z których 1.514 spełniało wymagane kryteria. Zarząd rozpatrzył spośród nich 1.098 wniosków, akceptując 1.061 (oddalono 37), z których 347 wniosków na kwoty powyżej 500 tys. zł Zarząd przedłożył Radzie Nadzorczej. Rada zatwierdziła 313 wniosków (oddaliła 34). W różnych fazach opracowywania na koniec roku znajdowało się 416 wniosków.

Zawarto 970 umów (w 1994 r. 725) na łączną kwotę 1.044 mln zł, w wyniku czego zobowiązania Narodowego Funduszu, wraz z zawartymi aneksami, wzrosły w 1995 r. o 1.186 mln zł (w 1994 r. o 598,0 mln zł). Kwota przyznanej pomocy w stosunku do roku poprzedniego uległa podwojeniu (198%).

Zobowiązania wynikające z zawartych umów obejmują następujące cele: ochrona atmosfery - 591,2 mln zł, tj. 49,8 % ogólnej kwoty; ochrona wód i gospodarka wodna - 439,8 mln zł, tj. 37,1 %; ochrona powierzchni ziemi - 47,2 mln zł, tj. 4%; inne - 107,9 mln zł, tj. 9,1%.

Ważniejszymi efektami, jakie zostaną osiągnięte w wyniku realizacji zadań objętych umowami zawartymi w 1995 r. będzie:

- ograniczenie emisji rocznej:

a) dwutlenku siarki o 319 tys. ton,

b) pyłów o 18 tys. ton,

c) tlenków azotu o 7 tys. ton,

d) tlenku węgla o 85 tys. ton,

- zwiększenie przepustowości oczyszczalni ścieków o 662,5 tys. m3/dobę,

- wybudowanie kolektorów ścieków - 466 km,

- wybudowanie przepompowni o przepustowości - 4,4 tys. m3/h,

- zwiększenie pojemności zbiorników retencyjnych o 142 mln m3,

- wybudowanie wałów przeciwpowodziowych - 100 km,

- zwiększenie pojemności składowisk odpadów o 1,2 mln m3,

- wzrost wydajności kompostowni o 25 tys. ton/rok,

- zapewnienie właściwych warunków do utylizacji odpadów szpitalnych w 8 dużych ośrodkach miejskich,

- poprawa stanu przyrody, głównie w lasach i parkach narodowych.

Wśród umów podpisanych w 1995 r. jest 8 umów konsorcjalnych zawartych z udziałem Banku Ochrony Środowiska SA. Są to umowy o wspólnym dofinansowywaniu zadań takich, jak:

- budowa instalacji hydrokrakingu w Mazowieckich Zakładach Rafineryjnych i Petrochemicznych w Płocku,

- rehabilitacja Elektrowni Turów (I etap),

- budowa oczyszczalni ścieków w Toruniu.

Zwiększono zakres pomocy dla zakładów najbardziej uciążliwych dla środowiska, objętych "Listą 80". Zawarto 15 umów przewidujących dofinansowanie w kwocie 393,6 mln zł. Umowy te stanowiły 35% ogólnej wartości umów zawartych w 1995 r., a wypłaty wyniosły 33% wszystkich wypłat dokonanych w 1995 r. W roku poprzednim wielkości te kształtowały się odpowiednio 20% i 17,9%.

Na koniec roku czynnych było 1.829 umów na kwotę 2.624 mln zł, z czego 799 umów na kwotę 2.072,6 mln zł dotyczyło pożyczek.

Współpraca zagraniczna

Współpraca z zagranicą przejawiała się w różnych formach - od wstępnych kontaktów z potencjalnymi partnerami zagranicznymi, udziału w seminariach, po współdziałanie w trakcie realizacji przedsięwzięć z udziałem kapitału zagranicznego. Podstawowe obszary współpracy w 1995 r. stanowiły: realizacja Programu PHARE, współpraca z Bankiem Światowym i współpraca bilateralna.

W 1995 r. w ramach zawieranych kontraktów PHARE zaangażowano kwotę 80,5 mln zł (25,5 mln EURO 1 ), a wydatkowano 47,4 mln zł (15 mln EURO 2 ).

Na koniec roku łączne zaangażowanie wszystkich przyznanych środków wyniosło 78,0%.

Z Bankiem Światowym w ramach realizacji programu "Strategia zarządzania środowiskiem" zostały zawarte cztery kontrakty na łączną kwotę 7.131,1 tys. USD, czyli 17,6 mln zł.

Realizowane były także zadania w ramach ekologicznych funduszy partnerskich.

Narodowy Fundusz w 1995 r. prowadził działania w celu pozyskania nowych funduszy.

Gospodarowanie środkami finansowymi w 1995 r.

Przy przychodach wynoszących w 1995 r. 1.039,5 mln zł środki dyspozycyjne Narodowego Funduszu wyniosły 1.438,8 mln zł, z czego środki zagraniczne stanowiły 138,2 mln zł. Kwota środków dyspozycyjnych była o 525,2 mln zł, tj. o 57,5 % większa niż w 1994 r.

Rozchody zrealizowane w 1995 r. wyniosły 1.066,8 mln zł (w tym ze środków zagranicznych 50,5 mln zł) i były o 65,4 % wyższe niż w 1994 r.

Na podstawie umów zawartych w 1995 r. i w latach poprzednich wypłacono w formie pożyczek, dotacji i dopłat do kredytów preferencyjnych oraz umorzono rat pożyczek w kwocie 958,7 mln zł, to jest o 73,2 % więcej niż w 1994 r.

Wypłaty ze środków krajowych według dziedzin kształtowały się następująco:

1995 r. 1994=100
- ochrona atmosfery 425,1 mln zł 248,3
- ochrona wód i gospodarka wodna 270,6 mln zł 140,5
- górnictwo i geologia 87,8 mln zł 202,6
- ochrona powierzchni ziemi 44,8 mln zł 130,0
- ochrona przyrody 27,6 mln zł 97,3
- przeciwdziałanie nadzwyczajnym

zagrożeniom środowiska

19,2 mln zł 77,4
- monitoring środowiska 9,7 mln zł 96,6
- edukacja ekologiczna 9,7 mln zł 236,6

W roku sprawozdawczym Narodowy Fundusz kontynuował współpracę z Bankiem Ochrony Środowiska SA, zwanym dalej "BOŚ", w zakresie rozszerzania pomocy kredytowej.

BOŚ zawarł 153 umowy płatne ze środków Narodowego Funduszu na kwotę 166,4 mln zł, wypłacając 114,0 mln zł, tj. dziesięciokrotnie więcej niż w roku poprzednim. W ramach środków własnych BOŚ zawarł 107 umów na kwotę 54,8 mln zł, a wypłaty w ramach tych umów i umów z lat poprzednich wyniosły 60,5 mln zł.

Zgodnie z planem nastąpił wzrost zaangażowania kapitałowego Narodowego Funduszu w spółkach prawa handlowego o 32 % w stosunku do 1994 r. Narodowy Fundusz na dzień 31 grudnia 1995 r. był akcjonariuszem 15 spółek akcyjnych i udziałowcem 7 spółek. Łączne zaangażowanie kapitału wynosiło 91,1 mln zł, przy czym 58,2% tej kwoty stanowił pakiet akcji BOŚ, którego Narodowy Fundusz jest założycielem i głównym akcjonariuszem.

Sytuacja finansowa

Należności z tytułu udzielonych pożyczek, wynoszące na początku roku 807,8 mln zł, na koniec roku wzrosły do 1.311,6 mln zł, tj. o 6,6 % więcej niż planowano.

Przejściowo wolne środki pieniężne były umieszczane na korzystnych lokatach, dokonywano też operacji na rynku bonów skarbowych. W wyniku tych działań uzyskano przychody w wysokości 74,3 mln zł, tj. 7,1 % ogólnej kwoty przychodów.

Na koniec roku stan środków pieniężnych krajowych wynosił 284,3 mln zł (łącznie z bonami skarbowymi i lokatami), a środków zagranicznych - 87,7 mln zł. Stanowiło to odpowiednie zabezpieczenie dla pokrycia zobowiązań przypadających na I kwartał 1996 r.

Na koniec roku liczba zagrożonych w spłacie pożyczek wyniosła 63 (spadek o 70), a łączna kwota zaległych płatności - 37,9 mln zł, co stanowi 1,19 % całej kwoty udzielonych pożyczek.

Działania windykacyjne należności prowadzone były w zróżnicowanych formach. Zawarto 11 ugód dotyczących spłat wierzytelności, 2 ugody sądowe, a bankowym postępowaniem ugodowym objęto 5 pożyczek. Restrukturyzacja warunków spłat dotyczyła 10 pożyczek.

Rachunek zysków i strat

Przychody Narodowego Funduszu za 1995 r., które mogły być przeznaczone na finansowanie kosztów działalności, wyniosły 229,7 mln zł, to jest o 57,3 % więcej niż w 1994 r. oraz o 41,7 % więcej, niż określono w planie.

Koszty działalności, na które składają się koszty utrzymania biura Narodowego Funduszu (wraz z amortyzacją majątku) w wysokości 8,5 mln zł oraz koszty finansowe w wysokości 35,7 mln zł, wyniosły łącznie 44,2 mln zł.

Osiągnięto dodatni wynik finansowy w wysokości 185,5 mln zł, to jest dwukrotnie wyższy niż w roku poprzednim i o 20,3 % wyższy od planowanego.

Działalność organów Narodowego Funduszu

Rada Nadzorcza działająca początkowo w składzie 23-osobowym, a od lutego w składzie 17-osobowym pod przewodnictwem prof. dra hab. Józefa S. Zegara odbyła 11 posiedzeń.

Zarząd do 2 listopada działający w składzie 3-osobowym, a następnie 4-osobowym pod przewodnictwem Prezesa Zarządu mgra Kazimierza Chłopeckiego odbył 50 posiedzeń. Praca Zarządu koncentrowała się na realizowaniu uchwał i zaleceń Rady Nadzorczej, podejmowaniu decyzji o udzielaniu pożyczek i dotacji i kontroli realizacji umów.

Przygotowywano przy współudziale Ministerstwa Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa listę przedsięwzięć priorytetowych do sfinansowania w 1995 r. i kierunkowo do 2000 r. oraz projekt tej listy na 1996 r.

W roku sprawozdawczym doskonalono funkcjonowanie biura, formy i metody jego pracy, służące poprawie efektywności wykorzystywanych środków i poprawie poziomu obsługi klientów.

Narodowy Fundusz utrzymywał ścisłe i bieżące kontakty i współpracę z Ministerstwem Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa, innymi agendami rządowymi i resortowymi oraz instytucjami.

Współorganizowano i dofinansowywano liczne sympozja i konferencje naukowe, współdziałano także ze środkami masowej informacji na rzecz upowszechnienia problematyki ochrony środowiska w społeczeństwie.

Głównymi celami realizacji Narodowego Funduszu, wynikającymi z planu i z przyjętych na 1995 r. priorytetów, były:

- wdrażanie nowoczesnych technologii unieszkodliwiania i zagospodarowania odpadów (odpady szpitalne, komunalne, górnicze, opakowania typu PET),

- zmniejszanie emisji SO2 (wzbogacanie węgla, odsiarczanie gazów odlotowych),

- ochrona zasobów wody pitnej oraz jezior i zbiorników zaporowych,

- kształtowanie postaw proekologicznych w społeczeństwie poprzez wspieranie formalnej i nieformalnej edukacji ekologicznej,

- zwiększanie stopnia wykorzystania środków pomocy zagranicznej.

Realizując te cele w 1995 r. zwiększono w stosunku do roku 1994:

- wartość przyjętych zobowiązań umownych o 98 %,

- wypłaty ze środków krajowych na cele ekologiczne o 71 %,

- wypłaty na prace geologiczne i potrzeby górnicze o 103 %.

Roczne sprawozdanie finansowe Narodowego Funduszu (synteza)

I. Bilans sporządzony na dzień 31 grudnia 1995 r. w mln zł
Stan na
Aktywa początek 1995 r. koniec 1995 r.
Majątek trwały 855.560,5 1.365.116,4
w tym:
Finansowy majątek trwały 775.658,5 1.294.038,1
Majątek obrotowy 393.114,3 533.431,5
w tym:
Należności i roszczenia 124.272,0 161.418,1
Papiery wartościowe przeznaczone do obrotu 151.059,7 178.281,4
Środki pieniężne 117.535,3 193.685,6
Suma aktywów 1.248,674,8 1.898.547,9
Pasywa
Fundusz statutowy 1.135.796,6 1.520.040,3
Fundusz rezerwowy 21.657,0 59.822,1
Nie podzielony zysk z lat ubiegłych 38.165,0
Zysk netto 21.473,2 185.469,3
Zobowiązania krótkoterminowe 2.933,4 15.960,8
Fundusze specjalne 22.876,5 100.458,0
Przychody przyszłych okresów 5.773,0 16.797,4
Suma pasywów 1.248.674,8 1.898.547,9

II. Rachunek zysków i strat za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 1995 r. w mln zł

w mln zł
1. Przychody ze sprzedaży i zrównane z nimi 1,2
2. Koszty działalności operacyjnej -8.512,3
3. Wynik na sprzedaży (1-2) -8.511,1
4. Pozostałe przychody operacyjne 1,9
5. Pozostałe koszty operacyjne -40,9
6. Wynik na działalności operacyjnej (3+4-5) -8.550,1
7. Przychody finansowe 229.704,4
8. Koszty finansowe -35.685,0
9. Zysk brutto = netto (6+7-8) 185.469,3
1 Z dniem 1 stycznia 1999 r., na podstawie art. 30 ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. Prawo dewizowe (Dz.U.98.160.1063), wyraz "ECU" zastępuje się wyrazem "EURO".
2 Z dniem 1 stycznia 1999 r., na podstawie art. 30 ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. Prawo dewizowe (Dz.U.98.160.1063), wyraz "ECU" zastępuje się wyrazem "EURO".

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024