Zm.: Regulamin Senatu.

UCHWAŁA
SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 15 lutego 1996 r.
w sprawie zmiany Regulaminu Senatu.

Art.  1.

W uchwale Senatu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 23 listopada 1990 r. - Regulamin Senatu (Monitor Polski z 1993 r. Nr 20, poz. 198, z 1994 r. Nr 30, poz. 244 oraz z 1995 r. Nr 29, poz. 333) wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 31 skreśla się ust. 4;
2)
w art. 32:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Sprawy przedstawione w trybie ust. 1 dotyczą zapytań lub informacji i mogą być przedmiotem obrad jedynie za zgodą Senatu. Zapytania wymagają odpowiedzi najpóźniej w czasie najbliższego posiedzenia Senatu.",

b)
skreśla się ust. 3 i 4;
3)
w art. 54 w ust. 2 liczbę "2/5" zastępuje się liczbą "1/3";
4)
art. 60-63 otrzymują brzmienie:

"Art. 60. 1. Senat podejmuje postępowanie w sprawie inicjatywy ustawodawczej na wniosek komisji lub co najmniej 10 senatorów.

2. O podjęciu postępowania w sprawie inicjatywy ustawodawczej Marszałek Senatu zawiadamia Marszałka Sejmu i Prezesa Rady Ministrów.

Art. 61. 1. Wniosek o podjęcie inicjatywy ustawodawczej wraz z projektem ustawy składa się w formie pisemnej do Prezydium Senatu; wnosząc projekt wnioskodawca wskazuje swego przedstawiciela upoważnionego do reprezentowania go w pracach nad tym projektem.

2. Do projektu ustawy dołącza się uzasadnienie, które powinno zawierać:

1) wyjaśnienie celu ustawy,

2) przedstawienie rzeczywistego stanu w dziedzinie, która ma zostać uregulowana,

3) wykazanie różnic pomiędzy dotychczasowym a przewidywanym stanem prawnym,

4) przedstawienie oczekiwanych skutków społecznych, gospodarczych, finansowych i prawnych,

5) przedstawienie założeń podstawowych aktów wykonawczych do ustawy,

6) informację o wyniku przeprowadzonych uzgodnień i konsultacji rozwiązań przewidzianych w projekcie.

3. Prezydium Senatu może zwrócić się do senatora będącego reprezentantem wnioskodawcy projektu o uzupełnienie treści uzasadnienia, jeżeli nie spełnia ono wymagań określonych w ust. 2.

Art. 62. 1. Rozpatrywanie projektów ustaw odbywa się w dwóch czytaniach.

2. Wnioskodawca, do czasu zakończenia pierwszego czytania, może wycofać wniesiony przez siebie projekt. Wniosek o podjęcie inicjatywy ustawodawczej złożony przez co najmniej 10 senatorów uważa się za wycofany również wówczas, gdy liczba senatorów popierających wniosek jest mniejsza niż 10.

Art. 63. 1. Pierwsze czytanie przeprowadza się na posiedzeniu Senatu nie wcześniej niż po upływie 14 dni od dnia doręczenia senatorom druku projektu ustawy.

2. Pierwsze czytanie projektu ustawy obejmuje:

1) uzasadnienie projektu przez wnioskodawcę,

2) pytania senatorów i odpowiedzi wnioskodawcy,

3) przeprowadzenie debaty oraz zgłaszanie poprawek.

3. Pierwsze czytanie kończy się skierowaniem projektu do komisji, chyba że Senat w związku ze złożonym wnioskiem odrzuci projekt w całości.

4. Senat, kierując projekt ustawy do komisji, może wyznaczyć im również termin przedstawienia sprawozdania.";

5)
dodaje się art. 63a-63c w brzmieniu:

"Art. 63a. 1. Projekty ustaw Senat kieruje do właściwych komisji, w tym do Komisji Inicjatyw i Prac Ustawodawczych.

2. Komisje, do których skierowany został do rozpatrzenia projekt, obradują nad nim wspólnie; komisje te mogą zwrócić się do innych komisji o wyrażenie opinii o projekcie lub jego części.

3. W posiedzeniach komisji obowiązany jest uczestniczyć upoważniony przedstawiciel wnioskodawcy.

Art. 63b. 1. Komisje, do których skierowany został projekt ustawy, przedstawiają Senatowi wspólne sprawozdanie o tym projekcie.

2. W sprawozdaniu komisje przedstawiają wniosek o:

1) przyjęcie projektu bez poprawek,

2) przyjęcie projektu z poprawkami w formie tekstu jednolitego projektu,

3) odrzucenie projektu.

3. W sprawozdaniu zamieszcza się także wnioski mniejszości komisji oraz odrzucone przez komisje wnioski senatorów.

4. Na posiedzeniu Senatu sprawozdanie komisji przedstawia wybrany z ich składu senator sprawozdawca.

Art. 63c. 1. Drugie czytanie projektu ustawy obejmuje:

1) przedstawienie Senatowi sprawozdania komisji o projekcie ustawy,

2) głosowanie.

2. Przed przystąpieniem do głosowania senatorowie mogą zgłaszać krótkie zapytania do sprawozdawcy w związku z przedstawionym sprawozdaniem.

3. Do głosowania nad uchwałą Senatu w sprawie wniesienia inicjatywy ustawodawczej przepisy działu V rozdziału 3 stosuje się odpowiednio.";

6)
art. 65 otrzymuje brzmienie:

"Art. 65. 1. Projekt uchwały Senatu może być wniesiony przez komisję, senatorów lub senatora.

2. Prezydium Senatu może zażądać od wnioskodawcy uzasadnienia do projektu uchwały.

3. Rozpatrywanie projektów uchwał odbywa się w dwóch czytaniach.

4. Senat, w szczególnie uzasadnionych wypadkach, może skrócić postępowanie z projektami uchwał przez przystąpienie do drugiego czytania niezwłocznie po zakończeniu pierwszego, bez odsyłania projektu do komisji.

5. Do postępowania z projektami uchwał przepisy art. 61 ust. 1, art. 63, art. 63a, art. 63b, art. 63c stosuje się odpowiednio.";

7)
dodaje się art. 65a w brzmieniu:

"Art. 65a. W trybie przewidzianym dla uchwał Senat może podejmować rezolucje, oświadczenia i apele.";

8)
po dziale IX dodaje się dział IXa w brzmieniu:

"Dział IXa. Postępowanie w sprawie referendum.

Art. 65b. Senat podejmuje uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na przeprowadzenie referendum w ciągu 14 dni od dnia przekazania projektu zarządzenia Prezydenta w sprawie przeprowadzenia referendum.

Art. 65c. Prezydium Senatu może zwrócić się do Prezydenta o przedstawienie uzasadnienia do projektu zarządzenia w sprawie przeprowadzenia referendum, zawierającego:

1) określenie potrzeby i celu zarządzenia referendum,

2) wyjaśnienie treści pytań i wariantów rozwiązań sprawy poddanej pod referendum,

3) przedstawienie oczekiwanych skutków społecznych, gospodarczych, finansowych i prawnych rozwiązań sprawy poddanej pod referendum.

Art. 65d. 1. Marszałek Senatu kieruje projekt zarządzenia, o którym mowa w art. 65b, do właściwych komisji senackich.

2. Komisje po rozpatrzeniu projektu zarządzenia Prezydenta przygotowują projekt uchwały Senatu, w której proponują:

- wyrażenie zgody na przeprowadzenie referendum albo

- niewyrażenie zgody na przeprowadzenie referendum.

Art. 65e. Senat podejmuje uchwałę, o której mowa w art. 65b, bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby senatorów.

Art. 65f. 1. Senat może podjąć uchwałę w sprawie wniosku o zarządzenie referendum.

2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien określać propozycje pytań lub warianty rozwiązań w sprawie poddanej pod referendum.

3. Do postępowania w sprawie uchwały, o której mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio art. 65.

4. Uchwałę Senatu w sprawie wniosku o zarządzenie referendum Marszałek Senatu przekazuje Marszałkowi Sejmu.

5. O uchwale Senatu w sprawie wniosku o zarządzenie referendum Marszałek Senatu zawiadamia Prezydenta oraz Prezesa Rady Ministrów."

Art.  2.

Uchwała wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia podjęcia.

Zmiany w prawie

Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024