Zasady bezpieczeństwa, szczególne wymagania, kwalifikacje i sposób ich uzyskiwania oraz związane z nimi uprawnienia i wzory dokumentów stwierdzających posiadane kwalifikacje w sportach motorowych.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO GŁÓWNEGO KOMITETU KULTURY FIZYCZNEJ I TURYSTYKI
z dnia 3 marca 1986 r.
w sprawie zasad bezpieczeństwa, szczególnych wymagań, kwalifikacji i sposobu ich uzyskiwania oraz związanych z nimi uprawnień i wzorów dokumentów stwierdzających posiadane kwalifikacje w sportach motorowych.

Na podstawie art. 52 ust. 4 pkt 1 lit. c) ustawy z dnia 3 lipca 1984 r. o kulturze fizycznej (Dz. U. Nr 34, poz. 181) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Do organizacji zawodów w sportach motorowych są uprawnieni:
1)
Polski Związek Motorowy, zwany dalej "PZM",
2)
kluby sportowe będące członkami PZM - za zezwoleniem PZM.
2.
Zawody i treningi mogą być przeprowadzane wyłącznie na homologowanych przez PZM i mających ważne licencje PZM torach stałych (autodromach, kartodromach, motodromach i torach żużlowych długich, trawiastych bądź lodowych) lub na zatwierdzonych przez PZM torach prowizorycznych, jednorazowych albo trasach przejazdu.
3.
Szczegółowe zasady homologacji i zatwierdzania torów, o których mowa w ust. 2, określają regulaminy poszczególnych dyscyplin sportów motorowych, zwane dalej "regulaminami".
4.
Miejsca dla widzów powinny być wyznaczone na odcinkach trasy nie stwarzających zagrożenia ich bezpieczeństwa, a ponadto powinny być oddzielone od krawędzi trasy pasem neutralnym o szerokości nie mniejszej niż 1 metr, oznaczonym w jednoznaczny sposób za pomocą lin lub barier.
5.
Organizator zawodów powinien zapewnić zawodnikom w czasie treningów i zawodów opiekę medyczną.
6.
Organizację opieki medycznej, wyposażenie i rozmieszczenie jej punktów oraz zasady udzielania pomocy określają dla:
1)
zawodów krajowych - regulaminy PZM,
2)
zawodów międzynarodowych - kodeks medyczny Międzynarodowej Federacji Motocyklowej (Federation Internationale Motocycliste), zwane dalej "FIM", bądź regulaminy Międzynarodowej Federacji Samochodowej (Federation Internationale de l'Automobile), zwanej dalej "FIA".
7.
Organizator zawodów jest obowiązany zapewnić odpowiednią liczebnie służbę porządkową ściśle współdziałającą z Milicją Obywatelską w zakresie ochrony porządku publicznego i przedsięwziąć wszelkie środki gwarantujące bezpieczeństwo zawodników, organizatorów zawodów i widzów, a w szczególności sprawdzić przed treningami i zawodami stan trasy lub toru, usunąć wszelkie usterki i dokonać odpowiednich zabezpieczeń.
8.
Organizator zawodów jest obowiązany powiadomić właściwy miejscowo urząd spraw wewnętrznych o terminie i miejscu zawodów organizowanych na torach stałych lub poza drogami publicznymi co najmniej na 7 dni przed tym terminem.
9.
Zawody organizowane na drogach publicznych przeprowadza się na zasadach określonych w przepisach w sprawie korzystania z dróg w sposób szczególny.
§  2.
1.
Sporty motorowe mogą uprawiać osoby, które mają:
1)
ważną licencję sportową,
2)
książeczkę sportowo-lekarską z ważnym wpisem badań lekarskich,
3)
prawo jazdy kategorii właściwej dla uprawianej dyscypliny.
2.
Od osób, o których mowa w ust. 1, wymagane jest ponadto ukończenie, dla uprawiania:
1)
sportu motocyklowego - 17 roku życia, a w konkurencji młodzików - 13 roku życia,
2)
wyścigów torowych - 16 roku życia, a w konkurencji "mini-speedway" - 10 roku życia,
3)
sportu samochodowego - 17 roku życia,
4)
sportu kartingowego:
a)
w konkurencji młodzików - 10 roku życia,
b)
w konkurencji szkolno-młodzieżowej - 12 roku życia,
c)
w konkurencji popularnej i wyścigowej - 15 roku życia.
3.
Osoby, które nie ukończyły 17 roku życia, są zwolnione od obowiązku posiadania prawa jazdy i mogą brać udział wyłącznie w treningach i wyścigach organizowanych na torach i trasach zamkniętych.
§  3.
1.
Licencja sportowa, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 1, jest dokumentem stwierdzającym posiadane kwalifikacje do uprawiania określonej w niej dyscypliny sportów motorowych.
2.
Licencja sportowa upoważnia do brania udziału w zawodach sportowych na zasadach określonych w regulaminach PZM, FIM lub FIA.
3.
Organem właściwym w sprawach wydawania oraz cofania licencji jest PZM.
4.
Licencje sportowe wydaje PZM na podstawie wyników osiągniętych w zawodach o uzyskanie licencji oraz wyników sprawdzianów wiadomości teoretycznych i umiejętności praktycznych kandydata na zawodnika.
5.
Z obowiązku posiadania licencji sportowej są zwolnione osoby biorące udział w zawodach, o których mowa w ust. 4, oraz w zawodach w konkurencjach popularnych.
6.
Szczegółowe zasady uzyskiwania licencji sportowej, a także zasady jej cofania określają regulaminy ustalone przez PZM dla poszczególnych dyscyplin sportów motorowych.
7.
Wzór licencji sportowej w sportach motorowych określa załącznik do zarządzenia.
§  4.
1.
Pojazdy używane na zawodach powinny mieć osłonięte wszystkie zewnętrzne części wirujące, mogące w zetknięciu z ciałem kierowcy lub pasażera spowodować uraz.
2.
Pojazdy, o których mowa w ust. 1 (z wyjątkiem motocykli do wyścigów torowych), powinny mieć sprawnie działające hamulce, odpowiednie do ciężaru pojazdu i jego maksymalnej prędkości.
3.
Motocykle do wyścigów torowych powinny mieć urządzenie przerywające obwód zapłonowy i unieruchamiające silnik pojazdu, w razie gdy kierowca rozłączy się z motocyklem.
4.
Hełmy ochronne zawodników powinny być ściśle dopasowane do głowy i posiadać zamknięcie umożliwiające dokładne zamocowanie. Hełm, na którym występują ślady nawet drobnych rys lub pęknięć, nie powinien być używany.
5.
Ubiór zawodnika powinien być wykonany z materiałów trudno palnych.
6.
Szczegółowe warunki, jakim powinny odpowiadać pojazdy i wyposażenie osobiste zawodników, określają w odniesieniu do zawodów krajowych regulaminy PZM, a w odniesieniu do zawodów międzynarodowych - regulaminy FIM lub FIA.
7.
Kierownik zawodów i komisarz techniczny są obowiązani nie dopuścić do zawodów osoby, której sprzęt lub wyposażenie osobiste nie spełnia wymagań określonych w ust. 1-6, oraz wykluczyć z zawodów każdego zawodnika, którego sprzęt zagraża bezpieczeństwu lub którego wyposażenie stało się w czasie zawodów niekompletne.
8.
Pojazdy dopuszczone do zawodów na drogach publicznych powinny odpowiadać warunkom ustalonym dla pojazdów dopuszczonych do ruchu na drogach publicznych.
§  5.
1.
Szkolenie zawodników sportów motorowych może być prowadzone wyłącznie przez osoby mające uprawnienia trenerów lub instruktorów sportów motorowych odpowiedniej dyscypliny.
2.
Podczas zajęć treningowych należy:
1)
ściśle przestrzegać wszystkich przepisów bezpieczeństwa dotyczących pojazdów, wyposażenia osobistego zawodników oraz torów i tras, na których odbywa się szkolenie,
2)
prowadzić szkolenie ze szczególnym uwzględnieniem opanowania bezpiecznej jazdy w warunkach zawodów sportowych.
§  6.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WZÓR LICENCJI SPORTOWEJ

(pominięty)

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1986.9.66

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zasady bezpieczeństwa, szczególne wymagania, kwalifikacje i sposób ich uzyskiwania oraz związane z nimi uprawnienia i wzory dokumentów stwierdzających posiadane kwalifikacje w sportach motorowych.
Data aktu: 03/03/1986
Data ogłoszenia: 01/04/1986
Data wejścia w życie: 01/04/1986