Zasady sporządzania dokumentacji geologiczno-inżynierskich dla inwestycji budowlanych.

ZARZĄDZENIE
PREZESA CENTRALNEGO URZĘDU GEOLOGII
z dnia 15 lutego 1958 r.
w sprawie zasad sporządzania dokumentacji geologiczno-inżynierskich dla inwestycji budowlanych.

Na podstawie art. 2 pkt 7 dekretu z dnia 8 października 1951 r. o państwowej służbie geologicznej (Dz. U. Nr 52, poz. 369) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Przepisy niniejszego zarządzenia określają zasady sporządzania dokumentacji geologiczno-inżynierskich w związku z opracowywaniem założeń inwestycji i dokumentacji projektowo-kosztorysowych dla inwestycji budowlanych jednostek gospodarki państwowej oraz dla inwestycji budowlanych innych jednostek gospodarki uspołecznionej korzystających z dotacji Państwa.
2.
Dokumentacja geologiczno-inżynierska określa warunki geologiczno-inżynierskie, tj. zjawiska i procesy geologiczne (hydrogeologiczne, geomorfologiczne i pokrewne) i własności fizykomechaniczne gruntu, które posiadają znaczenie dla projektowania, realizacji i eksploatacji inwestycji budowlanej.
§  2.
1.
Dokumentacja geologiczno-inżynierska dla celu określonego w § 1 ust. 1 powinna być sporządzona według ramowych wytycznych, zawartych w załączniku do niniejszego zarządzenia.
2.
Właściwi ministrowie (kierownicy urzędów centralnych) mogą w razie potrzeby wydawać w porozumieniu z Prezesem Centralnego Urzędu Geologii przepisy szczegółowe dostosowane do specyfiki inwestycji poszczególnych gałęzi gospodarki narodowej - opierając się na załączonych wytycznych.
3.
Zasady sporządzania dokumentacji geologiczno-inżynierskich dla budownictwa wojskowego regulują odrębne przepisy, wydane przez Ministra Obrony Narodowej w porozumieniu z Prezesem Centralnego Urzędu Geologii.
§  3.
1.
Inwestor obowiązany jest przesłać do Centralnego Urzędu Geologii dla celów rejestracyjnych jeden egzemplarz przyjętej dokumentacji geologiczno-inżynierskiej.
2.
Obowiązek określony w ust. 1 nie dotyczy przypadku, w którym dokumentacja geologiczno-inżynierska była opiniowana przez Centralny Urząd Geologii (Komisję Dokumentacji Geologiczno-Inżynierskich).
§  4.
Inwestor występujący z wnioskiem o zaopiniowanie dokumentacji geologiczno-inżynierskiej przez Centralny Urząd Geologii przedstawia ją Komisji Dokumentacji Geologiczno-Inżynierskich przy Centralnym Urzędzie Geologii w dwóch egzemplarzach wraz z wnioskiem podpisanym przez kierownika resortu lub osobę przezeń upoważnioną.
§  5.
Inwestycje, dla których dokumentacje geologiczno-inżynierskie powinny być zaopiniowane przez Centralny Urząd Geologii (Komisję Dokumentacji Geologiczno-Inżynierskich), zostaną ustalone przez zainteresowane ministerstwa w porozumieniu z Centralnym Urzędem Geologii.
§  6.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

RAMOWE WYTYCZNE W SPRAWIE SPORZĄDZANIA DOKUMENTACJI GEOLOGICZNO-INŻYNIERSKICH DLA INWESTYCJI BUDOWLANYCH

Dział I.

Postanowienia ogólne.

§  1.
1.
Stopień rozpoznania warunków geologiczno-inżynierskich oraz zakres dokumentacji geologiczno-inżynierskich zależy od stadium projektu inwestycji, dla której dokumentacja jest sporządzana.
2.
Rozpoznanie warunków geologiczno-inżynierskich powinno być dokonane w takim zakresie, aby wyjaśniało wzajemny wpływ terenu i obiektu w czasie realizacji budowy i eksploatacji obiektu oraz dostarczało wszystkich danych dotyczących podłoża budowlanego, potrzebnych do prac projektowych.
§  2.
Przed przystąpieniem do rozpoznawania warunków geologiczno-inżynierskich należy uzyskać zatwierdzenie projektu robót geologicznych stosownie do przepisów uchwały nr 309 Rady Ministrów z dnia 8 sierpnia 1957 r. w sprawie sporządzania i zatwierdzania projektów robót geologicznych (Monitor Polski Nr 70, poz. 430).
§  3.
1.
Całokształtem prac dokumentacyjnych powinien kierować odpowiedzialny pracownik - "dokumentator", posiadający odpowiednie wykształcenie i doświadczenie zawodowe.
2.
Dokumentator jest odpowiedzialny za wykonawstwo prac dokumentacyjnych zgodnie z aktualnym stanem wiedzy i za uzgodnienie szczegółów prac z biurem projektów opracowującym dokumentację projektowo-kosztorysową oraz decyduje o kolejności prac, ich metodyce i zmianach w programie.
3.
Dokumentator jest zobowiązany do przestrzegania wytycznych zawartych w projekcie robót geologicznych (§ 2), w obowiązujących normach i w instrukcjach, do bieżącej krytycznej analizy wyników uzyskiwanych w czasie prac dokumentacyjnych, szczególnie robót i badań polowych, oraz do korekty programu robót w uzgodnieniu z biurem projektów, jeżeli bieżące prace nasuwają tę konieczność lub jeżeli wykazują niezgodność stanu faktycznego ze wstępnym opisem warunków geologiczno-inżynierskich, zawartych w projekcie robót.
§  4.
1.
Przy ustalaniu kolejności robót i badań polowych należy stosować zasadę stopniowego zagęszczenia wyrobisk i stopniowego rozpoznawania całego terenu budowlanego. Zagęszczenie wyrobisk powinno być uzasadnione w tekście dokumentacji.
2.
Metodyka badań polowych i laboratoryjnych powinna uwzględniać specyfikę terenu budowlanego oraz potrzeby prac projektowych.
3.
Roboty i badania polowe, a szczególnie wiercenia, pobieranie prób, próbne obciążenia podłoża, powinny być wykonywane pod stałym nadzorem personelu o odpowiednich kwalifikacjach.
§  5.
Roboty i badania polowe powinny być wykonywane w taki sposób, aby ich wyniki obrazowały najbardziej wiernie faktyczne zjawiska geologiczne oraz aby nie powodowały trwałych zmian w warunkach geologiczno-inżynierskich badanego terenu. W szczególności należy:
1)
nie dopuszczać do mieszania gruntów z różnych głębokości i zanieczyszczania ich w czasie wiercenia;
2)
zapobiegać naruszaniu naturalnej struktury gruntów w czasie wykonywania robót i badań polowych oraz pobierania prób do szczegółowych badań laboratoryjnych;
3)
stosować odpowiednie dla danych warunków metody rozpoznania stanu wód gruntowych i własności filtracyjnych utworów wodonośnych;
4)
wykonywać i likwidować wyrobiska rozpoznawcze wiertnicze i górnicze w taki sposób, aby nie dopuścić do naruszania stateczności podłoża i zmiany jego naturalnych własności lub do trwałego połączenia wód gruntowych różnych poziomów.
§  6.
1.
Dokumentacja geologiczno-inżynierska powinna zawierać udokumentowanie geodezyjne zgodnie z obowiązującymi przepisami w zakresie określonym potrzebami prac geologiczno-inżynierskich i projektowania budowli.
2.
Dane sytuacyjne i wysokościowe powinny być ustalone metodami geodezyjnymi z dokładnością określoną wymaganiami kartografii geologicznej i potrzebami biura projektów w zależności od stadium projektowania.
3.
Wyrobiska należy natychmiast po ich wykonaniu zlokalizować metodami geodezyjnymi i wykazać na podkładzie topograficznym. Zwraca się uwagę na szczególną konieczność zaniwelowania każdego wykonanego otworu wiertniczego oraz punktów profilowań geologicznych na wyrobiskach wskazanych przez prowadzącego badania geologa.
§  7.
1.
Wszystkie fakty stwierdzone w czasie robót powinny być potwierdzone odpowiednimi dokumentami (dane sytuacyjne i wysokościowe dla wyrobisk, badań i obserwacji, karty otworów, szkice wyrobisk górniczych, notatki i wykresy z wyników obserwacji, badań polowych i laboratoryjnych itp.) oraz wykorzystane przy ustalaniu warunków geologiczno-inżynierskich badanego terenu.
2.
Do dokumentacji należy załączyć te dokumenty, które są niezbędne jako uzasadnienie ustaleń zawartych w dokumentacji i potrzebne do prac projektowych. Pozostałe dokumenty powinny być przechowywane w archiwach wykonawcy prac dokumentacyjnych lub biura projektów.
3.
Z próbami gruntów pobranymi w czasie robót należy postępować zgodnie ze wskazaniami § 7 zarządzenia Prezesa Centralnego Urzędu Geologii nr 30 z dnia 30 kwietnia 1955 r. w sprawie sporządzania kart otworów wiertniczych oraz postępowania z próbami pobranymi z tych wierceń.
§  8.
1.
W razie natrafienia przy wykonywaniu robót geologiczno-inżynierskich na warstwy zawierające ślady dawnej działalności ludzkiej należy zawiadomić właściwe terenowo organy konserwatorskie prezydiów wojewódzkich rad narodowych w celu wypowiedzenia się o ich wartości zabytkowej. Odpowiedni tok postępowania należy stosować w razie występowania na badanym terenie zabytków przyrody żywej, nieożywionej oraz pomników kultury. W dokumentacji należy podać opinię tych władz.
2.
W razie natrafienia przy wykonywaniu robót geologiczno-inżynierskich na stare roboty górnicze lub skutki tych robót na powierzchni (np. leje, zapadliska) należy zawiadomić ponadto terenowo właściwy okręgowy urząd górniczy.
3.
W razie poczynienia obserwacji lub napotkania zjawisk szczególnie ciekawych i cennych pod względem naukowym należy powiadomić o tym Instytut Geologiczny w Warszawie wraz ze wskazaniem ewentualnych możliwości ich wyzyskania.

Dział  II.

Zasady sporządzania dokumentacji geologiczno-inżynierskich.

§  9.
Dokumentacja geologiczno-inżynierska składa się z dwóch części:

z części I zawierającej opracowanie tekstowe oraz

z części II zawierającej opracowanie graficzne.

§  10.
Część tekstowa powinna zawierać:
1)
materiały i dane zatwierdzonego projektu robót geologiczno-inżynierskich (§ 2) oraz charakterystykę projektowanej inwestycji;
2)
ogólną charakterystykę terenu badań geologiczno-inżynierskich obejmującą:
a)
określenie środowiska geograficznego terenu badań (§ 11),
b)
przebieg badań geologicznych, geologiczno-inżynierskich i hydrogeologicznych, przeprowadzonych na badanym terenie dla danej inwestycji budowlanej,
c)
wpływ odbudowy górniczej na obszarach górniczych; w opisie należy zaznaczyć, czy teren pod przyszłą inwestycję budowlaną znajduje się na obszarze górniczym, czy przewidywana jest na tym obszarze eksploatacja i kiedy, a w przypadku pozytywnym - określić wielkość i rodzaj przewidywanych wpływów eksploatacji na powierzchnię oraz przypuszczalny okres trwania wpływów eksploatacji,
d)
dane o zachowaniu się i stanie obiektów budowlanych istniejących na danym terenie lub w jego bezpośrednim sąsiedztwie,
e)
inne dane mogące mieć wpływ na ustalenie warunków geologiczno-inżynierskich terenu badań,
f)
krytyczną analizę wyników wykonanych prac, a następnie syntetyczną charakterystykę zjawisk i procesów geologicznych rozpoznanych na badanym terenie; analiza i synteza wyników prac dokumentacyjnych powinny dać ocenę zjawisk i procesów geologicznych, występujących na badanym terenie, zarówno ogólną, jak i w odniesieniu do projektowanej budowli, z uwzględnieniem szerszego tła geologicznego;
3)
charakterystykę geologiczno-inżynierską terenu badań, obejmującą:
a)
opis geologicznej budowy terenu badań (§ 12),
b)
opis hydrogeologii terenu badań (§ 13),
c)
opis warunków geologiczno-inżynierskich (§ 14);
4)
wnioski wynikające z ustalenia warunków geologiczno-inżynierskich terenu badań (§ 15).
§  11.
Określenie środowiska geograficznego terenu (§ 10 pkt 2 lit. a) powinno być opisane w tekście i przedstawione na mapie topograficznej, przy czym należy:
1)
podać przynależność administracyjną terenu badań (gromadę, powiat i województwo) i terenowo właściwy okręgowy urząd górniczy,
2)
określić położenie terenu badań w stosunku do miast, osiedli lub ważniejszych szlaków komunikacyjnych;
3)
określić użytą mapę, podając instytucję, która wykonała mapę, rok wydania, tytuł, skalę;
4)
podać współrzędne geograficzne terenu badań;
5)
przedstawić morfologię terenu badań wraz z najbliższym otoczeniem;
6)
przedstawić hipsometrię rejonu badań z zaznaczeniem wododziałów, cieków wód powierzchniowych i spadków terenu powyżej 5%;
7)
określić warunki klimatyczne rejonu badań, przy czym we wszystkich cechach klimatu należy uwzględnić ich zmienność, wahania i okresowość;
8)
podać opis hydrograficzny rejonu badań;
9)
określić możliwości zaopatrzenia inwestycji w wodę i ewentualnego odprowadzenia ścieków;
10)
na obszarach występujących w sąsiedztwie koryt rzecznych lub na tarasach zalewowych należy podać okresy czasu, w których obszar może być zagrożony wylewami, oraz oznaczyć granicę zalewu;
11)
określić obecne użytkowanie powierzchni terenu badań i projekt zmian;
12)
określić możliwość występowania szkód górniczych na terenie badań, o ile teren ten leży na obszarach górniczych lub w ich sąsiedztwie;
13)
podać położenie złóż kopalin występujących w pobliżu, z zaznaczeniem ich konturów, ze szczególnym uwzględnieniem złóż surowców budowlanych, które mogą być wykorzystane przy realizacji inwestycji budowlanej.
§  12.
1.
Opis geologicznej budowy terenu badań (§ 10 pkt 3 lit. a) powinien obejmować:
1)
opis zespołów litologiczno-facjalnych skał;
2)
opis stratygraficzny, obejmujący również histerie głównych procesów geologicznych na danym terenie;
3)
opis budowy tektonicznej ze szczególnym uwzględnieniem zjawisk i procesów tektonicznych, ważnych pod względem geologiczno-inżynierskim;
4)
opis procesów geologicznych aktualnych i przewidywanych na badanym terenie.
2.
Graficznie należy przedstawić:
1)
profile litologiczno-stratygraficzne i przekroje geologiczne;
2)
mapę strukturalną dla przypadków specjalnych, np. zapór wodnych i zbiorników, tuneli, metro itp.
§  13.
1.
Opis hydrogeologii terenu badań (§ 10 pkt 3 lit. b) powinien być dostosowany do potrzeb inwestycji, a w szczególności powinien obejmować:
1)
opis poziomów wodonośnych ze szczególnym uwzględnieniem wód czwartorzędowych;
2)
określenie wydajności poszczególnych poziomów wodonośnych na podstawie aktualnych danych lub wyników badań;
3)
opis jakości wód pod względem fizykochemicznym i biologicznym ze szczególnym uwzględnieniem składników agresywnych;
4)
inne dane specjalne (np. dokumentacja budowy zapór i zbiorników wodnych między innymi powinna zawierać opis ogólnych warunków infiltracji, drenażu, cyrkulacji wód podziemnych i ich związku z przebiegiem zjawisk meteorologicznych, spływem wód powierzchniowych, składem litologicznym i tektoniką. Wymagają zbadania również takie zagadnienia, jak związki pomiędzy poszczególnymi piętrami wód gruntowych, amplituda wahań zwierciadła wód gruntowych w różnych okresach roku, kierunek i prędkość ruchu wód gruntowych, filtracja pod zaporą i na jej skrzydłach obocznie, filtracja w dno zbiornika i w jego przyszłe brzegi itp.).
2.
Do części graficznej należy załączyć: mapę hydrogeologiczną w skali wynikającej z potrzebnej dokładności poznania reżimu wód podziemnych dla danej inwestycji, a na przekrojach geologicznych (§ 12 ust. 2 pkt 1) należy zaznaczyć poszczególne poziomy wodonośne oraz podać dla tych poziomów charakterystyczne dane liczbowe.
§  14.
1.
Opis warunków geologiczno-inżynierskich badanego obszaru (§ 10 pkt 3 lit. c) powinien obejmować:
1)
geologiczno-inżynierską ocenę zespołów litologiczno-facjalnych terenów wraz z oceną fizykomechaniczną tych zespołów;
2)
geologiczno-inżynierską ocenę budowy tektonicznej terenu;
3)
geologiczno-inżynierską ocenę aktualnych i możliwych procesów geologicznych terenu, ze szczególnym podkreśleniem ich zmienności i warunków powstawania przy wykonywaniu robót budowlanych oraz w czasie eksploatacji obiektu;
4)
rejonizację geologiczno-inżynierską badanego terenu i wydzielenie zespołów gruntów, charakterystycznych pod względem geologiczno-inżynierskim,
5)
pełną charakterystykę geologiczno-inżynierską wydzielonych rejonów i zespołów wraz ze średnimi wskaźnikami cech geotechnicznych zespołów, które są potrzebne do prac projektowych.
2.
Do części graficznej należy załączyć:
1)
mapę geologiczno-inżynierską terenu badań;
2)
profile geologiczno-inżynierskie wyrobisk;
3)
przekroje geologiczno-inżynierskie, pionowe i poziome;
4)
mapę geologiczną obszaru z zaznaczeniem współczesnych procesów geologicznych;
5)
mapę geomorfologiczną w przypadku zróżnicowanej morfologii;
6)
wyniki obserwacji szkód górniczych i osiadania gruntu;
7)
rzut aksonometryczny dla budownictwa podziemnego: metro, tunele.
3.
Załączniki, o których mowa w ust. 2, należy opracować w takim zakresie, jaki jest konieczny do ustalenia warunków geologiczno-inżynierskich dla danej inwestycji, przy czym:
1)
skala pozioma map, planów i przekrojów geologiczno-inżynierskich powinna być dostosowana do skali planu generalnego obiektu budowlanego;
2)
skala pionowa przekrojów powinna dawać najmniejsze zniekształcenie, możliwe do osiągnięcia przy spełnieniu warunków dobrej czytelności rysunku;
3)
wszystkie fakty stwierdzone w czasie robót i odpowiednie dokumenty powinny być nawiązane do jednego planu sytuacyjno-wysokościowego, zawierającego geodezyjny układ odniesienia i wyniki prac geodezyjnych;
4)
mapy, plany i przekroje geologiczno-inżynierskie powinny zawierać interpretację budowy geologicznej i stosunków hydrogeologicznych, rejonizację geologiczno-inżynierską i wydzielenie zespołów gruntów oraz podstawowe fakty stwierdzone pracami dokumentacyjnymi;
5)
na mapach i planach powinny być naniesione obiekty istniejące i projektowane;
6)
wyniki badań polowych i laboratoryjnych powinny być w miarę możności naniesione na plany, cięcia i przekroje oraz zestawione w podziale na rejony i zespoły gruntów.
§  15.
Wnioski wynikające z ustalenia warunków geologiczno-inżynierskich terenu badań (§ 10 pkt 4) powinny skonkretyzować uzyskane wyniki, podać uogólnienia wynikające z całokształtu badań, uwypuklić dominujące problemy oraz trudności związane ze strukturą geologiczną terenu budowy. Powinny one zawierać między innymi:
1)
wskazanie głównych trudności geologiczno-inżynierskich terenu i obiektu, z ewentualnym wskazaniem metod ich pokonywania, o ile te metody wynikają z rozpoznanej charakterystyki geologiczno-inżynierskiej terenu;
2)
krytyczną ocenę uzyskanych wyników badań oraz analizę wykonania postawionych na początku opracowania zadań;
3)
ocenę przydatności badanego terenu z punktu widzenia warunków geologiczno-inżynierskich dla lokalizacji projektowanej inwestycji budowlanej;
4)
zalecenia co do posadowienia i wyboru rodzaju konstrukcji budowli;
5)
sprecyzowanie zadania oraz metody badań i obserwacji dalszego etapu, podając ich plan, jeżeli badania lub obserwacje nie są zakończone.
§  16.
W opracowaniu graficznym (części II dokumentacji) należy przedstawić mapy, plany, przekroje, wykresy, zestawienia tabelaryczne itp. dokumenty ilustrujące i uzasadniające część tekstową oraz rejestrujące fakty stwierdzone w czasie wykonywania robót w zakresie niezbędnym do projektowania obiektu budowlanego.

Dział  III.

Forma zestawiania dokumentacji geologiczno-inżynierskich.

§  17.
Część I dokumentacji powinna mieć strony ponumerowane i trwale zeszyte, a w tekście powinna być podana ilość sporządzonych egzemplarzy dokumentacji i kolejny numer danego egzemplarza. Lista ta powinna zawierać:
1)
kartę tytułową według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do niniejszych wytycznych;
2)
tekst zestawiony działami w kolejności ustalonej w § 10 wytycznych, a ponadto:
a)
nazwę przedsiębiorstwa, które wykonało roboty geologiczno-inżynierskie,
b)
kto sprawował nadzór geologiczny nad robotami geologiczno-inżynierskimi,
c)
normy, według których wykonano badania, a w razie oparcia badań na wskazaniach instytutu naukowo-badawczego do dokumentacji należy dołączyć te wskazania w oryginale lub uwierzytelnionym odpisie;
3)
spis literatury i materiałów archiwalnych wykorzystanych przy opracowywaniu dokumentacji;
4)
spis załączników zawartych w części II dokumentacji;
5)
spis treści z podaniem nazw poszczególnych rozdziałów, z zaznaczeniem bieżącej numeracji stron;
6)
każda część opracowania tekstowego powinna być zaopatrzoną w imię i nazwisko oraz własnoręczny podpis pracownika odpowiedzialnego za jej prawidłowe wykonanie.
§  18.
1.
Część II operatu dokumentacyjnego powinna zawierać zestawienia tabelaryczne, mapy, plany, przekroje, profile, fotografie itp., wynikające z wymagań §§ 11, 12, 13, 14 wytycznych, luźno złożone według formatu A-4.
2.
Każda karta powinna być zaopatrzona w nazwę dokumentacji, nazwę dokumentu, nazwę jednostki wykonującej prace dokumentacyjne, podpis wykonawcy dokumentu, podpis dokumentatora, numer ewidencyjny przedsiębiorstwa dokumentującego i datę sporządzenia.
3.
Na lewej wewnętrznej stronie teczki części II dokumentacji powinien być naklejony spis załączników z kolejną numeracją tabel, map, planów, fotografii itp. Dokumenty powinny być ponumerowane i ułożone zgodnie ze spisem załączników.
§  19.
Każda część dokumentacji powinna mieścić się w oddzielnej teczce, obie zaś jej części w teczce o sztywnej oprawie dla formatu A-4. Na zewnętrznej stronie okładki każdej części dokumentacji powinien być w sposób trwały uwidoczniony napis według wzoru stanowiącego załącznik nr 2.
§  20.
1.
Operat dokumentacyjny powinien być zweryfikowany przed ostatecznym jego wstawieniem. Przez weryfikację należy rozumieć sprawdzenie dokumentacji geologicznej, a w szczególności przyjętych koncepcji, prawdziwości podanych faktów, przyjętego sposobu obliczeń, prawidłowości obliczeń, zgodności załączników itp.
2.
Do operatu dokumentacyjnego powinna być dołączona notatka weryfikatora stwierdzająca:
1)
wprowadzenie poprawek i uzupełnień lub
2)
rozbieżność poglądów - w razie nie uzgodnienia stanowisk między weryfikatorem a geologiem dokumentującym.

Załącznik  Nr 1.

do ramowych wytycznych w sprawie sporządzania dokumentacji geologiczno-inżynierskich dla inwestycji budowlanych.

Przedsiębiorstwo Robót Geologicznych w ....................

DOKUMENTACJA GEOLOGICZNO-INżYNIERSKA

.................... dla projektu * - założeń*) .................... w .................... województwo .................... powiat .................... gromada ....................

Geolog dokumentujący .................... (podpis) imię i nazwisko

Dyrektor przedsiębiorstwa dokumentującego .................... (podpis) imię i nazwisko

Zweryfikowano dnia ....................

Weryfikator .................... imię i nazwisko .................... (podpis)

Dokumentację przedstawia:

Główny geolog inwestora naczelnego .................... (podpis) imię i nazwisko (pieczęć)

Główny geolog resortu .................... (podpis) imię i nazwisko (pieczęć)

...................., dnia .................... 195... r.

Załącznik  Nr 2.

do ramowych wytycznych w sprawie sporządzania dokumentacji geologiczno-inżynierskich dla inwestycji budowlanych.

Ministerstwo ....................

DOKUMENTACJA GEOLOGICZNO-INżYNIERSKA

.................... dla projektu*) - założeń*) w ....................

Wykonawca ....................

Rok ..........

*) Niepotrzebne skreślić.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024