Organizacja, szczegółowy zakres działania oraz zasady i tryb postępowania Państwowej Inspekcji Ochrony Wód.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI KOMUNALNEJ
z dnia 29 października 1954 r.
w sprawie organizacji, szczegółowego zakresu działania oraz zasad i trybu postępowania Państwowej Inspekcji Ochrony Wód.

Na podstawie § 5 ust. 2 uchwały nr 436 Prezydium Rządu z dnia 7 lipca 1954 r. w sprawie Państwowej Inspekcji Ochrony Wód (Monitor Polski Nr A-69, poz. 863) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Na czele Państwowej Inspekcji Ochrony Wód, zwanej dalej "Inspekcją", stoi Główny Inspektor Ochrony Wód w Ministerstwie Gospodarki Komunalnej, który działa przy pomocy podległych mu inspektorów.
2.
Zadania Inspekcji w terenie wykonują wojewódzcy (miejscy) inspektorzy ochrony wód w wojewódzkich (miejskich) zarządach przedsiębiorstw i urządzeń komunalnych prezydiów wojewódzkich rad narodowych (Rad Narodowych w m. st. Warszawie i m. Łodzi).
§  2.
1.
Głównego Inspektora Ochrony Wód powołuje Minister Gospodarki Komunalnej.
2.
Główny Inspektor Ochrony Wód podlega bezpośrednio Ministrowi Gospodarki Komunalnej.
§  3.
Do zakresu działania Głównego Inspektora Ochrony Wód należy:
1)
ustalanie wytycznych w zakresie działalności organów Inspekcji na całym obszarze Państwa i nadzór nad działalnością tych organów;
2)
sprawowanie ogólnego nadzoru i kontroli nad:
a)
racjonalnym gospodarowaniem wodą pobieraną z wodociągów komunalnych oraz z wodociągów należących do zakładów przemysłowych i innych zakładów pracy,
b)
utrzymywaniem przez zainteresowane zakłady w należytym stanie urządzeń służących do zaopatrywania ludności w wodę i urządzeń do oczyszczania ścieków, usuwania nieczystości i wód opadowych,
c)
gospodarką ściekami,
d)
przestrzeganiem przez zakłady przemysłowe i inne zakłady pracy odprowadzające ścieki do wód powierzchniowych i do ziemi przepisów mających na celu ochronę wód przed zanieczyszczeniem;
3)
zarządzanie doraźnych kontroli na określonych terenach lub w poszczególnych zakładach przemysłowych i innych zakładach pracy przez delegowanych inspektorów;
4)
występowanie do zainteresowanych naczelnych organów administracji państwowej o usunięcie stwierdzonych przez organy Inspekcji uchybień i braków w zakresie ochrony wód oraz z wnioskami co do wprowadzenia koniecznych urządzeń i dokonania inwestycji w tym zakresie;
5)
w przypadku powstania potrzeby wydania aktów normatywnych w zakresie objętym działalnością Inspekcji - występowanie do Ministra Gospodarki Komunalnej z odpowiednimi wnioskami;
6)
opiniowanie projektów przedkładanych na Komisję Oceny Projektów Inwestycyjnych Ministerstwa Gospodarki Komunalnej pod kątem należytego uwzględnienia w nich zabezpieczenia wód przed zanieczyszczeniem;
7)
sprawowanie kontroli nad działalnością organów Inspekcji podległych Głównemu Inspektorowi i rozpatrywanie zażaleń na ich czynności;
8)
współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi Ministerstwa Gospodarki Komunalnej i Instytutem Gospodarki Komunalnej, w sprawach objętych zakresem działania Inspekcji.
§  4.
1.
Wojewódzkiego (miejskiego) inspektora ochrony wód powołuje prezydium wojewódzkiej rady narodowej (Rady Narodowej w m. st. Warszawie i m. Łodzi) za zgodą Ministra Gospodarki Komunalnej.
2.
Wojewódzki inspektor ochrony wód podlega bezpośrednio dyrektorowi wojewódzkiego zarządu przedsiębiorstw i urządzeń komunalnych.
§  5.
Do zakresu działania wojewódzkich (miejskich) inspektorów ochrony wód należy wykonywanie na terenie województwa (m. st. Warszawy i m. Łodzi) nadzoru i kontroli w zakresie działania Inspekcji, a w szczególności:
1)
sprawdzanie stanu i sposobu działania przemysłowych urządzeń przesyłowych, pomiarowych i odbiorczych wody oraz sposobu eksploatowania tych urządzeń;
2)
inspekcja wodociągów w zakresie racjonalnego i oszczędnego gospodarowania wodą przez odbiorców;
3)
sprawdzanie stopnia wykorzystania przez zakłady przemysłowe i inne zakłady pracy własnych ujęć i urządzeń wodociągowych dla potrzeb zakładu;
4)
sprawdzanie u odbiorców wody stanu konserwacji wewnętrznej instalacji wodociągowej;
5)
sprawdzanie w zakładach wodociągowych ilości i jakości produkowanej wody z technicznymi możliwościami tych zakładów wynikającymi z racjonalnej gospodarki wodą;
6)
kontrola zgodności poboru wody z ustalonymi zasadami racjonalnego jej używania i kontyngentami na terenach, na których zostały one ustalone, oraz ujawnianie marnotrawstwa wody przez odbiorców;
7)
kontrola przestrzegania, aby urządzenia do zaopatrywania ludności w wodę odpowiadały obowiązującym przepisom;
8)
współpraca z organami sporządzającymi operatywne bilanse wody;
9)
kontrola stanu i funkcjonowania urządzeń do usuwania nieczystości i wód opadowych pod względem wymagań sanitarno-technicznych;
10)
kontrola przestrzegania przez zakłady przemysłowe i inne zakłady pracy przepisów określających warunki, jakim powinny odpowiadać ścieki wpuszczane do zbiorników wód powierzchniowych i do ziemi oraz do urządzeń kanalizacji miejskiej;
11)
sprawdzanie stanu prawidłowego działania i pełnego wykorzystania oczyszczalni ścieków i innych urządzeń zapobiegających zanieczyszczaniu wód powierzchniowych i gruntowych ściekami;
12)
kontrola przestrzegania określonych przez właściwe organy wymagań przy korzystaniu z wody i odprowadzaniu ścieków;
13)
kontrola wykonywania zarządzeń wydanych przez właściwe organy w sprawach objętych pkt 1-12;
14)
wydawanie w ramach obowiązujących przepisów decyzji w zakresie objętym przeprowadzaną kontrolą;
15)
wykonywanie zarządzeń Głównego Inspektora Ochrony Wód;
16)
współpraca z organami administracji wodnej i innymi organami administracji państwowej w zakresie spraw wodnych i odprowadzania nieczystości do wód powierzchniowych oraz zgłaszanie postulatów w tym zakresie;
17)
składanie Głównemu Inspektorowi Ochrony Wód, właściwej wojewódzkiej komisji planowania gospodarczego, a na obszarze działania pełnomocnika Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego do spraw gospodarki wodą pitną i przemysłową - również temu pełnomocnikowi sprawozdań z przeprowadzanych czynności kontrolnych, w sposób i w terminach określonych przez Głównego Inspektora Ochrony Wód.
§  6.
Organ Inspekcji przystępując do czynności kontrolnych obowiązany jest przedstawić kierownikowi jednostki, w której ma być przeprowadzona kontrola, pisemne upoważnienie swego organu przełożonego do przeprowadzenia kontroli.
§  7.
1.
Z przeprowadzenia czynności kontrolnych organ Inspekcji spisuje na miejscu w dwóch egzemplarzach protokół.
2.
Protokół podpisują bezpośrednio po sporządzeniu go przez przeprowadzającego kontrolę osoby wymienione w § 8; odmowę podpisu i powody odmowy należy zaznaczyć w protokole.
3.
Jeden egzemplarz protokołu organ Inspekcji pozostawia u kierownika inspekcjonowanej jednostki, a drugi egzemplarz zatrzymuje w aktach.
§  8.
Protokół powinien w szczególności zawierać:
1)
imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe inspektora przeprowadzającego kontrolę datę sporządzenia protokołu i czas trwania kontroli;
2)
nazwę kontrolowanej jednostki oraz zakres kontroli bądź przedmiot objęty kontrolą;
3)
imiona i nazwiska oraz stanowiska służbowe osób obecnych z ramienia kontrolowanej jednostki przy przeprowadzaniu kontroli;
4)
obiektywnie jasno i wyczerpująco ustalony przez inspektora przeprowadzającego kontrolę stan faktyczny i stwierdzone uchybienia oraz złożone przez osoby zainteresowane wyjaśnienia;
5)
stwierdzenie, czy do protokołu wniesione zostały zastrzeżenia i przez kogo oraz że egzemplarz protokołu pozostawiono w kontrolowanej jednostce;
6)
wykaz złożonych ewentualnie załączników do protokołu;
7)
treść decyzji wydanych przez inspektora przeprowadzającego kontrolę, ze wskazaniem terminu ich wykonania;
8)
podpisy: inspektora przeprowadzającego kontrolę, kierownika kontrolowanej jednostki oraz osób upoważnionych przez tego kierownika do asystowania z ramienia jednostki przy przeprowadzaniu kontroli.
§  9.
1.
W przypadku stwierdzenia przez organ Inspekcji uchybień w zakresie gospodarki wodą i ściekami lub wynikających z naruszenia przepisów w zakresie prawidłowości urządzeń wodociągowych, kanalizacyjnych, oczyszczania ścieków itp. organ Inspekcji, oprócz stwierdzenia tych uchybień w protokole, zwraca się do kierownika inspekcjonowanej jednostki o wydanie zarządzeń mających na celu usunięcie tych uchybień i wyznacza na ich usunięcie odpowiedni termin.
2.
Decyzje wydane przez organ Inspekcji w czasie kontroli mogą być dołączone do protokołu jako załącznik - przy zaznaczeniu tego w protokole.
§  10.
W przypadkach gdy usunięcie uchybień nie może być przeprowadzone przez inspekcjonowaną jednostkę albo gdy chodzi o uchybienia, które ze względu na swój charakter lub następstwa wymagają wydania dalszych zarządzeń przez organ nadrzędny inspekcjonowanej jednostki, organ Inspekcji zwraca się bezpośrednio do organu nadrzędnego tej jednostki o wydanie odpowiednich zarządzeń wyznaczając termin usunięcia uchybień.
§  11.
Organy Inspekcji mogą korzystać w razie potrzeby z fachowej pomocy laboratoriów w przedsiębiorstwach wodociągowo-kanalizacyjnych i laboratoriów zakładów pracy (fabrycznych). W przypadkach trudnych i skomplikowanych, wymagających ekspertyzy naukowej, organy Inspekcji zwracają się o przeprowadzenie odpowiednich badań do właściwych instytutów naukowo-badawczych, a w szczególności do Instytutu Gospodarki Komunalnej i jego placówek terenowych.
§  12.
Szczegółowe zasady postępowania w przypadkach stwierdzenia uchybień z zakresu nadzoru higieniczno-sanitarnego określone zostaną odrębnie.
§  13.
W przypadkach stwierdzenia przez organ Inspekcji ważniejszych uchybień ze względu na ich charakter lub następstwa organ Inspekcji zawiadamia o nich i o wydanych w związku z tym decyzjach właściwą wojewódzką komisję planowania gospodarczego, a na obszarze działania pełnomocnika Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego do spraw gospodarki wodą pitną i przemysłową - tego pełnomocnika, ponadto zaś ministerstwo, któremu podlega inspekcjonowana jednostka, oraz Ministerstwo Gospodarki Komunalnej (Głównego Inspektora Ochrony Wód), załączając odpisy protokołów inspekcji.
§  14.
Jeżeli uchybienia stwierdzone przez organ Inspekcji stanowią naruszenie przepisów z dnia 16 marca 1928 r. o zaopatrywaniu osiedli w wodę (Dz. U. Nr 32, poz. 310) lub o usuwaniu nieczystości i wód opadowych (Dz. U. z 1939 r. Nr 90, poz. 581) bądź rozporządzeń na ich podstawie wydanych albo też naruszenie innych przepisów prawnych, zagrożone sankcją karną, organ Inspekcji zawiadamia o stwierdzonych uchybieniach również organ powołany do pociągania winnych do odpowiedzialności karnej.
§  15.
1.
W przypadku wskazania przez organ Inspekcji terminu do usunięcia stwierdzonych uchybień (§§9 i 10) organ Inspekcji obowiązany jest stwierdzić, czy usunięcie uchybień w wyznaczonym terminie zostało przeprowadzone.
2.
Stwierdzenie dotrzymania terminu organ Inspekcji przeprowadza bądź w drodze ponownej kontroli na miejscu, bądź też w drodze stwierdzenia na żądanie Inspekcji przez prezydium właściwej miejskiej lub powiatowej rady narodowej, czy i w jakim terminie uchybienia zostały usunięte.
§  16.
W razie nie usprawiedliwionego nieusunięcia uchybień w wyznaczonym terminie organ Inspekcji zwraca się do organu nadrzędnego zakładu pracy, zawiadamiając o tym równocześnie Głównego Inspektora Ochrony Wód i właściwą wojewódzką komisję planowania gospodarczego, a na obszarze działania pełnomocnika Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego do spraw gospodarki wodą pitną i przemysłową - również tego pełnomocnika.
§  17.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024