Nadanie statutu przedsiębiorstwu państwowemu pod nazwą: "Państwowe Biuro Projektów Budownictwa Morskiego - przedsiębiorstwo państwowe wyodrębnione".

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ŻEGLUGI
z dnia 22 listopada 1949 r.
o nadaniu statutu przedsiębiorstwu państwowemu pod nazwą "Państwowe Biuro Projektów Budownictwa Morskiego - przedsiębiorstwo państwowe wyodrębnione".

Na podstawie art. 3 pkt 1 dekretu z dnia 3 stycznia 1947 r. o tworzeniu przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. R. P. Nr 8, poz. 42) i w związku z § 10 zarządzenia Ministra Żeglugi z dnia 22 listopada 1948 r. o utworzeniu przedsiębiorstwa państwowego pod nazwą: "Państwowe Biuro Projektów Budownictwa Morskiego - przedsiębiorstwo państwowe wyodrębnione" (Monitor Polski z 1949 r. Nr A-14, poz. 195), zmienionego zarządzeniem Ministra Żeglugi z dnia 22 listopada 1949 r. (Monitor Polski z 1950 r. Nr A-23, poz. 235) zarządza się w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministrem Skarbu, co następuje:
§  1.
Przedsiębiorstwu państwowemu pod nazwą: "Państwowe Biuro Projektów Budownictwa Morskiego - przedsiębiorstwo państwowe wyodrębnione", utworzonemu zarządzeniem Ministra Żeglugi z dnia 22 listopada 1948 r. o utworzeniu przedsiębiorstwa państwowego pod nazwą: "Państwowe Biuro Projektów Budownictwa Morskiego - przedsiębiorstwo państwowe wyodrębnione" (Monitor Polski Nr A-14, poz. 195), zmienionym zarządzeniem Ministra Żeglugi z dnia 22 listopada 1949 r. (Monitor Polski z 1950 r. Nr A-23, poz. 235) nadaje się statut, stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Monitorze Polskim.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT

przedsiębiorstwa państwowego pod nazwą:

"Państwowe Biuro Projektów Budownictwa Morskiego".

Rozdział I.

Postanowienia ogólne.

§  1.
Przedsiębiorstwo państwowe pod nazwą: "Państwowe Biuro Projektów Budownictwa Morskiego - przedsiębiorstwo państwowe wyodrębnione", zwane dalej "przedsiębiorstwo", utworzone zarządzeniem Ministra Żeglugi z dnia 22 listopada 1948 r. (Monitor Polski z 1949 r. Nr A-14, poz. 195), zmienionym zarządzeniem Ministra Żeglugi z dnia 22 listopada 1949 r. (Monitor Polski z 1950 r. Nr A-23, poz. 235) działa na podstawie przepisów dekretu z dnia 3 stycznia 1947 r. o tworzeniu przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. R. P. Nr 8, poz. 42) oraz niniejszego statutu.
§  2.
1.
Przedsiębiorstwo posiada osobowość prawną.
2.
Prowadzone jest w ramach narodowych planów gospodarczych według zasad rozrachunku gospodarczego na podstawie planu finansowo-gospodarczego.
§  3.
Przedsiębiorstwo ma siedzibę w Gdańsku.
§  4.
Przedmiotem działania przedsiębiorstwa jest:
1)
opracowywanie dokumentacji technicznej, potrzebnej dla wykonania planu inwestycyjnego i remontowego instytucji podległych Ministerstwu Żeglugi; dokumentacja techniczna obejmuje zakres:

rozbudowy portów,

zabezpieczenia wybrzeża,

rozbudowy stoczni,

rozbudowy urządzeń przeznaczonych dla rybołówstwa,

rozbudowy przedsiębiorstw podległych Min. Żeglugi;

2)
kierowanie za zgodą Ministra Żeglugi robotami w zakresie sporządzanych przez siebie projektów w wypadkach specjalnie uzasadnionych;
3)
sporządzanie projektów zagospodarowania przestrzennego całości lub części portów;
4)
wykonywanie wszelkich innych zadań z zakresu projektowania budowli i urządzeń, dotyczących potrzeb Ministerstwa Żeglugi.

Rozdział  II.

Władze przedsiębiorstwa.

§  5.
Przedsiębiorstwo podlega Ministrowi Żeglugi, który sprawuje nad nim nadzór i kontrolę.
§  6.
Organem zarządzającym przedsiębiorstwa jest Dyrekcja, powoływana i zwalniana przez Ministra Żeglugi, składająca się z Dyrektora, reprezentującego Dyrekcję samodzielnie oraz z podległego Dyrektorowi - Wicedyrektora.
§  7.
1.
Do ważności zobowiązań, zaciąganych przez przedsiębiorstwo, wymagane jest współdziałanie:
a)
dwóch członków Dyrekcji łącznie, albo
b)
jednego członka Dyrekcji łącznie z pełnomocnikiem handlowym w granicach jego pełnomocnictwa, albo
c)
dwóch pełnomocników handlowych łącznie w granicach ich pełnomocnictw.
2.
Przepisy powyższe nie uchybiają możności udzielania pełnomocnictw samodzielnych lub łącznych do dokonywania poszczególnych czynności prawnych lub czynności określonego rodzaju.
3.
Postanowienia ust. 1 i 2 nie dotyczą weksli, czeków, dokumentów stwierdzających zaciągnięcie lub udzielenie kredytu pieniężnego oraz udzielania pełnomocnictw do tych czynności. Powinny one być podpisywane przez dwie osoby, wskazane w ust. 1 przy czym jedną z nich musi być osoba, określona w § 8.
§  8.
Minister Żeglugi powierzy jednemu z członków Dyrekcji lub jednemu z pełnomocników handlowych kierownictwo finansowe, ustanawiając w razie potrzeby również innych pełnomocników bądź do czasowego zastępowania kierownika finansowego, bądź do dokonywania określonych czynności wchodzących w zakres kierownictwa finansowego.
§  9.
1.
Niezależnie od odpowiedzialności Dyrektora, kierownik finansowy odpowiedzialny jest za przestrzeganie przepisów normujących gospodarkę finansową przedsiębiorstwa, a w szczególności za stan księgowości, sporządzanie planu finansowego oraz za właściwe i terminowe sporządzanie bilansów i innych sprawozdań finansowych.
2.
Jeżeli kierownik finansowy uzna, że czynność przedsiębiorstwa jest niezgodna z przepisami normującymi gospodarkę finansową, przedstawia swoją opinię na piśmie do wiadomości Dyrekcji, a w przypadku nieuwzględnienia tej opinii - Ministrowi Żeglugi oraz bankowi finansującemu.
3.
W przypadkach zamierzonego dokonania czynności, nie wyłączając przewidzianych w § 7 ust. 3, które kierownik finansowy uznał za niezgodne z przepisami normującymi gospodarkę finansową, powinien on zastosować się do otrzymanego na piśmie polecenia Dyrektora, jednocześnie przesyłając swoją opinię Ministrowi Żeglugi oraz bankowi finansującemu.
4.
Regulamin ustali, kiedy Dyrekcja winna zasięgnąć opinii kierownika finansowego co do zamierzonych czynności, sposób postępowania przy zastępowaniu przedsiębiorstwa przez inne osoby poza Dyrektorem oraz sposób postępowania, gdy kierownika finansowego zastępuje inna osoba spośród osób, wymienionych w § 8.
§  10.
1.
Do Dyrekcji przedsiębiorstwa należy prowadzenie wszystkich spraw przedsiębiorstwa.
2.
Dyrekcja przedsiębiorstwa pełni swe czynności zgodnie z obowiązującymi przepisami, niniejszym statutem i regulaminem oraz jest odpowiedzialna za prowadzenie przedsiębiorstwa.
§  11.
Zatwierdzenia Ministra Żeglugi wymagają decyzje dotyczące:
a)
regulaminów w zakresie struktury przedsiębiorstwa i podziału czynności,
b)
otwierania, dzielenia lub łączenia poszczególnych oddziałów przedsiębiorstwa i zakładów pracy oraz ich zwijania,
c)
ustanawiania pełnomocników handlowych podlegających wpisaniu do rejestru handlowego,
d)
warunków i zakresu działania projektowanych układów zbiorowych w stosunku do pracowników przedsiębiorstwa.
§  12.
Przy przedsiębiorstwie powołana będzie Rada Nadzoru Społecznego, której zakres działania, sposób powoływania i odwoływania jej członków, organizację i sposób wykonywania jej czynności określi rozporządzenie Rady Ministrów, wydane na podstawie art. 10 dekretu z dnia 3 stycznia 1947 r. (Dz. U. R. P. Nr 8, poz. 42).

Rozdział  III.

Majątek i rachunkowość przedsiębiorstwa.

§  13.
Rokiem operacyjnym przedsiębiorstwa jest rok kalendarzowy.
§  14.
1.
Przedsiębiorstwo ma zarząd i użytkowanie majątku nieruchomego oddanego mu protokolarnie w imieniu Skarbu Państwa.
2.
W ramach planu gospodarczego i finansowego przedsiębiorstwo może nabywać majątek nieruchomy na własność Skarbu Państwa, zatrzymując go w swym użytkowaniu.
3.
Majątek ruchomy, przeznaczony dla przedsiębiorstwa, wyodrębnia się protokólarnie z ogólnego majątku Skarbu Państwa i przekazuje się przedsiębiorstwu na własność.
4.
Przedsiębiorstwo może we własnym imieniu nabywać i zbywać majątek ruchomy tudzież zaciągać zobowiązania.
5.
Majątek nieruchomy Skarbu Państwa, znajdujący się w zarządzie i użytkowaniu przedsiębiorstwa, wykazuje się w aktywach przedsiębiorstwa tak, jak gdyby stanowił jego własność.
6.
Za zobowiązania, zaciągnięte przez przedsiębiorstwo, niezależnie od odpowiedzialności przedsiębiorstwa jego majątkiem, jest odpowiedzialny Skarb Państwa do wysokości majątku nieruchomego, stanowiącego własność Skarbu Państwa, użytkowanego i zarządzanego przez przedsiębiorstwo.
§  15.
1.
Przedsiębiorstwo przedstawia do zatwierdzenia Ministra Żeglugi bilans, sprawozdania z działalności, wnioski o podziale zysków lub pokryciu strat, plany finansowo-gospodarcze i inwestycyjne.
2.
Zasady prowadzenia księgowości, terminy sporządzania bilansów, planów finansowo-gospodarczych i inwestycyjnych oraz tryb ich zatwierdzenia, jak również sposób podziału zysków lub pokrycia strat, zasady tworzenia funduszów specjalnych oraz sposobu ich użycia i deponowania ustalają odrębne przepisy, rozporządzenia i zarządzenia właściwych władz.
§  16.
1.
Minister Żeglugi wykonuje stałą kontrolę całokształtu działalności przedsiębiorstwa, która dotyczy w szczególności:
a)
zgodności działania przedsiębiorstwa z planem finansowo-gospodarczym,
b)
przestrzegania obowiązujących przepisów rachunkowych,
c)
przestrzegania wytycznych i poleceń władz nadzorczych.
2.
Kontrola działalności przedsiębiorstwa, przewidziana przepisami specjalnymi, dokonywana będzie zgodnie z tymi przepisami.

Rozdział  IV.

Likwidacja i przekształcenie przedsiębiorstwa.

§  17.
Likwidacja lub przekształcenie przedsiębiorstwa następuje na podstawie zarządzenia Ministra Żeglugi, wydanego w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministrem Skarbu.

Zmiany w prawie

Darowizny dla ofiar powodzi zwolnione z VAT

Darowizny dla ofiar powodzi zostały zwolnione z VAT - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1950.A-23.236

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Nadanie statutu przedsiębiorstwu państwowemu pod nazwą: "Państwowe Biuro Projektów Budownictwa Morskiego - przedsiębiorstwo państwowe wyodrębnione".
Data aktu: 22/11/1949
Data ogłoszenia: 02/03/1950
Data wejścia w życie: 02/03/1950