Ogłoszenie stowarzyszenia wyższej użyteczności "Towarzystwo Przyjaciół Żołnierza".

OBWIESZCZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 25 stycznia 1947 r.
w sprawie ogłoszenia stowarzyszenia wyższej użyteczności "Towarzystwo Przyjaciół Żołnierza".

Na podstawie § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 listopada 1946 r. o uznaniu "Towarzystwa Przyjaciół Żołnierza" za stowarzyszenie wyższej użyteczności i rozwiązaniu stowarzyszenia "Polski Biały Krzyż" (Dz. U. R. P. Nr 2, poz. 6 z 1947 r.) ogłaszam w załączniku do obwieszczenia niniejszego statutu stowarzyszenia wyższej użyteczności "Towarzystwo Przyjaciół Żołnierza", nadany uchwałą Rady Ministrów z dnia 28 listopada 1946 r.
STATUT

Towarzystwa Przyjaciół Żołnierza

I.

Nazwa i siedziba Towarzystwa.

§  1.
Stowarzyszenie nosi nazwę: "Towarzystwo Przyjaciół Żołnierza" i w dalszych paragrafach niniejszego statutu będzie zwane w skrócie Towarzystwem.
§  2.
Terenem działalności Towarzystwa jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
§  3.
Siedzibą Władz Centralnych Towarzystwa jest m. st. Warszawa.

II.

Charakter i cel Towarzystwa.

§  4.
Towarzystwo jest stowarzyszeniem wyższej użyteczności i ma osobowość prawną.
§  5.
Celem Towarzystwa jest zespolenie społeczeństwa z Wojskiem Polskim oraz udzielanie żołnierzowi i jego rodzinie jak najdalej idącej pomocy moralnej, intelektualnej i materialnej.
§  6.
Cel swój Towarzystwo spełnia przez:
a)
prowadzenie akcji kulturalno-oświatowej wśród żołnierzy i ich rodzin,
b)
okazywanie w miarę potrzeby pomocy materialnej żołnierzowi,
c)
organizowanie pomocy rodzicom powołanych do wojska i poległych,
d)
opiekę nad zmobilizowanym żołnierzem od momentu powołania do chwili wcielenia do wojska,
e)
opiekę nad zdemobilizowanym żołnierzem i jego rodziną przez organizację pomocy w urządzaniu warunków bytowania, a zwłaszcza przy osadnictwie,
f)
opiekę nad grobami poległych żołnierzy i cmentarzami wojskowymi.
§  7.
W związku z wykonaniem zadań, przewidzianych w § 6, Towarzystwo organizuje w szczególności:
a)
przedstawienia, rewie, koncerty, odczyty, kursy, biblioteki itp.,
b)
poradnie, domy wypoczynkowe, boiska, sale sportowe, łaźnie itp.,
c)
spółdzielnie dla członków Towarzystwa i ich rodzin, itp.

III.

Członkostwo Towarzystwa.

§  8.
Członkowie Towarzystwa dzielą się na:
a)
rzeczywistych,
b)
wspierających,
c)
honorowych.
§  9.
Członkiem rzeczywistym Towarzystwa może być każda osoba fizyczna, która przez podpisanie odpowiedniej deklaracji zgłosi swą chęć wzięcia udziału w pracach Towarzystwa i zobowiązuje się do uiszczania ustalonych przez Zarząd Główny Towarzystwa składek członkowskich oraz stosowanie się do statutu i zarządzeń Władz Towarzystwa.
§  10.
Przyjmowanie członków odbywa się przez Zarządy Kół Towarzystwa.
§  11.
Członkami wspierającymi Towarzystwa są osoby fizyczne i prawne, które nie biorą udziału w pracach Towarzystwa, udzielając jedynie swego poparcia moralnego i materialnego przez opłacanie odpowiednich składek lub ponoszenia świadczeń, określonych przez Zarząd Główny.
§  12.
Członkiem honorowym Towarzystwa może być osoba fizyczna wybitnie zasłużona dla Towarzystwa.
§  13.
Nadanie członkostwa honorowego następuje przez Walne Zgromadzenie Towarzystwa na wniosek Zarządu Głównego.
§  14.
Członkowie rzeczywiści korzystają z czynnego i biernego prawa wyborczego oraz z innych praw, ustalonych przez Władze Towarzystwa. Członkowie wspierający żadnych praw w Towarzystwie nie mają. Członkowie honorowi mają wszystkie prawa członków rzeczywistych bez jakichkolwiek obowiązków względem Towarzystwa.
§  15.
W Towarzystwie może brać udział młodzież nieszkolna w wieku od 14 do 18 lat, zorganizowana w odpowiednich sekcjach młodzieżowych, podlegających bezpośrednio Zarządowi, przy którym te sekcje utworzono oraz młodzież szkolna w Kołach szkolnych, znajdujących się pod nadzorem władz szkolnych.
§  16.
Członkostwo ustaje:
a)
przez dobrowolne wystąpienie, zgłoszone Zarządowi Koła na piśmie,
b)
na skutek decyzji Zarządu Koła lub wyższej instancji, wobec nieopłacania składek przez okres 6 miesięcy; lub z innych ważnych powodów.
§  17.
Członkowi; w razie skreślenia go z listy członków przez Zarząd którejkolwiek instancji Towarzystwa; przysługuje prawo odwołaniu się do odpowiedniego Walnego Zgromadzenia lub Zarządu instancji wyższej.

IV.

Organizacja Towarzystwa.

§  18.
Towarzystwo dzieli się na Okręgi, odpowiadające terenowo Województwom, a Okręgi - na Oddziały, odpowiadające Powiatom.
§  19.
Koło może być utworzone w miejscowości, gdzie na członków rzeczywistych zapisze się przynajmniej 20 osób. W przeciwnym razie zapisani członkowie wchodzą w skład najbliżej położonego Koła.
§  20.
Młodzież szkolna może organizować Koła Towarzystwa w szkołach. Koła te biorą udział w pracach Towarzystwa w związku z realizacją celów ustalonych w § 5 niniejszego statutu, współpracując z Kołami terenowymi lub z Oddziałami Towarzystwa, znajdujące się pod dozorem odnośnych władz szkolnych. Organizację Kół młodzieżowych szkolnych ustala się przez odpowiednie Oddziały Towarzystwa w porozumieniu z odpowiednimi władzami szkolnymi, na wzór organizacji ustalonej statutem Towarzystwa dla Kół terenowych (§ 53-79).
§  21.
Dla utworzenia Oddziału Towarzystwa potrzeba, by na terenie powiatu lub miasta wydzielonego z powiatu istniały przynajmniej 4 Koła. W przeciwnym razie Koła z powiatu lub miasta wydzielonego muszą być przydzielone do najbliższego Oddziału, albo też na skutek decyzji Zarządu Głównego mogą być podporządkowane bezpośrednio odpowiedniemu Okręgowi.
§  22.
Dla utworzenia Okręgu Towarzystwa potrzeba, by na terenie województwa, lub miasta wydzielonego z województwa istniały przynajmniej 3 Oddziały. W przeciwnym razie Oddziały z tereniu tego województwa lub miasta wydzielonego muszą być przydzielone do najbliższego istniejącego Okręgu, o ile na skutek decyzji Głównego Zarządu nie będą podporządkowane bezpośrednio Zarządowi Głównemu.
§  23.
Na terenie miast wydzielonych - Koła, Oddziały lub Okręgi (miejskie) mogą być decyzją Zarządu Głównego podporządkowane Okręgowi (wojewódzkiemu) bezpośrednio albo Zarządowi Głównemu, na prawach samodzielnych Oddziałów lub Okręgów.

V.

Centralne Władze Towarzystwa.

§  24.
Władze Centralne Towarzystwa stanowią:
a)
Walne Zgromadzenie,
b)
Zarząd Główny,
c)
Komisja Rewizyjna Towarzystwa,
d)
Główny Sąd Honorowy.

Walne Zgromadzenie Towarzystwa.

§  25.
W skład Walnego Zgromadzenia Towarzystwa wchodzą z głosem decydującym:
a)
Przewodniczący poszczególnych Zarządów Okręgów lub osoby ich zastępujące,
b)
po 1 przedstawicielu z każdego Okręgu, wybieranym na Walnym Zgromadzeniu Okręgu. Okręgi, na terenie których jest więcej niż 5 Oddziałów, delegują po 1 dodatkowym przedstawicielu na każdą rozpoczętą piątkę. Kołom lub Oddziałom z terenu miast wydzielonych, którym przyznane są prawa Okręgu, Zarząd Główny może przyznać prawo delegowania dodatkowego delegata w zależności od ilości członków Towarzystwa w tych Kołach lub Oddziałach,
c)
Członkowie Komisji Rewizyjnej Towarzystwa,
d)
Członkowie Zarządu Głównego,
e)
Członkowie Głównego Sądu Honorowego.
§  26.
Członkowie Zarządu Głównego nie mogą brać udziału w głosowaniu na Walnym Zgromadzeniu Towarzystwa nad wnioskiem o udzielenie Zarządowi "absolutorium".
§  27.
Prezydium Walnego Zgromadzenia wybierane jest przez Zgromadzenie spośród osób, uprawnionych do głosu decydującego na Zgromadzeniu.
§  28.
Do wyłącznej kompetencji Walnego Zgromadzenia Towarzystwa należy:
a)
ustalenie ogólnych wytycznych dla działalności Towarzystwa,
b)
zmiana statutu Towarzystwa, zatwierdzenie uchwał Głównego Sądu Honorowego w przedmiocie postępowania przed Sądami Honorowymi,
c)
zatwierdzanie preliminarza budżetowego Towarzystwa na rok bieżący,
d)
zatwierdzanie bilansu Towarzystwa za rok ubiegły,
e)
wybór członków Zarządu Głównego,
f)
wybór członków Komisji Rewizyjnej,
g)
wybór Głównego Sądu Honorowego,
h)
rozpatrywanie odwołań od decyzji Zarządu Głównego,
i)
udzielanie Zarządowi "absolutorium" na wniosek Komisji Rewizyjnej,
f)
mianowanie honorowych Członków Towarzystwa,
k)
decyzja o rozwiązaniu Towarzystwa.
§  29.
Walne Zgromadzenia Towarzystwa są Zwyczajne i Nadzwyczajne.
§  30.
Walnie Zgromadzenie Towarzystwa Zwyczajne zwoływane jest przez Zarząd Główny na początku każdego roku kalendarzowego, najdalej jednak do dnia 1-go maja.
§  31.
Walne Zgromadzenie Towarzystwa Nadzwyczajne zwoływane jest przez Zarząd Główny na skutek uchwały Zarządu Głównego, na żądanie Komisji Rewizyjnej Towarzystwa lub najmniej 3 Okręgów.
§  32.
Zawiadomienia o Walnym Zgromadzeniu z podaniem porządku dziennego powinny być wysłane wszystkim zainteresowanym co najmniej na 2 tygodnie przed terminem zgromadzenia. Niezależnie od tego, o terminie Walnego Zgromadzenia należy ogłosić w prasie i przez radio.
§  33.
Walne Zgromadzenie, zwołane według przepisów § 32, jest ważne przy każdej ilości zebranych.
§  34.
Uchwały na Walnym Zgromadzeniu zapadają zwykłą większością głosów, jedynie w przypadku uchwał dotyczących zmiany Statutu lub rozwiązania Towarzystwa, wymagana jest większość 2/3 głosów członków obecnych na Walnym Zgromadzeniu, a mających głos decydujący, w obecności co najmniej połowy członków, uprawnionych w myśl § 25 do głosowania.

B.

Zarząd Główny Towarzystwa.

§  35.
Zarząd Główny Towarzystwa wybierany przez Walne Zgromadzenie na okres 3 lat składa się z 15 członków i 6 zastępców. Zastępca wstępuje w prawa członka w razie wakującego miejsca w kolejności, ustalonej na Walnym Zgromadzeniu.
§  36.
Ze składu Zarządu co rok ustępuje jedna trzecia członków Zarządu i zastępców; w pierwszych 2 latach z losowania, następnie - na zasadzie starszeństwa wyboru. W wypadku jednak nieudzielenia przez Zwyczajne Walne Zgromadzenie "absolutorium", ustępuje cały Zarząd.

Ustępujący członek Zarządu ma prawo ponownego wyboru.

§  37.
Do kompetencji Zarządu Głównego Towarzystwa należy:
a)
reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz,
b)
kierowanie działalnością Towarzystwa na terenie całej Rzeczypospolitej Polskiej, w myśl wytycznych, ustalonych przez Walne Zgromadzenie Towarzystwa i w związku z tym - wydawanie wszelkiego rodzaju zarządzeń, obowiązujących Okręgi, Oddziały, Koła i poszczególnych członków Towarzystwa,
c)
zarządzanie majątkiem ruchomym i nieruchomym Towarzystwa,
d)
sporządzanie bilansu i preliminarzy rocznych,
e)
ustalenie składek członkowskich oraz norm wpłat, obowiązujących Koła, Oddziały i Okręgi w stosunku do wyższych instancji Towarzystwa,
f)
ustalenie etatów i norm płac pracowników Towarzystwa oraz wynagrodzeń dla członków Zarządu, wysokości diet dla członków Zarządu, Komisji Rewizyjnych, Sądów Honorowych itp.;
g)
unieważnienie wyborów do Zarządu, Komisji Rewizyjnych i Sądów Honorowych niższych instancji względnie ich rozwiązywanie oraz uchylanie wszelkiego rodzaju uchwał, powziętych na Walnych Zgromadzeniach i Zarządach Okręgów, Oddziałów i Kół,
h)
rozpatrywanie wszelkiego rodzaju odwoływań od uchwał, powziętych na Walnym Zgromadzeniu i Zarządach instancji niższych,
i)
nabywanie i zbywanie nieruchomości i praw hipotecznych, zaciąganie zobowiązań oraz zawieranie wszelkiego rodzaju aktów prawnych, a także udzielanie w tym celu niezbędnych pełnomocnictw,
j)
opracowanie i zatwierdzenie regulaminu pracy Zarządu i Sekcji,
k)
zatwierdzanie uchwał Walnego Zgromadzenia Okręgu lub Oddziału w sprawie likwidacji odnośnego Okręgu lub Oddziału.
§  38.
Posiedzenia Zarządu Głównego powinny odbywać się co najmniej 1 raz na dwa miesiące.
§  39.
Posiedzenie Zarządu Głównego winno być zwołane na żądanie Komisji Rewizyjnej lub co najmniej 3 członków Zarządu.
§  40.
Posiedzenia Zarządu Głównego są ważne przy każdej ilości obecnych członków Zarządu, o ile pozostałym członkom zostały wysłane zawiadomienia o terminie posiedzenia, co najmniej na 10 dni przed posiedzeniem.
§  41.
Zarząd Główny wybiera spośród siebie Prezydium w składzie: przewodniczącego, 3-ch Wiceprzewodniczących, Sekretarza i Skarbnika.
§  42.
Podział funkcji pomiędzy członkami Prezydium i ich uprawnienia określa regulamin pracy Zarządu.
§  43.
Wszelkie pisma w imieniu Towarzystwa podpisuje Prezes lub jeden z Wiceprezesów i Sekretarz.

Wszelkie zobowiązania i oświadczenia, skutkiem których następuje zmiana w majątku Towarzystwa, podpisuje Prezes lub jeden z Wiceprezesów i Skarbnik. Dotyczy to również pełnomocnictw prawnych i pełnomocnictw do zawierania aktów odnośnie spraw majątkowych.

C.

Komisja Rewizyjna Towarzystwa.

§  44.
Komisja Rewizyjna składa się z 5 członków, wybieranych przez Walne Zgromadzenie Towarzystwa na okres jednego roku oraz z 3-ch zastępców, którzy wstępują w prawa członka w przypadku zdekompletowania się składu Komisji Rewizyjnej.
§  45.
Komisja Rewizyjna wybiera spośród siebie Przewodniczącego, Wiceprzewodniczącego oraz Sekretarza.
§  46.
Posiedzenia Komisji Rewizyjnej zwoływane są przez Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego przynajmniej 2 razy do roku. Przewodniczący obowiązany jest zwołać posiedzenie Komisji na skutek uchwały Zarządu Głównego lub pisemnego żądania najmniej 2-ch członków Komisji.
§  47.
Zawiadomienia o posiedzeniu Komisji Rewizyjnej Towarzystwa powinny być wysyłane członkom Komisji co najmilej na 10 dni przed terminem posiedzenia.
§  48.
Posiedzenie Komisji jest ważne w obecności co najmniej 3-ch członków.
§  49.
Komisja przeprowadza rewizję rachunkowości i ksiąg oraz inwentarza Towarzystwa.
§  50.
Komisja Rewizyjna może zapraszać na swoje posiedzenia w razie potrzeby rzeczoznawców.
§  51.
Z dokonanych rewizji Komisja sporządza protokóły, odpisy których doręcza Zarządowi oraz składa sprawozdanie z rewizji na Walnych Zgromadzeniach Towarzystwa, występując z wnioskiem o udzielenie lub nieudzielenie Zarządowi "absolutorium".
§  52.
Za czynności swoje członkowie Komisji Rewizyjnej mogą otrzymywać diety według norm ustalonych stosownie do § 37 pkt. f.

VI.

Władze Okręgów, Oddziałów i Kół Towarzystwa.

§  53.
Władzami Okręgów, Oddziałów i Kół Towarzystwa są:
a)
Walne Zgromadzenia,
b)
Komisje Rewizyjne,
c)
Zarządy,
d)
Sądy Honorowe dla Okręgów i Oddziałów.

A.

Walne Zgromadzenie Okręgu, Oddziału lub Koła Towarzystwa.

§  54.
W skład Walnego Zgromadzenia wchodzą z głosem decydującym:

Dla Okręgu:

a)
Przewodniczący poszczególnych Zarządów, Oddziałów, znajdujących się na terenie danego Okręgu lub osoby zastępujące,
b)
Po 2-ch przedstawicieli tychże Oddziałów, wybieranych na Walnych Zgromadzeniach Oddziałów; Oddziały, na terenie których znajdują się więcej niż 5 Kół, delegują dodatkowo po 2-ch przedstawicieli na każdą dalszą rozpoczynającą się piątkę,
c)
członkowie Zarządu Okręgu,
d)
Członkowie Komisji Rewizyjnej Okręgu,
e)
członkowie Okręgowego Sądu Honorowego.

Dla Oddziału:

a)
Przewodniczący Zarządów Kół, znajdujących się na terenie danego Oddziału lub osoby ich zastępujące,
b)
po 2-ch przedstawicieli tychże Kół, wybieranych na Walnych Zgromadzeniach Kół. Koła, liczące ponad 50 członków rzeczywistych, delegują dodatkowo po 2-ch przedstawicieli na każde dalsze rozpoczynające się 50 członków,
c)
członkowie Zarządu Oddziału,
d)
członkowie Komisji Rewizyjnej Oddziału,
e)
członkowie Oddziałowego Sądu Honorowego.

Dla Koła:

a)
członkowie Zarządu Koła,
b)
członkowie Komisji Rewizyjnej,

c

wszyscy inni członkowie rzeczywiści, należący do danego Koła.

§  55.
Prezydium Walnego Zgromadzenia wybierane jest przez Zgromadzenie spośród osób, posiadających na Zgromadzeniu prawo głosu decydującego.
§  56.
Do kompetencji Walnego Zgromadzenia Okręgu, Oddziału lub Koła należy:
a)
ustalanie wytycznych dla pracy Okręgu, Oddziału lub Koła w granicach statutu i zarządzeń wyższych instancji Towarzystwa,
b)
zatwierdzenie rocznego preliminarza budżetowego Okręgu, Oddziału lub Koła,
c)
zatwierdzenie rocznego bilansu Okręgu, Oddziału lub Koła,
d)
wybór członków Komisji Rewizyjnej,
e)
wybór członków Zarządu,
f)
wybór członków Sądu Honorowego,
g)
wybór przedstawicieli na Walne Zgromadzenie wyższej instancji Towarzystwa,
h)
rozpatrywanie odwołań od dyrekcji odpowiedniego Zarządu,
i)
udzielanie odpowiedniemu Zarządowi "absolutorium", na wniosek odpowiedniej Komisji Rewizyjnej,
j)
powzięcie uchwał w sprawie likwidacji Okręgu, Oddziału lub Koła.
§  57.
Walne Zgromadzenia są zwyczajne i nadzwyczajne.
§  58.
Walne Zgromadzenie zwyczajne powinno być zwołane na początku każdego roku kalendarzowego.
§  59.
Walne Zgromadzenie nadzwyczajne musi być zwołane przez odpowiedni Zarząd na skutek uchwały tegoż Zarządu lub na żądanie odpowiedniej Komisji Rewizyjnej.

Ponadto Walne Zgromadzenie nadzwyczajne powinno być zwołane:

a)
dla Okręgu - na żądanie 3 Oddziałów,
b)
dla Oddziału - na żądanie 3 Kół,
c)
dla Koła - na żądanie 1/5 wszystkich członków rzeczywistych, należących do danego Koła.
§  60.
Uchwały na Walnym Zgromadzeniu zapadają zwykłą większością głosów. Jedynie w przypadku uchwał dotyczących likwidacji Okręgu, Oddziału lub Koła, wymagana jest większość 2/3 obecnych na zebraniu członków, mających głos decydujący.
§  61.
Zawiadomienia o mającym się odbyć Walnym Zgromadzeniu winny być wysłane zainteresowanym z podaniem porządku dziennego co najmniej na 2 tygodnie przed terminem Walnego Zgromadzenia. Ponadto muszą być umieszczone ogłoszenia w miejscowej prasie.
§  62.
Członkowie Zarządu nie mają głosu decydującego przy rozstrzyganiu sprawy udzielenia zarządowi "absolutorium".
§  63.
Walne Zgromadzenia zwołane według przepisów § 61, ważne są przy każdej ilości zebranych.

B.

Zarząd Okręgu, Oddziału lub Koła Towarzystwa.

§  64.
Zarządy Okręgów, Oddziałów lub Kół Towarzystwa wybierane są na okres 3-letni przez odpowiednie Walne Zgromadzenie i składają się z 9-ciu członków i 3-ch zastępców, do których stosuje się odpowiednio przepis § 35. Walne Zgromadzenie może upoważnić Zarząd do dokooptowania nowych członków Zarządu z tym jednak, że ogólna liczba członków Zarządu nie przekroczy ilości 9-ciu osób.
§  65.
Do kompetencji Zarządu Okręgu, Oddziału lub Koła należy:
a)
kierowanie dzielnością Towarzystwa na terenie danego Okręgu, Oddziału lub Koła w myśl wytycznych, ustalonych na odpowiednich Walnych Zgromadzeniach i w granicach zarządzeń wyższych instancji Towarzystwa,
b)
organizacja sekcji Towarzystwa,
c)
opracowywanie i zatwierdzanie regulaminu pracy Zarządu i sekcji,
d)
rozpatrywanie odwołań od decyzji, powziętych na posiedzeniach Zarządów i Walnych Zgromadzeń instancji niższych Towarzystwa,
e)
przyjmowanie i wykluczenie członków,
f)
reprezentacja Okręgu, Oddziału lub Koła.
§  66.
Posiedzenia Zarządu winny odbywać się dla Okręgu i Oddziału co najmniej 1 raz na miesiąc, dla Koła - 1 raz na dwa tygodnie.
§  67.
Posiedzenie Zarządu jest ważne przy każdej ilości obecnych członków, o ile pozostali członkowie byli zawiadomieni o terminie posiedzenia.
§  68.
Członek Zarządu, który, będąc zawiadomiony o terminie posiedzenia Zarządu, nie zgłosi się bez usprawiedliwienia na 3-ch posiedzeniach z rzędu, może być na wniosek danego Zarządu decyzją Zarządu wyższej instancji skreślony z listy członków Zarządu, skutkiem czego na jego miejsce wchodzi do Zarządu pierwszy z kolejności zastępca.
§  69.
Zarząd wybiera spośród siebie Przewodniczącego, Sekretarza i Skarbnika, poza tym dla Okręgu i Oddziału po 2-ch Wiceprzewodniczących i dla Koła - 1 Wiceprzewodniczącego.
§  70.
Co rok ustępuje 1/3 członków Zarządu: w pierwszych dwóch latach z losowania; następnie na zasadzie starszeństwa wyboru. Jednak w razie nieudzielenia Zarządowi przez Walne Zgromadzenie "absolutorium", ustępuje cały Zarząd. Ustępujący członkowie Zarządu mają prawo być ponownie wybrani.
§  71.
Przepis § 43 stosuje się odpowiednio do składania oświadczeń i podpisywania przez Zarząd w imieniu Okręgu, Oddziału lub Koła.

C.

Komisja Rewizyjna Okręgu, Oddziału lub Koła Towarzystwa.

§  72.
Komisja Rewizyjna składa się dla Okręgu z 5, a dla Oddziału i Koła z 3 członków, wybieranych na okres 1 roku przez odpowiednie Walne Zgromadzenie. Na przypadek ustąpienia któregokolwiek z członków Komisji, Walne Zgromadzenie wybiera również dla Okręgu 3, a dla Oddziału i Koła 2-ch zastępców.
§  73.
Komisja Rewizyjna wybiera spośród siebie Przewodniczącego, Wiceprzewodniczącego i Sekretarza.
§  74.
Posiedzenia Komisji Rewizyjnej zwoływane są przez Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego Komisji i co najmniej dla Okręgu - 2 razy; dla Oddziału - 3 razy i dla Koła - 4 razy do roku.
§  75.
Zawiadomienia o posiedzeniu Komisji Rewizyjnej muszą być wysłane jej członkom przynajmniej na 6 dni przed terminem posiedzenia.
§  76.
Posiedzenie Komisji Rewizyjnej jest ważne w obecności dla Okręgu - 3, a dla Oddziału i Koła - 2 członków Komisji.
§  77.
Posiedzenie Komisji Rewizyjnej winno być zwołane na żądanie odpowiedniego Zarządu lub na żądanie: dla Okręgu - 2, a dla Oddziału i Koła - 1 członka Komisji.
§  78.
Komisja Rewizyjna przeprowadza rewizję rachunkowości ksiąg, kasy i inwentarza Okręgu, Oddziału lub Koła Towarzystwa.
§  79.
Z dokonanych Rewizji Komisja sporządza protokóły, których odpisy doręcza odpowiedniemu Zarządowi oraz składa sprawozdanie o rewizji na Walnym Zgromadzeniu, występując z wnioskiem o udzielenie lub nieudzielenie Zarządowi "absolutorium".

VII.

Sądy Honorowe Towarzystwa.

§  80.
Dla rozstrzygania zatargów między członkami i zarzutów o charakterze honorowym pod adresem członków w związku z działalnością w Towarzystwie, powołuje się instytucję Sądów Honorowych Towarzystwa.
§  81.
Sądy Honorowe organizuje się przy Zarządzie Głównym, przy Okręgach i Oddziałach.
§  82.
W skład każdego Sądu Honorowego wchodzi 5 członków; wybieranych na okres 1 roku przez odpowiednie Walne Zgromadzenie. Na przypadek ustąpienia niektórych członków Sądu Honorowego, Walne Zgromadzenie wybiera również 3-ch zastępców.
§  83.
Członkowie każdego Sądu Honorowego wybierają spośród siebie Przewodniczącego, Wiceprzewodniczącego i Sekretarza.
§  84.
Posiedzenie Sądu Honorowego jest ważne w obecności 3-ch członków Sądu.
§  85.
Posiedzenia Sądu są zwoływane w miarę potrzeby przez Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego.
§  86.
Uchwałę swoją Sąd Honorowy przesyła odpowiedniemu Zarządowi do wiadomości.
§  87.
Od uchwały danego Sądu Honorowego przysługuje prawo odwołania się do Sądu Honorowego wyższej instancji. Uchwała Sądu Honorowego w trybie odwoławczym jest ostateczna. Uchwały Głównego Sądu Honorowego są ostateczne.
§  88.
Przepisy postępowania przed Sądami Honorowymi ustala Główny Sąd Honorowy Towarzystwa. Muszą one być zatwierdzone przez Walne Zgromadzenie Towarzystwa.

VIII.

Fundusze Towarzystwa.

§  89.
Fundusze Towarzystwa składają się z:
a)
wpisowego członków,
b)
składek członkowskich,
c)
ofiar,
d)
wpływów z kwest,
e)
dochodów z imprez,
f)
subsydiów, darowizn, zapisów testamentowych itp.,
g)
wszelkich innych wpływów.
§  90.
Podział otrzymanych przez instancję Towarzystwa funduszów, odbywa się na podstawie specjalnej instrukcji, wydawanych przez Zarząd Główny.
§  91.
Zarządy instancji Towarzystwa powinny prowadzić przejrzystą rachunkowość z uwzględnieniem w odpowiednich książkach wszystkich bez wyjątku przychodów i rozchodów, uzasadnionych dokumentami.
§  92.
Sprawozdana miesięczne finansowe, uwzględniające wszystkie przychody i rozchody, powinny być zatwierdzone na posiedzeniach odpowiednich Zarządów poszczególnych instancji Towarzystwa.
§  93.
W związku z realizacją celów Towarzystwa, Kołom pozostawia się jak najszerszą inicjatywę w wydatkowaniu otrzymanych przez nie wpływów, jednak w granicach zarządzeń instancji wyższych Towarzystwa.

IX.

Pieczęć Towarzystwa.

§  94.
Zarząd Główny oraz Zarządy Okręgów, Oddziałów i Kół Towarzystwa, używają pieczęci okrągłej z napisem w otoku: "Towarzystwo Przyjaciół Żołnierza; Zarząd Główny"; względnie: "Zarząd Okręgu" lub "Zarząd Oddziału" z dodaniem określenia miejscowości oraz z odznaką T. P. Ż. w środku.

X.

Rozwiązanie Towarzystwa.

§  95.
Rozwiązanie Towarzystwa, poza przypadkami, przewidzianymi przepisami o Stowarzyszeniach, następuje na podstawie uchwały kwalifikowaną większością 2/3 głosów Walnego Zgromadzenia, zwołanego z zastosowaniem § 32 i 34.
§  96.
Tą samą kwalifikowaną większością, w wypadku uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa, decyduje Walne Zgromadzenie o przeznaczeniu majątku, zgodnie z celami Towarzystwa Przyjaciół Żołnierza.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024