uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 1 , w szczególności jego art. 76 ust. 16 akapit trzeci,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Aby umożliwić właściwym organom skuteczne i wydajne gromadzenie, porównywanie i analizowanie danych dotyczących zleceń, dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów, którzy prowadzą platformy obrotu kryptoaktywami, powinni przechowywać zapisy właściwych danych dotyczących wszystkich zleceń (zapisy w arkuszu zleceń) zgodnie z niniejszym rozporządzeniem. Powinni oni rejestrować dane w formacie elektronicznym JSON nadającym się do odczytu maszynowego, opracowanym zgodnie z metodyką określoną w normie ISO 20022. Arkusz zleceń należy uznać za zorganizowany wykaz zleceń kupna i sprzedaży określonych kryptoaktywów.
(2) Aby właściwie monitorować integralność i stabilność rynków kryptoaktywów, właściwe organy potrzebują wiarygodnych, spójnych i ujednoliconych informacji na temat kryptoaktywów będących przedmiotem obrotu. Takie informacje powinny umożliwiać im zidentyfikowanie poszczególnych kryptoaktywów będących przedmiotem obrotu zgodnie z międzynarodowymi zasadami. Ponadto właściwe organy powinny mieć możliwość uzyskania informacji o głównych cechach kryptoaktywów, w tym ich właściwościach technologicznych. Dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów powinni zatem stosować odpowiedni identyfikator aktywów do identyfikacji kryptoaktywów w zapisach zleceń i transakcji, które przekazują właściwym organom. W świetle tego celu w rozporządzeniu delegowanym Komisji ustanawiającym standardy techniczne przyjęte na podstawie art. 68 ust. 10 akapit pierwszy lit. b) przewidziano stosowanie identyfikatora tokena cyfrowego (DTI) zarządzanego przez Digital Token Identifier Foundation lub alternatywnych kwalifikujących się identyfikatorów do identyfikacji kryptoaktywów będących przedmiotem zlecenia lub transakcji, które ma zarejestrować dostawca usług w zakresie kryptoaktywów. W świetle tych rozważań oraz w celu zapewnienia spójnego podejścia nadzorczego, w niniejszym rozporządzeniu należy przewidzieć stosowanie identyfikatorów aktywów na takich samych warunkach jak w rozporządzeniu delegowanym Komisji ustanawiającym standardy techniczne przyjęte na podstawie art. 68 ust. 10 akapit pierwszy lit. b).
(3) Możliwe jest również, że nadużycia na rynku, w tym manipulacje na rynku, są popełniane za pomocą różnych środków, w tym poprzez handel algorytmiczny. Aby zatem zapewnić skuteczny nadzór rynku w przypadku, gdy decyzje inwestycyjne są podejmowane przez osobę niebędącą klientem lub przez algorytm komputerowy, w zapisach zlecenia i transakcji należy wskazać tę osobę lub ten algorytm, z zastosowaniem niepowtarzalnych, wiarygodnych i spójnych identyfikatorów. W przypadku gdy decyzję inwestycyjną podejmuje więcej niż jedna osoba, dostawca usług w zakresie kryptoaktywów powinien wskazać w zapisach osobę, na której spoczywa główna odpowiedzialność za tę decyzję.
(4) Aby zapewnić niepowtarzalną, spójną i wiarygodną identyfikację osób fizycznych, o których mowa w zapisach transakcji, osoby te należy identyfikować poprzez konkatenację nazwy państwa, którego obywatelami są dane osoby, po której następują identyfikatory przypisane przez państwo, którego obywatelami są te osoby. Jeżeli wspomniane identyfikatory nie są dostępne, osoby fizyczne należy identyfikować za pomocą identyfikatorów utworzonych przez konkatenację ich daty urodzenia oraz imienia i nazwiska. Identyfikację osób fizycznych należy przeprowadzać zgodnie z poziomem priorytetu różnych identyfikatorów określonym w załączniku II do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/590 2 .
(5) Może zdarzyć się tak, że osoby fizyczne, które należy zidentyfikować do celów prowadzenia rejestrów, będą rezydentami państwa innego niż państwo, którego są obywatelami. Z państwem zamieszkania osób fizycznych wiąże się szereg obowiązków wynikających z rozporządzenia (UE) 2023/1114, w związku z czym gromadzenie tych informacji na podstawie niniejszego rozporządzenia jest ważne dla zapewnienia skutecznego nadzoru właściwych organów nad transakcjami i zleceniami.
(6) Konieczne jest, aby dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów rejestrowali niektóre dane osobowe na potrzeby identyfikacji ich klientów lub innych osób fizycznych istotnych dla zleceń dotyczących kryptoaktywów, ponieważ dane te mają zasadnicze znaczenie dla zapewnienia skutecznego nadzoru ze strony właściwych organów, w tym w obszarze nadużyć na rynku. Zgodnie z zasadą minimalizacji danych określoną w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 3 dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów powinni przechowywać wyłącznie informacje, które są niezbędne i wystarczające, aby umożliwić właściwemu organowi przeprowadzenie kompleksowej oceny spełnienia przez dostawcę usług w zakresie kryptoaktywów wymogów rozporządzenia (UE) 2023/1114 oraz monitorowanie działalności handlowej związanej ze zleceniami dotyczącymi kryptoaktywów. Podczas przetwarzania danych osobowych zawartych w rejestrach dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów i właściwe organy powinni przestrzegać odpowiednich przepisów rozporządzenia (UE) 2016/679.
(7) Aby ułatwić nadzór rynku i umożliwić porównywalność zapisów, klienci będący podmiotami prawnymi powinni być identyfikowani za pomocą identyfikatora zgodnego z ustalonymi na szczeblu międzynarodowym kryteriami opracowywania solidnych systemów identyfikacji na potrzeby monitorowania rynków finansowych. W celu zapewnienia spójnego podejścia nadzorczego w niniejszym rozporządzeniu należy przewidzieć stosowanie identyfikatorów podmiotów przewidzianych w rozporządzeniu delegowanym Komisji ustanawiającym standardy techniczne przyjęte na podstawie art. 68 ust. 10 akapit pierwszy lit. b) na takich samych warunkach jak w tym rozporządzeniu.
(8) Dokonanie wyboru, która platforma obrotu kryptoaktywami ma wykonywać zlecenia lub który dostawca usług w zakresie kryptoaktywów ma przekazywać zlecenia, lub określenie wszelkich innych warunków związanych z wykonywaniem zlecenia może mieć bezpośrednie znaczenie dla ustalenia zachowania stanowiącego nadużycie na rynku. Aby zatem zapewnić skuteczny nadzór rynku, w rejestrze zleceń należy wskazać wykonującą takie działania osobę lub algorytm komputerowy u dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów. W przypadku gdy w działaniach tych uczestniczy zarówno osoba, jak i algorytm komputerowy lub więcej osób i algorytmów, dostawca usług w zakresie kryptoaktywów powinien - w sposób spójny, na podstawie uprzednio określonych kryteriów - wskazać osobę lub algorytm ponoszące główną odpowiedzialność za te działania.
(9) Zgodnie z zasadą minimalizacji danych dostawca usług w zakresie kryptoaktywów powinien przechowywać wyłącznie informacje, które są niezbędne i wystarczające, aby umożliwić właściwemu organowi przeprowadzenie kompleksowej oceny spełnienia przez dostawcę usług w zakresie kryptoaktywów odpowiednich wymogów rozporządzenia (UE) 2023/1114 oraz przestrzegania przez niego przepisów tego rozporządzenia dotyczących nadużyć na rynku. Podczas przetwarzania danych osobowych zawartych w rejestrach dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów i właściwe organy powinni przestrzegać odpowiednich przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679.
(10) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 45 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię w dniu 28 sierpnia 2024 r.
(11) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).
(12) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, przeanalizował potencjalne powiązane koszty i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 6 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 29 listopada 2024 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.416 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2025/416 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających treść i format zapisów w arkuszu zleceń dla dostawców usług w zakresie kryptoaktywów, którzy prowadzą platformę obrotu kryptoaktywami |
| Data aktu: | 29/11/2024 |
| Data ogłoszenia: | 14/03/2025 |
| Data wejścia w życie: | 03/04/2025 |