Deklaracja kompetencji Unii Europejskiej sporządzona zgodnie z art. 67 ust. 2 porozumienia w ramach Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawie morza, dotyczącego ochrony i zrównoważonego wykorzystywania morskiej różnorodności biologicznej na obszarach znajdujących się poza jurysdykcją krajową [2024/…]

Deklaracja kompetencji Unii Europejskiej sporządzona zgodnie z art. 67 ust. 2 porozumienia w ramach Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawie morza, dotyczącego ochrony i zrównoważonego wykorzystywania morskiej różnorodności biologicznej na obszarach znajdujących się poza jurysdykcją krajową [2024/1832]

1. Unia Europejska (zwana dalej "Unią") przedkłada, zgodnie z art. 67 ust. 2 porozumienia w ramach Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawie morza, dotyczącego ochrony i zrównoważonego wykorzystywania morskiej różnorodności biologicznej na obszarach znajdujących się poza jurysdykcją krajową (zwanego dalej "porozumieniem"), następującą deklarację kompetencji w odniesieniu do kwestii uregulowanych w porozumieniu.

2. Obecnie państwami członkowskimi Unii są: Królestwo Belgii, Republika Bułgarii, Republika Czeska, Królestwo Danii, Republika Federalna Niemiec, Republika Estońska, Irlandia, Republika Grecka, Królestwo Hiszpanii, Republika Francuska, Republika Chorwacji, Republika Włoska, Republika Cypryjska, Republika Łotewska, Republika Litewska, Wielkie Księstwo Luksemburga, Węgry, Republika Malty, Królestwo Niderlandów, Republika Austrii, Rzeczpospolita Polska, Republika Portugalska, Rumunia, Republika Słowenii, Republika Słowacka, Republika Finlandii oraz Królestwo Szwecji.

3. Na mocy art. 3 i 4 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) w niektórych dziedzinach Unia ma wyłączną kompetencję, a w innych Unia dzieli kompetencje z państwami członkowskimi. Na mocy art. 4 ust. 1 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE) państwa członkowskie zachowują wyłączną kompetencję we wszystkich sprawach, w odniesieniu do których nie przyznano Unii żadnych kompetencji w traktatach.

4. W tym względzie Unia oświadcza, po pierwsze, że jest uprawniona do zawierania umów międzynarodowych i wykonywania wynikających z nich zobowiązań związanych z dziedziną ochrony środowiska, która zgodnie z art. 4 ust. 2 lit. e) TFUE należy do kompetencji dzielonych z państwami członkowskimi. Dotyczy to następujących celów, zgodnie z art. 191 TFUE:

- zachowania, ochrony i poprawy jakości środowiska;

- ochrony zdrowia ludzkiego;

- ostrożnego i racjonalnego wykorzystywania zasobów naturalnych;

- promowania na płaszczyźnie międzynarodowej środków zmierzających do rozwiązywania regionalnych lub światowych problemów w dziedzinie środowiska, w szczególności zwalczania zmian klimatu.

W kwestiach, w odniesieniu do których przyjęto przepisy unijne, Unia ma wyłączną kompetencję w sprawach regulowanych porozumieniem jedynie w zakresie, w jakim postanowienia tego porozumienia lub decyzje Konferencji Stron mogą wpływać na wspólne zasady lub zmieniać ich zakres w rozumieniu art. 3 ust. 2 TFUE. W tym względzie zawarcie niniejszego porozumienia, w imieniu Unii, nie ma wpływu na podział kompetencji między Unią a jej państwami członkowskimi zgodnie z Traktatami. W szczególności, niniejszej decyzji nie należy interpretować jako korzystania przez Unię z możliwości wykonywania jej kompetencji zewnętrznych w odniesieniu do dziedzin objętych porozumieniem wchodzących w zakres kompetencji dzielonych w zakresie, w jakim kompetencje te nie zostały jeszcze wykonane wewnętrznie przez Unię. W dziedzinie kompetencji dzielonych państwa członkowskie zachowują swoje kompetencje w zakresie, w jakim porozumienie nie wpływa na wspólne zasady ani nie zmienia ich zakresu, w tym ich przewidywalnego rozwoju w przyszłości.

W związku z tym zakres kompetencji Unii należy oceniać na podstawie kompleksowej i szczegółowej analizy związku między porozumieniem a konkretnymi przepisami każdego aktu prawa Unii, indywidualnie dla każdego przypadku. Zakres i wykonywanie tych kompetencji Unii podlegają, z uwagi na swój charakter, ciągłej ewolucji.

5. Po drugie, Unia oświadcza, że posiada kompetencje równoległe do wykonywania działań w następujących dziedzinach:

- badania i rozwój technologiczny;

- współpraca na rzecz rozwoju.

Zgodnie z art. 4 ust. 3 i art. 4 ust. 4 TFUE wykonywanie przez Unię kompetencji równoległych nie może skutkować uniemożliwieniem państwom członkowskim wykonywania ich kompetencji.

6. Po trzecie, Unia oświadcza, że posiada wyłączną kompetencję w zakresie zachowania morskich zasobów biologicznych w ramach wspólnej polityki rybołówstwa, zgodnie z art. 3 ust. 1 lit. d) TFUE.

7. Unia i jej państwa członkowskie są zatem właściwe do zawarcia porozumienia. Zawarcie porozumienia przez Unię pozostaje bez uszczerbku dla kompetencji państw członkowskich w zakresie ratyfikacji, przyjęcia lub zatwierdzenia porozumienia.

8. W odniesieniu do środków, które mają zostać przyjęte na mocy porozumienia, określenie dziedziny kompetencji Unii, do której dany środek należy, będzie zależało od wewnętrznej oceny głównego celu lub elementu składowego środka, który ma zostać przyjęty na mocy porozumienia, a także oceny celów i elementów bardziej konkretnie związanych ze stanowiskiem, które ma zostać ustalone przez Unię. W związku z tym Unia i jej państwa członkowskie podjęły decyzję w sprawie swoich właściwych obowiązków w zakresie wykonywania swoich zobowiązań wynikających z porozumienia, zgodnie z art. 67 ust. 1 porozumienia.

9. Ponadto, w odniesieniu do kompetencji przekazanych Unii, niniejsza deklaracja pozostaje bez uszczerbku dla terytorialnego zakresu stosowania Traktatów i jest stosowana na warunkach określonych w Traktatach, w szczególności w art. 355 TFUE. Na mocy art. 355 TFUE niniejsza deklaracja nie ma zastosowania do krajów i terytoriów zamorskich państw członkowskich, w przypadku których Traktaty nie mają zastosowania, oraz pozostaje bez uszczerbku dla wszelkich aktów i stanowisk, które mogą zostać przyjęte na podstawie porozumienia przez zainteresowane państwa członkowskie w imieniu oraz w interesie tych krajów i terytoriów zamorskich.

10. Unia będzie należycie informować depozytariusza o wszelkich istotnych zmianach zakresu swoich kompetencji, zgodnie z art. 67 ust. 2 porozumienia.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1832

Rodzaj: Deklaracja
Tytuł: Deklaracja kompetencji Unii Europejskiej sporządzona zgodnie z art. 67 ust. 2 porozumienia w ramach Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawie morza, dotyczącego ochrony i zrównoważonego wykorzystywania morskiej różnorodności biologicznej na obszarach znajdujących się poza jurysdykcją krajową [2024/…]
Data aktu: 19/07/2024
Data ogłoszenia: 19/07/2024