a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu (UE) 2023/956 określono obowiązki sprawozdawcze do celów mechanizmu dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 w okresie przejściowym od 1 października 2023 r. do 31 grudnia 2025 r.
(2) W okresie przejściowym importerzy lub pośredni przedstawiciele celni mają składać sprawozdania dotyczące ilości towarów przywożonych, bezpośrednich i pośrednich emisji wbudowanych związanych z tymi towarami oraz wszelkich opłat emisyjnych należnych za te emisje, w tym opłat emisyjnych należnych za emisje wbudowane związane z odpowiednimi prekursorami.
(3) Pierwsze sprawozdanie należy złożyć do 31 stycznia 2024 r. w odniesieniu do towarów przywiezionych w czwartym kwartale 2023 r. Ostatnie sprawozdanie należy złożyć do 31 stycznia 2026 r. w odniesieniu do towarów przywiezionych w czwartym kwartale 2025 r.
(4) Komisja ma przyjąć przepisy wykonawcze dotyczące tych wymogów w zakresie sprawozdawczości.
(5) Wymogi w zakresie sprawozdawczości należy ograniczyć do tego, co jest konieczne, aby zminimalizować obciążenie spoczywające na importerach w okresie przejściowym i ułatwić sprawne wprowadzenie wymogów dotyczących deklaracji CBAM po zakończeniu okresu przejściowego.
(6) Zgodnie z załącznikiem IV do rozporządzenia (UE) 2023/956 szczegółowe zasady obliczania emisji wbudowanych związanych z towarami przywożonymi powinny opierać się na metodyce stosowanej w ramach systemu handlu emisjami w odniesieniu do instalacji zlokalizowanych w UE, jak określono w szczególności w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2018/2066 2 . Zasady dotyczące ustalania poziomu emisji wbudowanych z towarów wymienionych w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/956 powinny być ukierunkowane na określenie odpowiednich procesów produkcji w odniesieniu do kategorii towarów oraz na monitorowanie bezpośrednich i pośrednich emisji z tych procesów produkcji. W ramach sprawozdawczości prowadzonej w okresie przejściowym należy również uwzględnić obowiązujące normy i procedury określone w odpowiednich przepisach Unii. Jeśli chodzi o produkcję wodoru i jego pochodnych, w sprawozdaniach należy uwzględnić dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 3 .
(7) Do określenia danych, które należy dostarczać w celu wypełnienia obowiązków sprawozdawczych, należy wykorzystać granice systemowe procesów produkcji, w tym dane dotyczące emisji na poziomie instalacji, przypisane emisje z procesów produkcji i emisje wbudowane z towarów. W odniesieniu do tych obowiązków importerzy i pośredni przedstawiciele celni powinni zapewnić dostępność informacji wymaganych od operatorów instalacji. Informacje te należy przekazywać terminowo, aby importerzy i pośredni przedstawiciele celni mogli wypełniać swoje obowiązki sprawozdawcze. Informacje te powinny obejmować standardowe współczynniki emisji stosowane do obliczania bezpośrednich emisji wbudowanych, w szczególności współczynniki emisji paliw i współczynniki emisji z procesów technologicznych, oraz referencyjne współczynniki sprawności produkcji energii elektrycznej i ciepła.
(8) Ponieważ okres sprawozdawczy rozpoczyna się 1 października 2023 r., importerzy i pośredni przedstawiciele celni mają ograniczony czas na wypełnienie obowiązków sprawozdawczych. Możliwe jest uzyskanie synergii z systemami monitorowania i sprawozdawczości stosowanymi już przez operatorów z państw trzecich. Należy zatem zezwolić na czasowe odstępstwo od stosowania metod obliczeniowych do celów zgłaszania emisji wbudowanych przez ograniczony okres, do końca 2024 r. Elastyczność ta powinna mieć zastosowanie, w przypadku gdy operator w państwie trzecim podlega systemowi obowiązkowego monitorowania i sprawozdawczości związanemu z systemem ustalania opłat za emisję gazów cieplarnianych lub innym systemom obowiązkowego monitorowania i sprawozdawczości lub gdy operator monitoruje emisje z instalacji, w tym w ramach projektu w zakresie redukcji emisji.
(9) Przez ograniczony okres, do 31 lipca 2024 r. zgłaszający objęty obowiązkiem sprawozdawczym, który nie byłby w stanie uzyskać wszystkich informacji od operatorów z państw trzecich w celu określenia ilości rzeczywistych emisji wbudowanych związanych z towarami przywożonymi zgodnie z metodyką określoną w załączniku III do niniejszego rozporządzenia, powinien mieć możliwość korzystania z alternatywnej metody określania wielkości bezpośrednich emisji wbudowanych oraz powoływania się na taką alternatywną metodę.
(10) W ramach obowiązków sprawozdawczych należy również zapewnić pewną elastyczność w określaniu etapów produkcji w instalacjach, które nie odpowiadają za znaczną część bezpośrednich emisji wbudowanych związanych z towarami przywożonymi. Dotyczyłoby to zazwyczaj końcowych etapów produkcji produktów rynku niższego szczebla ze stali lub aluminium. W takim przypadku należy zapewnić odstępstwo od wymaganych obowiązków sprawozdawczych polegające na tym, że w odniesieniu do etapów produkcji w instalacjach, których udział w emisjach bezpośrednich nie przekracza 20 % całkowitej wielkości emisji wbudowanych związanych z towarami przywożonymi, można zgłaszać wartości szacunkowe. Próg ten powinien przyczynić się do zapewnienia wystarczającej elastyczności małym operatorom w państwach trzecich.
(11) Jednym z celów okresu przejściowego jest gromadzenie danych w celu bardziej szczegółowego określenia w akcie wykonawczym - zgodnie z art. 7 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2023/956 - metodyki obliczania pośrednich emisji wbudowanych po tym okresie. W tym kontekście zgłaszanie emisji pośrednich w okresie przejściowym powinno mieć charakter otwarty i mieć na celu umożliwienie wyboru najodpowiedniejszej wartości spośród wymienionych w sekcji 4.3 załącznika IV do rozporządzenia (UE) 2023/956. Sprawozdawczość w zakresie emisji pośrednich nie powinna jednak obejmować sprawozdawczości opartej na średnim współczynniku emisji sieci unijnej, ponieważ wartość ta jest już znana Komisji.
(12) Dane zgromadzone w okresie przejściowym powinny stanowić podstawę dla sprawozdań, które Komisja ma przedstawić zgodnie z art. 30 ust. 2 i 3 rozporządzenia (UE) 2023/956. Dane zgromadzone w okresie przejściowym powinny również pomóc w zdefiniowaniu unikalnej metodyki monitorowania, raportowania i weryfikacji po upływie okresu przejściowego. Ocenę zgromadzonych danych należy w szczególności wykorzystać w pracach Komisji mających na celu dostosowanie metodyki, która będzie miała zastosowanie po zakończeniu okresu przejściowego.
(13) Orientacyjny zakres kar, jakie należy nałożyć na zgłaszającego objętego obowiązkiem sprawozdawczym, który nie dopełnił obowiązków sprawozdawczych, powinien opierać się na wartościach domyślnych udostępnionych i opublikowanych przez Komisję na okres przejściowy w odniesieniu do emisji wbudowanych, których nie zgłoszono. Orientacyjny maksymalny zakres powinien być spójny z karą określoną w art. 16 ust. 3 i 4 dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 4 , przy jednoczesnym uwzględnieniu, że obowiązek w okresie przejściowym jest ograniczony do przekazywania danych. Kryteria, które właściwe organy mają stosować w celu określenia faktycznej kwoty kary, powinny opierać się na wadze i czasie trwania nieprzedłożenia sprawozdania. Komisja powinna monitorować sprawozdania CBAM, by móc przedstawić orientacyjną ocenę informacji potrzebnych właściwym organom oraz zapewnić spójność stosowanych kar.
(14) Aby zapewnić efektywne wypełnianie obowiązków sprawozdawczych, Komisja powinna stworzyć elektroniczną bazę danych (rejestr przejściowy CBAM) w celu gromadzenia informacji zgłaszanych w okresie przejściowym. Rejestr przejściowy CBAM powinien stanowić podstawę do ustanowienia rejestru CBAM, o którym mowa w art. 14 rozporządzenia (UE) 2023/956.
(15) Rejestr przejściowy CBAM powinien stać się systemem, który umożliwia zgłaszającym objętym obowiązkiem sprawozdawczym składanie sprawozdań CBAM i zarządzanie nimi, w tym przeprowadzanie kontroli, ocen orientacyjnych i procedur przeglądu. Aby umożliwić dokładną ocenę obowiązków sprawozdawczych, rejestr przejściowy CBAM powinien być interoperacyjny z istniejącymi systemami celnymi.
(16) W celu zapewnienia skutecznego i jednolitego systemu sprawozdawczości należy określić warunki techniczne funkcjonowania rejestru przejściowego CBAM, takie jak warunki opracowania, testowania i uruchomienia tego rejestru, jak również utrzymywania i ewentualnych modyfikacji systemów teleinformatycznych, ochrony danych, aktualizacji danych, ograniczenia przetwarzania danych, własności systemów i bezpieczeństwa. Warunki te powinny być zgodne z zasadą uwzględniania ochrony danych w fazie projektowania i domyślnej ochrony danych określoną w art. 27 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 5 i art. 25 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 6 , a także z bezpieczeństwem przetwarzania danych na podstawie art. 33 rozporządzenia (UE) 2018/1725 i art. 32 rozporządzenia (UE) 2016/679.
(17) Aby zapewnić ciągłość przekazywania danych przez cały czas, ważne jest stworzenie opcjonalnych rozwiązań, które byłyby stosowane w razie wystąpienia czasowej awarii systemów teleinformatycznych służących przekazywaniu danych. W tym celu Komisja powinna opracować plan ciągłości działania CBAM.
(18) W celu zapewnienia dostępu do rejestru przejściowego CBAM należy korzystać z Systemu Jednolitego Zarządzania Użytkownikami i Podpisem Cyfrowym (UUM&DS), o którym mowa w art. 16 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/1070 7 , do zarządzania procesem uwierzytelniania i weryfikacji dostępu zgłaszających objętych obowiązkiem sprawozdawczym.
(19) W celu identyfikacji zgłaszających objętych obowiązkiem sprawozdawczym i sporządzenia wykazu takich zgłaszających zawierającego ich numery rejestracyjne i identyfikacyjne przedsiębiorcy (EORI) rejestr przejściowy CBAM powinien być interoperacyjny z Systemem Rejestracji i Identyfikacji Przedsiębiorców, o którym mowa w art. 30 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1070.
(20) Do celów kontroli i sprawozdawczości wymaganych informacji dotyczących towarów wymienionych w załączniku 1 do rozporządzenia (UE) 2023/956, powinny dostarczać systemy krajowe, o których mowa w decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2019/2151 8 .
(21) Identyfikację towarów przywożonych za pomocą ich klasyfikacji w Nomenklaturze scalonej ("CN") określonej w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 2658/87 9 oraz przepisy dotyczące przechowywania określone w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2023/1070 należy stosować w celu dostarczania informacji dotyczących towarów przywożonych wymienionych w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/956.
(22) Niniejsze rozporządzenie nie narusza praw podstawowych i jest zgodne z zasadami uznanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej, a w szczególności z prawem do ochrony danych osobowych. Dane osobowe przedsiębiorców oraz innych osób przetwarzane przez systemy teleinformatyczne powinny być ograniczone do zbiorów danych określonych w załączniku I do niniejszego rozporządzenia. Jeżeli do celów wykonania niniejszego rozporządzenia wykonawczego konieczne jest przetwarzanie danych osobowych, dane te należy przetwarzać zgodnie z przepisami unijnymi w zakresie ochrony danych osobowych. W związku z tym wszelkie przetwarzanie danych osobowych przez organy państw członkowskich powinno podlegać przepisom rozporządzenia (UE) 2016/679 i krajowym wymogom dotyczącym ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych. Wszelkie przetwarzanie danych osobowych przez Komisję powinno podlegać przepisom rozporządzenia (UE) 2018/1725. Dane osobowe należy przechowywać w formie umożliwiającej identyfikację osoby, której dane dotyczą, przez okres nie dłuższy, niż jest to niezbędne do celów, w których dane te są przetwarzane. W tym względzie okres zatrzymywania danych na potrzeby rejestru przejściowego CBAM powinien być ograniczony do 5 lat od otrzymania sprawozdania CBAM.
(23) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który swoją opinię wydał 28 lipca 2023 r.
(24) Z uwagi na to, że pierwszy okres sprawozdawczy rozpoczyna się 1 października 2023 r., niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym.
(25) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. CBAM,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: