Decyzja 2022/339 w sprawie środka pomocy w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju w celu wsparcia ukraińskich sił zbrojnych

DECYZJA RADY (WPZiB) 2022/339
z dnia 28 lutego 2022 r.
w sprawie środka pomocy w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju w celu wsparcia ukraińskich sił zbrojnych

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 28 ust. 1 i art. 41 ust. 2,

uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z decyzją (WPZiB) 2021/509 1  ustanowiono Europejski Instrument na rzecz Pokoju (zwany dalej "EPF") w celu finansowania przez państwa członkowskie działań Unii w ramach wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa (WPZiB) służących utrzymaniu pokoju, zapobieganiu konfliktom i umacnianiu bezpieczeństwa międzynarodowego zgodnie z art. 21 ust. 2 lit. c) Traktatu. W szczególności, zgodnie z art. 1 ust. 2 lit. b) ppkt (i) decyzji (WPZiB) 2021/509, EPF może finansować działania służące wzmocnieniu zdolności państw trzecich oraz organizacji regionalnych i międzynarodowych w kwestiach wojskowych i obronnych.

(2) Pogłębienie dialogu i współpracy w dziedzinie bezpieczeństwa i obrony jest jednym z głównych celów układu o stowarzyszeniu między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi z jednej strony a Ukrainą z drugiej strony 2 . Wzmocniona współpraca w dziedzinie wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony (WPBiO) oraz dostosowanie się do WPZiB między Unią a Ukrainą były jednym z wyników szczytu UE-Ukraina w 2020 r., co zostało jeszcze wzmocnione na szczycie UE-Ukraina w 2021 r.

(3) Od siedmiu lat ukraińskie siły zbrojne uczestniczą w konflikcie, którego skutkiem są stałe ofiary, w tym śmiertelne, po stronie wojska i ludności cywilnej. W lutym 2022 r. doszło do dramatycznej eskalacji konfliktu w wyniku niczym niesprowokowanej inwazji sił zbrojnych Federacji Rosyjskiej na Ukrainę.

(4) Z uwagi na pogarszanie się sytuacji od początku 2022 r., państwa członkowskie udzielają pomocy ukraińskim siłom zbrojnym. Pomoc taka powinna kwalifikować się do finansowania z EPF.

(5) W dniu 25 lutego 2022 r. rząd Ukrainy zwrócił się do Unii z pilną prośbą o pomoc w zapewnieniu sprzętu wojskowego.

(6) Środki pomocy mają być realizowane z uwzględnieniem zasad i wymogów określonych w decyzji (WPZiB) 2021/509, a w szczególności zgodnie ze wspólnym stanowiskiem Rady 2008/944/WPZiB 3  i zgodnie z przepisami dotyczącymi realizacji dochodów i wydatków w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju.

(7) Rada potwierdza, że jest zdecydowana chronić, propagować i urzeczywistniać prawa człowieka, podstawowe wolności i zasady demokratyczne, umacniać praworządność i dobre sprawowanie władzy zgodnie z Kartą Narodów Zjednoczonych, Powszechną deklaracją praw człowieka i prawem międzynarodowym, w szczególności prawem międzynarodowym w zakresie praw człowieka oraz międzynarodowym prawem humanitarnym,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Ustanowienie, cele, zakres i czas trwania

1. 
Niniejszym ustanawia się środek pomocy na rzecz Ukrainy (zwanej dalej "beneficjentem"), który to środek (zwany dalej "środkiem pomocy") ma zostać sfinansowany z Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju (EPF).
2. 
Celem środka pomocy jest przyczynić się do wzmocnienia zdolności i odporności ukraińskich sił zbrojnych, by broniły integralności terytorialnej i suwerenności Ukrainy i chroniły ludność cywilną przed trwającą agresją wojskową.
3.  4
 Aby zrealizować cel określony w ust. 2, w ramach środka pomocy finansowane będzie zapewnienie ukraińskim siłom zbrojnym sprzętu i zaopatrzenia nieprzeznaczonych do zabijania, takich jak środki ochrony indywidualnej, apteczki pierwszej pomocy i paliwo, a także konserwacji, napraw i modernizacji sfinansowanego w ramach EPF sprzętu i zaopatrzenia nieprzeznaczonych do zabijania oraz konserwacji, napraw i modernizacji identycznego sprzętu, stosownie do wniosku Ukrainy.
4.  5
 Okres obowiązywania środka pomocy wynosi 70 miesięcy od przyjęcia niniejszej decyzji.
Artykuł  2 

Uzgodnienia finansowe

1.  6
 Finansowa kwota odniesienia przewidziana na pokrycie wydatków związanych ze środkiem pomocy wynosi 380 000 000 EUR.
2. 
Wszystkimi wydatkami zarządza się zgodnie z decyzją (WPZiB) 2021/509 oraz przepisami dotyczącymi realizacji dochodów i wydatków w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju.
3.  7
 Zgodnie z art. 29 ust. 5 decyzji (WPZiB) 2021/509 administrator do spraw środków pomocy może, po przyjęciu niniejszej decyzji, wezwać do wniesienia wkładów maksymalnie do kwoty 380 000 000 EUR. Środki finansowe, do których wniesienia wezwał administrator do spraw środków pomocy, mogą być wykorzystane jedynie do pokrycia wydatków w granicach zatwierdzonych przez Komitet ustanowiony decyzją (WPZiB) 2021/509 w odpowiednim budżecie korygującym i budżecie rocznym odpowiadających danemu środkowi pomocy.
4.  8
 Wydatki związane z wykonaniem środka pomocy kwalifikują się od dnia 1 stycznia 2022 r. do dnia określonego przez Radę. Maksymalna kwalifikowalna wysokość wydatków poniesionych przed dniem 11 marca 2022 r. wynosi 50 000 000 EUR. Kwota 220 000 000 EUR jest kwalifikowalna od dnia 21 lipca 2022 r. Wydatki związane z konserwacją i naprawą są kwalifikowalne od dnia 17 października 2022 r. Wydatki związane z modernizacją są kwalifikowalne od dnia 2 lutego 2023 r.
Artykuł  3

Uzgodnienia z beneficjentem

1. 
Wysoki Przedstawiciel dokonuje z beneficjentem niezbędnych uzgodnień, by zapewnić przestrzeganie przez niego prawa międzynarodowego, w szczególności prawa międzynarodowego w zakresie praw człowieka i międzynarodowego prawa humanitarnego, i art. 62 ust. 2 decyzji (WPZiB) 2021/509 jako warunku udzielenia wsparcia w ramach środka pomocy.
2. 
Uzgodnienia, o których mowa w ust. 1, obejmują postanowienia dotyczące zawieszenia i zakończenia wsparcia w ramach środka pomocy w przypadku stwierdzenia, że beneficjent naruszył obowiązki, o których mowa w ust. 1.
Artykuł  4

Wykonanie

1. 
Wysoki Przedstawiciel jest odpowiedzialny za zapewnienie wykonania niniejszej decyzji zgodnie z decyzją (WPZiB) 2021/509 oraz zgodnie z przepisami dotyczącymi realizacji dochodów i wydatków finansowanych w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju, oraz zgodnie ze zintegrowanymi ramami metodologicznymi dla oceny i określenia środków i kontroli wymaganych w związku ze środkami pomocy w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju.
2. 
Komitet ustanowiony decyzją (WPZiB) 2021/509 określa rodzaj i ilość wsparcia finansowanego w ramach środka pomocy z uwzględnieniem priorytetów zalecanych przez Sztab Wojskowy Unii Europejskiej w celu zaspokojenia potrzeb ukraińskich sił zbrojnych.
3. 
Administrator do spraw środków pomocy na podstawie informacji otrzymanych od podmiotu(-ów) realizującego (-ych) przedstawia sprawozdanie Komitetowi ustanowionemu decyzją (WPZiB) 2021/509 na temat dostaw sprzętu, w tym ilości, rodzajów i wszelkich innych istotnych informacji do dalszego śledzenia i monitorowania.
4. 
Wykonanie działania, o których mowa w art. 1 ust. 3, może być prowadzone przez:
a)
Ministerstwo Obrony Austrii;
b)
Ministerstwo Obrony Belgii;
c)
Ministerstwo Obrony Bułgarii;
d)
Ministerstwo Obrony Chorwacji;
e)
Ministerstwo Obrony Cypru;
f)
Ministerstwo Obrony Czech;
g)
Ministerstwo Obrony Danii;
h)
Estońskie Centrum Inwestycji Obronnych (ECDI) w imieniu Ministerstwa Obrony Estonii;
i)
Ministerstwo Obrony Finlandii;
j)
Ministerstwo Obrony Francji;
k) 9
 Ministerstwo Obrony, Federalne Ministerstwo Spraw Zagranicznych oraz Federalne Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Ojczyźnianych Niemiec;
l)
Ministerstwo Obrony Grecji;
m)
Ministerstwo Obrony Węgier;
n)
Departament Obrony Irlandii;
o)
Ministerstwo Obrony Włoch;
p) 10
 Ministerstwo Obrony Łotwy oraz Państwowe Centrum Logistyki i Zamówień Obronnych Łotwy;
q)
Ministerstwo Obrony Litwy;
r)
Dyrekcja Obrony w Ministerstwie Spraw Zagranicznych i Europejskich Luksemburga;
s)
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, Bezpieczeństwa Narodowego i Egzekwowania Prawa Malty;
t)
Ministerstwo Obrony Niderlandów;
u)
Ministerstwo Obrony Polski;
v)
Ministerstwo Obrony Portugalii;
w)
Ministerstwo Obrony Narodowej Rumunii;
x)
Ministerstwo Obrony Republiki Słowackiej;
y)
Ministerstwo Obrony Słowenii;
z)
Ministerstwo Obrony Hiszpanii;
aa)
Ministerstwo Obrony Szwecji / Szwedzkie Siły Zbrojne.
Artykuł  5

Wsparcie państw członkowskich

1. 
Państwa członkowskie rozważają zapewnienie Ukrainie wsparcia finansowego i logistycznego, w tym dostaw sprzętu ochronnego.
2. 
Państwa członkowskie zezwalają na tranzyt sprzętu wojskowego, w tym personelu towarzyszącego, przez swoje terytoria, w tym swoją przestrzeń powietrzną.
Artykuł  6

Monitorowanie, kontrola i ocena

1. 
Wysoki Przedstawiciel zapewnia monitorowanie przestrzegania przez beneficjenta obowiązków ustanowionych zgodnie z art. 3. Takie monitorowanie zapewnia świadomość kontekstu i ryzyka naruszenia obowiązków określonych zgodnie z art. 3, w tym naruszenia międzynarodowego prawa dotyczącego praw człowieka i międzynarodowego prawa humanitarnego przez jednostki ukraińskich sił zbrojnych wspierane w ramach środka pomocy.
2. 
Kontrola dostaw po wysyłce jest zorganizowana w sposób zgodny ze zintegrowanymi ramami metodologicznymi dla oceny i określenia środków i kontroli wymaganych w związku ze środkami pomocy w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju.
Artykuł  7

Sprawozdawczość

W okresie wdrażania Wysoki Przedstawiciel przedstawia Komitetowi Politycznemu i Bezpieczeństwa półroczne sprawozdania z realizacji środka pomocy, zgodnie z art. 63 decyzji (WPZiB) 2021/509.

Artykuł  8

Zawieszenie i zakończenie

KPiB może podjąć decyzję o całkowitym lub częściowym zawieszeniu realizacji środka pomocy zgodnie z art. 64 decyzji (WPZiB) 2021/509.

KPiB może również zalecić Radzie zakończenie środka pomocy.

Artykuł  9

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem przyjęcia.

Stosuje się od dnia 1 stycznia 2022 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 28 lutego 2022 r.
W imieniu Rady
Przewodniczący
J.-Y. LE DRIAN
1 Decyzja Rady (WPZiB) 2021/509 z dnia 22 marca 2021 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju oraz uchylenia decyzji (WPZiB) 2015/528 (Dz.U. L 102 z 24.3.2021, s. 14).
2 Dz.U. L 161 z 29.5.2014, s. 3.
3 Wspólne stanowisko Rady 2008/944/WPZiB z dnia 8 grudnia 2008 r. określające wspólne zasady kontroli wywozu technologii wojskowych i sprzętu wojskowego (Dz.U. L 335 z 13.12.2008, s. 99).
4 Art. 1 ust. 3:

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2022/1972 z dnia 17 października 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.270.97) zmieniającej nin. decyzję z dniem 17 października 2022 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2023/229 z dnia 2 lutego 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.32.60) zmieniającej nin. decyzję z dniem 2 lutego 2023 r.

5 Art. 1 ust. 4:

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2022/472 z dnia 23 marca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.96.45) zmieniającej nin. decyzję z dniem 23 marca 2022 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2022/637 z dnia 13 kwietnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.117.36) zmieniającej nin. decyzję z dniem 13 kwietnia 2022 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2022/1284 z dnia 21 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.195.91) zmieniającej nin. decyzję z dniem 21 lipca 2022 r.

6 Art. 2 ust. 1:

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2022/472 z dnia 23 marca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.96.45) zmieniającej nin. decyzję z dniem 23 marca 2022 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2022/637 z dnia 13 kwietnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.117.36) zmieniającej nin. decyzję z dniem 13 kwietnia 2022 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2022/810 z dnia 23 maja 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.145.42) zmieniającej nin. decyzję z dniem 23 maja 2022 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2022/1284 z dnia 21 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.195.91) zmieniającej nin. decyzję z dniem 21 lipca 2022 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2022/1972 z dnia 17 października 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.270.97) zmieniającej nin. decyzję z dniem 17 października 2022 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2023/229 z dnia 2 lutego 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.32.60) zmieniającej nin. decyzję z dniem 2 lutego 2023 r.

7 Art. 2 ust. 3:

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2022/472 z dnia 23 marca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.96.45) zmieniającej nin. decyzję z dniem 23 marca 2022 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2022/637 z dnia 13 kwietnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.117.36) zmieniającej nin. decyzję z dniem 13 kwietnia 2022 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2022/810 z dnia 23 maja 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.145.42) zmieniającej nin. decyzję z dniem 23 maja 2022 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2022/1284 z dnia 21 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.195.91) zmieniającej nin. decyzję z dniem 21 lipca 2022 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2022/1972 z dnia 17 października 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.270.97) zmieniającej nin. decyzję z dniem 17 października 2022 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2023/229 z dnia 2 lutego 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.32.60) zmieniającej nin. decyzję z dniem 2 lutego 2023 r.

8 Art. 2 ust. 4:

- zmieniony przez art. 1 pkt 4 decyzji nr 2022/472 z dnia 23 marca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.96.45) zmieniającej nin. decyzję z dniem 23 marca 2022 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 4 decyzji nr 2022/637 z dnia 13 kwietnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.117.36) zmieniającej nin. decyzję z dniem 13 kwietnia 2022 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2022/810 z dnia 23 maja 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.145.42) zmieniającej nin. decyzję z dniem 23 maja 2022 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 4 decyzji nr 2022/1284 z dnia 21 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.195.91) zmieniającej nin. decyzję z dniem 21 lipca 2022 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 4 decyzji nr 2022/1972 z dnia 17 października 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.270.97) zmieniającej nin. decyzję z dniem 17 października 2022 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 4 decyzji nr 2023/229 z dnia 2 lutego 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.32.60) zmieniającej nin. decyzję z dniem 2 lutego 2023 r.

9 Art. 4 ust. 4 lit. k):

- zmieniona przez art. 1 pkt 5 decyzji nr 2022/472 z dnia 23 marca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.96.45) zmieniającej nin. decyzję z dniem 23 marca 2022 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 4 decyzji nr 2022/810 z dnia 23 maja 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.145.42) zmieniającej nin. decyzję z dniem 23 maja 2022 r.

10 Art. 4 ust. 4 lit. p) zmieniona przez sprostowanie z dnia 8 kwietnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.109.75) zmieniającego nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2022 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.61.1

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2022/339 w sprawie środka pomocy w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju w celu wsparcia ukraińskich sił zbrojnych
Data aktu: 28/02/2022
Data ogłoszenia: 28/02/2022
Data wejścia w życie: 28/02/2022, 01/01/2022