uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie normalizacji europejskiej, zmieniające dyrektywy Rady 89/686/EWG i 93/15/EWG oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/9/WE, 94/25/WE, 95/16/WE, 97/23/WE, 98/34/WE, 2004/22/WE, 2007/23/WE, 2009/23/WE i 2009/105/WE oraz uchylające decyzję Rady 87/95/EWG i decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1673/2006/WE 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 6,
(1) Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/425 2 w przypadku środków ochrony indywidualnej zgodnych z normami zharmonizowanymi, do których odniesienia opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, lub z częściami takich norm, domniemywa się, że spełniają one zasadnicze wymagania dotyczące zdrowia i bezpieczeństwa określone w załączniku II do tego rozporządzenia, objęte tymi normami lub ich częściami.
(2) Pismem M/031, zatytułowanym "Zlecenie normalizacji dla CEN/CENELEC dotyczące norm w zakresie środków ochrony indywidualnej", Komisja zwróciła się do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego (CEN) i Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki (CENELEC) z wnioskiem o opracowanie i sporządzenie norm zharmonizowanych na potrzeby dyrektywy Rady 89/686/EWG 3 .
(3) Na podstawie wniosku o normalizację M/031 CEN opracował kilka nowych norm i dokonał rewizji niektórych obowiązujących norm zharmonizowanych.
(4) W dniu 19 listopada 2020 r. upłynął okres ważności wniosku o normalizację M/031 i został on zastąpiony nowym wnioskiem o normalizację określonym w decyzji wykonawczej Komisji C(2020) 7924 4 .
(5) Jako że do rozporządzenia (UE) 2016/425 przeniesiono zasadnicze wymogi dotyczące ochrony zdrowia i bezpieczeństwa mające zastosowanie do środków ochrony indywidualnej, określone w dyrektywie 89/686/EWG, projekty norm zharmonizowanych opracowanych na podstawie wniosku o normalizację M/031 są objęte wnioskiem o normalizację ustanowionym decyzją wykonawczą C(2020) 7924. Odniesienia do nich należy zatem opublikować w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. W związku z tym można w drodze wyjątku przyjąć, że takie normy opracowane i opublikowane przez CEN i CENELEC podczas okresu przejściowego między wnioskiem o normalizację M/031 i wnioskiem o normalizację określonym w decyzji wykonawczej C(2020) 7924 nie zawierają wyraźnego odniesienia do wniosku o normalizację określonego w decyzji wykonawczej C(2020) 7924.
(6) Na podstawie wniosku o normalizację M/031 oraz wniosku o normalizację zawartego w decyzji wykonawczej C(2020) 7924 CEN i CENELEC sporządziły następujące normy zharmonizowane: EN 17109:2020 dotyczącą indywidualnych systemów bezpieczeństwa dla torów linowych, EN ISO 20320:2020 dotyczącą ochraniaczy nadgarstków stosowanych w snowboardingu, zmianę EN ISO 27065:2017/A1:2019 do normy zharmonizowanej EN ISO 27065:2017 dotyczącą wymagań dotyczących skuteczności odzieży ochronnej użytkowanej przez pracowników stosujących pestycydy i pozostałych pracowników mających z nimi kontakt oraz EN 61482-2:2020 dotyczącą odzieży ochronnej przed zagrożeniami termicznymi spowodowanymi łukiem elektrycznym na potrzeby rozporządzenia (UE) 2016/425.
(7) Na podstawie wniosku o normalizację M/031 oraz wniosku o normalizację określonego w decyzji wykonawczej C(2020) 7924 CEN dokonał rewizji norm zharmonizowanych EN 469:2005 zmienionych normą EN 469:2005/ A1:2006 i sprostowanych normami EN 469:2005/AC:2006 i EN 1149-5:2008, do których odniesienia opublikowano w serii C Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej 5 . Przedmiotowa rewizja zaowocowała przyjęciem norm zharmonizowanych: EN 469:2020 dotyczącej wymagań użytkowych dotyczących odzieży ochronnej przeznaczonej do akcji przeciwpożarowych oraz, odpowiednio, EN 1149-5:2018 dotyczącej właściwości elektrostatycznych odzieży ochronnej.
(8) Na podstawie wniosku o normalizację M/031 oraz wniosku o normalizację zawartego w decyzji wykonawczej C(2020) 7924 CEN dokonał rewizji norm zharmonizowanych EN 13595-1:2002 oraz EN 13595-3:2002, do których odniesienia opublikowano w serii C Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej 6 . Przedmiotowa rewizja zaowocowała przyjęciem norm zharmonizowanych: EN 17092-2:2020 dotyczącej wyrobów odzieżowych ochronnych dla motocyklistów klasy AAA, EN 17092-3:2020 dotyczącej wyrobów odzieżowych ochronnych dla motocyklistów klasy AA, EN 17092-4:2020 dotyczącej wyrobów odzieżowych ochronnych dla motocyklistów klasy A, EN 17092-5:2020 dotyczącej wyrobów odzieżowych ochronnych dla motocyklistów klasy B oraz EN 17092-6:2020 dotyczącej wyrobów odzieżowych ochronnych dla motocyklistów klasy C.
(9) Na podstawie wniosku o normalizację M/031 oraz wniosku o normalizację zawartego w decyzji wykonawczej C(2020) 7924 CEN dokonał rewizji norm zharmonizowanych EN 1150:1999 oraz EN 13356:2001, do których odniesienia opublikowano w serii C Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej 7 . Przedmiotowa rewizja zaowocowała przyjęciem normy zharmonizowanej EN 17353:2020 dotyczącej sprzętu o zwiększonej widzialności w sytuacjach o umiarkowanym ryzyku.
(10) Komisja wraz z CEN i CENELEC oceniła, czy normy opracowane i poddane rewizji przez CEN i CENELEC są zgodne z wnioskiem o normalizację określonym w decyzji wykonawczej C(2020) 7924.
(11) Normy zharmonizowane EN 17109:2020, EN ISO 20320:2020, EN ISO 27065:2017/A1:2019, EN 469:2020, EN 1149-5:2018, EN 17092-2:2020, EN 17092-3:2020, EN 17092-4:2020, EN 17092-5:2020, EN 17092-6:2020, EN 17353:2020 oraz EN 61482-2:2020, a także zmiana EN ISO 27065:2017/A1:2019 do normy EN ISO 27065:2017 spełniają wymagania, które mają obejmować i które zostały określone w rozporządzeniu (UE) 2016/425. Odniesienia do tych norm należy zatem opublikować w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(12) Konieczne jest zatem wycofanie odniesień do normy zharmonizowanej EN 469:2005, zmienionej normą EN 469:2005/A1:2006 i sprostowanej normami, EN 469:2005/AC:2006, EN 1149-5:2008, EN 13595-1:2002, EN 13595-3:2002, EN 1150:1999, EN 13356:2001 i EN ISO 27065:2017 z serii C Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej z uwagi na to, że normy te zostały znowelizowane.
(13) Załącznik I do decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2020/668 8 zawiera wykaz odniesień do norm zharmonizowanych opracowanych na potrzeby rozporządzenia (UE) 2016/425, natomiast załącznik II do decyzji wykonawczej (UE) 2020/668 zawiera wykaz norm zharmonizowanych opracowanych na potrzeby rozporządzenia (UE) 2016/425, które wycofuje się z Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej w terminach określonych w tym załączniku.
(14) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2020/668.
(15) Aby dać producentom wystarczająco dużo czasu na przygotowanie się do stosowania znowelizowanych i zmienionych norm, należy odroczyć stosowne wycofanie odniesień do norm wymienionych w załączniku II.
(16) Zgodność z normą zharmonizowaną stanowi podstawę domniemania zgodności z odpowiednimi zasadniczymi wymaganiami określonymi w unijnym prawodawstwie harmonizacyjnym od dnia publikacji odniesienia do takiej normy w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Niniejsza decyzja powinna wejść w życie w dniu jej opublikowania,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.77.35 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2021/395 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2020/668 w odniesieniu do norm zharmonizowanych dotyczących właściwości elektrostatycznych odzieży ochronnej, odzieży ochronnej dla strażaków i motocyklistów, odzieży ochronnej dla snowboardzistów i odzieży ochronnej noszonej przez pracowników stosujących pestycydy i przez pozostałych pracowników mających z nimi kontakt, sprzętu o zwiększonej widzialności w sytuacjach o umiarkowanym ryzyku, sprzętu alpinistycznego oraz odzieży ochronnej przed zagrożeniami termicznymi spowodowanymi łukiem elektrycznym |
| Data aktu: | 04/03/2021 |
| Data ogłoszenia: | 05/03/2021 |
| Data wejścia w życie: | 05/03/2021 |