Rozporządzenie wykonawcze 2021/2179 w sprawie funkcji publicznego interfejsu połączonego z systemem wymiany informacji na rynku wewnętrznym w odniesieniu do delegowania kierowców w sektorze transportu drogowego

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2021/2179
z dnia 9 grudnia 2021 r.
w sprawie funkcji publicznego interfejsu połączonego z systemem wymiany informacji na rynku wewnętrznym w odniesieniu do delegowania kierowców w sektorze transportu drogowego

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1057 z dnia 15 lipca 2020 r. ustanawiającą przepisy szczególne w odniesieniu do dyrektywy 96/71/WE i dyrektywy 2014/67/UE dotyczące delegowania kierowców w sektorze transportu drogowego oraz zmieniającą dyrektywę 2006/22/WE w odniesieniu do wymogów w zakresie egzekwowania przepisów oraz rozporządzenie (UE) nr 1024/2012 1 , w szczególności jej art. 1 ust. 14,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 1 ust. 11 dyrektywy (UE) 2020/1057 od przewoźników drogowych można wymagać przesłania właściwym organom państwa członkowskiego, do którego kierowca został delegowany, zgłoszenia delegowania lub innych dokumentów przy użyciu wielojęzycznego standardowego formularza interfejsu publicznego połączonego z systemem wymiany informacji na rynku wewnętrznym (IMI), ustanowionego na mocy art. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1024/2012 2 .

(2) Dostęp do publicznego interfejsu połączonego z IMI należy zapewnić, tworząc zabezpieczone konto umożliwiające upoważnionym użytkownikom zarządzanie zgłoszeniami delegowania i wnioskami o przekazanie dokumentów składanymi przez właściwe organy państwa członkowskiego. Upoważnieni użytkownicy powinni mieć możliwość rejestrowania szczegółowych informacji dotyczących przewoźnika, zarządzającego transportem i delegowanych kierowców. Upoważniony użytkownik to osoba działająca w imieniu przewoźnika przy zarządzaniu zgłoszeniami delegowania i odpowiadaniu na wnioski o przekazanie dokumentów ze strony przyjmującego państwa członkowskiego.

(3) Zgłoszenia delegowania należy składać w publicznym interfejsie maksymalnie na sześć miesięcy.

(4) W celu spełnienia wymogów art. 1 ust. 12 dyrektywy (UE) 2020/1057 i zapewnienia aktualności zgłoszeń delegowania należy umożliwić wprowadzanie zmian w zgłoszeniach delegowania.

(5) Należy również zapewnić łatwość wznowienia zgłoszenia, aby uniknąć nadmiernych obciążeń administracyjnych dla przewoźników.

(6) Aby umożliwić przewoźnikom spełnienie obowiązku określonego w art. 1 ust. 11 lit. b) ppkt (i) dyrektywy (UE) 2020/1057, publiczny interfejs połączony z IMI powinien udostępniać zgłoszenia w formie dokumentów papierowych oraz w formacie elektronicznym.

(7) W przypadku niedostarczenia przez przewoźnika dokumentów wymaganych na podstawie art. 1 ust. 11 lit. c), przewoźnik powinien mieć możliwość sprawdzenia w publicznym interfejsie połączonym z IMI, kiedy takie dokumenty zostały dostarczone przez państwo członkowskie siedziby w następstwie wniosku o pomoc przyjmującego państwa członkowskiego, złożonego w IMI.

(8) Publiczny interfejs połączony z IMI powinien również umożliwiać co najmniej jednemu organowi krajowemu odbiór w IMI zgłoszeń delegowania i dokumentów przesyłanych na ich wniosek przez przewoźników.

(9) W celu zapewnienia skutecznego egzekwowania szczegółowych przepisów dotyczących delegowania kierowców oraz uniknięcia nadmiernych obciążeń administracyjnych ważne jest, aby właściwe organy krajowe w przyjmującym państwie członkowskim koordynowały działania, tak aby przewoźnicy nie otrzymywali niepotrzebnych wniosków w publicznym interfejsie połączonym z IMI od danego państwa członkowskiego, obejmujących ten sam okres delegowania.

(10) Aby organy krajowe mogły sprawdzić zgodność z przepisami dotyczącymi delegowania, jest rzeczą nieodzowną, aby właściwe organy krajowe miały dostęp do wykresówek tachografów kierowcy zawierających kody krajów państw członkowskich, przez które przejeżdża kierowca.

(11) Biorąc p od uwagę, że przewoźnicy są zobowiązani do przechowywania wykresówek, wydruków i wczytanych danych w czytelnej formie przez co najmniej rok po ich wykorzystaniu, publiczny interfejs połączony z IMI powinien umożliwiać przewoźnikowi udzielanie odpowiedzi na wnioski o przekazanie dokumentów wystosowane przez właściwe organy państwa członkowskiego, w którym delegowanie miało miejsce, przez 12 miesięcy poprzedzających datą złożenia wniosku, zgodnie z art. 10 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 .

(12) Aby umożliwić przewoźnikom zgromadzenie wszystkich niezbędnych dokumentów w terminie ośmiu tygodni, przewoźnik powinien mieć możliwość dostarczenia żądanych dokumentów jednocześnie lub w kilku etapach.

(13) Przewoźnika należy informować za pośrednictwem publicznego interfejsu połączonego z IMI w przypadkach, gdy przyjmujące państwo członkowskie zwraca się o pomoc do państwa członkowskiego siedziby.

(14) Aby uniknąć sytuacji, w której wnioski o przekazanie dokumentów pozostają nierozpatrzone przez czas nieokreślony, właściwy organ przyjmującego państwa członkowskiego powinien je zamknąć po zakończeniu oceny przestrzegania przez przewoźnika przepisów dotyczących delegowania i poinformować przewoźnika o wyniku rozpatrzenia wniosku. W przypadkach, gdy właściwe organy przyjmującego państwa członkowskiego nie zamkną wniosku o przekazanie dokumentów, należy go zamknąć automatycznie po upływie 24 miesięcy.

(15) Ze względu na wrażliwy charakter danych osobowych przekazywanych za pośrednictwem publicznego interfejsu połączonego z IMI, konieczne jest umożliwienie usunięcia wszystkich danych przechowywanych w tym interfejsie oraz na kontach przewoźników, gdy dane te nie są już potrzebne do sprawdzenia zgodności z przepisami dotyczącymi delegowania kierowców w sektorze transportu drogowego. Obowiązek automatycznego usuwania powinien mieć również zastosowanie do dokumentów przedkładanych przez przewoźnika za pośrednictwem publicznego interfejsu połączonego z IMI w następstwie wniosków o przekazanie dokumentów ze strony właściwych organów.

(16) Jeżeli do celów niniejszego rozporządzenia konieczne jest przetwarzanie danych osobowych, dane te należy przetwarzać zgodnie z przepisami unijnymi w zakresie ochrony danych osobowych. Do wszelkiego przetwarzania danych osobowych na podstawie niniejszego rozporządzenia stosuje się rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 4 .

(17) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię dnia 7 lipca 2021 r.

(18) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 dyrektywy (UE) 2020/1057,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot

Niniejsze rozporządzenie określa funkcje publicznego interfejsu połączonego z systemem wymiany informacji na rynku wewnętrznym (IMI) do celów art. 1 ust. 11 dyrektywy (UE) 2020/1057.

Artykuł  2

Funkcje ogólne

1. 
Wielojęzyczny publiczny interfejs połączony z IMI oferuje przewoźnikom w szczególności następujące funkcje techniczne:
1)
utworzenie konta na potrzeby bezpiecznego dostępu do zastrzeżonego obszaru przewoźnika;
2)
zapewnienie odpowiedniego rejestrowania czynności użytkownika;
3)
rejestrowanie na koncie danych przewoźnika, upoważnionych użytkowników, zarządzającego transportem i delegowanych kierowców;
4)
zarządzanie zgłoszeniami delegowania:
a)
rejestrowanie informacji, o których mowa w art. 1 ust. 11 lit. a) dyrektywy (UE) 2020/1057;
b)
składanie zgłoszeń delegowania zawierających informacje, o których mowa w lit. a), obejmujących okres od jednego dnia do maksymalnie sześciu miesięcy;
c)
modyfikowanie informacji zawartych w zgłoszeniu delegowania w celu ich aktualizacji;
d)
pobieranie kopii zgłoszenia delegowania w formacie elektronicznym i w formacie umożliwiającym drukowanie;
e)
wznawianie zgłoszeń delegowania;
f)
wycofywanie zgłoszeń delegowania;
5)
otrzymywanie i odpowiadanie na wnioski o przekazanie dokumentów zgodnie z art. 1 ust. 11 lit. c) dyrektywy (UE) 2020/1057;
6)
uzyskiwanie dostępu do i przeglądanie wszelkich dokumentów przekazywanych przez właściwe organy państwa członkowskiego;
7)
komunikowanie się z właściwymi organami państwa członkowskiego, w którym miało miejsce delegowanie;
8)
powiadamianie o zamknięciu wniosku przez właściwe organy przyjmującego państwa członkowskiego.
2. 
Wielojęzyczny publiczny interfejs połączony z IMI zapewnia również funkcje techniczne umożliwiające co najmniej jednemu organowi krajowemu przyjmującego państwa członkowskiego będącemu właściwym organem w rozumieniu art. 5 lit. f) rozporządzenia (UE) nr 1024/2012:
a)
przyjmowanie zgłoszeń delegowania;
b)
występowanie o dokumenty w ramach procedury określonej w art. 1 ust. 11 lit. c) dyrektywy (UE) 2020/1057;
c)
wprowadzenie ostatecznego wyniku oceny przestrzegania przez przewoźnika przepisów dotyczących delegowania i zamknięcie wniosku w IMI.
Artykuł  3

Funkcje związane z wnioskami o przekazanie dokumentów

1. 
Publiczny interfejs umożliwia właściwemu organowi państwa członkowskiego, w którym delegowanie miało miejsce, zwrócenie się do przewoźnika z wnioskiem o przesłanie dokumentów określonych w art. 1 ust. 11 lit. c) akapit pierwszy dyrektywy (UE) 2020/1057 na okres do 12 miesięcy poprzedzających datę wniosku. Publiczny interfejs połączony z IMI umożliwia przewoźnikowi dostarczenie żądanych dokumentów jednocześnie lub w kilku etapach.
2. 
W przypadku gdy przewoźnik otrzymuje wniosek o przekazanie jednego lub większej liczby dodatkowych dokumentów, które nie zostały ujęte we wniosku, o którym mowa w ust. 1, publiczny interfejs oblicza ośmiotygodniowy termin przekazania dokumentów od daty złożenia wniosku o przekazanie dodatkowych dokumentów.
3. 
Publiczny interfejs umożliwia przewoźnikowi otrzymywanie informacji, w przypadkach gdy przyjmujące państwo członkowskie zwraca się o pomoc do państwa członkowskiego siedziby.
4. 
Każdy dokument załadowany przez właściwy organ państwa członkowskiego siedziby w następstwie wniosku o pomoc złożonego przez właściwy organ przyjmującego państwa członkowskiego zgodnie z art. 1 ust. 11 lit. c) akapit drugi dyrektywy (UE) 2020/1057 musi być widoczny na koncie przewoźnika.
5. 
Publiczny interfejs umożliwia powiadomienie przewoźnika o zamknięciu wniosku o przekazanie dokumentów z określeniem ostatecznego wyniku po sprawdzeniu dokumentów będących przedmiotem wniosku przez organy krajowe.

Wnioski o przekazanie dokumentów, które nie zostały zamknięte przez właściwy organ wnioskujący przyjmującego państwa członkowskiego, są automatycznie zamykane 24 miesiące po dacie ich złożenia.

Artykuł  4

Funkcje związane z zatrzymywaniem danych

1. 
Publiczny interfejs połączony z IMI musi umożliwiać usuwanie wszystkich przechowywanych w nim danych oraz kont przewoźników, gdy dane te nie są już potrzebne do celów, do których zostały zgromadzone i przetworzone. Publiczny interfejs musi umożliwiać wysłanie przewoźnikowi przypomnienia w celu sprawdzenia i usunięcia, w razie potrzeby, danych osobowych kierowcy.
2. 
Publiczny interfejs musi umożliwiać automatyczne usuwanie zgłoszeń delegowania, które zostały złożone za jego pośrednictwem po upływie 24-miesięcznego okresu, o którym mowa w art. 1 ust. 13 dyrektywy (UE) 2020/1057.
3. 
W przypadku gdy przewoźnik przedłożył dokumenty w ramach wniosku o przekazanie dokumentów, dokumenty, których dotyczy wniosek, muszą pozostać dostępne przez okres nie dłuższy, niż jest to konieczne do celów, do których zostały zgromadzone i nie dłuższy niż 12 miesięcy od zamknięcia wniosku.
Artykuł  5

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 9 grudnia 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 249 z 31.7.2020, s. 49.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1024/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie współpracy administracyjnej za pośrednictwem systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym i uchylające decyzję Komisji 2008/49/WE (rozporządzenie w sprawie IMI) (Dz.U. L 316 z 14.11.2012, s. 1).
3 Rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) nr 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 (Dz.U. L 102 z 11.4.2006, s. 1).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.443.68

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2021/2179 w sprawie funkcji publicznego interfejsu połączonego z systemem wymiany informacji na rynku wewnętrznym w odniesieniu do delegowania kierowców w sektorze transportu drogowego
Data aktu: 09/12/2021
Data ogłoszenia: 10/12/2021
Data wejścia w życie: 30/12/2021