uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1057 z dnia 15 lipca 2020 r. ustanawiającą przepisy szczególne w odniesieniu do dyrektywy 96/71/WE i dyrektywy 2014/67/UE dotyczące delegowania kierowców w sektorze transportu drogowego oraz zmieniającą dyrektywę 2006/22/WE w odniesieniu do wymogów w zakresie egzekwowania przepisów oraz rozporządzenie (UE) nr 1024/2012 1 , w szczególności jej art. 1 ust. 14,
(1) Zgodnie z art. 1 ust. 11 dyrektywy (UE) 2020/1057 od przewoźników drogowych można wymagać przesłania właściwym organom państwa członkowskiego, do którego kierowca został delegowany, zgłoszenia delegowania lub innych dokumentów przy użyciu wielojęzycznego standardowego formularza interfejsu publicznego połączonego z systemem wymiany informacji na rynku wewnętrznym (IMI), ustanowionego na mocy art. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1024/2012 2 .
(2) Dostęp do publicznego interfejsu połączonego z IMI należy zapewnić, tworząc zabezpieczone konto umożliwiające upoważnionym użytkownikom zarządzanie zgłoszeniami delegowania i wnioskami o przekazanie dokumentów składanymi przez właściwe organy państwa członkowskiego. Upoważnieni użytkownicy powinni mieć możliwość rejestrowania szczegółowych informacji dotyczących przewoźnika, zarządzającego transportem i delegowanych kierowców. Upoważniony użytkownik to osoba działająca w imieniu przewoźnika przy zarządzaniu zgłoszeniami delegowania i odpowiadaniu na wnioski o przekazanie dokumentów ze strony przyjmującego państwa członkowskiego.
(3) Zgłoszenia delegowania należy składać w publicznym interfejsie maksymalnie na sześć miesięcy.
(4) W celu spełnienia wymogów art. 1 ust. 12 dyrektywy (UE) 2020/1057 i zapewnienia aktualności zgłoszeń delegowania należy umożliwić wprowadzanie zmian w zgłoszeniach delegowania.
(5) Należy również zapewnić łatwość wznowienia zgłoszenia, aby uniknąć nadmiernych obciążeń administracyjnych dla przewoźników.
(6) Aby umożliwić przewoźnikom spełnienie obowiązku określonego w art. 1 ust. 11 lit. b) ppkt (i) dyrektywy (UE) 2020/1057, publiczny interfejs połączony z IMI powinien udostępniać zgłoszenia w formie dokumentów papierowych oraz w formacie elektronicznym.
(7) W przypadku niedostarczenia przez przewoźnika dokumentów wymaganych na podstawie art. 1 ust. 11 lit. c), przewoźnik powinien mieć możliwość sprawdzenia w publicznym interfejsie połączonym z IMI, kiedy takie dokumenty zostały dostarczone przez państwo członkowskie siedziby w następstwie wniosku o pomoc przyjmującego państwa członkowskiego, złożonego w IMI.
(8) Publiczny interfejs połączony z IMI powinien również umożliwiać co najmniej jednemu organowi krajowemu odbiór w IMI zgłoszeń delegowania i dokumentów przesyłanych na ich wniosek przez przewoźników.
(9) W celu zapewnienia skutecznego egzekwowania szczegółowych przepisów dotyczących delegowania kierowców oraz uniknięcia nadmiernych obciążeń administracyjnych ważne jest, aby właściwe organy krajowe w przyjmującym państwie członkowskim koordynowały działania, tak aby przewoźnicy nie otrzymywali niepotrzebnych wniosków w publicznym interfejsie połączonym z IMI od danego państwa członkowskiego, obejmujących ten sam okres delegowania.
(10) Aby organy krajowe mogły sprawdzić zgodność z przepisami dotyczącymi delegowania, jest rzeczą nieodzowną, aby właściwe organy krajowe miały dostęp do wykresówek tachografów kierowcy zawierających kody krajów państw członkowskich, przez które przejeżdża kierowca.
(11) Biorąc p od uwagę, że przewoźnicy są zobowiązani do przechowywania wykresówek, wydruków i wczytanych danych w czytelnej formie przez co najmniej rok po ich wykorzystaniu, publiczny interfejs połączony z IMI powinien umożliwiać przewoźnikowi udzielanie odpowiedzi na wnioski o przekazanie dokumentów wystosowane przez właściwe organy państwa członkowskiego, w którym delegowanie miało miejsce, przez 12 miesięcy poprzedzających datą złożenia wniosku, zgodnie z art. 10 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 .
(12) Aby umożliwić przewoźnikom zgromadzenie wszystkich niezbędnych dokumentów w terminie ośmiu tygodni, przewoźnik powinien mieć możliwość dostarczenia żądanych dokumentów jednocześnie lub w kilku etapach.
(13) Przewoźnika należy informować za pośrednictwem publicznego interfejsu połączonego z IMI w przypadkach, gdy przyjmujące państwo członkowskie zwraca się o pomoc do państwa członkowskiego siedziby.
(14) Aby uniknąć sytuacji, w której wnioski o przekazanie dokumentów pozostają nierozpatrzone przez czas nieokreślony, właściwy organ przyjmującego państwa członkowskiego powinien je zamknąć po zakończeniu oceny przestrzegania przez przewoźnika przepisów dotyczących delegowania i poinformować przewoźnika o wyniku rozpatrzenia wniosku. W przypadkach, gdy właściwe organy przyjmującego państwa członkowskiego nie zamkną wniosku o przekazanie dokumentów, należy go zamknąć automatycznie po upływie 24 miesięcy.
(15) Ze względu na wrażliwy charakter danych osobowych przekazywanych za pośrednictwem publicznego interfejsu połączonego z IMI, konieczne jest umożliwienie usunięcia wszystkich danych przechowywanych w tym interfejsie oraz na kontach przewoźników, gdy dane te nie są już potrzebne do sprawdzenia zgodności z przepisami dotyczącymi delegowania kierowców w sektorze transportu drogowego. Obowiązek automatycznego usuwania powinien mieć również zastosowanie do dokumentów przedkładanych przez przewoźnika za pośrednictwem publicznego interfejsu połączonego z IMI w następstwie wniosków o przekazanie dokumentów ze strony właściwych organów.
(16) Jeżeli do celów niniejszego rozporządzenia konieczne jest przetwarzanie danych osobowych, dane te należy przetwarzać zgodnie z przepisami unijnymi w zakresie ochrony danych osobowych. Do wszelkiego przetwarzania danych osobowych na podstawie niniejszego rozporządzenia stosuje się rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 4 .
(17) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię dnia 7 lipca 2021 r.
(18) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 dyrektywy (UE) 2020/1057,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.443.68 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2021/2179 w sprawie funkcji publicznego interfejsu połączonego z systemem wymiany informacji na rynku wewnętrznym w odniesieniu do delegowania kierowców w sektorze transportu drogowego |
| Data aktu: | 09/12/2021 |
| Data ogłoszenia: | 10/12/2021 |
| Data wejścia w życie: | 30/12/2021 |