uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 1 , w szczególności jego art. 18 ust. 8,
(1) W rozporządzeniu (UE) 2017/625 ustanowiono przepisy dotyczące kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych przez właściwe organy państw członkowskich w celu sprawdzenia zgodności z przepisami Unii, między innymi w zakresie bezpieczeństwa żywności, na wszystkich etapach produkcji, przetwarzania i dystrybucji. W szczególności przewiduje ono kontrole urzędowe produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi.
(2) Zgodnie z art. 18 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2017/625 w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2019/627 2 ustanowiono przepisy w sprawie praktycznych rozwiązań dotyczących przeprowadzania kontroli urzędowych produktów pochodzenia zwierzęcego.
(3) Od momentu rozpoczęcia stosowania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/627 w dniu 14 grudnia 2019 r. doświadczenia z praktycznego wdrażania tego rozporządzenia uwypukliły potrzebę większej jasności niektórych przepisów prawnych, w szczególności w odniesieniu do niektórych praktycznych rozwiązań dotyczących badania poubojowego i uznanych metod wykrywania biotoksyn morskich w małżach.
(4) Jeżeli chodzi o praktyczne rozwiązania dotyczące badania poubojowego, rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/627 nie powinno określać, kto ma realizować dodatkowe praktyczne rozwiązania dotyczące badania poubojowego w przypadku ewentualnego ryzyka dla zdrowia ludzi lub zwierząt lub dla dobrostanu zwierząt. To, czy badanie poubojowe powinien przeprowadzić urzędowy lekarz weterynarii, czy urzędowy pracownik pomocniczy, jest już określone w art. 18 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (UE) 2017/625 uzupełnionym art. 7 i 8 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/624 3 , a zatem nie musi być ustalone w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2019/627. Ponadto w art. 19 ust. 1 lit. b) i art. 19 ust. 2 lit. b) nie należy powielać wymogu nacięcia węzłów chłonnych tcha- wiczno-oskrzelowych i śródpiersiowych.
(5) Ponadto wymogi dotyczące badania poubojowego zwierząt dzikich utrzymywanych w warunkach fermowych zawierają powielone przepisy, w szczególności w odniesieniu do wymogów mających zastosowanie do rodziny świ- niowatych. Wymogi te powinny zostać doprecyzowane, aby ułatwić wdrożenie rozporządzenia.
(6) Art. 22 rozporządzenia Rady (WE) nr 1099/2009 4 został uchylony z dniem 14 grudnia 2019 r. rozporządzeniem (UE) 2017/625. Środki w przypadkach niezgodności z wymogami dotyczącymi dobrostanu zwierząt, o których mowa w tym artykule, zastąpiono przepisami art. 138 rozporządzenia (UE) 2017/625. Należy zatem odpowiednio skreślić odniesienie do art. 22 rozporządzenia (WE) nr 1099/2009 w art. 44 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/627.
(7) W art. 48 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/627 określono warunki dotyczące znakowania zdrowotnego. Warunki te zostały już określone w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2015/1375 5 w przypadku badania na obecność włośni (Trichinella) oraz w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001 6 w odniesieniu do badania od kątem przenośnej encefalopatii gąbczastej (TSE). W celu zapewnienia jasności odnośne sformułowania w art. 48 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/627 należy zastąpić odniesieniami do odpowiednich rozporządzeń.
(8) Art. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/63/UE 7 zobowiązuje państwa członkowskie do zapewnienia, aby w miarę możliwości stosowana była metoda, w której nie wykorzystuje się żywych zwierząt. Biorąc pod uwagę, że jako alternatywna metoda wykrywania toksyn paralitycznych (PSP) dostępna jest norma EN 14526, która spełnia warunki określone w art. 4 dyrektywy 2010/63/UE, należy zaprzestać stosowania testu biologicznego na myszach.
(9) Żywe małże wprowadzane do obrotu nie mogą zawierać biotoksyn morskich w ilościach przekraczających limity ustanowione w sekcji VII rozdział V pkt 2 załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 8 . W odniesieniu do pektenotoksyn (PTX) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) stwierdził, że nie ma sprawozdań na temat niepożądanych skutków u ludzi związanych z toksynami z tej grupy 9 . Ponieważ rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2021/1374 10 usunięto z norm zdrowotnych dotyczących żywych małży, należy je również usunąć z przepisów rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/627.
(10) Produkty rybołówstwa pochodzące z akwakultury należy badać pod kątem zanieczyszczeń i pestycydów zgodnie z dyrektywą Rady 96/23/WE 11 i decyzją Komisji 97/747/WE 12 . Produkty rybołówstwa pozyskiwane w warunkach naturalnych powinny być również badane w celu ustalenia zgodności w odniesieniu do zanieczyszczeń zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1881/2006 13 . Należy odpowiednio zmienić obecne prawodawstwo.
(11) Należy odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/627.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.339.84 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2021/1709 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/627 w odniesieniu do jednolitych praktycznych rozwiązań dotyczących przeprowadzania kontroli urzędowych produktów pochodzenia zwierzęcego |
| Data aktu: | 23/09/2021 |
| Data ogłoszenia: | 24/09/2021 |
| Data wejścia w życie: | 14/10/2021 |