uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 114,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Banku Centralnego 1 ,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 2 ,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 3 ,
(1) Kryzys związany z COVID-19 ma poważny wpływ na obywateli, przedsiębiorstwa, systemy opieki zdrowotnej i gospodarki państw członkowskich. W swoim komunikacie z dnia 27 maja 2020 r. pt. "Decydujący moment dla Europy: naprawa i przygotowanie na następną generację" Komisja podkreśliła, że w nadchodzących miesiącach utrzymanie płynności i dostęp do finansowania nadal będzie wyzwaniem. W związku z tym kluczowe znaczenie ma wspieranie procesu odbudowy po poważnym wstrząsie gospodarczym spowodowanym pandemią COVID-19 przez wprowadzenie ukierunkowanych zmian w istniejących przepisach finansowych.
(2) Instytucje kredytowe i firmy inwestycyjne (zwane dalej "instytucjami") będą odgrywać kluczową rolę we wspieraniu procesu odbudowy. Jednocześnie pogarszająca się sytuacja gospodarcza może wywrzeć na nie wpływ. Właściwe organy udzieliły instytucjom tymczasowej pomocy w zakresie kapitału i płynności oraz pod względem operacyjnym z myślą o zapewnieniu, by mimo trudniejszej sytuacji mogły one w dalszym ciągu pełnić przypisaną im rolę w finansowaniu gospodarki realnej. W tym samym celu Parlament Europejski i Rada przyjęły pewne ukierunkowane dostosowania w odniesieniu do rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 4 i (UE) 2019/876 5 w odpowiedzi na kryzys związany z COVID-19.
(3) Sekurytyzacja jest ważnym elementem dobrze funkcjonujących rynków finansowych, ponieważ przyczynia się do dywersyfikacji źródeł finansowania instytucji i uwalniania kapitału regulacyjnego, który może zostać przesunięty w celu wsparcia dalszej akcji kredytowej. Ponadto sekurytyzacja zapewnia instytucjom i innym uczestnikom rynku dodatkowe możliwości inwestycyjne, umożliwiając tym samym dywersyfikację portfela oraz ułatwiając przepływ finansowania do przedsiębiorstw i osób fizycznych zarówno w państwach członkowskich, jak i w wymiarze trans- granicznym w całej Unii.
(4) Ważne jest, aby wzmocnić zdolność instytucji do zapewnienia niezbędnego przepływu finansowania do gospodarki realnej w następstwie pandemii COVID-19, przy jednoczesnym zapewnieniu odpowiednich zabezpieczeń ostrożnościowych w celu zachowania stabilności finansowej. Ukierunkowane zmiany rozporządzenia (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do ram sekurytyzacji przyczyniłyby się do osiągnięcia tych celów oraz wzmocniłyby spójność i komplementarność tych ram z rozmaitymi środkami przyjmowanymi na poziomie Unii i na poziomie krajowym w celu zaradzenia kryzysowi związanemu z COVID-19.
(5) Końcowe elementy ram pakietu Bazylea III opublikowane w dniu 7 grudnia 2017 r. nakładają w przypadku ekspozycji sekurytyzacyjnych minimalny wymóg w zakresie ratingu kredytowego jedynie na ograniczoną grupę dostawców ochrony, mianowicie na podmioty niebędące podmiotami państwowymi, podmiotami sektora publicznego, instytucjami ani innymi instytucjami finansowymi regulowanymi ostrożnościowo. Należy zatem zmienić art. 249 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 w celu dostosowania go do ram pakietu Bazylea III, aby wzmocnić skuteczność krajowych publicznych programów gwarancji wspierających strategie instytucji w zakresie sekurytyzacji ekspozycji nieobsługiwanych w następstwie pandemii COVID-19.
(6) Obecne unijne ramy ostrożnościowe w zakresie sekurytyzacji opracowano na podstawie najbardziej powszechnych cech typowych transakcji sekurytyzacyjnych, a mianowicie kredytów obsługiwanych. W swojej opinii w sprawie traktowania regulacyjnego sekurytyzacji ekspozycji nieobsługiwanych 6 (zwanej dalej "opinią EUNB") Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (EUNB) wskazał, że obecne ramy ostrożnościowe sekurytyzacji określone w rozporządzeniu (UE) nr 575/2013, w przypadku stosowania ich w odniesieniu do sekurytyzacji ekspozycji nieobsługiwanych, prowadzą do nieproporcjonalnych wymogów kapitałowych, ponieważ metoda sekurytyzacji oparta na ratingach wewnętrznych (SEC-IRBA) i standardowa metoda sekurytyzacji (SEC-SA) nie są spójne ze szczególnymi czynnikami ryzyka ekspozycji nieobsługiwanych. Należy zatem wprowadzić szczególny sposób traktowania sekurytyzacji ekspozycji nieobsługiwanych, opierając się na opinii EUNB oraz na standardach uzgodnionych na poziomie międzynarodowym.
(7) Istnieje duże prawdopodobieństwo, że rynek ekspozycji nieobsługiwanych wzrośnie i zmieni się dość znacząco pod wpływem kryzysu związanego z COVID-19, dlatego należy ściśle monitorować rynek sekurytyzacji ekspozycji nie- obsługiwanych oraz ponownie ocenić w przyszłości ramy ostrożnościowe sekurytyzacji ekspozycji nieobsługiwanych w świetle potencjalnie większej puli danych.
(8) W swoim sprawozdaniu w sprawie ram STS dla sekurytyzacji syntetycznej z dnia 6 maja 2020 r. EUNB zalecił wprowadzenie specjalnych ram dla prostych, przejrzystych i standardowych (STS) sekurytyzacji bilansowych. Ze względu na niższe ryzyko agencyjne i ryzyko modelowania sekurytyzacji bilansowej STS w porównaniu z sekurytyzacją syntetyczną niekwalifikującą się jako STS, należy wprowadzić odpowiednią, wrażliwą na ryzyko kalibrację wymogów w zakresie funduszy własnych, jak zaproponowano w tym sprawozdaniu, z uwzględnieniem obecnego preferencyjnego traktowania regulacyjnego uprzywilejowanych transz portfeli MŚP. Należy upoważnić EUNB do monitorowania funkcjonowania rynku sekurytyzacji bilansowej STS. Większe wykorzystanie sekurytyzacji bilansowej STS wspierane przez bardziej wrażliwe na ryzyko traktowanie transzy uprzywilejowanej takiej sekurytyzacji uwolniłoby kapitał regulacyjny i ostatecznie mogłoby zwiększyć jeszcze bardziej zdolność udzielania pożyczek przez instytucje w sposób odpowiadający wymogom ostrożnościowym.
(9) Należy wprowadzić zasadę praw nabytych w odniesieniu do pozostających do spłaty pozycji uprzywilejowanych w sekurytyzacjach syntetycznych, które spełniły warunki skorzystania z preferencyjnego traktowania ostrożnościowego, które miało zastosowanie przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zmieniającego.
(10) W kontekście odbudowy gospodarczej po kryzysie związanym z COVID-19 istotne jest, aby użytkownicy końcowi mogli skutecznie zabezpieczyć się przed ryzykiem w celu ochrony solidności swoich bilansów. W sprawozdaniu końcowym Forum Wysokiego Szczebla ds. Unii Rynków Kapitałowych stwierdzono, że nadmiernie ostrożna metoda standardowa dotycząca ryzyka kredytowego kontrahenta (metoda standardowa dotycząca CCR) może mieć szkodliwy wpływ na dostępność zabezpieczeń finansowych i ich koszt dla użytkowników końcowych. W związku z tym do dnia 30 czerwca 2021 r. Komisja powinna dokonać kalibracji metody standardowej dotyczącej CCR z należytym uwzględnieniem specyfiki europejskiego sektora bankowego i gospodarki europejskiej, równych warunków działania na poziomie międzynarodowym oraz wszelkich zmian w międzynarodowych standardach i na forach międzynarodowych.
(11) Syntetyczna marża nadwyżkowa jest mechanizmem powszechnie stosowanym przez jednostki inicjujące i inwestorów w sekurytyzacji niektórych klas aktywów w celu ograniczenia odpowiednio kosztu ochrony i ekspozycji na ryzyko. Należy ustanowić specjalne podejście ostrożnościowe do syntetycznej marży nadwyżkowej, aby zapobiec jej wykorzystywaniu do celów arbitrażu regulacyjnego. W tym kontekście arbitraż regulacyjny ma miejsce, gdy instytucja inicjująca zapewnia wsparcie jakości kredytowej pozycji sekurytyzacyjnych posiadanych przez dostawców ochrony w drodze umownego wyznaczenia określonych kwot na pokrycie strat sekurytyzowanych ekspozycji w okresie trwania transakcji i takie kwoty, które obciążają rachunek zysków i strat jednostki inicjującej w podobny sposób jak w przypadku gwarancji stanowiących ochronę kredytową nierzeczywistą, nie są ważone ryzykiem.
(12) Aby zapewnić zharmonizowane określenie wartości ekspozycji syntetycznej marży nadwyżkowej, należy upoważnić EUNB do opracowania projektów regulacyjnych standardów technicznych. Te regulacyjne standardy techniczne powinny zostać wprowadzone przed rozpoczęciem stosowania nowego podejścia ostrożnościowego. W celu uniknięcia zakłóceń na rynku sekurytyzacji syntetycznych należy zapewnić instytucjom wystarczająco dużo czasu na zastosowanie nowego podejścia ostrożnościowego do syntetycznej marży nadwyżkowej.
(13) W sprawozdaniu dotyczącym funkcjonowania ram ostrożnościowych sekurytyzacji Komisja powinna też dokonać przeglądu nowego podejścia ostrożnościowego do syntetycznej marży nadwyżkowej w świetle wydarzeń na poziomie międzynarodowym.
(14) Ponieważ cele niniejszego rozporządzenia, a mianowicie maksymalizacja zdolności instytucji do udzielania kredytów oraz pokrywania strat wynikających z kryzysu związanego z COVID-19, przy jednoczesnym dalszym zapewnieniu stałej odporności tych instytucji, nie mogą zostać osiągnięte w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast ze względu na rozmiary i skutki tych celów możliwe jest ich lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tych celów.
(15) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 575/2013.
(16) Z uwagi na potrzebę jak najszybszego wprowadzenia ukierunkowanych środków mających na celu wsparcie odbudowy gospodarczej po kryzysie związanym z COVID-19, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
D.M. SASSOLI | A.P. ZACARIAS |
Przewodniczący | Przewodniczący |
Ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej została opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
14.05.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, która została opublikowana w Dzienniku Ustaw, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
14.05.2025Rząd zamierza uregulować zagadnienia związane z funkcjonowaniem lekarza koronera właściwego do stwierdzania zgonu osoby, gdy trudno jest wskazać lekarza leczącego, który byłby zobowiązany do stwierdzenia zgonu lub konieczności dokonania czynności i ustaleń związanych ze zgonem, wymagających specjalistycznej wiedzy. Chce też wprowadzić spójne systemowo regulacje odnoszące się do karty zgonu, karty urodzenia oraz karty urodzenia z adnotacją o martwym urodzeniu.
12.05.2025Ustawa reformuje system wydawania wizy krajowej dla studentów oraz system wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z regulacją, każdy cudzoziemiec – obywatel państwa trzeciego, który chce rozpocząć studia w Polsce - będzie musiał podczas rekrutacji przedstawić dokument poświadczający znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2.
10.05.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.
09.05.2025Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.
06.05.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.116.25 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2021/558 zmieniające rozporządzenie (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do dostosowań ram sekurytyzacji w celu wsparcia odbudowy gospodarczej w odpowiedzi na kryzys związany z COVID-19 |
Data aktu: | 31/03/2021 |
Data ogłoszenia: | 06/04/2021 |
Data wejścia w życie: | 10/04/2022, 09/04/2021 |