(Dz.U.UE L z dnia 12 lutego 2020 r.)
RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2 tiret pierwsze,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności drugi akapit art. 12 ust. 1 w zw. z pierwszym tiret art. 3 ust. 1, a także art. 18 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzja Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/774 (EBC/2015/10) 1 była kilkakrotnie nowelizowana w znaczącym zakresie 2 . Zważywszy na planowane dalsze zmiany tej decyzji, z uwagi na postulat jasności prawa należy sporządzić jej przekształconą wersję.
(2) Decyzja (UE) 2015/774 (EBC/2015/10) ustanowiła program zakupu aktywów sektora publicznego na rynkach wtórnych (secondary markets public sector asset purchase programme, PSPP). Łącznie z trzecim programem zakupu zabezpieczonych obligacji, programem zakupu papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami oraz programem zakupu w sektorze przedsiębiorstw program PSPP stanowi część rozszerzonego programu zakupu aktywów (asset purchase programme, APP) Europejskiego Banku Centralnego (EBC). Program APP ma na celu wzmocnienie transmisji polityki pieniężnej, ułatwienie udzielania kredytu gospodarce strefy euro, łagodzenie warunków zaciągania kredytów przez gospodarstwa domowe i przedsiębiorstwa oraz wsparcie stałej konwergencji stopy inflacji do poziomu poniżej, ale blisko 2% w średnim okresie, zgodnie z podstawowym celem EBC, jakim jest utrzymanie stabilności cen.
(3) W dniu 13 grudnia 2018 r. Rada Prezesów zdecydowała o wprowadzeniu z dniem 1 stycznia 2019 r. modyfikacji niektórych parametrów programu APP w celu umożliwienia osiągnięcia celów tego programu. W szczególności Rada Prezesów zdecydowała o wstrzymaniu z dniem 31 grudnia 2018 r. zakupów netto w ramach programu APP. Rada Prezesów potwierdziła swój zamiar, aby spłaty kapitału z tytułu zapadających papierów wartościowych w ramach programu APP były w całości nadal reinwestowane w dłuższym okresie czasu po rozpoczęciu przez Radę Prezesów podnoszenia głównych stóp procentowych EBC, a w każdym razie tak długo, jak będzie to niezbędne do utrzymania korzystnych warunków płynnościowych oraz znacznego stopnia akomodacji polityki pieniężnej.
(4) Rada Prezesów zdecydowała również, że przydział łącznych zakupów netto rynkowych dłużnych papierów wartościowych wyemitowanych przez kwalifikowane rządy centralne, samorządy regionalne i władze lokalne oraz uznane agencje w ramach programu PSPP w poszczególnych kwalifikowanych jurysdykcjach powinien nadal być oparty, w ujęciu według stanów, na aktualnym poziomie subskrypcji kapitału EBC przez poszczególne krajowe banki centralne zgodnie z art. 29 Statutu ESBC.
(5) W dniu 12 września 2019 r. Rada Prezesów zdecydowała o ponownym uruchomieniu zakupów netto w ramach programu APP od dnia 1 listopada 2019 r.; Rada Prezesów oczekuje, że zakupy będą kontynuowane tak długo, jak będzie to konieczne dla wzmocnienia akomodacyjnego wpływu stóp kształtujących politykę pieniężną, i że zakupy te zakończą się niedługo przed rozpoczęciem przez Radę Prezesów podnoszenia głównych stóp procentowych EBC. Rada Prezesów zdecydowała również o kontynuowaniu reinwestowania w całości spłat kapitału z tytułu zapadających papierów wartościowych w ramach programu APP w dłuższym okresie czasu po rozpoczęciu przez Radę Prezesów podnoszenia głównych stóp procentowych EBC, a w każdym razie tak długo, jak będzie to niezbędne do utrzymania korzystnych warunków płynnościowych oraz znacznego stopnia akomodacji polityki pieniężnej. W związku z przedłużającym się spowolnieniem w gospodarce strefy euro, utrzymującym się ryzykiem negatywnego rozwoju sytuacji w zakresie wzrostu oraz perspektywą rozwoju inflacji wykraczającą poza średnioterminowy cel inflacyjny Rada Prezesów stwierdziła, że wsparcie powrotu inflacji na stałą ścieżką konwergencji z średnioterminowym celem inflacyjnym wymaga kompleksowej odpowiedzi w zakresie prowadzonej polityki. Ponowne uruchomienie zakupów netto jest środkiem proporcjonalnym, ponieważ ma większy wpływ na stopy w długim terminie niż polityka stóp procentowych oraz obniża koszty finansowania dla firm i gospodarstw domowych.
(6) Program PSPP, jako jeden z elementów wchodzących w skład programów zakupu aktywów, jest proporcjonalnym środkiem ograniczającym ryzyko pogorszenia się perspektywy inflacyjnych, gdyż programy te prowadzą do dalszego rozluźnienia warunków monetarnych i finansowych, w tym mających znaczenie dla warunków kredytowania przedsiębiorstw i gospodarstw domowych, wspierając w ten sposób konsumpcję oraz wydatki inwestycyjne w strefie euro i przyczyniając się przez to do powrotu stóp inflacji do poziomu poniżej, ale blisko 2 % w średnim okresie. W sytuacji, w której podstawowe stopy procentowe EBC osiągnęły poziom swojego dolnego ograniczenia, konieczne jest rozszerzenie instrumentarium polityki pieniężnej Eurosystemu o programy zakupu aktywów, jako instrumenty o wysokim potencjalne transmisji do gospodarki realnej.
(7) Program PSPP zawiera szereg rozwiązań służących zapewnieniu proporcjonalności przewidywanych zakupów do stawianych im celów, przy należytym uwzględnieniu w jego konstrukcji ryzyk finansowych, które będą ograniczane w procesie zarządzania ryzykiem. Aby zapewnić należyte funkcjonowanie rynków kwalifikowanych rynkowych dłużnych papierów wartościowych i uniknąć negatywnego wpływu na restrukturyzację zadłużenia, wprowadza się progi ograniczające zakupy tych papierów wartościowych przez banki centralne Eurosystemu.
(8) Program PSPP spełnia wymagania traktatowe stawiane bankom centralnym Eurosystemu, w tym w zakresie zakazu finansowania ze środków banku centralnego, oraz nie wpływa negatywnie na działalność Eurosystemu z perspektywy zasad funkcjonowania otwartej gospodarki wolnorynkowej.
(9) Mając na uwadze zapewnienie efektywności programu PSPP, Eurosystem wyjaśnia niniejszym, że akceptuje takie samo traktowanie (pari passu), jak stosowane w odniesieniu do inwestorów prywatnych w zakresie rynkowych dłużnych papierów wartościowych nabywanych przez Eurosystem w ramach tego programu, zgodnie z zasadami dotyczącymi takich instrumentów.
(10) Program PSPP jest wdrażany w sposób zdecentralizowany, z uwzględnieniem aspektów cenotwórczych oraz związanych z funkcjonowaniem rynku, oraz w sposób koordynowany przez EBC, co zapewnia jednolitość polityki pieniężnej Eurosystemu.
(11) W dniu 26 marca 2019 r. Rada Prezesów zdecydowała o dalszej harmonizacji pojęć agencji stosowanych obecnie w zasadach polityki pieniężnej Eurosystemu oraz o ujednoliceniu kryteriów stosowanych do definiowania uznanych agencji w zasadach dotyczących zabezpieczenia oraz agencji kwalifikowanych na potrzeby programu PSPP,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Christine LAGARDE | |
Prezes EBC |
Ustawa reformuje system wydawania wizy krajowej dla studentów oraz system wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z regulacją, każdy cudzoziemiec – obywatel państwa trzeciego, który chce rozpocząć studia w Polsce - będzie musiał podczas rekrutacji przedstawić dokument poświadczający znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2.
10.05.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.
09.05.2025Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.
06.05.2025Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2025 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie dotyczy nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.
06.05.2025W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.39.12 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja EBC/2020/9 (2020/188) w sprawie programu zakupu aktywów sektora publicznego na rynkach wtórnych |
Data aktu: | 03/02/2020 |
Data ogłoszenia: | 12/02/2020 |
Data wejścia w życie: | 16/02/2020 |