Decyzja wykonawcza 2020/1320 w sprawie zmiany decyzji wykonawczej (UE) 2018/1986 ustanawiającej indywidualne programy kontroli i inspekcji dotyczące niektórych połowów

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2020/1320
z dnia 22 września 2020 r.
w sprawie zmiany decyzji wykonawczej (UE) 2018/1986 ustanawiającej indywidualne programy kontroli i inspekcji dotyczące niektórych połowów

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1224/2009 z dnia 20 listopada 2009 r. ustanawiające unijny system kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 847/96, (WE) nr 2371/2002, (WE) nr 811/2004, (WE) nr 768/2005, (WE) nr 2115/2005, (WE) nr 2166/2005, (WE) nr 388/2006, (WE) nr 509/2007, (WE) nr 676/2007, (WE) nr 1098/2007, (WE) nr 1300/2008, (WE) nr 1342/2008 i uchylające rozporządzenia (EWG) nr 2847/93, (WE) nr 1627/94 oraz (WE) nr 1966/2006 1 , w szczególności jego art. 95,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/473 z dnia 19 marca 2019 r. w sprawie Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa 2 , w szczególności jego art. 17 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 1224/2009 ustanawia zasady kontroli wszelkiej działalności objętej wspólną polityką rybołówstwa, prowadzonej na terytorium państw członkowskich lub wodach unijnych lub przez unijne statki rybackie, lub, bez uszczerbku dla głównej odpowiedzialności państwa członkowskiego bandery, przez obywateli państw członkowskich.

(2) Zgodnie z art. 95 tego rozporządzenia decyzja wykonawcza (UE) 2018/1986 3  przewiduje specjalne programy kontroli i inspekcji w odniesieniu do określonych rodzajów połowów i basenów morskich.

(3) Aby uwzględnić niedawno przyjęte unijne środki ochrony i zarządzania 4  w dziedzinie rybołówstwa oraz zalecenia 5  Generalnej Komisji Rybołówstwa Morza Śródziemnego (GFCM), należy rozszerzyć zakres decyzji wykonawczej (UE) 2018/1986 ustanawiającej indywidualne programy kontroli i inspekcji dotyczące niektórych połowów w odniesieniu do Morza Śródziemnego i Morza Czarnego na połowy morszczuka europejskiego, krewetki głębokowodnej różowej, bladoczerwonej krewetki głębinowej, czerwonej krewetki głębinowej, homarca, barbaty, morlesza bogara, soli, korala czerwonego, koryfeny i szprota. W celu zapewnienia jasności należy przedstawić definicję Morza Jońskiego, Morza Lewantyńskiego i Morza Alborańskiego.

(4) Wspólne działania zainteresowanych państw członkowskich w zakresie inspekcji i nadzoru należy prowadzić - w stosownych przypadkach - zgodnie ze wspólnymi planami rozmieszczenia ustalonymi przez Europejską Agencję Kontroli Rybołówstwa zgodnie z art. 9 i 10 rozporządzenia (UE) 2019/473. W celu wypełnienia przez Komisję obowiązków na mocy rozporządzenia (WE) nr 1224/2009 oraz zgodnie z art. 17 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/473 Komisja powinna mieć dostęp do informacji wymienianych w ramach wspólnych działań w zakresie inspekcji i nadzoru.

(5) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2018/1986.

(6) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Rybołówstwa i Akwakultury,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W art. 10 decyzji wykonawczej (UE) 2018/1986 wprowadza się następujące zmiany:

1)
ust. 1 akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"1. W celu realizacji indywidualnych programów kontroli i inspekcji każde zainteresowane państwo członkowskie zapewnia elektroniczną wymianę z innymi zainteresowanymi państwami członkowskimi i EFCA danych dotyczących działalności połowowej i działalności związanej z połowami, objętej indywidualnymi programami kontroli i inspekcji. Komisja ma dostęp do danych wymienianych na podstawie niniejszego akapitu.";

2)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Dane wymieniane zgodnie z ust. 1 mogą obejmować dane osobowe. EFCA, Komisja i państwa członkowskie mogą przetwarzać dane osobowe, do których mają dostęp zgodnie z ust. 1, w celu wypełnienia swoich zadań i obowiązków w ramach indywidualnych programów kontroli i inspekcji. EFCA, Komisja i państwa członkowskie wprowadzają, zgodnie z art. 5 rozporządzenia (UE) 2016/679 i art. 4 rozporządzenia (UE) 2018/1725, środki zapewniające odpowiednią ochronę danych osobowych.";

3)
ust. 6 otrzymuje brzmienie:

"6. EFCA, Komisja i organy państw członkowskich zapewniają bezpieczeństwo przetwarzania danych osobowych, które odbywa się na podstawie niniejszej decyzji. EFCA i organy państw członkowskich współpracują w zakresie zadań związanych z bezpieczeństwem.";

4)
ust. 7 otrzymuje brzmienie:

"7. EFCA, Komisja i państwa członkowskie wprowadzają środki w celu zapewnienia odpowiedniej ochrony poufności informacji otrzymanych na podstawie niniejszej decyzji zgodnie z art. 113 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009.".

Artykuł  2

Załączniki I i II do decyzji wykonawczej (UE) 2018/1986 zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie trzeciego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 22 września 2020 r.
W imieniu Komisji
Virginijus SINKEVIČIUS
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

"ZAŁĄCZNIK I

SZCZEGÓŁOWE INFORMACJE NA TEMAT INDYWIDUALNEGO PROGRAMU KONTROLI I INSPEKCJI DOTYCZĄCEGO POŁOWÓW GATUNKÓW ICCAT 6 WE WSCHODNIM ATLANTYKU I W MORZU ŚRÓDZIEMNYM ORAZ POŁOWÓW NIEKTÓRYCH GATUNKÓW DENNYCH I PELAGICZNYCH W MORZU ŚRÓDZIEMNYM

1. Ten indywidualny program kontroli i inspekcji obejmuje obszary geograficzne określone w następujący sposób:

a) "wschodni Atlantyk" oznacza podobszary 7, 8, 9 i 10 Międzynarodowej Rady Badań Morza (ICES 7 ) zgodnie z definicją zawartą w załączniku III do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 218/2009 8 oraz rejon FAO 9 34.1.2;

b) "Morze Śródziemne" oznacza podobszary FAO 37.1, 37.2 i 37.3 lub podobszary geograficzne 1-27 określone w załączniku I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1343/2011 10 ;

c) "północny Adriatyk" i "południowy Adriatyk" oznaczają podobszary geograficzne 17 i 18 określone w załączniku I do rozporządzenia (UE) nr 1343/2011;

d) "Cieśnina Sycylijska" oznacza podobszary geograficzne 12, 13, 14, 15 i 16 określone w załączniku I do rozporządzenia (UE) nr 1343/2011;

e) "Morze Jońskie" oznacza podobszary geograficzne 19, 20 i 21 określone w załączniku I do rozporządzenia (UE) nr 1343/2011;

f) "Morze Lewantyńskie" oznacza podobszary geograficzne 24, 25, 26 i 27 określone w załączniku I do rozporządzenia (UE) nr 1343/2011;

g) "Morze Alborańskie" oznacza podobszary geograficzne 1-3 określone w załączniku I do rozporządzenia (UE) nr 1343/2011.

2. Zainteresowane państwa członkowskie to: Chorwacja, Cypr, Francja, Grecja, Hiszpania, Malta, Portugalia, Słowenia i Włochy.

3. W programie należy uwzględnić następujące połowy:

– połowy (w tym połowy rekreacyjne) stad tuńczyka błękitnopłetwego we wschodnim Atlantyku i w Morzu Śródziemnym,

– połowy (w tym połowy rekreacyjne) włócznika w Morzu Śródziemnym,

– połowy tuńczyka białego w Morzu Śródziemnym,

– połowy sardynki europejskiej i sardeli europejskiej w północnym i południowym Adriatyku,

– połowy morszczuka europejskiego (Merluccius merluccius) w Cieśninie Sycylijskiej i podobszarach GFCM 1, 5, 6, 7, 9, 10 i 11 oraz w północnym Adriatyku i południowym Adriatyku,

– połowy krewetki głębokowodnej różowej (Parapenaeus longirostris) w Cieśninie Sycylijskiej i podobszarach GFCM 1, 5, 6, 9, 10 i 11 oraz w północnym Adriatyku i południowym Adriatyku,

– połowy krewetki głębokowodnej w Morzu Lewantyńskim i Morzu Jońskim,

– połowy bladoczerwonej krewetki głębokowodnej (Aristeus antennatus) w podobszarach GFCM 1, 5, 6, 7 oraz w Cieśninie Sycylijskiej,

– połowy czerwonej krewetki głębinowej (Aristaeomorpha foliacea) w podobszarach GFCM 9, 10, 11 oraz w Cieśninie Sycylijskiej,

– połowy homarca (Nephrops norvegicus) w podobszarach GFCM 5, 6, 9, 11 oraz w północnym Adriatyku i południowym Adriatyku,

– połowy barbaty (Mullus barbatus) w podobszarach GFCM 1, 5, 6, 7, 9, 10, 11 oraz w północnym Adriatyku i południowym Adriatyku,

– połowy morlesza bogara w Morzu Alborańskim,

– połowy soli w podobszarze GFCM 17,

– połowy korala czerwonego w Morzu Śródziemnym,

– połowy koryfeny w międzynarodowych wodach Morza Śródziemnego,

– połowy węgorza europejskiego (Anguilla anguilla) w wodach Unii Morza Śródziemnego,

– połowy gatunków objętych obowiązkiem wyładunku na podstawie art. 15 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013.

4. Docelowe wartości odniesienia dla inspekcji

Państwa członkowskie określone w pkt 2 niniejszego załącznika wdrażają następujące wartości odniesienia:

a) Działania inspekcyjne na morzu.

Co roku co najmniej 60 % wszystkich inspekcji na morzu (z wyjątkiem nadzoru z powietrza) przeprowadza się na statkach rybackich należących do segmentów floty zaliczonych do dwóch najwyższych kategorii ryzyka określonych zgodnie z art. 5 ust. 1 i 2, zapewniając, by oba te segmenty floty były odpowiednio i proporcjonalnie uwzględnione.

b) Inspekcje przy wyładunku (inspekcje w portach i przed pierwszą sprzedażą).

Co roku co najmniej 60 % wszystkich inspekcji przy wyładunku przeprowadza się na statkach rybackich należących do segmentów floty zaliczonych do dwóch najwyższych kategorii ryzyka określonych zgodnie z art. 5 ust. 1 i 2, zapewniając, by oba te segmenty floty były odpowiednio i proporcjonalnie uwzględnione.

c) Inspekcje tonarów i obiektów hodowlanych związanych z połowami stad tuńczyka błękitnopłetwego we wschodnim Atlantyku i w Morzu Śródziemnym.

Co roku inspekcje obejmują 100 % operacji umieszczania w sadzach i czynności transferu w tonarach i obiektach hodowlanych, w tym operacje uwalniania ryb.

ZAŁĄCZNIK II

SZCZEGÓŁOWE INFORMACJE NA TEMAT INDYWIDUALNEGO PROGRAMU KONTROLI I INSPEKCJI DOTYCZĄCEGO NIEKTÓRYCH POŁOWÓW W MORZU CZARNYM

1. Ten indywidualny program kontroli i inspekcji obejmuje obszary geograficzne określone w następujący sposób:

wody Unii Morza Czarnego, przy czym, "Morze Czarne" oznacza podobszar geograficzny 29 Generalnej Komisji Rybołówstwa Morza Śródziemnego (GFCM) określony w załączniku I do rozporządzenia (UE) nr 1343/2011.

2. Zainteresowane państwa członkowskie to Bułgaria i Rumunia.

3. W programie należy uwzględnić następujące połowy:

– połowy turbota w Morzu Czarnym,

– połowy szprota w Morzu Czarnym,

– połowy gatunków objętych obowiązkiem wyładunku na podstawie art. 15 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013.

4. Docelowe wartości odniesienia dla inspekcji

Państwa członkowskie określone w pkt 2 niniejszego załącznika wdrażają następujące wartości odniesienia:

a) Działania inspekcyjne na morzu.

Co roku co najmniej 60 % wszystkich inspekcji na morzu (z wyjątkiem nadzoru z powietrza) przeprowadza się na statkach rybackich należących do segmentów floty zaliczonych do dwóch najwyższych kategorii ryzyka określonych zgodnie z art. 5 ust. 1 i 2, zapewniając, by oba te segmenty floty były odpowiednio i proporcjonalnie uwzględnione.

b) Inspekcje przy wyładunku (inspekcje w portach i przed pierwszą sprzedażą).

Co roku co najmniej 60 % wszystkich inspekcji przy wyładunku przeprowadza się na statkach rybackich należących do segmentów floty zaliczonych do dwóch najwyższych kategorii ryzyka określonych zgodnie z art. 5 ust. 1 i 2, zapewniając, by oba te segmenty floty były odpowiednio i proporcjonalnie uwzględnione."

1 Dz.U. L 343 z 22.12.2009, s. 1.
2 Dz.U. L 83 z 25.3.2019, s. 18.
3 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2018/1986 z dnia 13 grudnia 2018 r. ustanawiająca indywidualne programy kontroli i inspekcji dotyczące niektórych połowów oraz uchylająca decyzje wykonawcze 2012/807/UE, 2013/328/UE, 2013/305/UE oraz 2014/156/UE (Dz.U. L 317 z 14.12.2018, s. 29).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1022 z dnia 20 czerwca 2019 r. ustanawiające plan wieloletni połowów eksploatujących stada denne w zachodniej części Morza Śródziemnego i zmieniające rozporządzenie (UE) nr 508/2014 (Dz.U. L 172 z 26.6.2019, s. 1).
5 Zalecenie GFCM/43/2019/2 w sprawie wieloletniego planu zarządzania dotyczącego zrównoważonej eksploatacji morlesza bogara w Morzu Alborańskim (podobszary geograficzne 1-3). Zalecenie GFCM/43/2019/5 w sprawie wieloletniego planu zarządzania dotyczącego zrównoważonych połowów dennych w Morzu Adriatyckim (podobszary geograficzne 17 i 18). Zalecenie GFCM/43/2019/6 w sprawie środków zarządzania dotyczących zrównoważonych połowów włokiem ukierunkowanych na czerwoną krewetkę głębinową oraz bladoczerwoną krewetkę głębinową w Cieśninie Sycylijskiej (podobszary geograficzne 12, 13, 14, 15 i 16). Zalecenie GFCM/43/2019/4 w sprawie planu zarządzania dotyczącego zrównoważonej eksploatacji korala czerwonego w Morzu Śródziemnym. Zalecenie GFCM/43/2019/1 w sprawie zestawu środków zarządzania w odniesieniu do stosowania zakotwiczonych urządzeń do sztucznej koncentracji ryb w połowach koryfeny w Morzu Śródziemnym.
6 Międzynarodowa Komisja ds. Ochrony Tuńczyka Atlantyckiego.
7 Obszary ICES (Międzynarodowej Rady Badań Morza) określono w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 218/2009 z dnia 11 marca 2009 r. w sprawie przekazywania przez państwa członkowskie prowadzące połowy na północno- wschodnim Atlantyku danych statystycznych dotyczących połowów nominalnych (Dz.U. L 87 z 31.3.2009, s. 70).
8 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 218/2009 z dnia 11 marca 2009 r. w sprawie przekazywania przez państwa członkowskie prowadzące połowy na północnowschodnim Atlantyku danych statystycznych dotyczących połowów nominalnych (Dz.U. L 87 z 31.3.2009, s. 70).
9 Organizacja Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa.
10 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1343/2011 z dnia 13 grudnia 2011 r. w sprawie niektórych przepisów dotyczących połowów na obszarze objętym porozumieniem GFCM (Generalnej Komisji Rybołówstwa Morza Śródziemnego) oraz zmiany rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006 w sprawie środków zarządzania zrównoważoną eksploatacją zasobów rybołówstwa Morza Śródziemnego (Dz.U. L 347 z 30.12.2011, s. 44).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.309.8

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2020/1320 w sprawie zmiany decyzji wykonawczej (UE) 2018/1986 ustanawiającej indywidualne programy kontroli i inspekcji dotyczące niektórych połowów
Data aktu: 22/09/2020
Data ogłoszenia: 23/09/2020
Data wejścia w życie: 26/09/2020