KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 89/665/EWG z dnia 21 grudnia 1989 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do stosowania procedur odwoławczych w zakresie udzielania zamówień publicznych na dostawy i roboty budowlane 1 , w szczególności jej art. 3a,
uwzględniając dyrektywę Rady 92/13/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. koordynującą przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne odnoszące się do stosowania przepisów wspólnotowych w procedurach zamówień publicznych podmiotów działających w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i telekomunikacji 2 , w szczególności jej art. 3a,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/81/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania niektórych zamówień na roboty budowlane, dostawy i usługi przez instytucje lub podmioty zamawiające w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa i zmieniającą dyrektywy 2004/17/WE i 2004/18/WE 3 , w szczególności jej art. 32 ust. 1, art. 52 ust. 2 i art. 64,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/23/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania koncesji 4 , w szczególności jej art. 33 ust. 1,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylającą dyrektywę 2004/18/WE 5 , w szczególności jej art. 51 ust. 1, art. 75 ust. 3 i art. 79 ust. 3,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych, uchylającą dyrektywę 2004/17/WE 6 , w szczególności jej art. 71 ust. 1, art. 92 ust. 3 i art. 96 ust. 2 akapit pierwszy,
po zasięgnięciu opinii Komitetu Doradczego ds. Zamówień Publicznych,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z dyrektywami 89/665/EWG i 2014/24/UE wymagane jest, aby niektóre zamówienia publiczne na roboty budowlane, dostawy i usługi były ogłaszane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Ogłoszenia dokonywane w ramach takich publikacji powinny zawierać informacje określone w tych dyrektywach.
(2) Zgodnie z dyrektywami 92/13/EWG i 2014/25/UE wymagane jest, aby niektóre zamówienia na roboty budowlane, dostawy i usługi w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych były ogłaszane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Ogłoszenia dokonywane w ramach takich publikacji powinny zawierać informacje określone w tych dyrektywach.
(3) Zgodnie z dyrektywą 2009/81/WE wymagane jest, aby niektóre zamówienia na roboty budowlane, dostawy i usługi w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa były ogłaszane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Ogłoszenia dokonywane w ramach takich publikacji powinny zawierać informacje określone w tej dyrektywie.
(4) Zgodnie z dyrektywami 89/665/EWG, 92/13/EWG i 2014/23/UE wymagane jest, aby niektóre koncesje na roboty budowlane i na usługi były ogłaszane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Ogłoszenia dokonywane w ramach takich publikacji powinny zawierać informacje określone w tych dyrektywach.
(5) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2015/1986 7 określono standardowe formularze przewidziane na mocy dyrektyw 89/665/EWG, 92/13/EWG, 2009/81/WE, 2014/23/UE, 2014/24/UE i 2014/25/UE.
(6) Zamówienia publiczne przechodzą transformację cyfrową, jak opisano w komunikacie Komisji w sprawie usprawniania jednolitego rynku 8 , a także w komunikacie Komisji w sprawie skutecznych zamówień publicznych dla Europy 9 . Standardowe formularze odgrywają zasadniczą rolę w procesie tej transformacji.
(7) Należy dostosować standardowe formularze określone w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2015/1986, aby zapewnić ich skuteczność w środowisku cyfrowym. Z uwagi na liczbę i zakres koniecznych dostosowań należy zastąpić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/1986.
(8) Jak określono w art. 33 ust. 2 dyrektywy 2014/23/UE, art. 51 ust. 2 dyrektywy 2014/24/UE i art. 71 ust. 2 dyrektywy 2014/25/UE, ogłoszenia są co do zasady plikami elektronicznymi, a nie dokumentami papierowymi. W celu przestrzegania zasady jednorazowości w administracji elektronicznej, a tym samym zmniejszenia obciążeń administracyjnych i zwiększenia wiarygodności danych, a także w celu ułatwienia dobrowolnej publikacji ogłoszeń w przypadku zamówień o wartości poniżej progu UE lub wynikających z umów ramowych, należy ustanowić takie standardowe formularze, które mogą być automatycznie wypełniane informacjami pochodzącymi z poprzednich ogłoszeń, specyfikacji technicznych, przetargów, zamówień, krajowych rejestrów administracyjnych i innych źródeł danych. Docelowo takie formularze nie powinny już być wypełniane ręcznie, ale powinny być automatycznie generowane przez systemy oprogramowania.
(9) Aby uniknąć problemów wdrożeniowych, standardowe formularze należy ustanowić z uwzględnieniem systemów oprogramowania, w których będą one wdrażane. Obejmuje to systemy wymiany danych, interfejsy użytkownika, które walidują dane wprowadzone ręcznie, oraz informacyjne strony internetowe, które prezentują informacje zawarte w ogłoszeniach. Informacje powinny być przedstawiane w sposób przyciągający podmioty gospodarcze i innych użytkowników.
(10) Aby umożliwić wdrożenie rozwiązań dostosowanych do specyfiki krajowej, należy pozostawić państwom członkowskim i ich organom znaczną elastyczność w tworzeniu ich systemów oprogramowania. W szczególności powinna istnieć możliwość wyświetlania pól określonych w niniejszym rozporządzeniu w dowolnej kolejności i opatrywania ich dowolnymi etykietami, o ile znaczenie etykiet będzie zgodne z opisami ustanowionymi w niniejszym rozporządzeniu. Pola określone w niniejszym rozporządzeniu jako opcjonalne na poziomie UE nie muszą być wcale wyświetlane użytkownikom końcowym (np. nabywcy nie muszą ich widzieć lub wypełniać) albo przeciwnie - mogą być wymagane obowiązkowo na poziomie krajowym, regionalnym lub lokalnym, co ma służyć zaspokojeniu różnych potrzeb występujących na tych poziomach.
(11) Data rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia i data uchylenia rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1986 powinny odzwierciedlać czas potrzebny do przygotowania elektronicznych wersji standardowych formularzy, które są wykorzystywane do faktycznej wymiany danych.
(12) Do niniejszego rozporządzenia należy regularnie dodawać pola opcjonalne, aby uwzględnić zmiany w zakresie potrzeb i technologii państw członkowskich w dziedzinie danych dotyczących zamówień publicznych, przy jednoczesnym zapewnieniu zgodności z art. 52 ust. 2 dyrektywy 2014/24/UE, art. 72 ust. 2 dyrektywy 2014/25/UE i art. 32 ust. 5 dyrektywy 2009/81/WE. Komisja będzie uważnie śledzić rozwój sytuacji, a także gromadzić inne informacje zwrotne pochodzące od użytkowników oraz dokonywać corocznego przeglądu potrzeby aktualizacji niniejszego rozporządzenia. Tego rodzaju aktualizacje nie powinny -, chyba że nie da się tego uniknąć - pociągać za sobą obowiązkowych zmian w systemach oprogramowania w państwach członkowskich,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 395 z 30.12.1989, s. 33.
2 Dz.U. L 76 z 23.3.1992, s. 14.
3 Dz.U. L 216 z 20.8.2009, s. 76.
4 Dz.U. L 94 z 28.3.2014, s. 1.
5 Dz.U. L 94 z 28.3.2014, s. 65.
6 Dz.U. L 94 z 28.3.2014, s. 243.
7 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/1986 z dnia 11 listopada 2015 r. ustanawiające standardowe formularze do publikacji ogłoszeń w dziedzinie zamówień publicznych i uchylające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 842/2011 (Dz.U. L 296 z 12.11.2015, s. 1).
8 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów (COM(2015) 550).
9 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów (COM(2017) 572).
10 Art. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2022/2303 z dnia 24 listopada 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.305.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 grudnia 2022 r.
11 Art. 3a dodany przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2022/2303 z dnia 24 listopada 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.305.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 grudnia 2022 r.
12 Załącznik zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2022/2303 z dnia 24 listopada 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.305.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 grudnia 2022 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.