Rozporządzenie 2018/511 zmieniające rozporządzenie (UE) 2018/120 w odniesieniu do niektórych uprawnień do połowów

ROZPORZĄDZENIE RADY (UE) 2018/511
z dnia 23 marca 2018 r.
zmieniające rozporządzenie (UE) 2018/120 w odniesieniu do niektórych uprawnień do połowów

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 43 ust. 3,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu Rady (UE) 2018/120 1  określono uprawnienia do połowów na 2018 r. dotyczące niektórych stad ryb i grup stad ryb, stosowane w wodach Unii oraz - w odniesieniu do unijnych statków rybackich - w niektórych wodach nienależących do Unii.

(2) Aby umożliwić dokładne raportowanie połowów, należy zmienić niektóre kody do celów sprawozdawczości. Należy poprawić niektóre odniesienia do przypisów oraz brzmienie tych przypisów.

(3) W rozporządzeniu Rady (UE) 2018/120 całkowite dopuszczalne połowy (TAC) dobijaków w rejonach ICES 2a oraz 3a i podobszarze ICES 4 ustalono na poziomie zerowym. Dobijak jest gatunkiem krótko żyjącym; dotycząca go opinia naukowa jest udostępniana w drugiej połowie lutego, a działalność połowowa rozpoczyna się w kwietniu.

(4) Limity połowowe dobijaków w rejonach ICES 2a i 3a oraz w podobszarze ICES 4 należy obecnie zmienić zgodnie z najnowszą opinią naukową Międzynarodowej Rady Badań Morza (ICES) wydaną w dniu 23 lutego 2018 r.

(5) W odniesieniu do połowów dobijaków rejony ICES 2a i 3a oraz podobszar ICES 4 podzielono w oparciu o opinię naukową na obszary zarządzania. Obszar zarządzania dobijakami 3r zlokalizowany jest głównie w wodach Norwegii. Jego część obejmuje jednak również wody Unii, a niektóre ważne ławice rozciągają się przez obszary zarządzania 2r i 3r. W swojej opinii ICES stwierdza, że w obszarze zarządzania 3r średnio 8 % połowów dokonuje się w wodach Unii. Limity połowowe dla wód Unii obszaru zarządzania 3r należy ustalić zgodnie z tą opinią.

(6) Należy zmienić całkowity dopuszczalny połów (TAC) dla dorsza atlantyckiego w podobszarze ICES 1 i rejonie ICES 2b, aby poprawnie odzwierciedlić uprawnienia do połowów dostępne dla statków unijnych w tym obszarze.

(7) Należy zmienić maksymalną liczbę dopuszczonych taklowców Malty w obszarze objętym konwencją ICCAT, które mogą być upoważnione do poławiania, zatrzymywania na statku, dokonywania przeładunku, transportu lub wyładunku tuńczyka błękitnopłetwego we wschodnim Atlantyku i w Morzu Śródziemnym, aby uwzględnić zwiększoną liczbę statków mających takie upoważnienie.

(8) Należy w związku z tym odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2018/120.

(9) Limity połowowe, które wprowadzono w rozporządzeniu (UE) 2018/120, obowiązują od dnia 1 stycznia 2018 r. Przepisy wprowadzone niniejszym rozporządzeniem dotyczące limitów połowowych powinny zatem również obowiązywać od tego dnia. Takie stosowanie z mocą wsteczną nie narusza zasady pewności prawa i ochrony uprawnionych oczekiwań, ponieważ uprawnienia do połowów, których to dotyczy, nie zostały jeszcze wyczerpane,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załącznikach IA, IB oraz IV do rozporządzenia (UE) 2018/120 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2018 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 23 marca 2018 r.
W imieniu Rady
E. ZAHARIEVA
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

1.
W załączniku IA wprowadza się następujące zmiany:
a)
tabela określająca uprawnienia do połowów dobijaków i powiązanych przyłowów w wodach Unii obszarów 2a, 3a oraz 4 otrzymuje brzmienie:
"Gatunek: Dobijaki i powiązane przyłowy Ammodytes spp. Obszar wody Unii obszarów 2a, 3a i 4 (1)
Dania 195 875 (2)
Zjednoczone Królestwo 282 (2)
Niemcy 300 (2)
Szwecja 193 (2)
Unia 207 650
TAC 207 650 TAC analityczny

Nie stosuje się art. 3 rozporządzenia (WE) nr 847/96

Nie stosuje się art. 4 rozporządzenia (WE) nr 847/96

______________

(1) Z wyjątkiem wód w obrębie sześciu mil morskich od linii podstawowej Zjednoczonego Królestwa na Szetlandach, Fair Isle i Foula.

(2) Przyłowy witlinka i makreli mogą stanowić do 2 % kwoty (0T1/*2A3A4). Przyłowy witlinka i makreli odjęte od kwoty zgodnie z niniejszym przepisem oraz przyłowy gatunków odjęte od kwoty zgodnie z art. 15 ust. 8 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 nie mogą łącznie przekraczać 9 % kwoty.

Warunek szczególny:

w granicach wyżej wymienionych kwot w następujących obszarach zarządzania dobijakami zgodnie z definicją w załączniku IID nie można poławiać ilości większych niż wymienione poniżej:

Obszar: wody Unii obszarów zarządzania dobijakami
1r 2r(1) 3r 4 5r 6 7r
(SAN/ 234_1R) (SAN/ 234_2R) (SAN/ 234_3R) (SAN/ 234_4) (SAN/ 234_5R) (SAN/ 234_6) (SAN/ 234_7R)
Dania 126 837 4 717 8 177 55 979 0 165 0
Zjednoczone Królestwo 2 772 103 179 1 224 0 4 0
Niemcy 194 7 13 86 0 0 0
Szwecja 4 658 173 300 2 056 0 6 0
Unia 134 461 5 000 8 669 59 345 0 175 0
Ogółem 134 461 5 000 8 669 59 345 0 175 0
(1) W obszarze zarządzania 2r TAC może być realizowany jedynie jako TAC do celów monitorowania wraz z powiązaną procedurą pobierania próbek w rybołówstwie."
b)
tabela określająca uprawnienia do połowów argentyny wielkiej w wodach Unii obszarów 3a i 4 otrzymuje brzmienie:
"Gatunek: Argentyna wielka Argentina silus Obszar: wody Unii obszarów 3a i 4 (ARU/3A4-C)
Dania 1 093
Niemcy 11
Francja 8
Irlandia 8
Niderlandy 51
Szwecja 43
Zjednoczone Królestwo 20
Unia 1 234
TAC 1 234 TAC przezornościowy"
c)
tabela określająca uprawnienia do połowów brosmy w obszarze 3a otrzymuje brzmienie:
"Gatunek: Brosma Brosme brosme Obszar: 3a

(USK/03 A.)

Dania 15
Szwecja 8
Niemcy 8
Unia 31
TAC 31 TAC przezornościowy

Stosuje się art. 7 ust. 2 niniejszego rozporządzenia"

d)
tabela określająca uprawnienia do połowów brosmy w wodach Unii i wodach międzynarodowych obszarów 5, 6 i 7 otrzymuje brzmienie:
"Gatunek: Brosma

Brosme brosme

Obszar: wody Unii i wody międzynarodowe obszarów 5, 6 i 7 (USK/567EI.)
Niemcy 17
Hiszpania 60
Francja 705
Irlandia 68
Zjednoczone Królestwo 340
Pozostałe 17 (1)
Unia 1 207
Norwegia 2 923 (2)(3)(4)(5)
TAC 4 130 TAC przezornościowy

Stosuje się art. 12 ust. 1 niniejszego rozporządzenia

Stosuje się art. 7 ust. 2 niniejszego rozporządzenia

_____________

(1) Wyłącznie przyłowy. W ramach tej kwoty nie są dozwolone połowy ukierunkowane.

(2) Należy poławiać w wodach Unii obszarów 2a, 4, 5b, 6 i 7 (USK/*24X7C).

(3) Warunek szczególny: z czego przypadkowy połów innych gatunków w wysokości 25 % na statek, w jakimkolwiek momencie, jest dozwolony w obszarach 5b, 6 i 7. Odsetek ten może jednak z uzasadnionych powodów zostać przekroczony w pierwszych 24 godzinach następujących po rozpoczęciu połowów. Całkowity przypadkowy połów innych gatunków w obszarach 5b, 6 i 7 nie może przekraczać następującej ilości w tonach (OTH/*5B67-): 3 000. Przyłów dorsza atlantyckiego nie może w obszarze 6a na mocy tego przepisu przekraczać 5 %.

(4) Łącznie z molwą. Kwoty dla Norwegii mogą być poławiane wyłącznie taklami w obszarach 5b, 6 i 7: Molwa (LIN/*5B67-) 7 500

Brosma (USK/*5B67-) 2 923

(5) Kwoty dotyczące brosmy i molwy dla Norwegii są zamienne do następującej ilości, w tonach: 2 000"

e)
tabela określając uprawnienia do połowów plamiaka w obszarze 3a otrzymuje brzmienie:
"Gatunek: Plamiak

Melanogrammus aeglefinus

Obszar: 3a

(HAD/03 A.)

Belgia 12
Dania 2 070
Niemcy 132
Niderlandy 2
Szwecja 245
Unia 2 461
TAC 2 569 TAC analityczny"
f)
tabela określająca uprawnienia do połowów morszczuka europejskiego w obszarze 3a otrzymuje brzmienie
"Gatunek: Morszczuk europejski

Merluccius merluccius

Obszar: 3a

(HKE/03 A.)

Dania 2 890 (1)
Szwecja 246 (1)
Unia 3 136
TAC 3 136 (2) TAC analityczny

Stosuje się art. 7 ust. 2 niniejszego rozporządzenia

___________

(1) Można dokonywać transferów tej kwoty w odniesieniu do wód Unii obszarów 2a i 4. Transfery takie muszą jednak zostać uprzednio zgłoszone Komisji.

(2) W granicach całkowitego TAC w odniesieniu do północnego stada morszczuka europejskiego: 111 785."

g)
tabela określająca uprawnienia do połowów błękitka w wodach Unii i wodach międzynarodowych obszarów 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8a, 8b, 8d, 8e, 12 i 14 otrzymuje brzmienie:
"Gatunek: Błękitek

Micromesistius poutassou

Obszar: wody Unii i wody międzynarodowe obszarów 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8a, 8b, 8d, 8e, 12 i 14 (WHB/1X14)
Dania 61 277 (1)
Niemcy 23 825 (1)
Hiszpania 51 949 (1)(2)
Francja 42 644 (1)
Irlandia 47 451 (1)
Niderlandy 74 720 (1)
Portugalia 4 826 (1)(2)
Szwecja 15 158 (1)
Zjednoczone Królestwo 79 513 (1)
Unia 401 363 (1)(3)
Norwegia 110 000
Wyspy Owcze 10 000
TAC Nie dotyczy TAC analityczny

Stosuje się art. 7 ust. 2 niniejszego rozporządzenia

(1) Warunek szczególny: w ramach łącznej ilości 21 500 ton dostępnej dla Unii państwa członkowskie mogą poławiać w wodach Wysp Owczych (WHB/*05-F.) następujący odsetek swoich kwot: 9,2 %.

(2) Można dokonywać transferów tej kwoty do obszarów 8c, 9 i 10; wód Unii obszaru CECAF 34.1.1. Transfery takie muszą jednak zostać uprzednio zgłoszone Komisji.

(3) Warunek szczególny: z kwot Unii na wodach Unii i wodach międzynarodowych obszarów 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8a, 8b, 8d, 8e, 12 i 14 (WHB/*NZJM1) oraz 8c, 9 i 10; wodach Unii obszaru CECAF 34.1.1 (WHB/*NZJM2) następującą ilość można poławiać w norweskiej strefie ekonomicznej lub w obszarze połowowym wokół Jan Mayen: 227 975."

h)
tabela określająca uprawnienia do połowów molwy niebieskiej w wodach Unii i wodach międzynarodowych obszaru 3a otrzymuje brzmienie:
"Gatunek: Molwa niebieska

Molva dypterygia

Obszar: wody Unii i wody międzynarodowe obszaru 3a

(BLI/03 A-)

Dania 3
Niemcy 2
Szwecja 3
Unia 8 8
TAC TAC przezornościowy"
i)
tabela określająca uprawnienia do połowów molwy w wodach Unii obszaru 3a otrzymuje brzmienie:
"Gatunek: Molwa

Molva molva

Obszar: wody Unii obszaru 3a

(LIN/03 A.)

Belgia 6
Dania 50
Niemcy 6
Szwecja 19
Zjednoczone Królestwo 6
Unia 87 87
TAC TAC przezornościowy"
j)
tabela określająca uprawnienia do połowów molwy w wodach Unii i wodach międzynarodowych obszarów 6, 7, 8, 9, 10, 12 i 14 otrzymuje brzmienie:
"Gatunek: Molwa

Molva molva

Obszar: wody Unii i wody międzynarodowe obszarów 6, 7, 8, 9, 10, 12 i 14

(LIN/6X14.)

Belgia 48 (1)
Dania 8(1)
Niemcy 173 (1)
Hiszpania 3 498
Francja 3 730 (1)
Irlandia 935
Portugalia 8
Zjednoczone Królestwo 4 296 (1)
Unia 12 696
Norwegia 7 500 (2)(3)(4)
Wyspy Owcze 200 (5)(6)
TAC 20 396 TAC przezornościowy

Stosuje się art. 12 ust. 1 niniejszego rozporządzenia

_______________

(1) Warunek szczególny: nie więcej niż 15 % tej kwoty można poławiać w wodach Unii obszaru 4 (LIN/*04-C.).

(2) Warunek szczególny: z czego przypadkowy połów innych gatunków w wysokości 25 % na statek, w jakimkolwiek momencie, jest dozwolony w obszarach 5b, 6 i 7. Odsetek ten może jednak z uzasadnionych powodów zostać przekroczony w pierwszych 24 godzinach następujących po rozpoczęciu połowów. Całkowity przypadkowy połów innych gatunków w obszarach 5b, 6 i 7 nie może przekraczać następującej ilości w tonach (OTH/*6X14.): 3 000. Przyłów dorsza atlantyckiego nie może w obszarze 6a na mocy tego przepisu przekraczać 5 %.

(3) Łącznie z brosmą. Kwoty dla Norwegii są poławiane wyłącznie taklami w obszarach 5b, 6 i 7 i wynoszą: Molwa (LIN/*5B67-) 7 500

Brosma (USK/*5B67-) 2 923

(4) Kwoty dotyczące molwy i brosmy dla Norwegii są zamienne, do następującej ilości w tonach: 2 000.

(5) Łącznie z brosmą. Należy poławiać w obszarach 6b oraz 6a na północ od 56° 30' N (LIN/*6BAN.).

(6) Warunek szczególny: z czego przypadkowy połów innych gatunków w wysokości 20 % na statek, w jakimkolwiek momencie, jest dozwolony w obszarach 6a i 6b. Odsetek ten może jednak z uzasadnionych powodów zostać przekroczony w pierwszych 24 godzinach następujących po rozpoczęciu połowów. Całkowity przypadkowy połów innych gatunków w obszarach 6a i 6b nie może przekraczać następującej ilości w tonach (OTH/*6AB.): 75"

k)
tabela określająca uprawnienia do połowów homarca w obszarze 3a otrzymuje brzmienie:
"Gatunek: Homarzec Nephrops norvegicus Obszar: 3a

(NEP/03 A.)

Dania 8 626
Niemcy 25
Szwecja 3 087
Unia 11 738
TAC 11 738 TAC analityczny
Stosuje się art. 7 ust. 2 niniejszego rozporządzenia"
l)
nie dotyczy wersji polskiej;
m)
tabela określająca uprawnienia do połowów soli w obszarze 3a i w wodach Unii podrejonów 22-24 otrzymuje brzmienie:
"Gatunek: Sola

Solea solea

Obszar: 3a; wody Unii podrejonów 22-24

(SOL/3ABC24)

Dania 376
Niemcy 22 (1)
Niderlandy 36 (1)
Szwecja 14
Unia 448
TAC 448 TAC analityczny
___________

(1) Kwotę można poławiać wyłącznie w wodach Unii obszaru 3a w podrejonach 22-24."

n)
tabela określająca uprawnienia do połowów ostroboków i powiązanych przyłowów w wodach Unii obszarów 4b, 4c i 7d otrzymuje brzmienie:
"Gatunek: Ostroboki i powiązane przyłowy

Trachurus spp.

Obszar: wody Unii obszarów 4b, 4c i 7d

(JAX/4BC7D)

Belgia 14 (1)
Dania 5 985 (1)
Niemcy 529 (1)(2)
Hiszpania 111 (1)
Francja 497 (1)(2)
Irlandia 376 (1)
Niderlandy 3 604 (1)(2)
Portugalia 13 (1)
Szwecja 75 (1)
Zjednoczone Królestwo 1 425 (1)(2)
Unia 12 629
Norwegia 2 550 (3)
TAC 15 179 TAC przezornościowy
__________

(1) Przyłowy kaprosza, plamiaka, witlinka i makreli mogą stanowić do 5 % kwoty (OTH/*4BC7D). Przyłowy kaprosza, plamiaka, witlinka i makreli odjęte od kwoty zgodnie z niniejszym przepisem oraz przyłowy gatunków odjęte od kwoty zgodnie z art. 15 ust. 8 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 nie mogą łącznie przekraczać 9 % kwoty.

(2) Warunek szczególny: do 5 % tej kwoty można poławiać w obszarze 7d i liczyć jako poławiane w ramach kwoty dla następującego obszaru: wody Unii obszarów 2a, 4a, 6, 7a-c,7e-k, 8a, 8b, 8d i 8e; wody Unii i wody międzynarodowe obszaru 5b; wody międzynarodowe obszarów 12 i 14 (JAX/*2 A-14).

(3) Można poławiać w wodach Unii obszaru 4a, ale nie w wodach Unii obszaru 7d (JAX/*04-C.)."

2.
W załączniku IB wprowadza się następujące zmiany:
a)
tabela określająca uprawnienia do połowów dorsza atlantyckiego w obszarach 1 i 2b otrzymuje brzmienie:
"Gatunek: Dorsz atlantycki

Gadus morhua

Obszar: 1 i 2b

(COD/1/2B.)

Niemcy 5 409 (3)
Hiszpania 12 047 (3)
Francja 2 461 (3)
Polska 2 359 (3)
Portugalia 2 472 (3)
Zjednoczone Królestwo 3 552 (3)
Inne państwa członkowskie 390 (1)(3)
Unia 28 690 (2)
TAC Nie dotyczy TAC analityczny

Nie stosuje się art. 3 rozporządzenia (WE) nr 847/96

Nie stosuje się art. 4 rozporządzenia (WE) nr 847/96

____________

(1) Z wyjątkiem Niemiec, Hiszpanii, Francji, Polski, Portugalii oraz Zjednoczonego Królestwa.

(2) Przydział zasobów dorsza atlantyckiego dla Unii w obszarze Spitsbergenu oraz Wyspy Niedźwiedziej, a także związane z nim przyłowy plamiaka, nie stanowią uszczerbku dla praw i obowiązków wynikających z traktatu paryskiego z 1920 r.

(3) Przyłowy plamiaka mogą stanowić do 14 % jednego zaciągu. Masy przyłowu plamiaka nie wlicza się do kwoty dla dorsza atlantyckiego."

b)
tabela określająca uprawnienia do połowów karmazynów (zasobów pelagicznych) w wodach Grenlandii obszaru NAFO 1F oraz wodach Grenlandii obszarów 5, 12 i 14 otrzymuje brzmienie:
"Gatunek: Karmazyny (zasoby pelagiczne) Sebastes spp. Obszar: wody Grenlandii obszaru NAFO 1F oraz wody Grenlandii obszarów 5, 12 i 14 (RED/N1G14P)
Niemcy 858 (1)(2)(3)
Francja 4(1)(2)(3)
Zjednoczone Królestwo 6(1)(2)(3)
Unia 868 (1)(2)(3)
Norwegia 628 (1)(2)
Wyspy Owcze 0(1)(2)(4)
TAC Nie dotyczy TAC analityczny

Nie stosuje się art. 3 rozporządzenia (WE) nr 847/96

Nie stosuje się art. 4 rozporządzenia (WE) nr 847/96

________________

(1) Można poławiać wyłącznie od dnia 10 maja do dnia 31 grudnia.

(2) Można poławiać wyłącznie w wodach Grenlandii w obszarze ochrony karmazynów ograniczonym następującymi współrzędnymi:

Punkt Szerokość geograficzna Długość geograficzna
1 64° 45' N 28° 30' W
2 62° 50' N 25° 45' W
3 61° 55' N 26° 45' W
4 61° 00' N 26° 30' W
5 59° 00' N 30° 00' W
6 59° 00' N 34° 00' W
7 61° 30' N 34° 00' W
8 62° 50' N 36° 00' W
9 64° 45' N 28° 30' W
(3) Warunek szczególny: kwotę tę można poławiać również w międzynarodowych wodach określonego powyżej obszaru ochrony karmazynów (RED/*5-14P).

(4) Można poławiać wyłącznie w wodach Grenlandii obszarów 5 i 14 (RED/*514GN)."

3.
W załączniku IV pkt 4 tabela A otrzymuje brzmienie:

"Tabela A

Liczba statków rybackich (1)
Cypr (2) Grecja (3) Chorwacja Włochy Francja Hiszpania Malta (4)
Sejnery 1 1 16 12 20 6 1
Taklowce 20 (5) 0 0 30 8 31 54
Klipry tuńczykowe 0 0 0 0 37 60 0
Statki wykorzystujące wędy ręczne 0 0 12 0 33 (6) 2 0
Trawlery 0 0 0 0 57 0 0
Inne jednostki rybołówstwa tradycyjnego (7) 0 42 0 0 118 184 0
(1) Liczby w sekcjach 1, 2 i 3 mogą zostać zmniejszone w celu wypełnienia zobowiązań międzynarodowych Unii.

(2) Jeden średniej wielkości sejner można zastąpić co najwyżej 10 taklowcami lub jednym małym sejnerem i co najwyżej trzema taklowcami.

(3) Jeden średniej wielkości sejner można zastąpić co najwyżej 10 taklowcami lub jednym małym sejnerem i trzema innymi łodziami rybołówstwa tradycyjnego.

(4) Jeden średniej wielkości sejner można zastąpić co najwyżej 10 taklowcami.

(5) Statki wielozadaniowe, korzystające z różnych narzędzi połowowych.

(6) Taklowce działające na Atlantyku.

(7) Statki wielozadaniowe, korzystające z różnych narzędzi połowowych (takle, wędy ręczne, haki ciągnione)."

1 Rozporządzenie Rady (UE) 2018/120 z dnia 23 stycznia 2018 r. ustalające uprawnienia do połowów na rok 2018 w odniesieniu do niektórych stad ryb i grup stad ryb, mające zastosowanie w wodach Unii oraz - dla unijnych statków rybackich - w niektórych wodach nienależących do Unii, a także zmieniające rozporządzenie (UE) 2017/127 (Dz.U. L 27 z 31.1.2018, s. 1).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2018.84.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2018/511 zmieniające rozporządzenie (UE) 2018/120 w odniesieniu do niektórych uprawnień do połowów
Data aktu: 23/03/2018
Data ogłoszenia: 28/03/2018
Data wejścia w życie: 29/03/2018, 01/01/2018