Rozporządzenie 2018/511 zmieniające rozporządzenie (UE) 2018/120 w odniesieniu do niektórych uprawnień do połowów

ROZPORZĄDZENIE RADY (UE) 2018/511
z dnia 23 marca 2018 r.
zmieniające rozporządzenie (UE) 2018/120 w odniesieniu do niektórych uprawnień do połowów

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 43 ust. 3,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu Rady (UE) 2018/120 1  określono uprawnienia do połowów na 2018 r. dotyczące niektórych stad ryb i grup stad ryb, stosowane w wodach Unii oraz - w odniesieniu do unijnych statków rybackich - w niektórych wodach nienależących do Unii.

(2) Aby umożliwić dokładne raportowanie połowów, należy zmienić niektóre kody do celów sprawozdawczości. Należy poprawić niektóre odniesienia do przypisów oraz brzmienie tych przypisów.

(3) W rozporządzeniu Rady (UE) 2018/120 całkowite dopuszczalne połowy (TAC) dobijaków w rejonach ICES 2a oraz 3a i podobszarze ICES 4 ustalono na poziomie zerowym. Dobijak jest gatunkiem krótko żyjącym; dotycząca go opinia naukowa jest udostępniana w drugiej połowie lutego, a działalność połowowa rozpoczyna się w kwietniu.

(4) Limity połowowe dobijaków w rejonach ICES 2a i 3a oraz w podobszarze ICES 4 należy obecnie zmienić zgodnie z najnowszą opinią naukową Międzynarodowej Rady Badań Morza (ICES) wydaną w dniu 23 lutego 2018 r.

(5) W odniesieniu do połowów dobijaków rejony ICES 2a i 3a oraz podobszar ICES 4 podzielono w oparciu o opinię naukową na obszary zarządzania. Obszar zarządzania dobijakami 3r zlokalizowany jest głównie w wodach Norwegii. Jego część obejmuje jednak również wody Unii, a niektóre ważne ławice rozciągają się przez obszary zarządzania 2r i 3r. W swojej opinii ICES stwierdza, że w obszarze zarządzania 3r średnio 8 % połowów dokonuje się w wodach Unii. Limity połowowe dla wód Unii obszaru zarządzania 3r należy ustalić zgodnie z tą opinią.

(6) Należy zmienić całkowity dopuszczalny połów (TAC) dla dorsza atlantyckiego w podobszarze ICES 1 i rejonie ICES 2b, aby poprawnie odzwierciedlić uprawnienia do połowów dostępne dla statków unijnych w tym obszarze.

(7) Należy zmienić maksymalną liczbę dopuszczonych taklowców Malty w obszarze objętym konwencją ICCAT, które mogą być upoważnione do poławiania, zatrzymywania na statku, dokonywania przeładunku, transportu lub wyładunku tuńczyka błękitnopłetwego we wschodnim Atlantyku i w Morzu Śródziemnym, aby uwzględnić zwiększoną liczbę statków mających takie upoważnienie.

(8) Należy w związku z tym odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2018/120.

(9) Limity połowowe, które wprowadzono w rozporządzeniu (UE) 2018/120, obowiązują od dnia 1 stycznia 2018 r. Przepisy wprowadzone niniejszym rozporządzeniem dotyczące limitów połowowych powinny zatem również obowiązywać od tego dnia. Takie stosowanie z mocą wsteczną nie narusza zasady pewności prawa i ochrony uprawnionych oczekiwań, ponieważ uprawnienia do połowów, których to dotyczy, nie zostały jeszcze wyczerpane,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załącznikach IA, IB oraz IV do rozporządzenia (UE) 2018/120 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2018 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 23 marca 2018 r.
W imieniu Rady
E. ZAHARIEVA
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

1.
W załączniku IA wprowadza się następujące zmiany:
a)
tabela określająca uprawnienia do połowów dobijaków i powiązanych przyłowów w wodach Unii obszarów 2a, 3a oraz 4 otrzymuje brzmienie:
"Gatunek: Dobijaki i powiązane przyłowy Ammodytes spp. Obszar wody Unii obszarów 2a, 3a i 4 (1)
Dania 195 875 (2)
Zjednoczone Królestwo 282 (2)
Niemcy 300 (2)
Szwecja 193 (2)
Unia 207 650
TAC 207 650 TAC analityczny

Nie stosuje się art. 3 rozporządzenia (WE) nr 847/96

Nie stosuje się art. 4 rozporządzenia (WE) nr 847/96

______________

(1) Z wyjątkiem wód w obrębie sześciu mil morskich od linii podstawowej Zjednoczonego Królestwa na Szetlandach, Fair Isle i Foula.

(2) Przyłowy witlinka i makreli mogą stanowić do 2 % kwoty (0T1/*2A3A4). Przyłowy witlinka i makreli odjęte od kwoty zgodnie z niniejszym przepisem oraz przyłowy gatunków odjęte od kwoty zgodnie z art. 15 ust. 8 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 nie mogą łącznie przekraczać 9 % kwoty.

Warunek szczególny:

w granicach wyżej wymienionych kwot w następujących obszarach zarządzania dobijakami zgodnie z definicją w załączniku IID nie można poławiać ilości większych niż wymienione poniżej:

Obszar: wody Unii obszarów zarządzania dobijakami
1r 2r(1) 3r 4 5r 6 7r
(SAN/ 234_1R) (SAN/ 234_2R) (SAN/ 234_3R) (SAN/ 234_4) (SAN/ 234_5R) (SAN/ 234_6) (SAN/ 234_7R)
Dania 126 837 4 717 8 177 55 979 0 165 0
Zjednoczone Królestwo 2 772 103 179 1 224 0 4 0
Niemcy 194 7 13 86 0 0 0
Szwecja 4 658 173 300 2 056 0 6 0
Unia 134 461 5 000 8 669 59 345 0 175 0
Ogółem 134 461 5 000 8 669 59 345 0 175 0
(1) W obszarze zarządzania 2r TAC może być realizowany jedynie jako TAC do celów monitorowania wraz z powiązaną procedurą pobierania próbek w rybołówstwie."
b)
tabela określająca uprawnienia do połowów argentyny wielkiej w wodach Unii obszarów 3a i 4 otrzymuje brzmienie:
"Gatunek: Argentyna wielka Argentina silus Obszar: wody Unii obszarów 3a i 4 (ARU/3A4-C)
Dania 1 093
Niemcy 11
Francja 8
Irlandia 8
Niderlandy 51
Szwecja 43
Zjednoczone Królestwo 20
Unia 1 234
TAC 1 234 TAC przezornościowy"
c)
tabela określająca uprawnienia do połowów brosmy w obszarze 3a otrzymuje brzmienie:
"Gatunek: Brosma Brosme brosme Obszar: 3a

(USK/03 A.)

Dania 15
Szwecja 8
Niemcy 8
Unia 31
TAC 31 TAC przezornościowy

Stosuje się art. 7 ust. 2 niniejszego rozporządzenia"

d)
tabela określająca uprawnienia do połowów brosmy w wodach Unii i wodach międzynarodowych obszarów 5, 6 i 7 otrzymuje brzmienie:
"Gatunek: Brosma

Brosme brosme

Obszar: wody Unii i wody międzynarodowe obszarów 5, 6 i 7 (USK/567EI.)
Niemcy 17
Hiszpania 60
Francja 705
Irlandia 68
Zjednoczone Królestwo 340
Pozostałe 17 (1)
Unia 1 207
Norwegia 2 923 (2)(3)(4)(5)
TAC 4 130 TAC przezornościowy

Stosuje się art. 12 ust. 1 niniejszego rozporządzenia

Stosuje się art. 7 ust. 2 niniejszego rozporządzenia

_____________

(1) Wyłącznie przyłowy. W ramach tej kwoty nie są dozwolone połowy ukierunkowane.

(2) Należy poławiać w wodach Unii obszarów 2a, 4, 5b, 6 i 7 (USK/*24X7C).

(3) Warunek szczególny: z czego przypadkowy połów innych gatunków w wysokości 25 % na statek, w jakimkolwiek momencie, jest dozwolony w obszarach 5b, 6 i 7. Odsetek ten może jednak z uzasadnionych powodów zostać przekroczony w pierwszych 24 godzinach następujących po rozpoczęciu połowów. Całkowity przypadkowy połów innych gatunków w obszarach 5b, 6 i 7 nie może przekraczać następującej ilości w tonach (OTH/*5B67-): 3 000. Przyłów dorsza atlantyckiego nie może w obszarze 6a na mocy tego przepisu przekraczać 5 %.

(4) Łącznie z molwą. Kwoty dla Norwegii mogą być poławiane wyłącznie taklami w obszarach 5b, 6 i 7: Molwa (LIN/*5B67-) 7 500

Brosma (USK/*5B67-) 2 923

(5) Kwoty dotyczące brosmy i molwy dla Norwegii są zamienne do następującej ilości, w tonach: 2 000"

e)
tabela określając uprawnienia do połowów plamiaka w obszarze 3a otrzymuje brzmienie:
"Gatunek: Plamiak

Melanogrammus aeglefinus

Obszar: 3a

(HAD/03 A.)

Belgia 12
Dania 2 070
Niemcy 132
Niderlandy 2
Szwecja 245
Unia 2 461
TAC 2 569 TAC analityczny"
f)
tabela określająca uprawnienia do połowów morszczuka europejskiego w obszarze 3a otrzymuje brzmienie
"Gatunek: Morszczuk europejski

Merluccius merluccius

Obszar: 3a

(HKE/03 A.)

Dania 2 890 (1)
Szwecja 246 (1)
Unia 3 136
TAC 3 136 (2) TAC analityczny

Stosuje się art. 7 ust. 2 niniejszego rozporządzenia

___________

(1) Można dokonywać transferów tej kwoty w odniesieniu do wód Unii obszarów 2a i 4. Transfery takie muszą jednak zostać uprzednio zgłoszone Komisji.

(2) W granicach całkowitego TAC w odniesieniu do północnego stada morszczuka europejskiego: 111 785."

g)
tabela określająca uprawnienia do połowów błękitka w wodach Unii i wodach międzynarodowych obszarów 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8a, 8b, 8d, 8e, 12 i 14 otrzymuje brzmienie:
"Gatunek: Błękitek

Micromesistius poutassou

Obszar: wody Unii i wody międzynarodowe obszarów 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8a, 8b, 8d, 8e, 12 i 14 (WHB/1X14)
Dania 61 277 (1)
Niemcy 23 825 (1)
Hiszpania 51 949 (1)(2)
Francja 42 644 (1)
Irlandia 47 451 (1)
Niderlandy 74 720 (1)
Portugalia 4 826 (1)(2)
Szwecja 15 158 (1)
Zjednoczone Królestwo 79 513 (1)
Unia 401 363 (1)(3)
Norwegia 110 000
Wyspy Owcze 10 000
TAC Nie dotyczy TAC analityczny

Stosuje się art. 7 ust. 2 niniejszego rozporządzenia

(1) Warunek szczególny: w ramach łącznej ilości 21 500 ton dostępnej dla Unii państwa członkowskie mogą poławiać w wodach Wysp Owczych (WHB/*05-F.) następujący odsetek swoich kwot: 9,2 %.

(2) Można dokonywać transferów tej kwoty do obszarów 8c, 9 i 10; wód Unii obszaru CECAF 34.1.1. Transfery takie muszą jednak zostać uprzednio zgłoszone Komisji.

(3) Warunek szczególny: z kwot Unii na wodach Unii i wodach międzynarodowych obszarów 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8a, 8b, 8d, 8e, 12 i 14 (WHB/*NZJM1) oraz 8c, 9 i 10; wodach Unii obszaru CECAF 34.1.1 (WHB/*NZJM2) następującą ilość można poławiać w norweskiej strefie ekonomicznej lub w obszarze połowowym wokół Jan Mayen: 227 975."

h)
tabela określająca uprawnienia do połowów molwy niebieskiej w wodach Unii i wodach międzynarodowych obszaru 3a otrzymuje brzmienie:
"Gatunek: Molwa niebieska

Molva dypterygia

Obszar: wody Unii i wody międzynarodowe obszaru 3a

(BLI/03 A-)

Dania 3
Niemcy 2
Szwecja 3
Unia 8 8
TAC TAC przezornościowy"
i)
tabela określająca uprawnienia do połowów molwy w wodach Unii obszaru 3a otrzymuje brzmienie:
"Gatunek: Molwa

Molva molva

Obszar: wody Unii obszaru 3a

(LIN/03 A.)

Belgia 6
Dania 50
Niemcy 6
Szwecja 19
Zjednoczone Królestwo 6
Unia 87 87
TAC TAC przezornościowy"
j)
tabela określająca uprawnienia do połowów molwy w wodach Unii i wodach międzynarodowych obszarów 6, 7, 8, 9, 10, 12 i 14 otrzymuje brzmienie:
"Gatunek: Molwa

Molva molva

Obszar: wody Unii i wody międzynarodowe obszarów 6, 7, 8, 9, 10, 12 i 14

(LIN/6X14.)

Belgia 48 (1)
Dania 8(1)
Niemcy 173 (1)
Hiszpania 3 498
Francja 3 730 (1)
Irlandia 935
Portugalia 8
Zjednoczone Królestwo 4 296 (1)
Unia 12 696
Norwegia 7 500 (2)(3)(4)
Wyspy Owcze 200 (5)(6)
TAC 20 396 TAC przezornościowy

Stosuje się art. 12 ust. 1 niniejszego rozporządzenia

_______________

(1) Warunek szczególny: nie więcej niż 15 % tej kwoty można poławiać w wodach Unii obszaru 4 (LIN/*04-C.).

(2) Warunek szczególny: z czego przypadkowy połów innych gatunków w wysokości 25 % na statek, w jakimkolwiek momencie, jest dozwolony w obszarach 5b, 6 i 7. Odsetek ten może jednak z uzasadnionych powodów zostać przekroczony w pierwszych 24 godzinach następujących po rozpoczęciu połowów. Całkowity przypadkowy połów innych gatunków w obszarach 5b, 6 i 7 nie może przekraczać następującej ilości w tonach (OTH/*6X14.): 3 000. Przyłów dorsza atlantyckiego nie może w obszarze 6a na mocy tego przepisu przekraczać 5 %.

(3) Łącznie z brosmą. Kwoty dla Norwegii są poławiane wyłącznie taklami w obszarach 5b, 6 i 7 i wynoszą: Molwa (LIN/*5B67-) 7 500

Brosma (USK/*5B67-) 2 923

(4) Kwoty dotyczące molwy i brosmy dla Norwegii są zamienne, do następującej ilości w tonach: 2 000.

(5) Łącznie z brosmą. Należy poławiać w obszarach 6b oraz 6a na północ od 56° 30' N (LIN/*6BAN.).

(6) Warunek szczególny: z czego przypadkowy połów innych gatunków w wysokości 20 % na statek, w jakimkolwiek momencie, jest dozwolony w obszarach 6a i 6b. Odsetek ten może jednak z uzasadnionych powodów zostać przekroczony w pierwszych 24 godzinach następujących po rozpoczęciu połowów. Całkowity przypadkowy połów innych gatunków w obszarach 6a i 6b nie może przekraczać następującej ilości w tonach (OTH/*6AB.): 75"

k)
tabela określająca uprawnienia do połowów homarca w obszarze 3a otrzymuje brzmienie:
"Gatunek: Homarzec Nephrops norvegicus Obszar: 3a

(NEP/03 A.)

Dania 8 626
Niemcy 25
Szwecja 3 087
Unia 11 738
TAC 11 738 TAC analityczny
Stosuje się art. 7 ust. 2 niniejszego rozporządzenia"
l)
nie dotyczy wersji polskiej;
m)
tabela określająca uprawnienia do połowów soli w obszarze 3a i w wodach Unii podrejonów 22-24 otrzymuje brzmienie:
"Gatunek: Sola

Solea solea

Obszar: 3a; wody Unii podrejonów 22-24

(SOL/3ABC24)

Dania 376
Niemcy 22 (1)
Niderlandy 36 (1)
Szwecja 14
Unia 448
TAC 448 TAC analityczny
___________

(1) Kwotę można poławiać wyłącznie w wodach Unii obszaru 3a w podrejonach 22-24."

n)
tabela określająca uprawnienia do połowów ostroboków i powiązanych przyłowów w wodach Unii obszarów 4b, 4c i 7d otrzymuje brzmienie:
"Gatunek: Ostroboki i powiązane przyłowy

Trachurus spp.

Obszar: wody Unii obszarów 4b, 4c i 7d

(JAX/4BC7D)

Belgia 14 (1)
Dania 5 985 (1)
Niemcy 529 (1)(2)
Hiszpania 111 (1)
Francja 497 (1)(2)
Irlandia 376 (1)
Niderlandy 3 604 (1)(2)
Portugalia 13 (1)
Szwecja 75 (1)
Zjednoczone Królestwo 1 425 (1)(2)
Unia 12 629
Norwegia 2 550 (3)
TAC 15 179 TAC przezornościowy
__________

(1) Przyłowy kaprosza, plamiaka, witlinka i makreli mogą stanowić do 5 % kwoty (OTH/*4BC7D). Przyłowy kaprosza, plamiaka, witlinka i makreli odjęte od kwoty zgodnie z niniejszym przepisem oraz przyłowy gatunków odjęte od kwoty zgodnie z art. 15 ust. 8 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 nie mogą łącznie przekraczać 9 % kwoty.

(2) Warunek szczególny: do 5 % tej kwoty można poławiać w obszarze 7d i liczyć jako poławiane w ramach kwoty dla następującego obszaru: wody Unii obszarów 2a, 4a, 6, 7a-c,7e-k, 8a, 8b, 8d i 8e; wody Unii i wody międzynarodowe obszaru 5b; wody międzynarodowe obszarów 12 i 14 (JAX/*2 A-14).

(3) Można poławiać w wodach Unii obszaru 4a, ale nie w wodach Unii obszaru 7d (JAX/*04-C.)."

2.
W załączniku IB wprowadza się następujące zmiany:
a)
tabela określająca uprawnienia do połowów dorsza atlantyckiego w obszarach 1 i 2b otrzymuje brzmienie:
"Gatunek: Dorsz atlantycki

Gadus morhua

Obszar: 1 i 2b

(COD/1/2B.)

Niemcy 5 409 (3)
Hiszpania 12 047 (3)
Francja 2 461 (3)
Polska 2 359 (3)
Portugalia 2 472 (3)
Zjednoczone Królestwo 3 552 (3)
Inne państwa członkowskie 390 (1)(3)
Unia 28 690 (2)
TAC Nie dotyczy TAC analityczny

Nie stosuje się art. 3 rozporządzenia (WE) nr 847/96

Nie stosuje się art. 4 rozporządzenia (WE) nr 847/96

____________

(1) Z wyjątkiem Niemiec, Hiszpanii, Francji, Polski, Portugalii oraz Zjednoczonego Królestwa.

(2) Przydział zasobów dorsza atlantyckiego dla Unii w obszarze Spitsbergenu oraz Wyspy Niedźwiedziej, a także związane z nim przyłowy plamiaka, nie stanowią uszczerbku dla praw i obowiązków wynikających z traktatu paryskiego z 1920 r.

(3) Przyłowy plamiaka mogą stanowić do 14 % jednego zaciągu. Masy przyłowu plamiaka nie wlicza się do kwoty dla dorsza atlantyckiego."

b)
tabela określająca uprawnienia do połowów karmazynów (zasobów pelagicznych) w wodach Grenlandii obszaru NAFO 1F oraz wodach Grenlandii obszarów 5, 12 i 14 otrzymuje brzmienie:
"Gatunek: Karmazyny (zasoby pelagiczne) Sebastes spp. Obszar: wody Grenlandii obszaru NAFO 1F oraz wody Grenlandii obszarów 5, 12 i 14 (RED/N1G14P)
Niemcy 858 (1)(2)(3)
Francja 4(1)(2)(3)
Zjednoczone Królestwo 6(1)(2)(3)
Unia 868 (1)(2)(3)
Norwegia 628 (1)(2)
Wyspy Owcze 0(1)(2)(4)
TAC Nie dotyczy TAC analityczny

Nie stosuje się art. 3 rozporządzenia (WE) nr 847/96

Nie stosuje się art. 4 rozporządzenia (WE) nr 847/96

________________

(1) Można poławiać wyłącznie od dnia 10 maja do dnia 31 grudnia.

(2) Można poławiać wyłącznie w wodach Grenlandii w obszarze ochrony karmazynów ograniczonym następującymi współrzędnymi:

Punkt Szerokość geograficzna Długość geograficzna
1 64° 45' N 28° 30' W
2 62° 50' N 25° 45' W
3 61° 55' N 26° 45' W
4 61° 00' N 26° 30' W
5 59° 00' N 30° 00' W
6 59° 00' N 34° 00' W
7 61° 30' N 34° 00' W
8 62° 50' N 36° 00' W
9 64° 45' N 28° 30' W
(3) Warunek szczególny: kwotę tę można poławiać również w międzynarodowych wodach określonego powyżej obszaru ochrony karmazynów (RED/*5-14P).

(4) Można poławiać wyłącznie w wodach Grenlandii obszarów 5 i 14 (RED/*514GN)."

3.
W załączniku IV pkt 4 tabela A otrzymuje brzmienie:

"Tabela A

Liczba statków rybackich (1)
Cypr (2) Grecja (3) Chorwacja Włochy Francja Hiszpania Malta (4)
Sejnery 1 1 16 12 20 6 1
Taklowce 20 (5) 0 0 30 8 31 54
Klipry tuńczykowe 0 0 0 0 37 60 0
Statki wykorzystujące wędy ręczne 0 0 12 0 33 (6) 2 0
Trawlery 0 0 0 0 57 0 0
Inne jednostki rybołówstwa tradycyjnego (7) 0 42 0 0 118 184 0
(1) Liczby w sekcjach 1, 2 i 3 mogą zostać zmniejszone w celu wypełnienia zobowiązań międzynarodowych Unii.

(2) Jeden średniej wielkości sejner można zastąpić co najwyżej 10 taklowcami lub jednym małym sejnerem i co najwyżej trzema taklowcami.

(3) Jeden średniej wielkości sejner można zastąpić co najwyżej 10 taklowcami lub jednym małym sejnerem i trzema innymi łodziami rybołówstwa tradycyjnego.

(4) Jeden średniej wielkości sejner można zastąpić co najwyżej 10 taklowcami.

(5) Statki wielozadaniowe, korzystające z różnych narzędzi połowowych.

(6) Taklowce działające na Atlantyku.

(7) Statki wielozadaniowe, korzystające z różnych narzędzi połowowych (takle, wędy ręczne, haki ciągnione)."

1 Rozporządzenie Rady (UE) 2018/120 z dnia 23 stycznia 2018 r. ustalające uprawnienia do połowów na rok 2018 w odniesieniu do niektórych stad ryb i grup stad ryb, mające zastosowanie w wodach Unii oraz - dla unijnych statków rybackich - w niektórych wodach nienależących do Unii, a także zmieniające rozporządzenie (UE) 2017/127 (Dz.U. L 27 z 31.1.2018, s. 1).

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024