Decyzja wykonawcza 2018/486 w sprawie upoważnienia Węgier do stosowania szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 193 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej

DECYZJA WYKONAWCZA RADY (UE) 2018/486
z dnia 19 marca 2018 r.
w sprawie upoważnienia Węgier do stosowania szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 193 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 291 ust. 2

uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 395 ust. 1,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 193 dyrektywy 2006/112/WE każdy podatnik dokonujący podlegającej opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług jest, co do zasady, obowiązany do zapłaty podatku od wartości dodanej (VAT) organom podatkowym.

(2) W celu zwalczania oszustw związanych z VAT w sektorze agencji pracy tymczasowej władze Węgier wystąpiły w 2014 r. o upoważnienie do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 193 dyrektywy 2006/112/WE, aby uzyskać upoważnienie do wprowadzenia przepisów, zgodnie z którymi w przypadku zapewniania personelu zatrudnionego do rodzajów działalności innych niż te objęte art. 199 ust. 1 lit. a) tej dyrektywy osobą zobowiązaną do zapłaty VAT jest podatnik, na rzecz którego zapewniono pracowników ("mechanizm odwrotnego obciążenia"). Upoważnienie zostało udzielone decyzją wykonawczą Rady (UE) 2015/2349 2 , która wygasła w dniu 31 grudnia 2017 r.

(3) W piśmie, które wpłynęło do Komisji dnia 26 czerwca 2017 r., władze Węgier zwróciły się o upoważnienie do stosowania szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 193 dyrektywy 2006/112/WE w celu zobowiązania do zapłaty VAT za usługi zapewnienia personelu odbiorcy tych usług.

(4) Zgodnie z akapitem drugim art. 395 ust. 2 dyrektywy 2006/112/WE pismem z dnia 11 grudnia 2017 r. Komisja poinformowała pozostałe państwa członkowskie o wniosku złożonym przez władze Węgier. Pismem z dnia 12 grudnia 2017 r. Komisja zawiadomiła Węgry, że posiada wszystkie informacje konieczne do rozpatrzenia wniosku.

(5) Zgodnie z informacjami przedstawionymi przez Węgry szereg przedsiębiorców działających w sektorze agencji pracy tymczasowej prowadzi działania stanowiące nadużycie i świadczy usługi bez odprowadzania mającego zastosowanie podatku VAT do organów podatkowych. Ponieważ ten rodzaj działalności z reguły nie wymaga znacznych kosztów nakładów lub inwestycji, kwoty VAT, jakie agencje te otrzymują, często znacznie przewyższają VAT podlegający odliczeniu, jaki zapłacili oni swoim dostawcom. Niektóre z tych agencji, często mające niewielkie aktywa lub nieposiadające ich wcale, następnie znikają po kilku miesięcach, przez co niezapłacony podatek VAT ciężko odzyskać lub w ogóle jest to niemożliwe.

(6) Poprzez wskazanie osoby, na rzecz której takie usługi są świadczone, jako osoby zobowiązanej do zapłaty podatku VAT w takich przypadkach, przedmiotowe odstępstwo wyeliminowałoby możliwość stosowania wskazanej formy uchylania się od opodatkowania. Władze Węgier stwierdziły, że po wprowadzeniu mechanizmu odwrotnego obciążenia w odniesieniu do usług zapewnienia personelu na Węgrzech, liczba agencji zatrudnienia zmniejszyła się, co wskazuje na oczyszczanie się rynku. Według władz Węgier mechanizm odwrotnego obciążenia okazał się właściwym i skutecznym narzędziem do zwalczania oszustw w sektorze agencji pracy tymczasowej.

(7) Z informacji dostarczonych przez władze Węgier wynika, że wprowadzono znaczną część przedmiotowych środków w celu zwalczania oszustw związanych z VAT, a władze Węgier planują także inne środki zwalczania nadużyć finansowych, ze szczególnym uwzględnieniem agencji pracy tymczasowej. Niezależnie od tych środków władze Węgier uważają, że w celu dalszego ograniczenia szkód ponoszonych przez ten sektor ochronny mechanizm odwrotnego obciążenia powinien nadal obowiązywać.

(8) W odniesieniu do szeregu sytuacji wiążących się z zapewnianiem personelu, wymienionych w art. 199 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2006/112/WE, już teraz można określić odbiorcę jako osobę zobowiązaną do zapłaty VAT. Dlatego, celem uniknięcia uchylania się od zapłaty podatku, należy upoważnić Węgry do stosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia w odniesieniu do usług zapewniania personelu nieobjętych jeszcze dyrektywą 2006/112/WE.

(9) Odstępstwo to powinno być ograniczone w czasie i powinno zatem stracić moc w dniu 31 grudnia 2020 r.

(10) W celu zapewnienia, aby zamierzone cele środka zostały osiągnięte, w tym zapewnienie nieprzerwanego stosowania wcześniej udzielonego odstępstwa oraz zapewnienia pewności prawnej w odniesieniu do okresu rozliczeniowego niniejsza decyzja powinna mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2018 r. Jako że Węgry wystąpiły o przedłużenie upoważnienia w dniu 26 czerwca 2017 r. i kontynuowały stosowanie systemu prawnego ustanowionego w ich prawie krajowym na podstawie wcześniej udzielonego odstępstwa od dnia 1 stycznia 2018 r., uzasadnione oczekiwania zainteresowanych osób są należycie respektowane.

(11) Środki, które mają zostać podjęte przez władze Węgier, powinny wyeliminować nadużycia w odnośnym sektorze i w związku z tym nie powinno być wymagane żadne dalsze odstępstwo od art. 193 dyrektywy 2006/112/WE w odniesieniu do zapewniania personelu.

(12) Odstępstwo to nie ma niekorzystnego wpływu na zasoby własne Unii pochodzące z VAT,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W drodze odstępstwa od art. 193 dyrektywy 2006/112/WE upoważnia się Węgry do przyjęcia, iż osobą zobowiązaną do zapłaty VAT jest podatnik, któremu zapewnia się personel, prowadzący działalność inną niż działalność wskazana w art. 199 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2006/112/WE.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja staje się skuteczna z dniem jej notyfikacji. Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 stycznia 2018 r. do dnia 31 grudnia 2020 r.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Węgier.

Sporządzono w Brukseli dnia 19 marca 2018 r.
W imieniu Rady
R. PORODZANOV
Przewodniczący
1 Dz.U. L 347 z 11.12.2006, s. 1.
2 Decyzja wykonawcza Rady (UE) 2015/2349 z dnia 10 grudnia 2015 r. upoważniająca Węgry do stosowania środka stanowiącego odstępstwo od art. 193 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. L 330 z 16.12.2015, s. 53).

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2018.81.15

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2018/486 w sprawie upoważnienia Węgier do stosowania szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 193 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej
Data aktu: 19/03/2018
Data ogłoszenia: 23/03/2018