uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 291 ust. 2
uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 395 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Zgodnie z art. 193 dyrektywy 2006/112/WE każdy podatnik dokonujący podlegającej opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług jest, co do zasady, obowiązany do zapłaty podatku od wartości dodanej (VAT) organom podatkowym.
(2) W celu zwalczania oszustw związanych z VAT w sektorze agencji pracy tymczasowej władze Węgier wystąpiły w 2014 r. o upoważnienie do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 193 dyrektywy 2006/112/WE, aby uzyskać upoważnienie do wprowadzenia przepisów, zgodnie z którymi w przypadku zapewniania personelu zatrudnionego do rodzajów działalności innych niż te objęte art. 199 ust. 1 lit. a) tej dyrektywy osobą zobowiązaną do zapłaty VAT jest podatnik, na rzecz którego zapewniono pracowników ("mechanizm odwrotnego obciążenia"). Upoważnienie zostało udzielone decyzją wykonawczą Rady (UE) 2015/2349 2 , która wygasła w dniu 31 grudnia 2017 r.
(3) W piśmie, które wpłynęło do Komisji dnia 26 czerwca 2017 r., władze Węgier zwróciły się o upoważnienie do stosowania szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 193 dyrektywy 2006/112/WE w celu zobowiązania do zapłaty VAT za usługi zapewnienia personelu odbiorcy tych usług.
(4) Zgodnie z akapitem drugim art. 395 ust. 2 dyrektywy 2006/112/WE pismem z dnia 11 grudnia 2017 r. Komisja poinformowała pozostałe państwa członkowskie o wniosku złożonym przez władze Węgier. Pismem z dnia 12 grudnia 2017 r. Komisja zawiadomiła Węgry, że posiada wszystkie informacje konieczne do rozpatrzenia wniosku.
(5) Zgodnie z informacjami przedstawionymi przez Węgry szereg przedsiębiorców działających w sektorze agencji pracy tymczasowej prowadzi działania stanowiące nadużycie i świadczy usługi bez odprowadzania mającego zastosowanie podatku VAT do organów podatkowych. Ponieważ ten rodzaj działalności z reguły nie wymaga znacznych kosztów nakładów lub inwestycji, kwoty VAT, jakie agencje te otrzymują, często znacznie przewyższają VAT podlegający odliczeniu, jaki zapłacili oni swoim dostawcom. Niektóre z tych agencji, często mające niewielkie aktywa lub nieposiadające ich wcale, następnie znikają po kilku miesięcach, przez co niezapłacony podatek VAT ciężko odzyskać lub w ogóle jest to niemożliwe.
(6) Poprzez wskazanie osoby, na rzecz której takie usługi są świadczone, jako osoby zobowiązanej do zapłaty podatku VAT w takich przypadkach, przedmiotowe odstępstwo wyeliminowałoby możliwość stosowania wskazanej formy uchylania się od opodatkowania. Władze Węgier stwierdziły, że po wprowadzeniu mechanizmu odwrotnego obciążenia w odniesieniu do usług zapewnienia personelu na Węgrzech, liczba agencji zatrudnienia zmniejszyła się, co wskazuje na oczyszczanie się rynku. Według władz Węgier mechanizm odwrotnego obciążenia okazał się właściwym i skutecznym narzędziem do zwalczania oszustw w sektorze agencji pracy tymczasowej.
(7) Z informacji dostarczonych przez władze Węgier wynika, że wprowadzono znaczną część przedmiotowych środków w celu zwalczania oszustw związanych z VAT, a władze Węgier planują także inne środki zwalczania nadużyć finansowych, ze szczególnym uwzględnieniem agencji pracy tymczasowej. Niezależnie od tych środków władze Węgier uważają, że w celu dalszego ograniczenia szkód ponoszonych przez ten sektor ochronny mechanizm odwrotnego obciążenia powinien nadal obowiązywać.
(8) W odniesieniu do szeregu sytuacji wiążących się z zapewnianiem personelu, wymienionych w art. 199 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2006/112/WE, już teraz można określić odbiorcę jako osobę zobowiązaną do zapłaty VAT. Dlatego, celem uniknięcia uchylania się od zapłaty podatku, należy upoważnić Węgry do stosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia w odniesieniu do usług zapewniania personelu nieobjętych jeszcze dyrektywą 2006/112/WE.
(9) Odstępstwo to powinno być ograniczone w czasie i powinno zatem stracić moc w dniu 31 grudnia 2020 r.
(10) W celu zapewnienia, aby zamierzone cele środka zostały osiągnięte, w tym zapewnienie nieprzerwanego stosowania wcześniej udzielonego odstępstwa oraz zapewnienia pewności prawnej w odniesieniu do okresu rozliczeniowego niniejsza decyzja powinna mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2018 r. Jako że Węgry wystąpiły o przedłużenie upoważnienia w dniu 26 czerwca 2017 r. i kontynuowały stosowanie systemu prawnego ustanowionego w ich prawie krajowym na podstawie wcześniej udzielonego odstępstwa od dnia 1 stycznia 2018 r., uzasadnione oczekiwania zainteresowanych osób są należycie respektowane.
(11) Środki, które mają zostać podjęte przez władze Węgier, powinny wyeliminować nadużycia w odnośnym sektorze i w związku z tym nie powinno być wymagane żadne dalsze odstępstwo od art. 193 dyrektywy 2006/112/WE w odniesieniu do zapewniania personelu.
(12) Odstępstwo to nie ma niekorzystnego wpływu na zasoby własne Unii pochodzące z VAT,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Rady | |
| R. PORODZANOV | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.81.15 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2018/486 w sprawie upoważnienia Węgier do stosowania szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 193 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej |
| Data aktu: | 19/03/2018 |
| Data ogłoszenia: | 23/03/2018 |