Decyzja wykonawcza 2018/300 w sprawie zgodności przedłożonego przez zainteresowane państwa członkowskie wspólnego wniosku o przedłużenie kolejowego korytarza towarowego "Atlantyk" z art. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 913/2010

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2018/300
z dnia 11 stycznia 2018 r.
w sprawie zgodności przedłożonego przez zainteresowane państwa członkowskie wspólnego wniosku o przedłużenie kolejowego korytarza towarowego "Atlantyk" z art. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 913/2010

(notyfikowana jako dokument nr C(2018) 51)

(Jedynie teksty w języku francuskim, hiszpańskim, niemieckim i portugalskim są autentyczne)

(Dz.U.UE L z dnia 28 lutego 2018 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 913/2010 z dnia 22 września 2010 r. w sprawie europejskiej sieci kolejowej ukierunkowanej na konkurencyjny transport towarowy 1 , w szczególności jego art. 5 ust. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 5 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 913/2010 ministerstwa odpowiedzialne za transport kolejowy w Niemczech, Hiszpanii, Francji i Portugalii wspólnie przekazały Komisji list intencyjny, który wpłynął do Komisji dnia 6 marca 2017 r. List intencyjny zawierał wniosek o przedłużenie kolejowego korytarza towarowego "Atlantyk" do terminalu Valongo, Saragossy, La Rochelle i Nantes Saint-Nazaire.

(2) Komisja rozpatrzyła ten wniosek zgodnie z art. 5 ust. 6 wspomnianego rozporządzenia. Komisja jest zdania, że wniosek ten jest zgodny z art. 5 wspomnianego rozporządzenia ze względów przedstawionych poniżej.

(3) We wniosku uwzględniono kryteria określone w art. 4 wspomnianego rozporządzenia. Przedłużenie kolejowego korytarza towarowego obejmuje terytoria trzech państw członkowskich (Hiszpanii, Francji i Portugalii), przy czym całkowita liczba uczestniczących państw członkowskich nadal wynosi cztery. Nowe połączenia zwiększą integrację kolejowego korytarza towarowego z innymi rodzajami transportu. Jego przedłużenie doprowadzi do powstania nowego połączenia z kolejowym korytarzem towarowym "Morze Śródziemne" (w Saragossie), przy czym zapewniono spójność obu kolejowych korytarzy towarowych, jak również spójność z siecią TEN-T. Przedłużenie korytarza jest spójne z siecią TEN-T, gdyż te jego elementy, które prowadzą do Saragossy i Nantes Saint-Nazaire, wchodzą w skład sieci bazowej, element prowadzący do La Rochelle stanowi część sieci kompleksowej, a element prowadzący do terminalu Valongo znajduje się na obszarze należącym do węzła bazowego TEN-T Porto.

(4) Wyniki analizy rynku transportowego przeprowadzonej przez radę zarządzającą kolejowego korytarza towarowego pokazują, że przedłużenie powinno prowadzić do zwiększenia wolumenu międzynarodowego transportu kolejowego wzdłuż kolejowego korytarza towarowego "Atlantyk" oraz do stałego wzrostu udziału transportu kolejowego. Zmiana udziałów poszczególnych rodzajów transportu przyniesie znaczne korzyści społeczno-gospodarcze dzięki zmniejszeniu emisji dwutlenku węgla i zatorów komunikacyjnych. Połączenie z kolejowym korytarzem towarowym "Morze Śródziemne" w Saragossie umożliwi włączenie wspólnot autonomicznych Aragonia i Nawarra do obszarów objętych zasięgiem korytarza. W ramach analizy rynku oszacowano, że przedłużenie przyczyniłoby się do rozwoju kolejowych przewozów towarowych poprzez zwiększenie udziału kolejowego transportu towarowego w przewozach między Portugalią a trzema hiszpańskimi wspólnotami autonomicznymi Madryt, Aragonia i Nawarra z 28 % w 2010 r. do 60 % w 2050 r. Ten wzrost udziału transportu kolejowego należy przy tym rozpatrywać w kontekście szacowanego sześciokrotnego zwiększenia całkowitego wolumenu (w tonach) kolejowych przewozów towarowych. Podobnie połączenia z portami i terminalami Nantes Saint-Nazaire, La Rochelle i Valongo przyczynią się do wzmocnienia korytarza poprzez ułatwienie przewozów multimodalnych i zwiększenie popytu w obrębie korytarza, prowadząc tym samym do wzrostu konkurencyjności europejskiego kolejowego transportu towarowego.

(5) Zgodnie z listem intencyjnym skonsultowano się zarówno z radą zarządzającą, jak i wnioskodawcami, przy czym wszystkie te podmioty wyraziły poparcie dla proponowanego przedłużenia.

(6) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na podstawie art. 21 rozporządzenia (UE) nr 913/2010,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Przedstawiony w otrzymanym przez Komisję w dniu 6 marca 2017 r. liście intencyjnym, przekazanym przez ministerstwa odpowiedzialne za transport kolejowy w Niemczech, Hiszpanii, Francji i Portugalii, wniosek o przedłużenie kolejowego korytarza towarowego "Atlantyk" do terminalu Valongo, Saragossy, La Rochelle i Nantes Saint-Nazaire jest zgodny z art. 5 rozporządzenia (UE) nr 913/2010.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Federalnej Niemiec, Królestwa Hiszpanii, Republiki Francuskiej i Republiki Portugalskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 11 stycznia 2018 r.
W imieniu Komisji
Violeta BULC
Członek Komisji
1 Dz.U. L 276 z 20.10.2010, s. 22.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2018.56.60

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2018/300 w sprawie zgodności przedłożonego przez zainteresowane państwa członkowskie wspólnego wniosku o przedłużenie kolejowego korytarza towarowego "Atlantyk" z art. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 913/2010
Data aktu: 11/01/2018
Data ogłoszenia: 28/02/2018