Decyzja wykonawcza 2018/300 w sprawie zgodności przedłożonego przez zainteresowane państwa członkowskie wspólnego wniosku o przedłużenie kolejowego korytarza towarowego "Atlantyk" z art. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 913/2010

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2018/300
z dnia 11 stycznia 2018 r.
w sprawie zgodności przedłożonego przez zainteresowane państwa członkowskie wspólnego wniosku o przedłużenie kolejowego korytarza towarowego "Atlantyk" z art. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 913/2010

(notyfikowana jako dokument nr C(2018) 51)

(Jedynie teksty w języku francuskim, hiszpańskim, niemieckim i portugalskim są autentyczne)

(Dz.U.UE L z dnia 28 lutego 2018 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 913/2010 z dnia 22 września 2010 r. w sprawie europejskiej sieci kolejowej ukierunkowanej na konkurencyjny transport towarowy 1 , w szczególności jego art. 5 ust. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 5 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 913/2010 ministerstwa odpowiedzialne za transport kolejowy w Niemczech, Hiszpanii, Francji i Portugalii wspólnie przekazały Komisji list intencyjny, który wpłynął do Komisji dnia 6 marca 2017 r. List intencyjny zawierał wniosek o przedłużenie kolejowego korytarza towarowego "Atlantyk" do terminalu Valongo, Saragossy, La Rochelle i Nantes Saint-Nazaire.

(2) Komisja rozpatrzyła ten wniosek zgodnie z art. 5 ust. 6 wspomnianego rozporządzenia. Komisja jest zdania, że wniosek ten jest zgodny z art. 5 wspomnianego rozporządzenia ze względów przedstawionych poniżej.

(3) We wniosku uwzględniono kryteria określone w art. 4 wspomnianego rozporządzenia. Przedłużenie kolejowego korytarza towarowego obejmuje terytoria trzech państw członkowskich (Hiszpanii, Francji i Portugalii), przy czym całkowita liczba uczestniczących państw członkowskich nadal wynosi cztery. Nowe połączenia zwiększą integrację kolejowego korytarza towarowego z innymi rodzajami transportu. Jego przedłużenie doprowadzi do powstania nowego połączenia z kolejowym korytarzem towarowym "Morze Śródziemne" (w Saragossie), przy czym zapewniono spójność obu kolejowych korytarzy towarowych, jak również spójność z siecią TEN-T. Przedłużenie korytarza jest spójne z siecią TEN-T, gdyż te jego elementy, które prowadzą do Saragossy i Nantes Saint-Nazaire, wchodzą w skład sieci bazowej, element prowadzący do La Rochelle stanowi część sieci kompleksowej, a element prowadzący do terminalu Valongo znajduje się na obszarze należącym do węzła bazowego TEN-T Porto.

(4) Wyniki analizy rynku transportowego przeprowadzonej przez radę zarządzającą kolejowego korytarza towarowego pokazują, że przedłużenie powinno prowadzić do zwiększenia wolumenu międzynarodowego transportu kolejowego wzdłuż kolejowego korytarza towarowego "Atlantyk" oraz do stałego wzrostu udziału transportu kolejowego. Zmiana udziałów poszczególnych rodzajów transportu przyniesie znaczne korzyści społeczno-gospodarcze dzięki zmniejszeniu emisji dwutlenku węgla i zatorów komunikacyjnych. Połączenie z kolejowym korytarzem towarowym "Morze Śródziemne" w Saragossie umożliwi włączenie wspólnot autonomicznych Aragonia i Nawarra do obszarów objętych zasięgiem korytarza. W ramach analizy rynku oszacowano, że przedłużenie przyczyniłoby się do rozwoju kolejowych przewozów towarowych poprzez zwiększenie udziału kolejowego transportu towarowego w przewozach między Portugalią a trzema hiszpańskimi wspólnotami autonomicznymi Madryt, Aragonia i Nawarra z 28 % w 2010 r. do 60 % w 2050 r. Ten wzrost udziału transportu kolejowego należy przy tym rozpatrywać w kontekście szacowanego sześciokrotnego zwiększenia całkowitego wolumenu (w tonach) kolejowych przewozów towarowych. Podobnie połączenia z portami i terminalami Nantes Saint-Nazaire, La Rochelle i Valongo przyczynią się do wzmocnienia korytarza poprzez ułatwienie przewozów multimodalnych i zwiększenie popytu w obrębie korytarza, prowadząc tym samym do wzrostu konkurencyjności europejskiego kolejowego transportu towarowego.

(5) Zgodnie z listem intencyjnym skonsultowano się zarówno z radą zarządzającą, jak i wnioskodawcami, przy czym wszystkie te podmioty wyraziły poparcie dla proponowanego przedłużenia.

(6) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na podstawie art. 21 rozporządzenia (UE) nr 913/2010,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Przedstawiony w otrzymanym przez Komisję w dniu 6 marca 2017 r. liście intencyjnym, przekazanym przez ministerstwa odpowiedzialne za transport kolejowy w Niemczech, Hiszpanii, Francji i Portugalii, wniosek o przedłużenie kolejowego korytarza towarowego "Atlantyk" do terminalu Valongo, Saragossy, La Rochelle i Nantes Saint-Nazaire jest zgodny z art. 5 rozporządzenia (UE) nr 913/2010.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Federalnej Niemiec, Królestwa Hiszpanii, Republiki Francuskiej i Republiki Portugalskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 11 stycznia 2018 r.
W imieniu Komisji
Violeta BULC
Członek Komisji
1 Dz.U. L 276 z 20.10.2010, s. 22.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2018.56.60

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2018/300 w sprawie zgodności przedłożonego przez zainteresowane państwa członkowskie wspólnego wniosku o przedłużenie kolejowego korytarza towarowego "Atlantyk" z art. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 913/2010
Data aktu: 11/01/2018
Data ogłoszenia: 28/02/2018