Decyzja wykonawcza 2018/272 w sprawie ustanowienia Europejskiego Centrum Badań Biologii Morskiej - konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (EMBRC-ERIC)

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2018/272
z dnia 20 lutego 2018 r.
w sprawie ustanowienia Europejskiego Centrum Badań Biologii Morskiej - konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (EMBRC-ERIC)

(notyfikowana jako dokument nr C(2018) 826)

(Jedynie teksty w językach: angielskim, francuskim, greckim, hiszpańskim, niderlandzkim, portugalskim i włoskim są autentyczne)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 23 lutego 2018 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 723/2009 z dnia 25 czerwca 2009 r. w sprawie wspólnotowych ram prawnych konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (ERIC) 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 1 lit. a),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Belgia, Francja, Grecja, Hiszpania, Izrael, Norwegia, Portugalia, Włochy i Zjednoczone Królestwo zwróciły się do Komisji o utworzenie Europejskiego Centrum Badań Biologii Morskiej - konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (EMBRC-ERIC). Uzgodniły one, że przyjmującym państwem członkowskim EMBRC-ERIC będzie Francja.

(2) Ponieważ w dniu 29 marca 2017 r. Zjednoczone Królestwo notyfikowało swój zamiar wystąpienia z Unii, zgodnie z art. 50 Traktatu o Unii Europejskiej Traktaty przestają mieć zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa od dnia wejścia w życie umowy o wystąpieniu lub, w przypadku jej braku, dwa lata po notyfikacji, chyba że Rada Europejska w porozumieniu ze Zjednoczonym Królestwem podejmie decyzję o przedłużeniu tego okresu. W związku z tym po dacie wystąpienia oraz bez uszczerbku dla jakichkolwiek postanowień umowy o wystąpieniu Zjednoczone Królestwo będzie uznawane do celów niniejszej decyzji wykonawczej za państwo trzecie w rozumieniu art. 2 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 723/2009.

(3) Rozporządzenie (WE) nr 723/2009 zostało włączone do Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG) decyzją Wspólnego Komitetu EOG nr 72/2015 2 .

(4) Komisja dokonała oceny wniosku zgodnie z art. 5 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 723/2009 i stwierdziła, że spełnia on wymogi określone w tym rozporządzeniu.

(5) Komitet ds. Wdrożenia Rozporządzenia w sprawie Wspólnotowych Ram Prawnych Konsorcjum na rzecz Europejskiej Infrastruktury Badawczej nie wydał opinii w terminie wyznaczonym przez jego przewodniczącego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Niniejszym ustanawia się Europejskie Centrum Badań Biologii Morskiej - konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (EMBRC-ERIC).
2. 
Istotne elementy statutu EMBRC-ERIC przedstawiono w załączniku.
Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Belgii, Republiki Francuskiej, Republiki Grecji, Królestwa Hiszpanii, Państwa Izrael, Królestwa Norwegii, Republiki Portugalskiej, Republiki Włoskiej oraz Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.

Sporządzono w Brukseli dnia 20 lutego 2018 r.
W imieniu Komisji
Carlos MOEDAS
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

ZASADNICZE ELEMENTY STATUTU EMBRC-ERIC

Następujące artykuły i ustępy artykułów statutu EMBRC-ERIC stanowią zasadnicze elementy zgodnie z art. 6 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 723/2009

1. 

Zadania i zakres działalności

(art. 4 statutu EMBRC-ERIC)
1.
EMBRC-ERIC działa w oparciu o centralną organizację w drodze rozproszonej działalności indywidualnych węzłów prowadzonej w skoordynowany sposób - jak określono w umowie o gwarantowanym poziomie usług - którą zarządza dyrektor wykonawczy wspierany przez sekretariat, komitet ds. węzłów i przez oficerów łącznikowych. Stosunki między siedzibą główną a węzłami lub operatorami oraz ich zasobami regulowane są przez umowy o gwarantowanym poziomie usług dotyczące świadczenia usług, dostarczania produktów i prowadzenia działań mających na celu wsparcie wysoko mierzących ambicji związanych z tą infrastrukturą badawczą.
2.
EMBRC-ERIC zapewnia punkt kompleksowej obsługi dostępu do obszernego portfela usług i platform badawczych, ekosystemów morskich, zasobów biologicznych, e-infrastruktury i metadanych.
3.
Usługi świadczone przez EMBRC-ERIC i podejmowana przez nie działalność obejmują między innymi:
a)
dostęp do portfela platform badawczych, zasobów biologicznych, usług i danych analitycznych;
b)
wspólne działania badawczo-rozwojowe węzłów krajowych w ramach skoordynowanego, długofalowego programu rozwojowego;
c)
wspieranie dostępu do materiału biologicznego pochodzenia morskiego, w tym do materiału genetycznego, oraz doradztwo i wskazówki w zakresie wykorzystywania żywych zasobów morza;
d)
zintegrowane procesy pracy w ramach wysokiej jakości usług w odniesieniu do dostępu do zasobów biologicznych, analitycznych i danych dzięki wprowadzeniu wspólnych bazowych technologii i praktyk;
e)
wzmacnianie powiązania nauki i przemysłu dzięki skoordynowanej usłudze transferu wiedzy i technologii;
f)
placówki szkoleniowe i szkolenia dla badaczy i pracowników technicznych;
g)
współpracę z infrastrukturami badawczymi w dziedzinach powiązanych lub uzupełniających;
h)
współpracę z istotnymi zainteresowanymi stronami z europejskich regionów nadmorskich mającą na celu wspieranie ich polityki ochrony środowiska i niebieskiej biogospodarki.
4.
Działania te będą wdrażane zgodnie z polityką określoną w art. 21-26 statutu, która zostanie dołączona w formie załącznika do zasad działania i udostępniona użytkownikom.

2. 

Siedziba statutowa EMBRC-ERIC

(art. 2 ust. 2 statutu EMBRC-ERIC)

EMBRC-ERIC ma swoją siedzibą statutową w Paryżu, we Francji.

3. 

Nazwa

(art. 2 ust. 1 statutu EMBRC-ERIC)

Nazwa infrastruktury badawczej brzmi Europejskie Centrum Badań Biologii Morskiej - konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej, zwane dalej "EMBRC-ERIC".

4. 

Czas trwania

(art. 27 statutu EMBRC-ERIC)
1.
EMBRC-ERIC ustanawia się na okres wstępny kończący się w dniu 31 grudnia 2040 r.
2.
Nie naruszając postanowień art. 8 statutu, po okresie wstępnym EMBRC-ERIC funkcjonuje przez kolejne okresy pięcioletnie na podstawie decyzji walnego zgromadzenia zgodnie z art. 15 ust. 9 statutu.

5. 

Likwidacja

(art. 28 statutu EMBRC-ERIC)
1.
Likwidacja EMBRC-ERIC następuje w wyniku decyzji walnego zgromadzenia zgodnie z art. 15 ust. 9 statutu.
2.
W ciągu 10 dni dyrektor wykonawczy powiadamia Komisję na piśmie o:
a)
decyzji o likwidacji podjętej przez walne zgromadzenie; a następnie o
b)
zakończeniu procedury likwidacji.
3.
Nie naruszając art. 9 statutu, wszelkie aktywa i pasywa pozostałe po spłacie aktywów lub długów EMBRC-ERIC rozdziela się pomiędzy członków proporcjonalnie do ich skumulowanego wkładu pieniężnego do EMBRC-ERIC w momencie rozwiązania.
4.
EMBRC-ERIC przestaje istnieć z dniem opublikowania przez Komisję stosownego zawiadomienia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

6. 

Odpowiedzialność

(art. 9 statutu EMBRC-ERIC)
1.
EMBRC-ERIC ponosi odpowiedzialność za swoje długi.
2.
Odpowiedzialność członków za długi i zobowiązania EMBRC-ERIC o dowolnym charakterze ogranicza się do odpowiednich wkładów wniesionych do EMBRC-ERIC przez tych członków.
3.
EMBRC-ERIC zawiera odpowiednie ubezpieczenie obejmujące te formy ryzyka, które są charakterystyczne dla konstrukcji i funkcjonowania EMBRC-ERIC.

7. 

Polityka dostępu, polityka w zakresie danych i polityka w zakresie upowszechniania wyników badań

(art. 22 statutu EMBRC-ERIC)
1.
Dyrektor wykonawczy przedstawia walnemu zgromadzeniu do zatwierdzenia politykę dostępu, politykę w zakresie danych i politykę w zakresie upowszechniania wyników badań EMBRC-ERIC w odniesieniu do udostępniania przez EMBRC-ERIC portfela usług i platform badawczych, ekosystemów morskich, zasobów biologicznych i e-infrastruktury.
2.
Dostęp do EMBRC-ERIC jest otwarty, niekoniecznie bezpłatnie, dla wszelkiego rodzaju użytkowników, w tym pochodzących ze wszystkich państw europejskich i nieeuropejskich. Wnioski będą poddawane uproszczonemu procesowi kontroli kwalifikowalności i wykonalności. Techniczny i naukowy opis EMBRC-ERIC zawiera dalsze szczegółowe informacje dotyczące warunków dostępu dla użytkowników.
3.
Dostęp będzie monitorowany, a zadowolenie użytkownika będzie mierzone za pomocą mechanizmu informacji zwrotnej w ramach zapewnienia jakości pod kątem ciągłego doskonalenia dostępu i usług.
4.
EMBRC-ERIC będzie promować interoperacyjność i normalizację e-infrastruktury, aby umożliwić przetwarzanie dużych ilości różnego rodzaju generowanych danych, a także opracuje lub przyjmie poparte przez społeczność protokoły, narzędzia i wiedzę z zakresu przetwarzania danych.
5.
EMBRC-ERIC będzie promować zasady otwartych źródeł i otwartego dostępu w odniesieniu do danych, a także będzie propagować transfer wiedzy i upowszechnianie danych i informacji w ramach powiązań z istniejącymi inicjatywami europejskimi mającymi znaczenie z punktu widzenia danych środowiskowych i biologicznych oraz bioinformatyki, takimi jak ELIXIR i Lifewatch ERIC, oraz z uznanymi repozytoriami danych, takimi jak EurOBIS, EMODNET, PANGAEA, Globalna Sieć Systemów Obserwacji Ziemi i COPERNICUS.
6.
Polityka dostępu, polityka w zakresie danych i polityka w zakresie upowszechniania wyników badań EMBRC-ERIC zostają przyjęte przez walne zgromadzenie zgodnie z art. 15 ust. 10 statutu, a następnie dołączone w formie załącznika do zasad działania.

8. 

Polityka w zakresie oceny naukowej

(art. 23 statutu EMBRC-ERIC)
1.
Co trzy lata ma miejsce koordynowany przez dyrektora wykonawczego przegląd naukowy działalności, usług i platform EMBRC-ERIC, który zostaje przedstawiony walnemu zgromadzeniu.
2.
Polityka w zakresie oceny naukowej EMBRC-ERIC zostaje przyjęta przez walne zgromadzenie zgodnie z art. 15 ust. 10 statutu, a następnie dołączona w formie załącznika do zasad działania.

9. 

Prawa własności intelektualnej

(art. 21 statutu EMBRC-ERIC)
1.
Po konsultacjach z radą konsultacyjną ds. nauki i innowacji dyrektor wykonawczy przygotowuje i przedstawia do zatwierdzenia walnemu zgromadzeniu politykę EMBRC-ERIC w zakresie praw własności intelektualnej związanych z identyfikacją, przydziałem, ochroną praw własności intelektualnej oraz zarządzaniem nimi i utrzymywaniem ich oraz z działaniami w zakresie transferu technologii wynikającymi z tych praw własności intelektualnej.
2.
Polityka EMBRC-ERIC w zakresie własności intelektualnej reguluje prawa własności i użytkowania w obrębie EMBRC-ERIC oraz wobec stron trzecich i partnerów umowy, zabezpieczając zgodne i uczciwe korzystanie za pomocą uczciwych modeli rekompensaty z tytułu wkładu intelektualnego i własności intelektualnej wszystkich uczestników EMBRC-ERIC.
3.
Żadnego z postanowień niniejszego statutu nie należy rozumieć jako mającego wpływ na prawa własności intelektualnej i politykę w zakresie praw własności intelektualnej operatorów określone w ramach odnośnych przepisów i rozporządzeń członków lub na podstawie porozumień międzynarodowych, których członkowie są stroną.
4.
Prawa własności intelektualnej, które powstały, zostały wytworzone, uzyskane lub wypracowane przez pracowników EMBRC-ERIC, zostają przekazane i stanowią własność EMBRC-ERIC.
5.
Polityka EMBRC-ERIC w zakresie praw własności intelektualnej zostaje przyjęta przez walne zgromadzenie zgodnie z art. 15 ust. 10 statutu, a następnie dołączona w formie załącznika do zasad działania.

10. 

Polityka zatrudnienia

(art. 24 statutu EMBRC-ERIC)
1.
EMBRC-ERIC jako pracodawca stosuje politykę równości szans. Procedury wyboru kandydatów na pracowników EMBRC-ERIC muszą być zgodne z zasadami przejrzystości, niedyskryminacji i poszanowania równości szans.
2.
Umowy o pracę są zgodne z obowiązującym przepisami ustawowymi i wykonawczymi krajów, w których pracownicy wykonują swoją działalność.
3.
EMBRC-ERIC ogłasza wszystkie wakaty i określa odpowiedni okres na przyjmowanie wniosków.
4.
EMBRC-ERIC nie oferuje żadnego stanowiska żadnemu kandydatowi przed upływem wyżej wspomnianego okresu.
5.
Polityka zatrudnienia zostaje przyjęta przez walne zgromadzenie, a następnie dołączona w formie załącznika do zasad działania i opublikowana na stronie internetowej EMBRC-ERIC.
6.
Politykę zatrudnienia regulują przepisy państwa przyjmującego.

11. 

Polityka zamówień publicznych

(art. 25 statutu EMBRC-ERIC)
1.
Dyrektor wykonawczy przygotowuje szczegółowe informacje dotyczące procedur i kryteriów zamówień publicznych, które walne zgromadzenie zatwierdza zgodnie z art. 15 ust. 10 statutu.
2.
Polityka zamówień publicznych EMBRC-ERIC jest zgodna z zasadami przejrzystości, proporcjonalności, wzajemnego uznawania, równego traktowania, konkurencyjności i niedyskryminacji.
3.
W ramach swojej polityki zamówień publicznych EMBRC-ERIC udostępnia na swojej stronie internetowej procedury związane ze składaniem ofert na produkty i usługi, z zamówieniami publicznymi i z ogłaszaniem przetargów.
4.
Polityka zamówień publicznych EMBRC-ERIC zostaje przyjęta zgodnie z art. 15 ust. 10 statutu, a następnie dołączona w formie załącznika do zasad działania.
1 Dz.U. L 206 z 8.8.2009, s. 1.
2 Decyzja Wspólnego Komitetu EOG nr 72/2015 z dnia 20 marca 2015 r. zmieniająca Protokół 31 do Porozumienia EOG w sprawie współpracy w konkretnych dziedzinach poza czterema swobodami [2016/755] (Dz.U. L 129 z 19.5.2016, s. 85).

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024