Decyzja 2018/1927 ustanawiająca przepisy wewnętrzne dotyczące przetwarzania przez Komisję Europejską danych osobowych w dziedzinie konkurencji w odniesieniu do udzielania informacji osobom, których dane dotyczą, oraz ograniczenia niektórych praw

DECYZJA KOMISJI (UE) 2018/1927
z dnia 5 grudnia 2018 r.
ustanawiająca przepisy wewnętrzne dotyczące przetwarzania przez Komisję Europejską danych osobowych w dziedzinie konkurencji w odniesieniu do udzielania informacji osobom, których dane dotyczą, oraz ograniczenia niektórych praw

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 249 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Komisja prowadzi postępowania administracyjne w celu egzekwowania reguł konkurencji zgodnie z Traktatem i prawodawstwem wtórnym oraz przyjętymi w tym celu umowami międzynarodowymi 1 . W tym celu wykonuje ona uprawnienia do prowadzenia postępowań i egzekwowania prawa (wraz z odnośnych działaniami operacyjnymi) w dziedzinie przeciwdziałania praktykom monopolistycznym, kontroli połączeń oraz kontroli pomocy państwa powierzonych Komisji na mocy odpowiednich aktów Unii.

(2) Działania Komisji w zakresie prowadzenia postępowań i egzekwowania prawa w dziedzinie konkurencji są ukierunkowane na przedsiębiorstwa lub państwa członkowskie, które podlegają regułom konkurencji określonym w Traktacie, a nie na osoby fizyczne jako takie. W trakcie postępowań w zakresie konkurencji przetwarzanie danych osobowych w rozumieniu art. 3 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 2  odbywa się jednak w sposób nieunikniony w rozumieniu art. 3 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2018/1725. Komisja musi przetwarzać takie dane osobowe w celu realizacji zadań powierzonych jej jako organowi publicznemu egzekwującemu unijne reguły konkurencji. Postępowania w dziedzinie przeciwdziałania praktykom monopolistycznym, kontroli połączeń i kontroli pomocy państwa oraz egzekwowanie reguł konkurencji stanowią funkcje kontrolne, nadzorcze lub regulacyjne związane z wykonywaniem władzy publicznej w przypadkach, o których mowa w art. 25 ust. 1 lit. c) i g) rozporządzenia (UE) 2018/1725. Działania te służą promowaniu i ochronie konkurencyjnego rynku wewnętrznego, a tym samym chronią istotne interesy ekonomiczne i finansowe Unii i państw członkowskich.

(3) Do celów działań w zakresie prowadzenia postępowań i egzekwowania prawa w dziedzinie przeciwdziałania praktykom monopolistycznym, kontroli połączeń i kontroli pomocy państwa Komisja przetwarza dane osobowe uzyskane lub otrzymane od osób prawnych, osób fizycznych, państw członkowskich i innych podmiotów (takich jak krajowe organy ochrony konkurencji, organy regulacyjne oraz inne podmioty i organy publiczne), organów ochrony konkurencji państw trzecich oraz podmiotów i organizacji międzynarodowych. W trakcie działań w zakresie prowadzenia postępowań i egzekwowania prawa dotyczących konkurencji, Komisja może - z własnej inicjatywy lub na podstawie otrzymanych informacji - przetwarzać również dane osobowe uzyskane lub otrzymane z publicznie dostępnych źródeł (na przykład w kontekście monitorowania lub kontroli rynku), z anonimowych źródeł (np. od sygnalizatorów/informatorów) lub ze zidentyfikowanych źródeł (na przykład od skarżących), które wymagają ochrony tożsamości.

(4) Komisja może przekazywać z kolei dane osobowe osobom prawnym lub fizycznym (na przykład w kontekście procedury dostępu do akt), krajowym organom ochrony konkurencji oraz innym organom i podmiotom w kontekście współpracy dwustronnej lub wielostronnej z organami i organizacjami państw członkowskich lub państw trzecich, jeśli jest to niezbędne i właściwe do wykonywania jej uprawnień, do ochrony prawa do obrony stron będących przedmiotem postępowania Komisji oraz do zapewnienia efektywnego i skutecznego stosowania unijnych reguł konkurencji.

(5) Działania w zakresie przetwarzania danych osobowych w rozumieniu art. 3 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2018/1725, prowadzone w ramach działań w zakresie prowadzenia postępowań i egzekwowania prawa w dziedzinie konkurencji, mogą mieć miejsce nawet przed formalnym wszczęciem przez Komisję postępowania przez cały czas trwania postępowania przygotowawczego i mogą być kontynuowane nawet po formalnym zamknięciu postępowania (na przykład do celów monitorowania lub nadzorowania rynku lub zgodności z przepisami, aby ocenić, czy konieczne jest wszczęcie nowego postępowania, podjęcie kroków prawnych itp.).

(6) Dane osobowe przetwarzane przez Komisję to na przykład: dane identyfikacyjne, dane kontaktowe, dane zawodowe i dane dotyczące przedmiotu postępowania lub procedury, lub związane z przedmiotem postępowania lub procedurą. Dane osobowe są przechowywane w zabezpieczonym środowisku elektronicznym w celu zapobieżenia bezprawnemu dostępowi do danych lub przekazaniu ich osobom z naruszeniem zasady ograniczonego dostępu. Służby Komisji odpowiedzialne za postępowanie przechowują dane osobowe przez czas potrzebny do przeprowadzenia postępowania, na ocenę potrzeby wszczęcia nowego postępowania, w toku procedury administracyjnej oraz podczas wszelkich późniejszych procedur kontroli sądowej, a także na administracyjny okres zatrzymywania, który następuje po ostatecznym zamknięciu sprawy. Na koniec okresu zatrzymywania informacje dotyczące sprawy, w tym dane osobowe, są przekazywane do historycznych archiwów Komisji 3 .

(7) Przy wykonywaniu swoich zadań Komisja jest zobowiązana do poszanowania praw osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych zgodnie z art. 8 ust. 1 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej i art. 16 ust. 1 Traktatu. Komisja jest jednocześnie odpowiedzialna za egzekwowanie reguł konkurencji, które nakładają na Komisję obowiązek terminowego prowadzenia postępowań, z poszanowaniem zasad poufności i tajemnicy zawodowej 4 , a także prawa do obrony stron będących przedmiotem jej postępowań 5  oraz praw osób fizycznych, które wymagają ochrony ich tożsamości.

(8) W pewnych okolicznościach konieczne jest pogodzenie praw osób, których dane dotyczą, zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/1725 z potrzebami działań w zakresie prowadzenia postępowań i egzekwowania prawa, jak również pełnym poszanowaniem podstawowych praw i wolności innych osób, których dane dotyczą. W tym celu art. 25 rozporządzenia (UE) 2018/1725 daje Komisji możliwość ograniczenia zastosowania art. 14-22 i 35, a także art. 4 o ile ich przepisy odpowiadają prawom i obowiązkom przewidzianym w art. 14-22 tegoż rozporządzenia.

(9) Te przepisy wewnętrzne powinny obejmować wszystkie operacje przetwarzania przeprowadzone przez Komisję w ramach jej uprawnień w zakresie prowadzenia postępowań, niezależnie od tego, czy działają z własnej inicjatywy, czy też na podstawie otrzymanego wkładu, jak również egzekwowania przepisów i powiązanych działań operacyjnych w dziedzinie przeciwdziałania praktykom monopolistycznym, kontroli połączeń i kontroli pomocy państwa, jeżeli korzystanie z praw przysługujących osobom, których dane dotyczą, może zagrozić prowadzeniu postępowań lub działaniach w zakresie egzekwowania prawa. Zasady te powinny mieć zastosowanie do operacji przetwarzania przeprowadzanych przed formalnym wszczęciem postępowania, w trakcie prowadzenia postępowań, jak również po formalnym zamknięciu postępowań, w tym przetwarzania w kontekście dwustronnej lub wielostronnej współpracy z krajowymi organami ochrony konkurencji, organami i organizacjami z państw członkowskich lub państw trzecich.

(10) W celu zapewnienia zgodności z art. 14, 15 i 16 rozporządzenia (UE) 2018/1725 Komisja powinna informować - w sposób przejrzysty i spójny, w formie informacji o ochrona danych publikowanych na stronie internetowej Komisji - wszystkie osoby fizyczne o swoich działaniach obejmujących przetwarzanie ich danych osobowych oraz o ich prawach.

(11) Bez uszczerbku dla art. 14 ust. 5 i art. 16 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2018/1725 Komisja może także na podstawie art. 25 tegoż rozporządzenia ograniczyć udzielanie informacji osobom, których dane dotyczą, i stosowanie innych praw osób, których dane dotyczą, w celu ochrony swoich własnych postępowań w zakresie ochrony konkurencji i egzekwowania reguł konkurencji, postępowań i innych działań prowadzonych przez krajowe organy konkurencji państw członkowskich, narzędzi i metod w zakresie prowadzenia postępowań, jak również praw innych osób związanych z prowadzonym przez siebie postępowaniami.

(12) Aby utrzymać skuteczną współpracę Komisja może być ponadto zmuszona ograniczyć stosowanie praw osób, których dane dotyczą, celem ochrony procesów przetwarzania dokonywanych przez inne instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii lub organów państw członkowskich. W tym celu Komisja powinna skonsultować się z tymi instytucjami, organami i jednostkami organizacyjnymi Unii lub organami władzy w kwestii stosownych podstaw nałożenia ograniczeń i konieczności i proporcjonalności ograniczeń.

(13) Komisja może również ograniczyć udzielanie informacji osobom, których dane dotyczą, i stosowanie innych praw tych osób w odniesieniu do danych osobowych otrzymywanych od państw trzecich lub organizacji międzynarodowych celem współpracy z tymi państwami lub organizacjami, a tym samym służenia ważnemu celowi leżącemu w ogólnym interesie publicznym Unii. W pewnych okolicznościach interes lub prawa podstawowe prawa osoby, której dane dotyczą, mogą jednak przeważać nad interesem współpracy międzynarodowej.

(14) W związku z tym Komisja określiła przyczyny wymienione w art. 25 ust. 1 lit. c), g) i h) rozporządzenia (UE) 2018/1725 jako podstawy ograniczeń na mocy art. 25 tegoż rozporządzenia, które mogą być konieczne do zastosowania do operacji przetwarzania danych prowadzonych w ramach działań Komisji w zakresie prowadzenia postępowań i egzekwowania przepisów w obszarze przeciwdziałania praktykom monopolistycznym, kontroli połączeń i kontroli pomocy państwa.

(15) Komisja powinna rozpatrywać wszystkie ograniczenia w sposób przejrzysty i każde zastosowanie ograniczeń rejestrować w odpowiednim systemie rejestracji.

(16) Zgodnie z art. 25 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2018/1725 administratorzy mogą wstrzymać przekazanie informacji lub powstrzymać się od niego z powodów zastosowania ograniczenia w stosunku do osoby, której dane dotyczą, jeżeli przekazanie tych informacji w jakikolwiek sposób zagroziłoby celowi tego ograniczenia. Dotyczy to w szczególności ograniczeń praw przewidzianych w art. 16 i 35 rozporządzenia (UE) 2018/1725. W celu zapewnienia, aby prawa osoby, której dane dotyczą, na mocy art. 16 i 35 rozporządzenia (UE) 2018/1725, są ograniczone tylko tak długo, jak długo istnieją ku temu powody, Komisja powinna regularnie dokonywać przeglądu swojego stanowiska oraz po zamknięciu odpowiedniego postępowania.

(17) W przypadku zastosowania ograniczenia innych praw osoby, której dane dotyczą, administrator danych powinien w poszczególnych przypadkach ocenić, czy poinformowanie o ograniczeniu zagrażałoby jego celowi. Administratorem danych jest dział Komisji odpowiedzialny za politykę konkurencji.

(18) Inspektor ochrony danych Komisji powinien przeprowadzić niezależny przegląd stosowania ograniczeń w celu zapewnienia zgodności z niniejszą decyzją,

(19) Niniejsza decyzja zostaje przyjęta do celów art. 25 rozporządzenia (UE) 2018/1725 i, w celu zapewnienia pewności prawa, powinna wejść w życie w tym samym czasie, co rozporządzenie.

(20) Przeprowadzono konsultacje z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Przedmiot i zakres

1. 
Niniejsza decyzja ustanawia zasady obowiązujące Komisję w zakresie informowania osób, których dane dotyczą, o przetwarzaniu ich danych zgodnie z art. 14, 15 i 16 rozporządzenia (UE) 2018/1725 w ramach jej działalności w dziedzinie konkurencji.

Określa ona również warunki, na jakich Komisja może ograniczyć stosowanie art. 4, 14-17, 19, 20 i 35 rozporządzenia (UE) 2018/1725, zgodnie z jego art. 25.

2. 
Niniejsza decyzja ma zastosowanie do przetwarzania danych osobowych przez Komisję do celów działań prowadzonych w celu wykonania jej zadań zgodnie z art. 101-109 Traktatu lub w związku z tymi działaniami.
Artykuł  2

Mające zastosowanie wyjątki i ograniczenia

1. 
Wykonując swoje obowiązki w odniesieniu do praw osób, których dane dotyczą, zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/1725, Komisja uwzględnia, czy zastosowanie mają jakiekolwiek wyjątki określone w tym rozporządzeniu.
2. 
Z zastrzeżeniem art. 3-7 niniejszej decyzji, Komisja może ograniczyć stosowanie art. 14-17, 19, 20 i 35 rozporządzenia (UE) 2018/1725, a także stosowanie zasady przejrzystości określonej w art. 4 ust. 1 lit. a) w zakresie, w jakim jego przepisy odpowiadają prawom i obowiązkom określonym w art. 14-17, 19, 20 i 35 rozporządzenia (UE) 2018/1725, w przypadku gdy wykonywanie tych praw i obowiązków zagrażałoby celowi działań Komisji w zakresie prowadzenia postępowań i egzekwowania przepisów, w tym przez ujawnienie jej narzędzi i metod prowadzenia postępowań, lub naruszałoby prawa i wolności innych osób, których dane dotyczą.
3. 
Z zastrzeżeniem art. 3-7, Komisja może ograniczyć prawa i obowiązki, o których mowa w ust. 2 niniejszego artykułu, w odniesieniu do danych osobowych uzyskanych od innych instytucji, organów i jednostek organizacyjnych Unii, właściwych organów państw członkowskich, państw trzecich lub organizacji międzynarodowych, jeżeli zachodzą następujące okoliczności:
a)
gdy wykonywanie tych praw i obowiązków mogłoby zostać ograniczone przez inne instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii na podstawie innych aktów, o których mowa w art. 25 rozporządzenia (UE) 2018/1725, lub zgodnie z rozdziałem IX tego rozporządzenia lub zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/794 6  lub rozporządzeniem Rady (UE) 2017/1939 7 ;
b)
gdy wykonywanie tych praw i obowiązków mogłoby zostać ograniczone przez właściwe organy państw członkowskich na podstawie aktów, o których mowa w art. 23 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 8 , lub na podstawie środków krajowych transponujących art. 13 ust. 3, art. 15 ust. 3 lub art. 16 ust. 3 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/680 9 ;
c)
gdy wykonywanie tych praw i obowiązków mogłoby zagrozić współpracy Komisji z państwami trzecimi lub organizacjami międzynarodowymi w prowadzeniu postępowań w zakresie konkurencji lub w egzekwowaniu decyzji w sprawie konkurencji.

Przed zastosowaniem ograniczeń w okolicznościach, o których mowa w akapicie pierwszym lit. a) i b), Komisja konsultuje się z odpowiednimi instytucjami, organami i jednostkami organizacyjnymi Unii lub właściwymi organami państw członkowskich, o ile nie jest jasne dla Komisji, że stosowanie ograniczenia jest przewidziane w jednym z aktów, o których mowa w tych literach.

Akapitu pierwszego lit. c) nie stosuje się w przypadku, gdy interesy lub podstawowe prawa i wolności osób, których dane dotyczą, przeważają nad interesem Komisji dotyczącym współpracy z państwami trzecimi lub organizacją międzynarodową.

4. 
Ust. 1, 2 i 3 pozostają bez uszczerbku dla stosowania innych decyzji Komisji ustanawiających przepisy wewnętrzne dotyczące przekazywania informacji osobom, których dane dotyczą, oraz ograniczenia niektórych praw zgodnie z art. 25 rozporządzenia (UE) 2018/1725 i art. 23 regulaminu wewnętrznego Komisji.
Artykuł  3

Przekazywanie informacji osobom, których dane dotyczą

1. 
Komisja publikuje na swojej stronie internetowej informacje o ochronie danych, w ramach których informuje wszystkie osoby, których dane dotyczą, o prowadzonych przez siebie działaniach obejmujących przetwarzanie ich danych osobowych.
2. 
Bez uszczerbku dla art. 14 ust. 5 i art. 16 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2018/1725, w przypadku gdy Komisja ogranicza, w całości lub w części, przekazywanie informacji osobom, których dane dotyczą, których dane są przetwarzane do celów postępowania lub egzekwowania przepisów dotyczących konkurencji (w tym do celów prowadzenia powiązanych działań operacyjnych), zapisuje ona i rejestruje powody ograniczenia zgodnie z art. 6.
Artykuł  4

Prawo dostępu przez osobę, której dane dotyczą, prawo do usunięcia danych oraz prawo do ograniczenia przetwarzania

1. 
W przypadku ograniczenia, całkowitego lub częściowego, prawa dostępu, prawa do usunięcia danych lub prawa do ograniczenia przetwarzania osób, których dane dotyczą, o których to prawach mowa odpowiednio w art. 17, 19 i 20 rozporządzenia (UE) 2018/1725, Komisja informuje zainteresowaną osobę, której dane dotyczą, w odpowiedzi na jej wniosek o dostęp, usunięcie lub ograniczenie przetwarzania, o zastosowanych ograniczeniach i o ich głównych przyczynach oraz o możliwości złożenia skargi do Europejskiego Inspektora Ochrony Danych lub do wniesienia środka ochrony prawnej do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
2. 
Przekazanie informacji dotyczących przyczyn ograniczeń, o których mowa w ust. 1, może zostać wstrzymane tak długo, jak długo takie przekazanie naruszałoby cel ograniczenia.
3. 
Komisja zapisuje i rejestruje powody ograniczenia zgodnie z art. 6.
4. 
W przypadku gdy prawo dostępu jest w całości lub w części ograniczone, osoba, której dane dotyczą, korzysta z prawa dostępu za pośrednictwem Europejskiego Inspektora Ochrony Danych zgodnie z art. 25 ust. 6, 7 i 8 rozporządzenia (UE) 2018/1725.
Artykuł  5

Zawiadamianie osoby, której dane dotyczą, o naruszeniu ochrony danych osobowych

W przypadku gdy Komisja ogranicza zawiadomienie o naruszeniu ochrony danych osobowych osoby, której dane dotyczą, o którym mowa w art. 35 rozporządzenia (UE) 2018/1725, zapisuje ona i rejestruje powody ograniczenia zgodnie z art. 6 niniejszej decyzji.

Artykuł  6

Zapisywanie i rejestrowanie ograniczeń

1. 
Komisja zapisuje przyczyny wszelkich ograniczeń zastosowanych zgodnie z niniejszą decyzją, dodając przy tym ocenę ich konieczności i proporcjonalności.
2. 
W tym celu we wpisie określa się, w jaki sposób wykonywanie praw mogłoby zagrozić celowi działań w zakresie prowadzenia postępowania i egzekwowania prawa Komisji lub ograniczeniom mającym zastosowanie zgodnie z art. 2 ust. 2 lub 3, lub jaki negatywny wpływ wywarłoby na prawa i wolności innych osób, których dane dotyczą.
3. 
Wpis oraz, w stosownych przypadkach, leżące u jego podstaw dokumenty zawierające elementy stanu faktycznego oraz aspekty prawne uwzględnia się w rejestrze. Udostępnia się je na żądanie Europejskiemu Inspektorowi Ochrony Danych.
Artykuł  7

Okres obowiązywania ograniczeń

1. 
Ograniczenia, o których mowa w art. 3, 4 i 5, mają zastosowanie tak długo, jak długo mają zastosowanie powody uzasadniające ich zastosowanie.
2. 
W przypadku gdy przyczyny ograniczenia, o którym mowa w art. 3 lub 5, nie mają już zastosowania, Komisja znosi ograniczenie i podaje powody ograniczenia osobie, której dane dotyczą. Jednocześnie Komisja informuje osobę, której dane dotyczą, o możliwości wniesienia, w dowolnym momencie, skargi za pośrednictwem Europejskiego Inspektora Ochrony Danych lub o możliwości odwołania się do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
3. 
Komisja dokonuje przeglądu stosowania ograniczeń, o których mowa w art. 3 i 5, każdego roku i po zamknięciu odpowiedniego postępowania.
Artykuł  8

Przegląd dokonywany przez inspektora ochrony danych

1. 
Inspektor ochrony danych jest niezwłocznie informowany, ilekroć prawa osób, których dane dotyczą, są ograniczone zgodnie z niniejszą decyzją. Inspektor ochrony danych otrzymuje, na żądanie, dostęp do wpisu oraz wszelkich leżących u jego podstaw dokumentów zawierających elementy stanu faktycznego oraz aspekty prawne.
2. 
Inspektor ochrony danych może zwrócić się o przegląd ograniczenia. Inspektor ochrony danych jest informowany o wynikach wnioskowanego przeglądu.
Artykuł  9

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem wejścia w życie rozporządzenia (UE) 2018/1725.

Sporządzono w Brukseli dnia 5 grudnia 2018 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Zob. w szczególności: przeciwdziałanie praktykom monopolistycznym: rozporządzenie Rady (WE) nr 1/2003 z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie wprowadzenia w życie reguł konkurencji ustanowionych w art. 81 i 82 Traktatu (Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1), kontrola połączeń: rozporządzenie Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (rozporządzenie WE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw) (Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1) oraz pomoc państwa: rozporządzenie Rady (UE) 2015/1589 z dnia 13 lipca 2015 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania art. 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskie (Dz.U. L 248 z 24.9.2015, s. 9).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39). Przetwarzanie w rozumieniu art. 3 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2018/1725 obejmuje również sytuacje, kiedy Komisja otrzymuje dane osobowe, które przedłożono jej dobrowolnie.
3 Zatrzymywanie dokumentacji w Komisji reguluje wspólny wykaz zatrzymywanych danych, tj. dokument regulacyjny (ostatnia wersja: SEC(2012) 713) w formie harmonogramu zatrzymywania, w którym określono okresy zatrzymywania poszczególnych rodzajów plików Komisji.
4 Zob. w szczególności art. 339 Traktatu oraz art. 28 rozporządzenia (WE) nr 1/2003; art. 15 ust. 4 rozporządzenia Komisji (WE) nr 773/2004 z dnia 7 kwietnia 2004 r. odnoszącego się do prowadzenia przez Komisję postępowań zgodnie z art. 81 i art. 82 Traktatu WE (Dz.U. L 123 z 27.4.2004, s. 18); art. 17 rozporządzenia (WE) nr 139/2004 i art. 18 rozporządzenia Komisji (WE) nr 802/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (Dz.U. L 133 z 30.4.2004, s. 1); art. 30 i 31 rozporządzenia (UE) 2015/1589; wymagane oświadczenia w sprawie informacji poufnych w formularzach zgłoszenia pomocy państwa jako załączniki do zmienionego rozporządzenia (WE) nr 794/2004.
5 Wdrażanie praw osób, których dane dotyczą, na mocy rozporządzenia (UE) 2018/1725 oraz wypełnianie przez administratorów danych obowiązków wynikających z tego rozporządzenia nie wpływa na sposób, w jaki Komisja traktuje prawa do obrony stron objętych postępowaniem w sprawie konkurencji. Integralność i autentyczność dowodów w aktach zgromadzonych w toku postępowania w sprawie konkurencji nie może zatem zostać podważona przez zmianę dokumentów otrzymanych lub zebranych zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami proceduralnymi obowiązującymi w dziedzinie konkurencji.
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/794 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europol), zastępujące i uchylające decyzje Rady 2009/371/WSiSW, 2009/934/WSiSW, 2009/935/WSiSW, 2009/936/WSiSW i 2009/968/WSiSW (Dz.U. L 135 z 24.5.2016, s. 53).
7 Rozporządzenie Rady (UE) 2017/1939 z dnia 12 października 2017 r. wdrażające wzmocnioną współpracę w zakresie ustanowienia Prokuratury Europejskiej (Dz.U. L 283 z 31.10.2017, s. 1).
8 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1).
9 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/680 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez właściwe organy do celów zapobiegania przestępczości, prowadzenia postępowań przygotowawczych, wykrywania i ścigania czynów zabronionych i wykonywania kar, w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylająca decyzję ramową Rady 2008/977/WSiSW (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 89).

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2018.313.39

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2018/1927 ustanawiająca przepisy wewnętrzne dotyczące przetwarzania przez Komisję Europejską danych osobowych w dziedzinie konkurencji w odniesieniu do udzielania informacji osobom, których dane dotyczą, oraz ograniczenia niektórych praw
Data aktu: 05/12/2018
Data ogłoszenia: 10/12/2018
Data wejścia w życie: 11/12/2018, 12/12/2019