Decyzja wykonawcza 2018/1803 upoważniająca Francję do zawarcia umowy, odpowiednio, z Saint-Barthélemy, Saint-Pierre i Miquelon, Nową Kaledonią, Polinezją Francuską oraz Wallis i Futuną w sprawie traktowania przekazów pieniężnych pomiędzy Francją a każdym z tych terytoriów jak przekazów pieniężnych w obrębie Francji zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/847

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2018/1803
z dnia 20 listopada 2018 r.
upoważniająca Francję do zawarcia umowy, odpowiednio, z Saint-Barthélemy, Saint-Pierre i Miquelon, Nową Kaledonią, Polinezją Francuską oraz Wallis i Futuną w sprawie traktowania przekazów pieniężnych pomiędzy Francją a każdym z tych terytoriów jak przekazów pieniężnych w obrębie Francji zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/847

(notyfikowana jako dokument nr C(2018) 7434)

(Jedynie tekst w języku francuskim jest autentyczny)

(Dz.U.UE L z dnia 22 listopada 2018 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/847 z dnia 20 maja 2015 r. w sprawie informacji towarzyszących transferom środków pieniężnych i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 1781/2006 1 , w szczególności jego art. 24,

uwzględniając wniosek Francji na mocy art. 24 rozporządzenia (UE) 2015/847,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z decyzją Komisji 2009/853/WE 2  Francji przyznano odstępstwo w odniesieniu do przekazów pieniężnych między Saint-Pierre i Miquelon, Majottą, Nową Kaledonią, Polinezją Francuską oraz Wallis i Futuną a Francją.

(2) W dniu 24 marca 2017 r. Francja wystąpiła o odnowienie odstępstwa w zastosowaniu art. 24 rozporządzenia (UE) 2015/847 dotyczącego przekazów pieniężnych pomiędzy, odpowiednio Saint-Barthélemy, Saint-Pierre i Miquelon, Nową Kaledonią, Polinezją Francuską oraz Wallis i Futuną a Francją.

(3) Francuskie terytoria zamorskie objęte decyzją 2009/853/WE różnią się od tych, dla których wnioskuje się o przedłużenie odstępstwa. W związku z tym wniosek Francji wchodzi w zakres art. 24 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2015/847.

(4) Zgodnie z art. 24 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2015/847 przekazy pieniężne pomiędzy, odpowiednio, Saint-Barthélemy, Saint-Pierre i Miquelon, Nową Kaledonią, Polinezją Francuską oraz Wallis i Futuną a Francją są od dnia 24 marca 2017 r. traktowane tymczasowo jak przekazy pieniężne w obrębie Francji.

(5) W drodze procedury pisemnej Komitetu ds. Zapobiegania Praniu Pieniędzy i Finansowaniu Terroryzmu w dniu 25 maja 2018 r. państwa członkowskie zostały poinformowane, że Komisja uznała, że dysponuje wszystkimi informacjami koniecznymi do rozpatrzenia wniosku Francji.

(6) Status Saint-Barthélemy wobec Unii uległ zmianie - na mocy decyzji Rady 528/2012/UE 3  stał się on krajem i terytorium zamorskim stowarzyszonym z Unią. Na mocy układu monetarnego zawartego dnia 12 lipca 2011 r. pomiędzy Unią Europejską a Republiką Francuską 4  Saint-Barthélemy stanowi część obszaru walutowego Francji, a euro posiada status prawnego środka płatniczego na tym terytorium.

(7) Status Majotty wobec Unii także uległ zmianie - na mocy decyzji Rady 2014/162/UE 5  obszar ten stał się francuskim departamentem zamorskim i jednym z regionów najbardziej oddalonych Unii. W związku z tym Majotta nie powinna być objęta zakresem niniejszej decyzji.

(8) Saint-Pierre i Miquelon, Nowa Kaledonia, Polinezja Francuska oraz Wallis i Futuna nie stanowią części terytorium Unii, określonego zgodnie z art. 349 Traktatu. Saint Pierre i Miquelon, zgodnie z decyzją Rady 1999/95/WE 6  oraz Nowa Kaledonia, Polinezja Francuska oraz Wallis i Futuna, zgodnie z Protokołem nr 18 w sprawie Francji załączonym do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, wchodzą jednak w skład obszaru walutowego Francji i na wszystkich tych terytoriach euro posiada status prawnego środka płatniczego.

(9) Saint-Barthélemy, Saint Pierre i Miquelon, Nowa Kaledonia, Polinezja Francuska oraz Wallis i Futuna spełniają zatem kryterium określone w art. 24 ust. 1 akapit drugi lit. a) rozporządzenia (UE) 2015/847.

(10) Dostawcy usług płatniczych w Saint-Barthélemy, Saint-Pierre i Miquelon, Nowej Kaledonii, Polinezji Francuskiej oraz Wallis i Futunie uczestniczą bezpośrednio w systemach płatności i rozrachunków we Francji, mianowicie CORE albo Target2-Banque de France. Spełniają oni zatem kryterium określone w art. 24 ust. 1 akapit drugi lit. b) rozporządzenia (UE) 2015/847.

(11) W odniesieniu do rozporządzeń Unii mających zastosowanie do Saint-Barthélemy, Saint-Pierre i Miquelon, Nowej Kaledonii, Polinezji Francuskiej oraz Wallis i Futuna Francja musi przyjąć w tym celu przepisy szczególne. Przyjęcie przez Francję zarządzenia nr 2016-1635 z dnia 1 grudnia 2016 r., a w szczególności jego art. 18 i 19, stanowi zapewnienie, że terytoria te włączyły do swoich porządków prawnych przepisy odpowiadające przepisom rozporządzenia (UE) 2015/847.

(12) Saint-Barthélemy, Saint-Pierre i Miquelon, Nowa Kaledonia, Polinezja Francuska oraz Wallis i Futuna przyjęły zatem takie same przepisy jak te, które zostały ustanowione w rozporządzeniu (UE) 2015/847, i wymagają ich stosowania od dostawców usług płatniczych podlegających ich jurysdykcji, spełniając w związku z tym kryterium określone w art. 24 ust. 1 akapit drugi lit. c) tego rozporządzenia.

(13) W związku z tym właściwe jest udzielenie Francji odstępstwa, w sprawie którego złożyła wniosek.

(14) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy i Finansowaniu Terroryzmu,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Francja jest upoważniona do zawarcia umów z, odpowiednio, Saint-Barthélemy, Saint-Pierre i Miquelon, Nową Kaledonią, Polinezją Francuską oraz Wallis i Futuną w sprawie traktowania przekazów pieniężnych pomiędzy tymi terytoriami a Francją jak przekazów pieniężnych w obrębie Francji do celów rozporządzenia (UE) 2015/847.

Artykuł  2

Decyzja 2009/853/WE traci moc.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Francuskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 20 listopada 2018 r.
W imieniu Komisji
Věra JOUROVÁ
Członek Komisji
1 Dz.U. L 141 z 5.6.2015, s. 1.
2 Decyzja Komisji 2009/853/WE z dnia 26 listopada 2009 r. upoważniająca Francję do zawarcia umowy, odpowiednio, z Saint-Pierre i Miquelon, Majottą, Nową Kaledonią, Polinezją Francuską oraz Wallis i Futuną w sprawie traktowania przekazów pieniężnych pomiędzy Francją a każdym z tych terytoriów jak przekazów pieniężnych w obrębie Francji zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1781/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 312 z 27.11.2009, s. 71).
3 Decyzja Rady nr 528/2012/UE z dnia 24 września 2012 r. zmieniająca decyzję 2001/822/WE w sprawie stowarzyszenia krajów i terytoriów zamorskich ze Wspólnotą Europejską ("decyzję o stowarzyszeniu zamorskim") (Dz.U. L 264 z 29.9.2012, s. 1).
4 Układ monetarny między Unią Europejską a Republiką Francuską dotyczący utrzymania euro jako waluty we Wspólnocie Saint-Barthélemy w związku ze zmianą jej statusu wobec Unii Europejskiej (Dz.U. L 189 z 20.7.2011, s. 3).
5 Decyzja Rady 2014/162/UE z dnia 11 marca 2014 r. zmieniająca decyzję 2004/162/WE w zakresie, w jakim ma ona zastosowanie do Majotty, począwszy od dnia 1 stycznia 2014 r. (Dz.U. L 89 z 25.3.2014, s. 3).
6 Dz.U. L 30 z 4.2.1999, s. 29.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2018.296.35

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2018/1803 upoważniająca Francję do zawarcia umowy, odpowiednio, z Saint-Barthélemy, Saint-Pierre i Miquelon, Nową Kaledonią, Polinezją Francuską oraz Wallis i Futuną w sprawie traktowania przekazów pieniężnych pomiędzy Francją a każdym z tych terytoriów jak przekazów pieniężnych w obrębie Francji zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/847
Data aktu: 20/11/2018
Data ogłoszenia: 22/11/2018