uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie indeksów stosowanych jako wskaźniki referencyjne w instrumentach finansowych i umowach finansowych lub do pomiaru wyników funduszy inwestycyjnych i zmieniające dyrektywy 2008/48/WE i 2014/17/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 596/2014 1 , w szczególności jego art. 34 ust. 8,
(1) W niniejszym rozporządzeniu określa się informacje, które właściwy organ powinien otrzymać wraz z wnioskiem o udzielenie zezwolenia lub wnioskiem o rejestrację administratora wskaźników referencyjnych, w zależności od właściwości wnioskodawcy lub wskaźników referencyjnych opracowywanych i przeznaczonych do stosowania w Unii. To wyszczególnienie informacji, jakie należy zawrzeć we wniosku o udzielenie zezwolenia i we wniosku o rejestrację, pozwoli na ujednolicenie procesu w całej Unii.
(2) Istotne jest, aby właściwy organ otrzymywał informacje określone w niniejszym rozporządzeniu, tak aby mógł ocenić, czy rozwiązania ustanowione przez wnioskodawcę ubiegającego się o zezwolenie lub rejestrację spełniają wymogi ustanowione w rozporządzeniu (UE) 2016/1011.
(3) Aby właściwy organ mógł ocenić, czy konflikty interesów wynikające z działalności polegającej na opracowywaniu wskaźników referencyjnych i interesów gospodarczych właścicieli wnioskodawcy mogą mieć wpływ na niezależność tego wnioskodawcy przy obliczaniu wskaźnika referencyjnego i tym samym niekorzystnie wpływać na dokładność i rzetelność wskaźnika referencyjnego, wnioskodawca powinien być zobowiązany do przekazania informacji dotyczących działalności jego właścicieli i struktury własnościowej jego jednostki dominującej.
(4) Wnioskodawca powinien przekazać informacje na temat składu, funkcjonowania i niezależności, przy obliczaniu wskaźnika referencyjnego, jego organów zarządzających, w celu umożliwienia właściwemu organowi oceny, czy struktura ładu korporacyjnego gwarantuje niezależność wnioskodawcy przy obliczaniu wskaźnika referencyjnego oraz unikanie konfliktów interesów i zarządzanie nimi.
(5) Wnioskodawca powinien przekazać informacje na temat jego zasad i procedur dotyczących identyfikacji, łagodzenia i ujawniania konfliktów interesów oraz zarządzania nimi w odniesieniu do jego działalności polegającej na opracowywaniu wskaźników referencyjnych lub rodzin wskaźników referencyjnych. W przypadku kluczowych wskaźników referencyjnych, z uwagi na ich większe znaczenie systemowe, wnioskodawca powinien przekazać właściwemu organowi aktualny wykaz istniejących konfliktów interesów wraz z wyjaśnieniem sposobu zarządzania nimi.
(6) W celu umożliwienia właściwemu organowi oceny zasadności i rzetelności ram dotyczących struktury kontroli wewnętrznej, nadzoru i odpowiedzialności wnioskodawca powinien przedstawić zasady i procedury monitorowania działalności polegającej na opracowywaniu wskaźnika referencyjnego lub rodziny wskaźników referencyjnych. Informacje te są niezbędne właściwemu organowi do oceny, czy te zasady i procedury są zgodne z wymogami rozporządzenia (UE) 2016/1011.
(7) We wniosku należy również zawrzeć informacje w celu wykazania właściwemu organowi, że kontrole danych wejściowych wykorzystywanych do wyznaczania wskaźników referencyjnych opracowywanych przez wnioskodawcę są odpowiednie, by zapewnić reprezentatywność, dokładność i rzetelność takich danych, oraz że metoda obliczania wskaźników posiada wszystkie właściwości zgodnie z wymogami rozporządzenia (UE) 2016/1011.
(8) W celu umożliwienia właściwemu organowi dokonania oceny reprezentatywności wskaźnika referencyjnego w odniesieniu do realiów gospodarczych, których pomiar jest celem wskaźnika, wnioskodawca powinien przedstawić właściwemu organowi opis wskaźnika referencyjnego lub rodziny wskaźników referencyjnych, które są opracowywane lub które mają być opracowywane, oraz rodzaju wskaźnika referencyjnego, który reprezentują, zgodnie z przepisami rozporządzenia (UE) 2016/1011. Rodzaj wskaźnika referencyjnego należy ocenić według najlepszej wiedzy wnioskodawcy oraz należy go podać wraz ze wskazaniem źródła wykorzystanych danych, tak aby umożliwić właściwemu organowi ocenę wiarygodności i kompletności informacji stanowiących podstawę wyboru rodzaju wskaźnika.
(9) Treść wniosku o udzielenie zezwolenia lub wniosku o rejestrację przedkładanego przez wnioskodawcę, który jest osobą fizyczną, powinna zostać określona odrębnie, gdyż struktura organizacyjna tego rodzaju administratora bardzo się różni od struktury organizacyjnej osób prawnych.
(10) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedstawiony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.
(11) Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych przeprowadził otwarte konsultacje publiczne w zakresie projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Ubezpieczeń i Reasekuracji powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 .
(12) Administratorzy powinni mieć wystarczająco dużo czasu na przygotowanie wniosków i zapewnienie zgodności z wymogami niniejszego rozporządzenia i regulacyjnych standardów technicznych, o których mowa w załączniku. Niniejsze rozporządzenie powinno zatem zacząć obowiązywać po upływie dwóch miesięcy od dnia jego wejścia w życie,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.274.43 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2018/1646 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących informacji, które należy zawrzeć we wniosku o udzielenie zezwolenia i we wniosku o rejestrację |
| Data aktu: | 13/07/2018 |
| Data ogłoszenia: | 05/11/2018 |
| Data wejścia w życie: | 25/01/2019, 25/11/2018 |