uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie indeksów stosowanych jako wskaźniki referencyjne w instrumentach finansowych i umowach finansowych lub do pomiaru wyników funduszy inwestycyjnych i zmieniające dyrektywy 2008/48/WE i 2014/17/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 596/2014 1 , w szczególności jego art. 13 ust. 3 akapit trzeci,
(1) W art. 13 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/1011 zobowiązano administratora wskaźnika referencyjnego lub, w stosownych przypadkach, rodziny wskaźników referencyjnych do publikowania lub udostępniania kluczowych elementów metody, którą stosuje do wyznaczania wskaźnika referencyjnego lub, w stosownych przypadkach, rodziny wskaźników referencyjnych, danych dotyczących wewnętrznego przeglądu i zatwierdzania metody oraz procedur na potrzeby konsultacji w sprawie istotnych zmian w metodzie i powiadamiania użytkowników o tych zmianach. W niniejszym rozporządzeniu doprecyzowano informacje, które administratorzy mają przekazywać w odniesieniu do opracowywanych przez siebie istotnych i kluczowych wskaźników referencyjnych. Niniejszego rozporządzenia nie stosuje się do administratorów, którzy opracowują wyłącznie pozaistotne wskaźniki referencyjne. W przypadku gdy administratorzy opracowują zarówno pozaistotne wskaźniki referencyjne, jak i istotne lub kluczowe wskaźniki referencyjne, powinni stosować się do wymogów niniejszego rozporządzenia w odniesieniu do swoich istotnych i kluczowych wskaźników referencyjnych. ESMA może wydać wytyczne dotyczące tej kwestii skierowane do administratorów pozaistotnych wskaźników referencyjnych.
(2) Metody wyznaczania wskaźników referencyjnych znacznie się między sobą różnią. Kluczowe elementy określone w niniejszym rozporządzeniu powinny zatem podlegać wymogowi publikacji lub udostępniania tylko w zakresie, w jakim są one istotne dla danego wskaźnika referencyjnego.
(3) Dwa kluczowe elementy metody, które należy ujawniać w celu zapewnienia wiarygodności i dokładności kluczowego lub istotnego wskaźnika referencyjnego, to minimalna ilość i minimalna jakość danych wejściowych wymagane, aby można było zastosować metodę i dokonać wyliczeń. Ponadto korzystanie ze swobody uznania przy wyznaczaniu wskaźników referencyjnych zwiększa ich podatność na manipulację. Dlatego też w celu zminimalizowania tego ryzyka manipulacji administrator powinien ujawniać - jako część kluczowych elementów swojej metody - ustalone przez siebie jednoznaczne zasady dotyczące tego, w jaki sposób i kiedy może korzystać ze swobody uznania.
(4) Aby pomóc potencjalnym użytkownikom w wyborze najbardziej odpowiedniego wskaźnika referencyjnego spośród wielu potencjalnie odpowiednich wskaźników, należy im udostępniać informacje, które pozwolą im zrozumieć, do pomiaru czego służy dany wskaźnik referencyjny, jakie dane wejściowe są wykorzystywane oraz w jaki sposób dokonano ich wyboru, jakie są części składowe wskaźnika referencyjnego, kto jest zaangażowany w gromadzenie danych i wyliczanie wskaźnika referencyjnego, kiedy i w jakim zakresie korzysta się ze swobody uznania, a także jakie są ograniczenia metody oraz kiedy i w jaki sposób wskaźnik referencyjny może zostać zmieniony.
(5) Aby użytkownicy i potencjalni użytkownicy dysponowali wystarczającymi informacjami na temat stosowanego przez administratora procesu wewnętrznego przeglądu metody, administrator powinien publikować swoje zasady i procedury dotyczące tego procesu, w tym szczegółowe informacje na temat zaangażowanych podmiotów oraz wprowadzonych odpowiednich rozwiązań w zakresie zarządzania zgodnie z art. 4 rozporządzenia (UE) 2016/1011.
(6) Aby zapewnić użytkownikom i potencjalnym użytkownikom wiedzę na temat tego, w jaki sposób administrator będzie prowadził konsultacje w sprawie proponowanej istotnej zmiany kluczowego lub istotnego wskaźnika referencyjnego, oraz by mogli oni zapoznać się z uzasadnieniem tej zmiany, administrator powinien ujawniać niektóre informacje, w tym to, w jaki sposób będzie oceniał wpływ proponowanej zmiany.
(7) Zgodnie z zasadą proporcjonalności w niniejszym rozporządzeniu unika się nakładania nadmiernego obciążenia na administratorów istotnych (w przeciwieństwie do kluczowych) wskaźników referencyjnych poprzez umożliwienie im podjęcia decyzji o ograniczeniu zakresu ujawnianych informacji do bardziej ograniczonego zestawu elementów bądź o ujawnianiu mniejszej liczby szczegółów dotyczących niektórych elementów w odniesieniu do swoich istotnych wskaźników referencyjnych.
(8) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedstawiony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.
(9) Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 .
(10) Aby zapewnić spójność z rozporządzeniem delegowanym doprecyzowującym elementy kodeksu postępowania opracowywanego przez administratorów wskaźników referencyjnych, które opierają się na danych wejściowych pochodzących od podmiotów przekazujących dane, właściwe jest przełożenie rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia delegowanego o dwa miesiące,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.274.21 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2018/1641 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych doprecyzowujących informacje, które mają być udostępniane przez administratorów kluczowych wskaźników referencyjnych lub istotnych wskaźników referencyjnych, na temat metody stosowanej do wyznaczania wskaźnika referencyjnego, wewnętrznego przeglądu i zatwierdzania metody oraz na temat procedur wprowadzania istotnych zmian w metodzie |
| Data aktu: | 13/07/2018 |
| Data ogłoszenia: | 05/11/2018 |
| Data wejścia w życie: | 25/11/2018, 25/01/2019 |