Rozporządzenie delegowane 2018/1641 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych doprecyzowujących informacje, które mają być udostępniane przez administratorów kluczowych wskaźników referencyjnych lub istotnych wskaźników referencyjnych, na temat metody stosowanej do wyznaczania wskaźnika referencyjnego, wewnętrznego przeglądu i zatwierdzania metody oraz na temat procedur wprowadzania istotnych zmian w metodzie

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2018/1641
z dnia 13 lipca 2018 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych doprecyzowujących informacje, które mają być udostępniane przez administratorów kluczowych wskaźników referencyjnych lub istotnych wskaźników referencyjnych, na temat metody stosowanej do wyznaczania wskaźnika referencyjnego, wewnętrznego przeglądu i zatwierdzania metody oraz na temat procedur wprowadzania istotnych zmian w metodzie
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie indeksów stosowanych jako wskaźniki referencyjne w instrumentach finansowych i umowach finansowych lub do pomiaru wyników funduszy inwestycyjnych i zmieniające dyrektywy 2008/48/WE i 2014/17/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 596/2014 1 , w szczególności jego art. 13 ust. 3 akapit trzeci,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W art. 13 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/1011 zobowiązano administratora wskaźnika referencyjnego lub, w stosownych przypadkach, rodziny wskaźników referencyjnych do publikowania lub udostępniania kluczowych elementów metody, którą stosuje do wyznaczania wskaźnika referencyjnego lub, w stosownych przypadkach, rodziny wskaźników referencyjnych, danych dotyczących wewnętrznego przeglądu i zatwierdzania metody oraz procedur na potrzeby konsultacji w sprawie istotnych zmian w metodzie i powiadamiania użytkowników o tych zmianach. W niniejszym rozporządzeniu doprecyzowano informacje, które administratorzy mają przekazywać w odniesieniu do opracowywanych przez siebie istotnych i kluczowych wskaźników referencyjnych. Niniejszego rozporządzenia nie stosuje się do administratorów, którzy opracowują wyłącznie pozaistotne wskaźniki referencyjne. W przypadku gdy administratorzy opracowują zarówno pozaistotne wskaźniki referencyjne, jak i istotne lub kluczowe wskaźniki referencyjne, powinni stosować się do wymogów niniejszego rozporządzenia w odniesieniu do swoich istotnych i kluczowych wskaźników referencyjnych. ESMA może wydać wytyczne dotyczące tej kwestii skierowane do administratorów pozaistotnych wskaźników referencyjnych.

(2) Metody wyznaczania wskaźników referencyjnych znacznie się między sobą różnią. Kluczowe elementy określone w niniejszym rozporządzeniu powinny zatem podlegać wymogowi publikacji lub udostępniania tylko w zakresie, w jakim są one istotne dla danego wskaźnika referencyjnego.

(3) Dwa kluczowe elementy metody, które należy ujawniać w celu zapewnienia wiarygodności i dokładności kluczowego lub istotnego wskaźnika referencyjnego, to minimalna ilość i minimalna jakość danych wejściowych wymagane, aby można było zastosować metodę i dokonać wyliczeń. Ponadto korzystanie ze swobody uznania przy wyznaczaniu wskaźników referencyjnych zwiększa ich podatność na manipulację. Dlatego też w celu zminimalizowania tego ryzyka manipulacji administrator powinien ujawniać - jako część kluczowych elementów swojej metody - ustalone przez siebie jednoznaczne zasady dotyczące tego, w jaki sposób i kiedy może korzystać ze swobody uznania.

(4) Aby pomóc potencjalnym użytkownikom w wyborze najbardziej odpowiedniego wskaźnika referencyjnego spośród wielu potencjalnie odpowiednich wskaźników, należy im udostępniać informacje, które pozwolą im zrozumieć, do pomiaru czego służy dany wskaźnik referencyjny, jakie dane wejściowe są wykorzystywane oraz w jaki sposób dokonano ich wyboru, jakie są części składowe wskaźnika referencyjnego, kto jest zaangażowany w gromadzenie danych i wyliczanie wskaźnika referencyjnego, kiedy i w jakim zakresie korzysta się ze swobody uznania, a także jakie są ograniczenia metody oraz kiedy i w jaki sposób wskaźnik referencyjny może zostać zmieniony.

(5) Aby użytkownicy i potencjalni użytkownicy dysponowali wystarczającymi informacjami na temat stosowanego przez administratora procesu wewnętrznego przeglądu metody, administrator powinien publikować swoje zasady i procedury dotyczące tego procesu, w tym szczegółowe informacje na temat zaangażowanych podmiotów oraz wprowadzonych odpowiednich rozwiązań w zakresie zarządzania zgodnie z art. 4 rozporządzenia (UE) 2016/1011.

(6) Aby zapewnić użytkownikom i potencjalnym użytkownikom wiedzę na temat tego, w jaki sposób administrator będzie prowadził konsultacje w sprawie proponowanej istotnej zmiany kluczowego lub istotnego wskaźnika referencyjnego, oraz by mogli oni zapoznać się z uzasadnieniem tej zmiany, administrator powinien ujawniać niektóre informacje, w tym to, w jaki sposób będzie oceniał wpływ proponowanej zmiany.

(7) Zgodnie z zasadą proporcjonalności w niniejszym rozporządzeniu unika się nakładania nadmiernego obciążenia na administratorów istotnych (w przeciwieństwie do kluczowych) wskaźników referencyjnych poprzez umożliwienie im podjęcia decyzji o ograniczeniu zakresu ujawnianych informacji do bardziej ograniczonego zestawu elementów bądź o ujawnianiu mniejszej liczby szczegółów dotyczących niektórych elementów w odniesieniu do swoich istotnych wskaźników referencyjnych.

(8) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedstawiony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.

(9) Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 .

(10) Aby zapewnić spójność z rozporządzeniem delegowanym doprecyzowującym elementy kodeksu postępowania opracowywanego przez administratorów wskaźników referencyjnych, które opierają się na danych wejściowych pochodzących od podmiotów przekazujących dane, właściwe jest przełożenie rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia delegowanego o dwa miesiące,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zakres

Niniejsze rozporządzenie nie obejmuje ani nie ma zastosowania do administratorów pozaistotnych wskaźników referencyjnych.

Artykuł  2

Kluczowe elementy metody stosowanej do wyznaczania kluczowego lub istotnego wskaźnika referencyjnego

1. 
Informacje, które administrator wskaźnika referencyjnego lub, w stosownych przypadkach, rodziny wskaźników referencyjnych ma przekazywać zgodnie z wymogiem określonym w art. 13 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2016/1011, obejmują co najmniej następujące elementy, o ile są one istotne dla danego wskaźnika referencyjnego lub rodziny wskaźników referencyjnych, lub dla danych wejściowych użytych do ich wyznaczenia:
a)
definicję i opis wskaźnika referencyjnego lub rodziny wskaźników referencyjnych oraz rynku lub realiów gospodarczych, które wskaźnik ma za zadanie mierzyć;
b)
walutę lub inną jednostkę miary wskaźnika referencyjnego lub rodziny wskaźników referencyjnych;
c)
kryteria stosowane przez administratora przy wyborze źródła danych wejściowych stosowanych do wyznaczania wskaźnika referencyjnego lub rodziny wskaźników referencyjnych;
d)
rodzaje danych wejściowych stosowanych do wyznaczenia wskaźnika referencyjnego lub rodziny wskaźników referencyjnych oraz priorytet przyznany poszczególnym rodzajom danych;
e)
skład panelu podmiotów przekazujących dane i kryteria stosowane do ustalenia kwalifikowalności do uczestnictwa w tym panelu;
f)
opis części składowych wskaźnika referencyjnego lub rodziny wskaźników referencyjnych oraz kryteriów stosowanych przy ich wyborze i przypisywaniu im odpowiednich wag;
g)
wszelkie minimalne wymogi dotyczące płynności dla części składowych wskaźnika referencyjnego lub rodziny wskaźników referencyjnych;
h)
wszelkie minimalne wymogi dotyczące ilości danych wejściowych oraz wszelkie minimalne standardy jakości danych wejściowych stosowanych w celu wyznaczenia wskaźnika referencyjnego lub rodziny wskaźników referencyjnych;
i)
jednoznaczne zasady wskazujące, w jaki sposób i kiedy można korzystać ze swobody uznania przy wyznaczaniu wskaźnika referencyjnego lub rodziny wskaźników referencyjnych;
j)
to, czy wskaźnik referencyjny lub rodzina wskaźników referencyjnych uwzględnia reinwestycję dywidend lub kuponów wypłaconych z tytułu ich części składowych;
k)
jeżeli metoda może podlegać okresowym zmianom, aby zagwarantować, że wskaźnik referencyjny lub rodzina wskaźników referencyjnych pozostają reprezentatywne dla danego rynku lub danych realiów gospodarczych:
(i)
wszelkie kryteria stosowane w celu ustalenia, kiedy dokonanie takiej zmiany jest konieczne;
(ii)
wszelkie kryteria stosowane w celu ustalenia częstotliwości takiej zmiany; oraz
(iii)
wszelkie kryteria stosowane w celu ponownego ustalenia wag części składowych wskaźnika referencyjnego lub rodziny wskaźników referencyjnych w ramach dokonywania takiej zmiany;
l)
potencjalne ograniczenia metody i szczegółowe informacje na temat metody stosowanej w wyjątkowych okolicznościach, w tym w przypadku braku płynności na rynku lub w okresach występowania warunków skrajnych bądź w przypadku gdy źródła danych transakcyjnych mogą być niewystarczające, niedokładne lub niewiarygodne;
m)
opis ról wszystkich osób trzecich zaangażowanych w gromadzenie danych na potrzeby wskaźnika referencyjnego lub rodziny wskaźników referencyjnych bądź w obliczanie lub rozpowszechnianie danego wskaźnika referencyjnego lub danej rodziny wskaźników referencyjnych;
n)
model lub metodę stosowane do ekstrapolacji lub interpolacji danych wykorzystywanych do opracowania wskaźnika referencyjnego.
2. 
Administratorzy mogą zdecydować, że informacje, o których mowa w ust. 1 lit. m) i n), będą publikować lub udostępniać wyłącznie w odniesieniu do swoich kluczowych wskaźników referencyjnych.
Artykuł  3

Dane dotyczące wewnętrznego przeglądu i zatwierdzania metody

1. 
Informacje, które administrator wskaźnika referencyjnego lub, w stosownych przypadkach, rodziny wskaźników referencyjnych ma przekazywać zgodnie z art. 13 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) 2016/1011, obejmują co najmniej następujące elementy:
a)
zasady i procedury dotyczące wewnętrznego przeglądu i zatwierdzania metody;
b)
szczegółowe informacje na temat wszelkich szczególnych zdarzeń, które mogą powodować konieczność przeprowadzenia wewnętrznego przeglądu, w tym szczegółowe informacje na temat wszelkich mechanizmów stosowanych przez administratora w celu stwierdzenia, czy metoda jest możliwa do zidentyfikowania i zweryfikowania;
c)
organy lub funkcje w strukturze organizacyjnej administratora, które są zaangażowane w proces przeglądu i zatwierdzania metody;
d)
role pełnione przez poszczególne osoby zaangażowane w proces przeglądu lub zatwierdzania metody;
e)
opis procedury powoływania i odwoływania osób zaangażowanych w proces przeglądu lub zatwierdzania metody.
2. 
Administratorzy mogą zdecydować, że informacje, o których mowa w ust. 1 lit. d) i e), będą publikować lub udostępniać wyłącznie w odniesieniu do swoich kluczowych wskaźników referencyjnych.
Artykuł  4

Istotne zmiany metody

1. 
Informacje, które administrator wskaźnika referencyjnego lub, w stosownych przypadkach, rodziny wskaźników referencyjnych ma przekazywać zgodnie z art. 13 ust. 1 lit. c) i ust. 2 rozporządzenia (UE) 2016/1011, obejmują co najmniej następujące elementy:
a)
opis informacji podlegających ujawnieniu przez administratora na początku każdych konsultacji, w tym wymóg ujawniania kluczowych elementów metody, na które - zdaniem administratora - proponowana istotna zmiana miałaby wpływ;
b)
standardowy czas trwania konsultacji stosowany przez administratora;
c)
okoliczności, w jakich konsultacje mogą odbywać się w skróconym czasie, oraz opis procedur stosowanych przy prowadzeniu konsultacji w skróconym czasie.
2. 
Uzasadnienie, które administrator ma przekazywać zgodnie z art. 13 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) 2016/1011, obejmuje między innymi kwestię tego, czy reprezentatywność wskaźnika referencyjnego lub rodziny wskaźników referencyjnych oraz ich adekwatność jako odniesienie dla instrumentów finansowych i umów finansowych byłyby zagrożone, gdyby proponowanej istotnej zmiany nie dokonano.
Artykuł  5

Wejście w życie i stosowanie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 25 stycznia 2019 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 13 lipca 2018 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 171 z 29.6.2016, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84).

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2018.274.21

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2018/1641 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych doprecyzowujących informacje, które mają być udostępniane przez administratorów kluczowych wskaźników referencyjnych lub istotnych wskaźników referencyjnych, na temat metody stosowanej do wyznaczania wskaźnika referencyjnego, wewnętrznego przeglądu i zatwierdzania metody oraz na temat procedur wprowadzania istotnych zmian w metodzie
Data aktu: 13/07/2018
Data ogłoszenia: 05/11/2018
Data wejścia w życie: 25/11/2018, 25/01/2019