uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1967/2006 z dnia 21 grudnia 2006 r. w sprawie środków zarządzania zrównoważoną eksploatacją zasobów rybołówstwa Morza Śródziemnego, zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 2847/93 i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1626/94 1 , w szczególności jego art. 13 ust. 5,
(1) W art. 13 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 ustanowiono zakaz stosowania narzędzi połowowych ciągnionych w odległości do trzech mil morskich od brzegu lub w obrębie izobaty 50 m, jeśli taka głębokość występuje w mniejszej odległości od brzegu.
(2) Na wniosek państwa członkowskiego Komisja może przyznać odstępstwo od art. 13 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, pod warunkiem że spełnione zostaną wymogi określone w art. 13 ust. 5 i 9.
(3) Odstępstwo od art. 13 ust. 1 akapit pierwszy tego rozporządzenia dotyczące stosowania niewodów dobrzeżnych na niektórych obszarach morskich znajdujących się na wodach terytorialnych Francji, niezależnie od głębokości, zostało przyznane do dnia 31 grudnia 2014 r. rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 587/2014 2 .
(4) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2015/1421 3 przedłużono okres obowiązywania odstępstwa do dnia 25 sierpnia 2018 r.
(5) W dniu 23 maja 2018 r. Komisja otrzymała od Francji wniosek o przedłużenie okresu obowiązywania odstępstwa, który upłynął w dniu 25 sierpnia 2018 r. Władze Francji przedstawiły aktualne informacje uzasadniające przedłużenie odstępstwa.
(6) Francja przyjęła przedmiotowy plan zarządzania zgodnie z art. 19 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 4 .
(7) W lipcu 2018 r. 5 Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) dokonał oceny odstępstwa, o które wystąpiła Francja. STECF podkreślił potrzebę poprawy gromadzenia danych. Francja zobowiązała się do poprawy gromadzenia danych poprzez rozpoczęcie badania naukowego mającego na celu monitorowanie połowów i intensywniejsze pobieranie próbek, a także zobowiązała się do poprawy ram kontroli wykraczających poza zobowiązania określone dla danych statków w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1224/2009 6 poprzez podwojenie liczby kontroli, zwiększenie częstotliwości raportów połowowych oraz nałożenie obowiązku przesyłania organom kontroli wstępnego powiadomienia na 24 godziny przed rozpoczęciem jakiegokolwiek rejsu połowowego.
(8) W 2013 r. STECF uznał, że - biorąc pod uwagę cechy charakterystyczne narzędzi połowowych, niewielką prędkość wybierania ręcznie oraz fakt, że rybacy starają się prowadzić działalność na "czystym" dnie - wpływ tej działalności na środowisko morskie można uznać za nieistotny.
(9) Przedłużenie odstępstwa, o które wystąpiła Francja, jest zgodne z warunkami określonymi w art. 13 ust. 5 i 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.
(10) Ograniczona szerokość szelfu kontynentalnego stanowi szczególną przeszkodę geograficzną.
(11) Połowy niewodami dobrzeżnymi prowadzone są z wybrzeża na małych głębokościach i są ukierunkowane na różne gatunki. Charakter tego rodzaju połowów jest taki, że nie można ich prowadzić z wykorzystaniem innych narzędzi połowowych, ponieważ nie istnieją inne narzędzia regulowane, które mogłyby służyć do połowów gatunków docelowych.
(12) Odstępstwo przyznane na mocy rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/1421 dotyczy ograniczonej liczby 23 statków. Przedłużenie odstępstwa, o które wystąpiła Francja, dotyczy tylko 20 statków.
(13) Plan zarządzania przyjęty przez Francję gwarantuje niezwiększanie w przyszłości nakładu połowowego, ponieważ upoważnienia do połowów będą wydawane wyłącznie 20 określonym statkom na łączny nakład połowowy 1 386 dni, na który Francja już wydała upoważnienia do połowów. Ponadto Francja ograniczyła maksymalny dozwolony nakład połowowy w odniesieniu do każdego narzędzia połowowego.
(14) Plan zarządzania powinien umożliwić zmniejszenie floty z upływem czasu, gdyż upoważnienia do połowów są przypisane do statków i zostają automatycznie wycofane, gdy statek posiadający takie upoważnienie zostaje zastąpiony.
(15) Wniosek obejmuje statki prowadzące udokumentowaną działalność połowową dłużej niż pięć lat.
(16) Statki te zostały wpisane do wykazu przekazanego Komisji zgodnie z wymogami art. 13 ust. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.
(17) Przedmiotowa działalność połowowa spełnia wymogi art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, ponieważ we francuskim planie zarządzania wyraźnie zakazuje się prowadzenia połowów nad chronionymi siedliskami.
(18) Wymogi art. 8 ust. 1 lit. h) rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 nie mają zastosowania, ponieważ dotyczą one trawlerów.
(19) W odniesieniu do wymogu zapewnienia zgodności z art. 9 ust. 5, ustanawiającym minimalny rozmiar oczek sieci, Komisja zauważa, że ponieważ przedmiotowa działalność połowowa jest wysoce selektywna, ma znikomy wpływ na środowisko morskie i nie jest prowadzona nad chronionymi siedliskami, Francja przyznała odstępstwo od tych przepisów w swoim planie zarządzania zgodnie z art. 9 ust. 7 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.
(20) Przedmiotowa działalność połowowa spełnia wymogi dotyczące dokumentacji połowowej określone w art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 1224/2009.
(21) Przedmiotowa działalność połowowa nie koliduje z działalnością statków używających narzędzi połowowych innych niż włoki, niewody lub podobne sieci ciągnione.
(22) Działalność niewodów dobrzeżnych jest uregulowana we francuskim planie zarządzania w celu zapewnienia, aby połowy gatunków wymienionych w załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 były minimalne.
(23) Połowy przy użyciu niewodów dobrzeżnych nie są ukierunkowane na głowonogi.
(24) Francuski plan zarządzania obejmuje odstępstwa od minimalnego rozmiaru organizmów morskich w odniesieniu do narybku sardynki wyładowanego w celu spożycia przez ludzi, który jest gatunkiem docelowym działań połowowych w nim uregulowanych, zgodnie z art. 15 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.
(25) STECF uznał, że należy wystąpić o odstępstwo od minimalnego rozmiaru oczka sieci, a także od minimalnej odległości od brzegu lub minimalnej głębokości. Komisja Europejska uważa jednak, że odpowiednie warunki wymienione w rozporządzeniu w sprawie Morza Śródziemnego są spełnione: zgodnie z art. 9 ust. 5 minimalny rozmiar oczek sieci mający zastosowanie do sieci okrążających, takich jak niewody dobrzeżne, wynosi 14 mm; zgodnie z art. 15 ust. 3 minimalny rozmiar oczek sieci nie ma zastosowania do narybku sardynki wyładowanego w celu spożycia przez ludzi, jeżeli wprowadzono krajowy plan zarządzania w odniesieniu do niewodów dobrzeżnych, a francuski plan zarządzania określa legalnie minimalny rozmiar oczek sieci w odniesieniu do niewodów dobrzeżnych poławiających młode osobniki sardynki 2 mm.
(26) STECF uznał, że nie można dokonać pełnej oceny wpływu tych połowów, ponieważ niektóre gatunki złowione w ramach tego rodzaju połowów nie są przedmiotem oceny naukowej. Komisja Europejska uważa jednak, że wpływ tych połowów należy oceniać w świetle rzeczywistej skali tej działalności połowowej, która jest minimalna: połowy narybku ukierunkowane w szczególności na młode osobniki sardynki (fr. poutine) dotyczą tylko 10 statków, których roczne połowy wynoszą jedynie 1,6 tony.
(27) Francuski plan zarządzania obejmuje środki monitorowania działalności połowowej przewidziane w art. 13 ust. 9 akapit trzeci rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.
(28) Region Langwedocja-Roussillon zmienił nazwę na Oksytania w dniu 28 września 2016 r. 7 . W związku z tym odniesienia do "Languedoc-Roussillon" należy zastąpić "Occitanie".
(29) Należy zatem przyznać przedmiotowe odstępstwo.
(30) We właściwym terminie oraz zgodnie z planem monitorowania określonym we francuskim planie zarządzania Francja powinna przedstawić Komisji sprawozdanie.
(31) Ograniczenie czasu obowiązywania odstępstwa pozwoli zapewnić niezwłoczne zastosowanie środków naprawczych w przypadku, gdyby monitorowanie planu zarządzania wykazało zły stan ochrony eksploatowanego stada, a jednocześnie umożliwi wzmocnienie bazy naukowej lub udoskonalenie planu zarządzania.
(32) Francuski plan zarządzania w odniesieniu do niewodów dobrzeżnych wprowadzono na czas nieokreślony i w związku z tym okres jego stosowania wykracza poza okres obowiązywania wnioskowanego odstępstwa. W związku z tym nie istnieje ryzyko wystąpienia luki prawnej.
(33) Zgodnie z powyższym odstępstwo powinno mieć zastosowanie do dnia 25 sierpnia 2021 r.
(34) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Rybołówstwa i Akwakultury,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.265.9 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2018/1596 przedłużające odstępstwo od rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006 w zakresie minimalnych odległości od brzegu i minimalnej głębokości morza, przyznane w odniesieniu do niewodów dobrzeżnych stosowanych do połowów na niektórych wodach terytorialnych Francji (Oksytania i Prowansja-Alpy-Lazurowe Wybrzeże) |
| Data aktu: | 23/10/2018 |
| Data ogłoszenia: | 24/10/2018 |
| Data wejścia w życie: | 25/10/2018 |