Decyzja 2018/1582 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w ramach Wspólnego Komitetu ustanowionego na podstawie Umowy ramowej o wszechstronnym partnerstwie i współpracy między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Socjalistyczną Republiką Wietnamu, z drugiej strony, w odniesieniu do przyjęcia regulaminu wewnętrznego Wspólnego Komitetu, a także utworzenia podkomitetów i specjalistycznych grup roboczych oraz przyjęcia zakresu ich uprawnień

DECYZJA RADY (UE) 2018/1582
z dnia 15 października 2018 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w ramach Wspólnego Komitetu ustanowionego na podstawie Umowy ramowej o wszechstronnym partnerstwie i współpracy między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Socjalistyczną Republiką Wietnamu, z drugiej strony, w odniesieniu do przyjęcia regulaminu wewnętrznego Wspólnego Komitetu, a także utworzenia podkomitetów i specjalistycznych grup roboczych oraz przyjęcia zakresu ich uprawnień

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 207 i 209, w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Umowa ramowa o wszechstronnym partnerstwie i współpracy między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Socjalistyczną Republiką Wietnamu, z drugiej strony 1  (zwana dalej "Umową") weszła w życie w dniu 1 października 2016 r.

(2) W art. 52 ust. 1 Umowy ustanawia się Wspólny Komitet, którego zadania obejmują zapewnienie sprawnego funkcjonowania i wykonania Umowy.

(3) Art. 52 ust. 5 Umowy stanowi, że Wspólny Komitet przyjmuje swój własny regulamin, a art. 52 ust. 3 stanowi, że ma on ustanowić podkomitety i specjalistyczne grupy robocze.

(4) Aby zapewnić skuteczne wykonanie Umowy, regulamin wewnętrzny Wspólnego Komitetu powinien zostać jak najszybciej przyjęty.

(5) Stanowisko Unii w ramach Wspólnego Komitetu w odniesieniu do przyjęcia regulaminu wewnętrznego Wspólnego Komitetu, a także utworzenia podkomitetów i specjalistycznych grup roboczych oraz przyjęcia zakresu ich uprawnień powinno zatem być oparte na dołączonych projektach decyzji Wspólnego Komitetu,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii na pierwszym posiedzeniu Wspólnego Komitetu ustanowionego zgodnie z art. 52 Umowy ramowej między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Socjalistyczną Republiką Wietnamu, z drugiej strony, w odniesieniu do przyjęcia regulaminu wewnętrznego Wspólnego Komitetu, a także utworzenia podkomitetów i specjalistycznych grup roboczych oraz przyjęcia zakresu ich uprawnień, oparte jest na projektach decyzji Wspólnego Komitetu dołączonych do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 15 października 2018 r.
W imieniu Rady
F. MOGHERINI
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  1

DECYZJA NR 1/... WSPÓLNEGO KOMITETU UE-WIETNAM

z dnia ... r.

w sprawie przyjęcia jego regulaminu wewnętrznego

WSPÓLNY KOMITET UE-WIETNAM,

uwzględniając Umowę ramową o wszechstronnym partnerstwie i współpracy między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Socjalistyczną Republiką Wietnamu, z drugiej strony ("Umowa"), w szczególności jej art. 52,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1)
Umowa weszła w życie w dniu 1 października 2016 r.
(2)
Aby przyczynić się do skutecznego wykonania Umowy, należy przyjąć regulamin wewnętrzny Wspólnego Komitetu,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł

Niniejszym przyjmuje się regulamin wewnętrzny Wspólnego Komitetu zamieszczony w załączniku A.

Sporządzono w ... dnia ... r.

W imieniu Wspólnego Komitetu UE-Wietnam

Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK  A

Regulamin wewnętrzny Wspólnego Komitetu

Artykuł  1

Zadania i skład

1. 
Wspólny Komitet wykonuje zadania, o których mowa w art. 52 Umowy ramowej o wszechstronnym partnerstwie i współpracy między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Socjalistyczną Republiką Wietnamu, z drugiej strony ("Umowa").
2. 
Wspólny Komitet składa się z przedstawicieli obu stron na najwyższym szczeblu.
Artykuł  2

Posiedzenia

1. 
Posiedzenia Wspólnego Komitetu zwyczajowo odbywają się raz do roku. Posiedzenia Wspólnego Komitetu są zwoływane przez przewodniczącego. Posiedzenia odbywają się na przemian w Hanoi i w Brukseli w terminie uzgodnionym przez strony. Za zgodą stron można zwoływać - na wniosek jednej ze stron - sesje nadzwyczajne Wspólnego Komitetu.
2. 
Za zgodą stron posiedzenia Wspólnego Komitetu mogą odbywać się w drodze wyjątku w formie wideo- lub telekonferencji.
3. 
Posiedzenia Wspólnego Komitetu odbywają się przy drzwiach zamkniętych, chyba że przewodniczący w porozumieniu ze stronami podejmie decyzję o upublicznieniu posiedzenia.
Artykuł  3

Przewodniczący

1. 
Wspólnemu Komitetowi przewodniczy naprzemiennie, przez okres jednego roku kalendarzowego, strona, która jest gospodarzem posiedzenia w danym roku kalendarzowym. Wysoki Przedstawiciel Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa lub Wicepremier/Minister Spraw Zagranicznych Socjalistycznej Republiki Wietnamu przewodniczy Wspólnemu Komitetowi przewidzianemu w art. 52 Umowy. Każda ze stron może przenieść swoje uprawnienie do przewodniczenia wszystkim lub niektórym posiedzeniom Wspólnego Komitetu na urzędnika wysokiego szczebla.
2. 
Strona, która pełni funkcję gospodarza pierwszego posiedzenia Wspólnego Komitetu, przewodniczy Komitetowi od daty tego posiedzenia do dnia 31 grudnia tego roku.
Artykuł  4

Uczestnicy

1. 
Przed każdym posiedzeniem Wspólnego Komitetu każda ze stron informuje przewodniczącego o planowanym składzie swojej delegacji.
2. 
W stosownych przypadkach i w wyniku porozumienia stron przewodniczący może zaprosić na posiedzenie ekspertów lub przedstawicieli innych organów w charakterze obserwatorów lub w celu udzielenia informacji na określony temat.
Artykuł  5

Sekretariat

Przedstawiciel Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych i przedstawiciel rządu Republiki Wietnamu wspólnie sprawują funkcję sekretarzy Wspólnego Komitetu. Wszystkie komunikaty skierowane do przewodniczącego oraz od niego wychodzące przekazywane są sekretarzom. Korespondencja skierowana do przewodniczącego oraz od niego wychodząca może mieć dowolną formę pisemną, w tym wiadomości elektronicznej.

Artykuł  6

Porządek obrad

1. 
Przewodniczący sporządza wstępny porządek obrad każdego posiedzenia. Wstępny porządek obrad w dowolnej formie pisemnej, wraz z odpowiednimi dokumentami, przekazywany jest stronom nie później niż 30 dni przed terminem rozpoczęcia posiedzenia. Przewodniczący może, w porozumieniu ze stronami, wyznaczyć inny nieprzekraczalny termin przekazania porządku obrad danego posiedzenia.
2. 
Każda ze stron może w dowolnej formie pisemnej zwrócić się do przewodniczącego o wprowadzenie punktu do porządku obrad. Wstępny porządek obrad zawiera wszystkie punkty, w odniesieniu do których przewodniczący otrzymał wniosek o włączenie ich do porządku obrad nie później niż 21 dni przed terminem rozpoczęcia posiedzenia.
3. 
Wspólny Komitet przyjmuje porządek obrad na początku każdego posiedzenia. Za zgodą stron w porządku obrad można umieścić punkty, które nie znajdowały się we wstępnym porządku obrad.
4. 
Na posiedzeniu Wspólnego Komitetu obie strony mogą wymieniać informacje na temat dialogu dotyczącego praw człowieka między Wietnamem a UE.
Artykuł  7

Protokoły

1. 
Przewodniczący podsumowuje wnioski, do jakich doszedł Wspólny Komitet, po każdym posiedzeniu. Na podstawie tych wniosków obydwaj sekretarze wspólnie sporządzają projekt protokołu w ciągu 30 dni od daty posiedzenia.
2. 
Strony zatwierdzają projekt protokołu w terminie 60 dni od daty posiedzenia lub przed upływem dowolnego terminu uzgodnionego przez strony. Po zatwierdzeniu projektu protokołu przez strony przewodniczący podpisuje oryginał w dwóch egzemplarzach. Każda ze stron otrzymuje jeden egzemplarz oryginału.
Artykuł  8

Decyzje i zalecenia

1. 
Za porozumieniem stron Wspólny Komitet może podejmować decyzje i formułować zalecenia wyłącznie w ramach swoich funkcji i zadań, jak określono w art. 52 Umowy.
2. 
Decyzje lub zalecenia Wspólnego Komitetu noszą nazwę odpowiednio "decyzji" lub "zalecenia", po których następuje numer porządkowy, data przyjęcia oraz opis przedmiotu. W każdej decyzji określa się jej datę wejścia w życie.
3. 
Wspólny Komitet może zadecydować o przyjęciu decyzji lub zaleceń w drodze procedury pisemnej. W takich przypadkach strony ustalają okres trwania procedury. Jeśli po upływie tego okresu żadna ze stron nie wyrazi sprzeciwu wobec proponowanej decyzji lub proponowanego zalecenia, przewodniczący Wspólnego Komitetu ogłasza, że decyzję lub zalecenie przyjęto za porozumieniem.
4. 
Decyzje i zalecenia przyjęte przez Wspólny Komitet są sporządzane w dwóch autentycznych egzemplarzach podpisanych przez przewodniczącego Wspólnego Komitetu.
5. 
Każda ze stron może opublikować decyzje i zalecenia Wspólnego Komitetu w swoim odpowiednim publikatorze urzędowym.
Artykuł  9

Koszty

1. 
Każda ze stron pokrywa wszelkie poniesione przez siebie wydatki wynikające z uczestnictwa w posiedzeniach Wspólnego Komitetu, zarówno jeśli chodzi o koszty personelu, podróży i pobytu, jak i opłaty pocztowe i telekomunikacyjne.
2. 
Każda ze stron ponosi koszty związane z tłumaczeniem ustnym podczas posiedzeń oraz z tłumaczeniem pisemnym.
3. 
Wydatki związane z organizacją posiedzeń oraz powielaniem dokumentów ponosi strona, która pełni funkcję gospodarza posiedzenia.
Artykuł  10

Podkomitety i specjalistyczne grupy robocze

1. 
Zgodnie z art. 52 ust. 3 Umowy Wspólny Komitet może ustanowić podkomitety i specjalistyczne grupy robocze celem udzielenia mu wsparcia w wykonywaniu jego zadań. Po każdym swoim posiedzeniu podkomitety i specjalistyczne grupy robocze składają Wspólnemu Komitetowi sprawozdania.
2. 
Wspólny Komitet może podjąć decyzję o rozwiązaniu istniejących podkomitetów i specjalistycznych grup roboczych, określeniu lub zmianie zakresu ich uprawnień lub ustanowienia kolejnych podkomitetów i specjalistycznych grup roboczych w celu wspierania go w wykonywaniu jego obowiązków.
3. 
Powołane podkomitety i specjalistyczne grupy robocze nie mają żadnych uprawnień decyzyjnych.

ZAŁĄCZNIK  2

DECYZJA NR 2/... WSPÓLNEGO KOMITETU UE-WIETNAM

z dnia ... r.

w sprawie ustanowienia czterech podkomitetów i specjalistycznych grup roboczych oraz przyjęcia zakresu ich uprawnień

WSPÓLNY KOMITET UE-WIETNAM,

uwzględniając Umowę ramową o wszechstronnym partnerstwie i współpracy między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Socjalistyczną Republiką Wietnamu, z drugiej strony ("Umowa"), w szczególności jej art. 52 ust. 3, oraz art. [10] regulaminu wewnętrznego Wspólnego Komitetu,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1)
Aby umożliwić prowadzenie dyskusji na szczeblu eksperckim w kluczowych obszarach wchodzących w zakres Umowy, należy ustanowić podkomitety i specjalistyczne grupy robocze. Na wniosek strony mogą postanowić ponadto o zmianie wykazu podkomitetów lub specjalistycznych grup roboczych lub zakresu ich uprawnień.
(2)
Zgodnie z art. [8] regulaminu wewnętrznego Wspólny Komitet może zdecydować o przyjęciu decyzji w drodze procedury pisemnej, [jeżeli w tym przypadku stosowana jest procedura pisemna].
(3)
Należy przyjąć niniejszą decyzję, aby podkomitety i specjalistyczne grupy robocze mogły rozpocząć działalność w odpowiednim czasie,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł

Niniejszym ustanawia się podkomitety i specjalistyczne grupy robocze wymienione w załączniku A. Zakres uprawnień podkomitetów i specjalistycznych grup roboczych określono w załączniku B.

Sporządzono w ...

W imieniu Wspólnego Komitetu UE-Wietnam

Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK  A

Wspólny Komitet UE-Wietnam, Podkomitety i specjalistyczne grupy robocze

1.
Podkomitet ds. [kwestii politycznych];
2.
Podkomitet ds. [handlu i inwestycji];
3.
Podkomitet ds. [zrównoważonego rozwoju];
4.
Podkomitet ds. [dobrych rządów, praworządności i praw człowieka].

ZAŁĄCZNIK  B

Zakres zadań podkomitetów i specjalistycznych grup roboczych ustanowionych na mocy Umowy ramowej o wszechstronnym partnerstwie i współpracy między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Socjalistyczną Republiką Wietnamu, z drugiej strony

Artykuł  1
1. 
Na posiedzeniach każdy podkomitet i każda specjalistyczna grupa robocza może omawiać wykonanie Umowy w obszarach, którymi się zajmuje. Podkomitet ds. dobrych rządów, praworządności i praw człowieka może rozwijać współpracę w zakresie praworządności, dobrych rządów i wymiany informacji na temat współpracy w dziedzinie praw człowieka w oparciu o uzgodniony porządek obrad, ale nie zajmuje się kwestiami omawianymi w ramach dialogu dotyczącego praw człowieka między UE a Wietnamem.
2. 
Podkomitety i specjalistyczne grupy robocze mogą też prowadzić dyskusje o kwestiach lub konkretnych projektach związanych z odpowiednim obszarem współpracy dwustronnej.
Artykuł  2

Podkomitety i specjalistyczne grupy robocze podlegają Wspólnemu Komitetowi. W ciągu 30 dni kalendarzowych od daty każdego swojego posiedzenia składają sprawozdanie przewodniczącemu Wspólnego Komitetu oraz przekazują mu wnioski i protokół z posiedzenia.

Artykuł  3
1. 
W skład podkomitetów i specjalistycznych grup roboczych wchodzą przedstawiciele obu stron.
2. 
W stosownych przypadkach i za zgodą stron podkomitety i specjalistyczne grupy robocze mogą zapraszać na swoje posiedzenia ekspertów i zasięgać ich opinii na temat konkretnych punktów porządku obrad.
Artykuł  4

Podkomitetom i specjalistycznym grupom roboczym współprzewodniczy/przewodniczy na przemian strona, która pełni funkcję przewodniczącego Wspólnego Komitetu.

Artykuł  5

Przedstawiciel Unii Europejskiej i przedstawiciel rządu Socjalistycznej Republiki Wietnamu wspólnie sprawują funkcje sekretarzy podkomitetów i specjalistycznych grup roboczych.

Artykuł  6
1. 
Posiedzenia podkomitetów i specjalistycznych grup roboczych zwoływane są za porozumieniem stron, gdy wymagają tego okoliczności, na pisemny wniosek jednej ze stron, co najmniej raz w roku. Każde posiedzenie odbywa się w terminie i w miejscu uzgodnionym przez strony.
2. 
Po otrzymaniu wniosku jednej ze stron o zwołanie posiedzenia podkomitetu lub specjalistycznej grupy roboczej sekretarz drugiej strony udziela odpowiedzi w terminie 20 dni roboczych od daty otrzymania tego wniosku. W szczególnie pilnych przypadkach posiedzenia podkomitetów i specjalistycznych grup roboczych mogą zostać zwołane w trybie przyspieszonym za zgodą stron.
3. 
Posiedzenia podkomitetów i specjalistycznych grup roboczych zwoływane są wspólnie przez obu sekretarzy.
4. 
Przed każdym posiedzeniem Wspólnego Komitetu każda ze stron informuje przewodniczącego o planowanym składzie swojej delegacji.
Artykuł  7
1. 
Każda ze stron może zwrócić się do przewodniczącego o wprowadzenie punktu do porządku obrad posiedzenia podkomitetu lub specjalistycznej grupy roboczej. Wnioski o wprowadzenie punktu do porządku obrad składa się u sekretarzy nie później niż 20 dni roboczych przed datą danego posiedzenia. Wszelką dokumentację towarzyszącą należy dostarczyć sekretarzom co najmniej 20 dni roboczych przed posiedzeniem.
2. 
Sekretarze przekazują stronom wstępny porządek obrad nie później niż 10 dni roboczych przed posiedzeniem. Obie strony zatwierdzają ostateczny porządek obrad. Za zgodą stron w wyjątkowych przypadkach do porządku obrad można wprowadzać punkty w trybie przyspieszonym.
Artykuł  8
1. 
Sekretarze wspólnie sporządzają projekt protokołu każdego posiedzenia.
2. 
O ile nie postanowiono inaczej, posiedzenia podkomitetów i specjalistycznych grup roboczych nie są jawne.
Artykuł  9
1. 
Każda ze stron pokrywa wszelkie poniesione przez siebie wydatki wynikające z uczestnictwa w posiedzeniach podkomitetów i specjalistycznych grup roboczych, zarówno jeśli chodzi o koszty personelu, podróży i pobytu, jak i opłaty pocztowe i telekomunikacyjne.
2. 
Każda ze stron ponosi koszty związane z tłumaczeniem ustnym podczas posiedzeń oraz z tłumaczeniem pisemnym.
3. 
Wydatki związane z organizacją posiedzeń oraz powielaniem dokumentów ponosi strona, która pełni funkcję gospodarza posiedzenia.
1 Dz.U. L 329 z 3.12.2016, s. 8.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2018.263.61

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2018/1582 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w ramach Wspólnego Komitetu ustanowionego na podstawie Umowy ramowej o wszechstronnym partnerstwie i współpracy między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Socjalistyczną Republiką Wietnamu, z drugiej strony, w odniesieniu do przyjęcia regulaminu wewnętrznego Wspólnego Komitetu, a także utworzenia podkomitetów i specjalistycznych grup roboczych oraz przyjęcia zakresu ich uprawnień
Data aktu: 15/10/2018
Data ogłoszenia: 22/10/2018