Decyzja 2018/1367 w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Chemikaliów za rok budżetowy 2016

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2018/1367
z dnia 18 kwietnia 2018 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Chemikaliów za rok budżetowy 2016

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając końcowe sprawozdanie finansowe Europejskiej Agencji Chemikaliów za rok budżetowy 2016,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Chemikaliów za rok budżetowy 2016 wraz z odpowiedzią Agencji 1 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 2  dotyczące rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2016 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 20 lutego 2018 r. w sprawie udzielenia Agencji absolutorium z wykonania budżetu za rok budżetowy 2016 (05941/2018 - C8-0077/2018),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH), utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniające dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE 4 , w szczególności jego art. 97,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 5 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności (A8-0086/2018),
1.
udziela dyrektorowi wykonawczemu Europejskiej Agencji Chemikaliów absolutorium z wykonania budżetu Agencji za rok budżetowy 2016;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi wykonawczemu Europejskiej Agencji Chemikaliów, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Antonio TAJANI Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2018/1368

z dnia 18 kwietnia 2018 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Chemikaliów za rok budżetowy 2016

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Chemikaliów za rok budżetowy 2016,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności (A8-0086/2018),
A.
mając na uwadze, że w ramach procedury udzielania absolutorium organ udzielający absolutorium podkreśla szczególne znaczenie dalszego wzmacniania legitymacji demokratycznej instytucji Unii poprzez zwiększanie przejrzystości i odpowiedzialności oraz wdrażanie koncepcji budżetowania celowego i właściwego zarządzania zasobami ludzkimi;
B.
mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 6  ostateczny budżet Europejskiej Agencji Chemikaliów (zwanej dalej "Agencją") na rok budżetowy 2016 wyniósł 110 840 957 EUR, co stanowi spadek o 7,82 % w porównaniu z 2015 r.;
C.
mając na uwadze, że Agencja otrzymała dotacje z Unii w wysokości 60 937 000 EUR, co stanowi znaczny wzrost w wysokości 55 903 000 EUR, przede wszystkim ze względu na wdrażanie rozporządzeń w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) 7 , produktów biobójczych (BPR) 8  oraz zgody po uprzednim poinformowaniu (PIC) 9 ;
D.
mając na uwadze, że w sprawozdaniu dotyczącym sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy 2016 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe Agencji jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;
1. 10
 przypomina, że Agencja jest jednostką skonsolidowaną zgodnie z art. 185 rozporządzenia rozporządzenia finansowego i przewodzi działaniom organów regulacyjnych we wdrażaniu unijnego ustawodawstwa w dziedzinie chemikaliów z korzyścią dla ludzkiego zdrowia i środowiska oraz innowacyjności i konkurencyjności; zauważa, że Agencja pomaga przedsiębiorstwom w zachowaniu zgodności z przepisami, wspiera bezpieczne korzystanie z chemikaliów oraz dostarcza informacji na ich temat i rozwiązuje problematyczne kwestie związane z chemikaliami;

Zarządzanie budżetem i finansami

2.
zauważa, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2016 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 97 %, co oznacza spadek o 1,48 %; ponadto odnotowuje, że wskaźnik wykonania środków na płatności wyniósł 86 %, co oznacza spadek o 1,84 % w porównaniu z poprzednim rokiem;
3.
wskazuje, że w 2016 r. pobierane opłaty i należności obejmowały 46 % wydatków Agencji, w tym po raz pierwszy dużą część opłat za udzielanie zezwoleń; w związku z tym domaga się, aby w swojej działalności Agencja stosowała mechanizmy zabezpieczające, tak aby mogła pozostać niezależna wobec przemysłu, a przede wszystkim, aby mogła zachować krytyczną i niezależną postawę wobec badań prowadzonych przez przemysł;
4.
w odniesieniu do produktów biobójczych zauważa, że zgodnie z art. 208 rozporządzenia finansowego w 2016 r. Agencja osiągnęła dochody z pobranych opłat w wysokości 7 612 146 EUR (w porównaniu z 5 423 667 EUR w 2015 r.), natomiast unijna dotacja wyniosła 850 000 EUR (w porównaniu z 5 789 000 EUR w 2015 r.), a ponadto otrzymała składki EFTA, w tym od Szwajcarii, w wysokości 142 379 EUR;
5.
uznaje fakt, że na mocy rozporządzenia rozporządzenia PIC oraz art. 208 rozporządzenia finansowego w 2016 r. unijna dotacja dla Agencji na działania związane z określonymi niebezpiecznymi chemikaliami i pestycydami w handlu międzynarodowym wyniosła 1 151 000 EUR;
6.
z niepokojem zauważa, że unijne agencje regulacyjne odpowiedzialne za ocenę ryzyka objętych regulacjami produktów, w szczególności Agencja i Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA), nie dysponują wystarczającymi zasobami, aby skutecznie wywiązywać się z tych obowiązków; w związku z tym Agencja i EFSA powinni dysponować wystarczającymi zasobami w celu wykonywania swoich określonych obowiązków;

Przesunięcia

7.
zauważa, że Agencja dokonała łącznie 23 przesunięć na kwotę 816 000 EUR; z zadowoleniem zauważa, że poziom i charakter przesunięć w 2016 r. nie wykroczył poza limity określone w przepisach finansowych;

Zobowiązania i przeniesienia

8.
stwierdza za sprawozdaniem Trybunału, że w tytule III (wydatki operacyjne - REACH) poziom przeniesień pozostał wysoki i wyniósł 10 100 000 EUR, co stanowi 39 % środków, na które zaciągnięto zobowiązania w tym tytule (w porównaniu do 7 3000 000 EUR w 2015 r., czyli 32 %), a jeszcze wyższy poziom przeniesień stwierdzono w tytule IV (wydatki operacyjne - produkty biobójcze), gdzie wyniósł on 1 300 000 EUR, czyli 68 % (w porównaniu z 1 500 000 EUR w 2015 r., czyli 74 %); zwraca uwagę na komentarz Trybunału Obrachunkowego zalecający Agencji, by rozważyła zwiększenie wykorzystywania zróżnicowanych środków budżetowych w celu lepszego odzwierciedlenia wieloletniego charakteru operacji i nieuniknionych długich przerw między datami podpisywania i realizacji umów oraz płatności;
9.
przyjmuje do wiadomości odpowiedź Agencji, zgodnie z którą najwyższe kwoty przeniesień wynikają z wieloletnich projektów rozwoju informatycznego i umów dotyczących sprawozdawców do oceny substancji, które pociągają za sobą 12-miesięczny okres począwszy od przyjęcia wspólnotowego kroczącego planu działań w marcu; zauważa, że w przypadku tego ostatniego Agencja utworzyła już zróżnicowaną linię budżetową na 2017 r., co zmniejszy nominalny odsetek przeniesień na rok 2017 i kolejne lata; odnotowuje, że w przypadku wydatków informatycznych Agencja uwzględni również możliwość wykorzystania zróżnicowanych linii budżetowych w przyszłości; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o każdej decyzji podjętej w tej sprawie;
10.
zauważa, że przeniesienia często mogą być w części lub całkowicie uzasadnione wieloletnim charakterem programów operacyjnych agencji, niekoniecznie oznaczają niedociągnięcia w planowaniu i wykonaniu budżetu oraz nie zawsze są sprzeczne z zasadą jednoroczności budżetu, zwłaszcza jeśli są planowane z wyprzedzeniem i przedstawiane Trybunałowi;

Zamówienia publiczne i polityka kadrowa

11.
odnotowuje fakt, że cel rekrutacyjny Agencji został osiągnięty przez obsadzenie na koniec 2016 r. 98 % stanowisk związanych z REACH/CLP 11  (klasyfikacja, oznakowanie i pakowanie substancji i mieszanin) oraz PIC (wywóz i przywóz niebezpiecznych chemikaliów);
12.
zauważa na podstawie planu zatrudnienia, że na dzień 31 grudnia 2016 r. obsadzonych było 455 stanowisk czasowych (z 465 stanowisk zatwierdzonych w ramach budżetu Unii) w porównaniu z 467 w 2015 r.;
13.
zauważa, że wśród 590 (w ekwiwalencie pełnego czasu pracy) pracowników Agencji w 2016 r. zatrudnionych było dziewięciu oddelegowanych ekspertów krajowych, 101 pracowników kontraktowych, trzech pracowników tymczasowych i 22 konsultantów;
14.
stwierdza z zadowoleniem, że biorąc pod uwagę liczbę stanowisk obsadzonych na dzień 31 grudnia 2016 r. osiągnięto równowagę płci, gdyż stosunek kobiet do mężczyzn wynosi 53 % do 47 %;
15.
z zadowoleniem odnotowuje, że w stosunku do analizy porównawczej z 2015 r. dotyczącej Agencji zwiększył się odsetek personelu operacyjnego i zmniejszył się odsetek pomocniczych pracowników administracyjnych, zgodnie z wynikami analizy porównawczej Komisji;
16.
odnotowuje, że w 2016 r. Agencja zawarła 630 umów, w tym 423 na podstawie umów ramowych, a 207 w wyniku nowych procedur przetargowych; zauważa, że 26 umów z tej drugiej kategorii podpisano w wyniku wyjątkowych procedur negocjacyjnych na podstawie odpowiednich przepisów rozporządzenia finansowego; zauważa z zadowoleniem, że roczna lista wykonawców jest publikowana przez Agencję na jej stronie internetowej do dnia 30 czerwca każdego roku za rok poprzedni;
17.
zauważa, że w 2016 r. pracownicy Agencji przebywali na zwolnieniu chorobowym średnio 7,9 dni; zauważa z pewnym zaniepokojeniem, że liczba dni poświęconych przez każdego członka personelu na działania na rzecz dobrego samopoczucia pracowników wyniosła w 2016 r. mniej niż jeden dzień; stwierdza, że Agencja wdrożyła na szczeblu organizacji swój pierwszy plan działania na rzecz zdrowia i dobrego samopoczucia i przedłożyła sprawozdanie w sprawie działań na rzecz dobrego samopoczucia podjętych w 2016 r., takich jak spotkania integracyjne i wyjazdowe, wydarzenia sezonowe, promowanie wydarzeń sportowych, edukacja zdrowotna, badania medyczne, wsparcie dla rodzin i doradztwo psychologiczne;
18.
zauważa z zadowoleniem, że w Agencji działa sieć zaufanych doradców, która składa się z kolegów z różnych działów Agencji, przeszkolonych w zakresie radzenia sobie w sposób nieformalny z konfliktami w miejscu pracy i przypadkami zarzucanego nękania;
19.
zauważa z zadowoleniem, że w 2016 r. zajęto się dwoma przypadkami noszącymi znamiona nękania zgłoszonymi przez zaufanych doradców w ramach procedury nieformalnej, nie uruchomiono procedury formalnej i dlatego też nie wniesiono żadnej sprawy do sądu;
20.
odnotowuje, że Agencja wykorzystuje jeden pojazd służbowy do przewozu dyrektora wykonawczego podczas wykonywania obowiązków służbowych, ale nie zezwala na jego wykorzystywanie do celów prywatnych;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi, przejrzystość i demokracja

21.
zauważa z zadowoleniem, że zgodnie z zaleceniem organu udzielającego absolutorium z 2014 r. Agencja zamieściła w swoim rocznym sprawozdaniu za 2016 r. osobny rozdział dotyczący przejrzystości, rozliczalności i uczciwości;
22.
zauważa z zadowoleniem, że w ramach polityki przejrzystości Agencji zaoferowano opinii publicznej znaczne ulepszenia w 2016 r., w tym całkowicie nowo zaprojektowany portal informacyjny Agencji i ministronę w celu informowania konsumentów na temat chemikaliów;
23.
odnotowuje, że na podstawie procedury zapobiegania potencjalnym konfliktom interesów i zarządzania nimi Agencja wdrożyła podejście, które polega na systematycznym sprawdzaniu potencjalnych konfliktów interesów przed przydzieleniem zadań pracownikom; zauważa ponadto, że roczne deklaracje o braku konfliktu interesów wszystkich członków organów Agencji są z chwilą objęcia przez nich funkcji sprawdzane przez odpowiedniego przewodniczącego i publikowane na stronie internetowej Agencji;
24.
przyjmuje do wiadomości, że opuszczając Agencję członkowie personelu muszą podpisać deklarację związaną z obowiązkami po ustaniu zatrudnienia; zwraca uwagę, że spośród 22 pracowników, którzy odeszli z Agencji w 2016 r., tylko w jednym z tych przypadków Agencja uznała za konieczne narzucenie określonych warunków przed wydaniem zgody na zatrudnienie w nowym miejscu;
25.
zauważa, że Agencja przyjęła wytyczne dotyczące demaskatorów w czerwcu 2015 r.; zauważa, że systemy kontroli wewnętrznej są zaprojektowane z myślą o zapobieganiu oszustwom, z naciskiem na obszary wysokiego ryzyka, takie jak operacje finansowe, zamówienia i procedury naboru; odnotowuje, że w grudniu 2016 r. przyjęto zaktualizowaną strategię zwalczania nadużyć finansowych Agencji, kładąc nacisk na wypracowanie powszechnej kultury przeciwdziałania nadużyciom finansowym w Agencji; odnotowuje z zadowoleniem, że działania wdrożone w 2016 r. obejmowały obowiązkowe szkolenie online na temat zapobiegania konfliktom interesów oraz szkolenie dla wszystkich pracowników zorganizowane przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) na temat zapobiegania nadużyciom;
26.
podkreśla potrzebę powołania niezależnego organu ds. ujawniania, doradztwa i zgłaszania, dysponującego odpowiednimi zasobami budżetowymi, aby pomóc sygnalistom wykorzystywać odpowiednie kanały ujawniania informacji o możliwych nieprawidłowościach naruszających interesy finansowe Unii, przy jednoczesnym zachowaniu poufności oraz oferowaniu koniecznego wsparcia i doradztwa;
27.
zauważa, że w 2016 r. Agencja otrzymała 85 wniosków o udzielenie dostępu, przy czym Agencja przyznała pełny dostęp w przypadku 11 wniosków, w przypadku 23 wniosków udzielono jedynie częściowego dostępu, a w przypadku sześciu wniosków dostęp do dokumentów nie został przyznany; wzywa Agencję do zapewnienia, aby wnioski te zostały rozpatrzone w duchu otwartości i przejrzystości oraz aby były odpowiednio traktowane;

Główne osiągnięcia

28.
z zadowoleniem przyjmuje trzy główne osiągnięcia wskazane przez Agencję w 2016 r., a mianowicie:
-
znaczne wysiłki podejmowane w celu wspierania przedsiębiorstw, w szczególności małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), za pomocą odpowiednich narzędzi informatycznych i wielojęzycznych wytycznych w świetle 3. terminu rejestracji REACH i nowej bezpłatnej usługi w chmurze obliczeniowej dla MŚP począwszy od 2017 r.,
-
zmodernizowany portal do rozpowszechniania informacji umożliwiający dostęp do zgromadzonych danych w trzech poziomach szczegółowości, przy czym zadbano o to, by był łatwy do zrozumienia przez ogół społeczeństwa, a także przez bardziej wyspecjalizowanych w dziedzinach technicznonaukowych czytelników,
-
opublikowanie drugiego pięcioletniego sprawozdania w sprawie działania REACH/CLP zawierającego zobowiązania do dalszych usprawnień, a także zalecenia dla Komisji oraz właściwych organów państw członkowskich; sprawozdanie to wniosło wkład w badania przygotowawcze Komisji w ramach oceny REFIT rozporządzenia REACH;

Audyt wewnętrzny

29.
zauważa, że w 2016 r. Służba Audytu Wewnętrznego Komisji (IAS) przeprowadziła audyt dotyczący "Rozwoju działań w ramach rozporządzenia w sprawie produktów biobójczych w ECHA"; zauważa ponadto, że w wyniku audytu IAS sformułowała trzy "istotne" zalecenia, i żadnego "bardzo istotnego" ani "krytycznego"; przyjmuje do wiadomości fakt, że w odpowiedzi na sformułowane zalecenia Agencja opracowała plan działania; wzywa Agencję, aby informowała organ udzielający absolutorium o wdrażaniu tego planu działania;
30.
zauważa, że jednostka audytu wewnętrznego (IAC) Agencji przeprowadziła kontrole do celów poświadczenia wiarygodności dotyczące "Działań podejmowanych po dokonaniu oceny dokumentacji", "Grup ekspertów w ECHA", a także "Postępowań odwoławczych przed Radą Odwoławczą"; zauważa, że kontrole te zaowocowały dwoma "bardzo istotnymi" oraz kilkoma "istotnymi" zaleceniami; przyjmuje do wiadomości fakt, że plany działań opracowane przez kierownictwo Agencji w reakcji na zalecenia IAC zostały uznane przez IAC za odpowiednie;

Wyniki

31.
odnotowuje, że w grudniu 2016 r. Agencja rozpoczęła wraz z EFSA opracowywanie wytycznych w zakresie identyfikowania substancji chemicznych posiadających właściwości zaburzania funkcjonowania układu hormonalnego;
32.
zauważa z zadowoleniem, że Agencja działa na rzecz usprawnienia pomiaru wpływu w ramach prac nad częścią dokumentu programowego na lata 2019-2021 dotyczącą aspektów wieloletnich; zauważa ponadto, że Agencja wprowadza coraz większą liczbę wskaźników w celu lepszego pomiaru wyników i wpływu; zauważa ponadto, że sieć agencji UE wspólnie opracowuje ramy wyników zdecentralizowanych agencji UE; wzywa Agencję, aby poinformowała organ udzielający absolutorium o wprowadzeniu tych wskaźników w życie;
33.
uznaje fakt, że Trybunał stwierdził w swoim sprawozdaniu, że w przeciwieństwie do większości pozostałych agencji, w rozporządzeniu ustanawiającym Agencję nie zawarto wymogu przeprowadzania okresowej oceny zewnętrznej jej działań, która jest zasadniczym elementem pozwalającym na ocenę wyników; odnotowuje jednak odpowiedź Agencji, że Komisja zleciła przeprowadzenie zewnętrznej oceny wyników w 2016 r. i że sprawozdanie konsultanta zostało już opublikowane na stronie internetowej Komisji; wzywa Komisję do uwzględnienia obowiązkowej okresowej oceny we wszystkich przyszłych wnioskach w sprawie zmiany rozporządzenia ustanawiającego Agencję; wzywa Agencję do ułatwienia, na zasadzie dobrowolności, przeprowadzania wszystkich takich ocen zewnętrznych, w szczególności ocen przeprowadzanych przez Trybunał Obrachunkowy, do momentu ustanowienia wymaganych przepisów;
34.
zauważa, że w 2016 r. otrzymano ok. 10 700 plików dokumentacji rejestracyjnej (głównie aktualizacji) oraz 200 powiadomień o badaniach dotyczących produktów i procesu produkcji oraz ich rozwoju, a całkowita liczba otrzymanych dokumentów wzrosła o 29 % w porównaniu z rokiem 2015;

Inne uwagi

35.
stwierdza na podstawie sprawozdania Trybunału, że budżet Agencji jest częściowo finansowany z opłat od unijnych podmiotów gospodarczych; zauważa, że kwota opłat różni się z roku na rok w zależności od wielkości rejestracji substancji; odnotowuje, że decyzja Zjednoczonego Królestwa o wystąpieniu z Unii może w przyszłości spowodować spadek dochodów Agencji; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o ewentualnym wprowadzeniu środków łagodzących;
36.
zauważa, że decyzja Zjednoczonego Królestwa o wystąpieniu z Unii pociąga za sobą również ryzyko operacyjne dla Agencji, ponieważ unijne przepisy dotyczące chemikaliów, którymi Agencja zarządza (rozporządzenia REACH, CLP, BPR i PIC), są również przepisami regulującymi rynek wewnętrzny; zauważa, że ograniczenie jurysdykcji, gdzie przepisy te mają zastosowanie, do UE-27 będzie prowadziło do nałożenia dodatkowej pracy związanej z udzielaniem porad i pomocy dla przedsiębiorstw ze Zjednoczonego Królestwa, które będzie "państwem trzecim", jak również przejściowego obciążenia pracą wynikającego z przeniesienia prac regulacyjnych ze Zjednoczonego Królestwa do UE-27; zauważa, że ponieważ wszystkie procesy regulacyjne są wspierane przez technologie informatyczne, narzędzia informatyczne Agencji będą wymagały przeprogramowania; zauważa ponadto, że potencjalna utrata obywateli Zjednoczonego Królestwa, którzy są obecnie zatrudnieni w charakterze ekspertów, również będzie miała konsekwencje operacyjne; wzywa Agencję do proaktywnego opracowywania planów i przygotowania się na wypadek wszelkich takich potencjalnych strat; wzywa Agencję do ścisłej współpracy z Komisją przy negocjacjach w sprawie wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z Unii, tak aby odpowiednio przygotować się na zminimalizowanie wszelkich ewentualnych negatywnych skutków operacyjnych lub finansowych;
37.
zauważa z zadowoleniem, że Agencja monitoruje emisje CO2, korzysta z usług telekonferencyjnych, by ograniczyć niepotrzebne koszty podróży, ogranicza rozmiary i ulepsza efektywność nowego budynku dzięki określeniu wymaganych minimalnych norm efektywności energetycznej i budowlanych, ogranicza zużycie papieru dzięki nowym efektywnym drukarkom, rozwijaniu technologii informatycznych, takich jak EasySign i korzystanie z Sharepoint, zastępuje lampy na parkingu podziemnym lampami energooszczędnymi, zachęca do recyklingu, aby zapewnić racjonalne pod względem kosztów i przyjazne dla środowiska miejsce pracy, oraz zobowiązuje się do dalszego ograniczania lub kompensowania emisji CO2;
38.
zauważa, że w 2016 r. Agencja kontynuowała wdrażanie zintegrowanej strategii regulacyjnej, łączącej wszystkie procesy z zakresu REACH oraz CLP, tak aby osiągnąć cel odnośnych rozporządzeń, zwiększając integrację procesów REACH i CLP;
39.
wzywa Komisję do zainicjowania debaty politycznej z zainteresowanymi stronami w celu dokonania przeglądu prawodawstwa unijnego w zakresie oceny ryzyka w odniesieniu do żywności, chemikaliów i produktów pokrewnych oraz skuteczności tego prawodawstwa;
40.
zauważa, że w 2016 r. zatwierdzono udział organizacji podległych ONZ, takich jak Międzynarodowa Agencja Badań nad Rakiem, w pracach Agencji w charakterze obserwatorów;
41.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 18 kwietnia 2018 r. 12  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 417 z 6.12.2017, s. 98.
2 Zob. przypis 1.
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1.
5 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
6 Dz.U. C 443 z 29.11.2016, s. 21.
7 Rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH), utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniające dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE (Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1).
8 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 z dnia 22 maja 2012 r. w sprawie udostępniania na rynku i stosowania produktów biobójczych (Dz.U. L 167 z 27.6.2012, s. 1).
9 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 649/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. dotyczące wywozu i przywozu niebezpiecznych chemikaliów (Dz.U. L 201 z 27.7.2012, s. 60).
10 pkt 1 zmieniony przez sprostowanie z dnia 9 stycznia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.6.13).
11 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin, zmieniające i uchylające dyrektywy 67/548/EWG i 1999/45/WE oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 (Dz.U. L 353 z 31.12.2008, s. 1).
12 Teksty przyjęte, P8_TA(2018)0133 (zob. s. 393 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024