| Antonio TAJANI | Klaus WELLE |
| Przewodniczący | Sekretarz Generalny |
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2016, sekcja I - Parlament Europejski
PARLAMENT EUROPEJSKI,
Nadzór nad zarządzaniem budżetem i finansami przez Parlament
Zarządzanie budżetem i finansami przez Parlament
| a) Dostępne środki (EUR) | |
| środki na 2016 r.: | 1 838 613 983 |
| środki przeniesione nieautomatycznie z roku budżetowego 2015: | - |
| środki przeniesione automatycznie z roku budżetowego 2015: | 289 323 907 |
| środki odpowiadające dochodowi przeznaczonemu na określony cel na 2016 r.: | 30 589 787 |
| środki przeniesione odpowiadające dochodowi przeznaczonemu na określony cel z 2015 r.: | 103 055 269 |
| Ogółem: | 2 261 582 946 |
| b) Wykorzystanie środków w roku budżetowym 2016 (EUR) | |
| zobowiązania: | 2 225 465 435 |
| dokonane płatności: | 1 900 199 164 |
| środki przeniesione automatycznie, w tym środki wynikające z dochodu przeznaczonego na określony cel: | 324 909 094 |
| środki przeniesione nieautomatycznie: | - |
| środki anulowane: | 36 094 295 |
| c) Wpływy do budżetu (EUR) | |
| otrzymane w 2016 r.: | 183 381 513 |
| d) Całkowity bilans na dzień 31 grudnia 2016 r. (EUR) | 1 574 480 381 |
Opinie Trybunału Obrachunkowego na temat wiarygodności rozliczeń za rok 2016 oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u ich podstaw
Zarządzanie środkami przez grupy polityczne
Sprawozdanie roczne audytora wewnętrznego
Działania w następstwie rezolucji w sprawie absolutorium za rok budżetowy 2015
Absolutorium dla Parlamentu za rok 2016
Dyrekcja Generalna ds. Komunikacji
Dyrekcja Generalna ds. Kadr
Dyrekcja generalna ds. Infrastruktury i Logistyki
Dyrekcja Generalna ds. Tłumaczeń Ustnych i Konferencji
Dyrekcja Generalna ds. Finansów
Dobrowolny fundusz emerytalny
Zwrot kosztów ogólnych
Dyrekcja Generalna ds. Innowacji i Wsparcia Technologicznego
Dyrekcja Generalna ds. Ochrony i Bezpieczeństwa
Parlament przyjazny środowisku
Sprawozdanie roczne z udzielonych zamówień
| Rodzaj umowy | 2016 | 2015 | ||
| Liczba | Odsetek (%) | Liczba | Odsetek (%) | |
| Usługi | 169 | 77 | 194 | 77 |
| Dostawy | 36 | 16 | 34 | 13 |
| Roboty | 13 | 6 | 18 | 7 |
| Budynki | 1 | 1 | 8 | 3 |
| Ogółem | 219 | 100 | 254 | 100 |
| Rodzaj umowy | 2016 | 2015 | ||
| Wartość (EUR) | Odsetek (%) | Wartość (EUR) | Odsetek (%) | |
| Usługi | 244 881 189 | 49 | 539 463 943 | 70 |
| Dostawy | 155 805 940 | 31 | 78 424 245 | 11 |
| Roboty | 97 640 851 | 19 | 92 889 168 | 12 |
| Budynki | 1 583 213 | 1 | 55 804 154 | 7 |
| Ogółem | 499 911 194 | 100 | 766 581 510 | 100 % |
| (Roczne sprawozdanie w sprawie zamówień udzielonych przez Parlament Europejski, 2016 r., s. 6). | ||||
| Rodzaj procedury | 2016 | 2015 | ||
| Liczba | Odsetek (%) | Liczba | Odsetek (%) | |
| Otwarta | 70 | 32 | 93 | 37 |
| Ograniczona | 7 | 3 | 10 | 4 |
| Negocjacyjna | 141 | 64 | 151 | 59 |
| Konkurencja | - | - | - | - |
| Wyjątkowa | 1 | 1 | - | - |
| Ogółem | 219 | 100 | 254 | 100 |
| Rodzaj procedury | 2016 | 2015 | ||
| Wartość (EUR) | Odsetek (%) | Wartość (EUR) | Odsetek (%) | |
| Otwarta | 406 408 732 | 81 | 636 333 284 | 83 |
| Ograniczona | 29 190 756 | 6 | 40 487 367 | 5 |
| Negocjacyjna | 64 284 705 | 13 | 89 760 859 | 12 |
| Konkurencja | - | - | - | - |
| Wyjątkowa | 27 000 | 0 | - | - |
| Ogółem | 499 911 194 | 100 | 766 581 510 | 100 |
| (Roczne sprawozdanie w sprawie zamówień udzielonych przez Parlament Europejski, 2016 r., s. 8). | ||||
Grupy polityczne (pozycja budżetowa 4 0 0)
| Grupa | 2016 | 2015 | ||||||||
| Roczne środki | Środki własne i środki przeniesione (*) | Wydatki | Wskaźnik wykorzystania rocznych środków (%) | Środki przeniesione na następny okres | Roczne środki | Środki własne i środki przeniesione | Wydatki | Wskaźnik wykorzystania rocznych środków (%) |
Środki przeniesione na następny okres |
|
| PPE | 17 400 | 8 907 | 18 303 | 105,19 | 8 005 | 17 440 | 10 198 | 17 101 | 98,06 | 8 745 |
| S&D | 15 327 | 5 802 | 15 713 | 102,51 | 5 417 | 15 256 | 5 748 | 15 379 | 100,81 | 7 633 |
| EKR | 6 125 | 2 518 | 5 835 | 95,25 | 2 809 | 5 959 | 1 614 | 5 065 | 84,99 | 2 779 |
| ALDE | 5 759 | 2 366 | 6 448 | 111,98 | 1 676 | 5 692 | 2 517 | 5 865 | 103,03 | 2 839 |
| GUE | 4 340 | 1 729 | 4 662 | 107,43 | 1 407 | 4 305 | 1 256 | 3 832 | 89,02 | 2 156 |
| Verts/ALE | 4 180 | 1 557 | 3 921 | 93,82 | 1 815 | 4 153 | 1 293 | 3 890 | 93,67 | 2 078 |
| EFDD | 3 820 | 1 873 | 2 945 | 77,10 | 1 910 | 3 843 | 1 643 | 3 629 | 94,45 | 1 919 |
| ENF (**) | - | - | - | - | - | 1 587 | 0 | 827 | 52,09 | 793 |
| Posłowie niezrzeszeni | 772 | 216 | 616 | 79,90 | 257 | 1 627 | 533 | 1 001 | 61,51 | 214 |
| Ogółem (***) | 57 723 | 24 968 | 58 443 | 101,25 | 23 296 | 59 860 | 24 803 | 56 588 | 94,53 | 29 155 |
|
(*) Wszystkie kwoty w tysiącach EUR. (**) Ostateczna kwota kwalifikowanych wydatków dotyczących grupy ENF zostanie ustalona w późniejszym terminie. (***) Łączna kwota nie obejmuje kwot dotyczących grupy ENF. | ||||||||||
Europejskie partie polityczne i europejskie fundacje polityczne
| Partia | Skrót | Zasoby własne | Dotacja z PE | Dochody ogółem (1) | Dotacje z PE w % kwalifikowalnych wydatków (nie więcej niż 85 %) |
Nadwyżka dochodów (przesunięcie do rezerw) lub strata |
| Europejska Partia Ludowa | PPE | 1 734 | 6 918 | 10 650 | 85 | 304 |
| Partia Europejskich Socjalistów | PES | 1 408 | 7 154 | 9 512 | 85 | 12 |
| Porozumienie Liberałów i Demokratów na rzecz Europy | ALDE | 611 | 2 337 | 3 162 | 85 | 88 |
| Europejska Partia Zielonych | EPZ | 502 | 1 795 | 2 587 | 85 | 78 |
| Sojusz Europejskich Konserwatystów i Reformatorów | AECR | 472 | 2 292 | 3 232 | 85 | -240 |
| Europejska Partia Lewicy | EL | 335 | 1 594 | 2 119 | 85 | 25 |
| Europejska Partia Demokratyczna | PDE | 107 | 518 | 625 | 85 | 4 |
| Demokraci UE | EUD | 54 | 238 | 341 | 85 | 11 |
| Wolne Przymierze Europejskie | ALE | 158 | 777 | 1 008 | 85 | 5 |
| Europejski Chrześcijański Ruch Polityczny | ECPM | 109 | 493 | 665 | 85 | 0 |
| Europejskie Przymierze na rzecz Wolności | EAF | 68 | 391 | 459 | 85 | -40 |
| Europejskie Przymierze Ruchów Narodowych | AEMN | 61 | 229 | 391 | 85 | 0 |
| Ruch na rzecz Europy Wolności i Demokracji | MENL | 189 | 785 | 1 020 | 85 | 0 |
| Przymierze na rzecz Pokoju i Wolności | APF | 62 | 329 | 391 | 85 | -5 |
| Ogółem | 5 870 | 25 850 | 36 160 | 85 | 242 | |
| (1) Dochody ogółem zawierają przeniesienia z roku poprzedniego zgodnie z art. 125 ust. 6 rozporządzenia finansowego. | ||||||
| Fundacja | Skrót | Związek z partią | Zasoby własne |
Ostateczna kwota dotacji z PE |
Dochody ogółem | Dotacje z PE w % kwalifikowalnych wydatków (nie więcej niż 85 %) |
| Ośrodek Studiów Europejskich Wilfried Martens | WMCES | PPE | 965 665 | 4 878 174 | 5 843 839 | 85 |
| Fundacja Studiów Europejskich i Postępu | FEPS | PES | 1 041 910 | 4 430 253 | 5 472 163 | 84 |
| Europejskie Forum Liberalne | ELF | ALDE | 248 996 | 1 126 430 | 1 375 426 | 85 |
| Europejska Fundacja Zielonych | GEF | EPZ | 204 866 | 1 090 124 | 1 294 990 | 85 |
| Ugrupowanie Transform Europe | TE | EL | 217 209 | 901 484 | 1 118 693 | 85 |
| Instytut Europejskich Demokratów | IED | PDE | 50 690 | 272 033 | 322 724 | 85 |
| Centrum Maurits Coppieters | CMC | ALE | 71 952 | 318 411 | 390 362 | 85 |
| Nowy Kierunek - Fundacja na rzecz Reformy w Europie | ND | AECR | 316 916 | 1 503 964 | 1 820 880 | 85 |
| Europejska Fundacja na rzecz Wolności | EFF | EAF | 41 923 | 226 828 | 268 751 | 85 |
| Organizacja na rzecz Europejskiej Współpracy Międzypaństwowej (*) | OEIC | EUD | 21 702 | 126 727 | 148 429 | 99 |
| Chrześcijańska Fundacja Polityczna na rzecz Europy | SALLUX | ECPM | 61 024 | 326 023 | 387 047 | 85 |
| Identités & Traditions euro-pénnes | ITE | AEMN | 37 896 | 184 685 | 222 581 | 85 |
| Ruch na rzecz Europy Narodów i Wolności | FENL | MENL | 96 726 | 549 357 | 646 084 | 85 |
| Europa Terra Nostra | ETN | APF | 37 461 | 151 403 | 188 864 | 85 |
| Ogółem (**) | 3 414 937 | 16 085 895 | 19 500 832 | 85 | ||
|
(*) Końcowa dotacja dla OEIC stanowi 99 % wydatków, ponieważ niektóre z nich zostały zaklasyfikowane jako wydatki niekwalifikowalne, co tym samym obniżyło całkowite wydatki kwalifikowalne. (**) W tabeli nie uwzględniono danych dla IDDE z powodu procedury wstrzymania dotacji. Decyzja o dotacji w toku. | ||||||
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
Grażyna J. Leśniak 10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
Monika Pogroszewska 10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
Grażyna J. Leśniak 05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
Grażyna J. Leśniak 05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
Grażyna J. Leśniak 04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
Krzysztof Koślicki 02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.248.1 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2018/1309 w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2016, sekcja I - Parlament Europejski |
| Data aktu: | 18/04/2018 |
| Data ogłoszenia: | 03/10/2018 |








