uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1334/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie środków aromatyzujących i niektórych składników żywności o właściwościach aromatyzujących do użycia w oraz na środkach spożywczych oraz zmieniające rozporządzenie Rady (EWG) nr 1601/91, rozporządzenia (WE) nr 2232/96 oraz (WE) nr 110/2008 oraz dyrektywę 2000/13/WE 1 , w szczególności jego art. 11 ust. 3,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1331/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. ustanawiające jednolitą procedurę wydawania zezwoleń na stosowanie dodatków do żywności, enzymów spożywczych i środków aromatyzujących 2 , w szczególności jego art. 7 ust. 5,
(1) W załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 1334/2008 ustanowiono unijny wykaz środków aromatyzujących i materiałów źródłowych zatwierdzonych do użycia w i na środkach spożywczych oraz określono warunki ich stosowania.
(2) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 872/2012 3 przyjęto wykaz substancji aromatycznych i włączono ten wykaz do części A załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1334/2008. Część B ("Preparaty aromatyczne"), część C ("Środki aromatyzujące z przetworzenia termicznego"), część D ("Prekursory środków aromatyzujących"), część E ("Inne środki aromatyzujące") i część F ("Materiały źródłowe") również włączono na mocy rozporządzenia (UE) nr 872/2012 do załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1334/2008. Części B-F w załączniku I odpowiadają kategoriom środków aromatyzujących i materiałów źródłowych, o których mowa w art. 9 lit. b)-f) rozporządzenia (WE) nr 1334/2008. Części B-F nie zawierają żadnych pozycji.
(3) Rozporządzeniem Komisji (UE) nr 873/2012 4 ustanowiono środki przejściowe dotyczące unijnego wykazu środków aromatyzujących i materiałów źródłowych przedstawionego w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 1334/2008
(4) W art. 4 rozporządzenia (UE) nr 873/2012 ustanowiono okres przejściowy dotyczący żywności, do której dodano środki aromatyzujące należące do części B-F w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 1334/2008, w odniesieniu do których złożono wniosek przed dniem 22 października 2015 r. na podstawie art. 3 tego pierwszego rozporządzenia. Art. 4 stanowi, że dzień 22 kwietnia 2018 r. jest ostatnim dniem okresu przejściowego, w którym można wprowadzać do obrotu taką żywność.
(5) Załącznik I do rozporządzenia (WE) nr 1334/2008 może być aktualizowany zgodnie z jednolitą procedurą, o której mowa w art. 3 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1331/2008, z inicjatywy Komisji albo na wniosek złożony przez państwo członkowskie lub zainteresowaną stronę.
(6) W dniu 16 października 2012 r. do Komisji wpłynął wniosek o udzielenie zezwolenia na stosowanie produktu destylat drzewny [FL nr 21.001] pod nazwą "eter rumowy" w ramach kategorii "inne środki aromatyzujące". Wnioskodawca wystąpił o zezwolenie na stosowanie tego środka aromatyzującego - do określonych poziomów -w lodach spożywczych, wyrobach cukierniczych, gumie do żucia, zbożach i produktach zbożowych otrzymywanych z ziaren zbóż, korzeniach i bulwach oraz nasionach roślin strączkowych i warzywach strączkowych, wyrobach piekarskich, mięsie i produktach mięsnych, solach, przyprawach, zupach, sosach, sałatkach, napojach bezalkoholowych i napojach alkoholowych.
(7) Wniosek został przesłany do Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") z prośbą o opinię. Wniosek ten udostępniono także państwom członkowskim na podstawie art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1331/2008.
(8) W dniu 24 sierpnia 2017 r. Urząd przyjął "opinię naukową w sprawie oceny grupy środków aromatyzujących 500 (FGE.500): eter rumowy", dotyczącą oceny bezpieczeństwa destylatu drzewnego [FL nr 21.001] w przypadku stosowania go jako środka aromatyzującego w ramach kategorii "inne środki aromatyzujące" 5 . Produkt ten jest złożoną mieszaniną składającą się z ponad osiemdziesięciu pojedynczych składników. Urząd stwierdził, że zgodnie z ogólną strategią w zakresie oceny ryzyka stwarzanego przez substancje aromatyczne obecność substancji genotoksycznych jako składników eteru rumowego budzi obawy co do bezpieczeństwa. Urząd wskazał na poważne obawy dotyczące bezpieczeństwa związane z szeregiem składników, takich jak furany i ich pochodne oraz inne składniki kojarzone z działaniem genotoksycznym i rakotwórczym, a także zwrócił uwagę na ryzyko rakotwórczości wynikające z obecności etanolu.
(9) Republika Czeska i Republika Słowacka poinformowały Komisję o stosowaniu destylatu drzewnego [FL nr 21.001] w tradycyjnych napojach spirytusowych tuzemák i tuzemský oraz zwróciły się o utrzymanie tego zastosowania w odniesieniu do tych konkretnych napojów spirytusowych.
(10) Zgodnie z motywem 7 rozporządzenia (WE) nr 1334/2008 podczas zatwierdzania środków aromatyzujących należy wziąć pod uwagę także inne czynniki istotne dla rozważanej sprawy, m.in. czynniki społeczne oraz czynniki związane z tradycją. Ponieważ stosowanie wspomnianego środka aromatyzującego jest obecnie niezbędne do zachowania specyficznych tradycyjnych właściwości organoleptycznych napojów spirytusowych tuzemák i tuzemský w Republice Czeskiej i Republice Słowackiej, należy zezwolić na stosowanie tej substancji z zachowaniem warunków stosowania określonych w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
(11) Wspomniane napoje spirytusowe, podobnie jak wszystkie napoje spirytusowe i ogólnie napoje alkoholowe, nie są przeznaczone do spożywania przez dzieci ani inne podatne na zagrożenia grupy ludności. W uzupełnieniu obowiązujących wymogów w zakresie oznakowania państwa członkowskie powinny wymagać przedstawiania dodatkowych informacji dotyczących określonych rodzajów ryzyka związanego z obecnością destylatu drzewnego [FL nr 21.001] w tych napojach spirytusowych.
(12) Napojów spirytusowych, do których dodano destylat drzewny [FL nr 21.001], nie należy używać do wytwarzania innych środków spożywczych.
(13) W przypadku odwołania do wspomnianego środka aromatyzującego w oznakowaniu napojów spirytusowych tuzemák i tuzemský należy stosować nazwę lub numer FL.
(14) W uzupełnieniu wymogów ustanowionych w art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1334/2008, w przypadku wprowadzania do obrotu destylatu drzewnego [FL nr 21.001] jako takiego, nieprzeznaczonego do sprzedaży konsumentom końcowym, w oznakowaniu należy wskazać, że ten środek aromatyzujący może być używany wyłącznie do wyrobu napojów spirytusowych tuzemák i tuzemský.
(15) Aby zagwarantować pewność prawa, niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie począwszy od dnia 23 kwietnia 2018 r.
(16) Niniejsze rozporządzenie powinno obowiązywać przez okres 5 lat, aby umożliwić opracowanie środków zastępczych dla destylatu drzewnego [FL nr 21.001] do stosowania w tradycyjnych napojach spirytusowych tuzemák i tuzemský.
(17) Należy zatem odpowiednio zmienić część E załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1334/2008.
(18) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.235.3 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2018/1246 zmieniające załącznik I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1334/2008 w celu wpisania destylatu drzewnego do unijnego wykazu środków aromatyzujących |
| Data aktu: | 18/09/2018 |
| Data ogłoszenia: | 19/09/2018 |
| Data wejścia w życie: | 09/10/2018, 23/04/2018 |