a także mając na uwadze, co następuje:(1) Naturalne surowce mineralne mają ogromny potencjał wspierania rozwoju, jednak na obszarach dotkniętych konfliktami i obszarach wysokiego ryzyka mogą być one przyczyną sporów, gdy przychody z ich eksploatacji przyczyniają się do wybuchu lub kontynuacji konfliktów z użyciem siły, podważając wysiłki na rzecz rozwoju, dobrego sprawowania władzy i praworządności. Zerwanie związku pomiędzy konfliktem a nielegalną eksploatacją minerałów na tych obszarach stanowi zasadniczy element zagwarantowania pokoju, rozwoju i stabilności.
(2) W odpowiedzi na takie obawy w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/821 1 ustanowiono obowiązki w zakresie należytej staranności w łańcuchu dostaw unijnych importerów cyny, tantalu i wolframu, ich rud oraz złota pochodzących z obszarów dotkniętych konfliktami i obszarów wysokiego ryzyka, które to obowiązki będą miały zastosowanie od dnia 1 stycznia 2021 r. (zwanym dalej "rozporządzeniem").
(3) Obszary dotknięte konfliktami i obszary wysokiego ryzyka do celów tego rozporządzenia zdefiniowane są jako obszary znajdujące się w stanie konfliktu zbrojnego lub niestabilne obszary pokonfliktowe, jak również obszary, na których zarządzanie i bezpieczeństwo są słabe lub nie istnieją, takie jak państwa upadłe, oraz na których odnotowuje się powszechne i regularne przypadki naruszeń prawa międzynarodowego, w tym naruszenia praw człowieka.
(4) Art. 14 ust. 1 tego rozporządzenia stanowi, że aby zapewnić podmiotom gospodarczym, zwłaszcza małym i średnim przedsiębiorstwom, jasność i pewność oraz aby zapewnić spójność stosowanych przez nie działań, Komisja po zasięgnięciu opinii Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych i OECD musi przygotować niewiążące wytyczne dla podmiotów gospodarczych, wyjaśniając w nich, jak najlepiej stosować kryteria identyfikacji obszarów dotkniętych konfliktami i obszarów wysokiego ryzyka (dalej "wytyczne").
(5) Artykuł ten stanowi również, że wytyczne te mają opierać się na definicji obszarów dotkniętych konfliktami i obszarów wysokiego ryzyka podanej w rozporządzeniu i uwzględniać wytyczne OECD dotyczące należytej staranności w tej dziedzinie, w tym inne czynniki ryzyka w łańcuchu dostaw powodujące uruchomienie sygnałów ostrzegawczych, zdefiniowane w odpowiednich dodatkach do tych wytycznych.
(6) Niniejsze wytyczne, aby były skuteczne, powinny określać ogólną koncepcję należytej staranności w łańcuchach dostaw minerałów i metali powiązanych z obszarami dotkniętymi konfliktami i obszarami wysokiego ryzyka, a także kroki, jakie powinny poczynić przedsiębiorstwa w celu identyfikacji zagrożeń w tym zakresie dotyczących pozyskiwania cyny, tantalu, wolframu i złota oraz przeciwdziałania tym zagrożeniom.
(7) Należy przypomnieć, że wymogi określone w rozporządzeniu w odniesieniu do unijnych importerów odnoszą się nie tylko do metali i minerałów pochodzących z obszarów dotkniętych konfliktami i obszarów wysokiego ryzyka, ale również do powiązanych zagrożeń na wyższym szczeblu łańcucha dostaw, np. w odniesieniu do handlu, przetwórstwa i wywozu.
(8) W niniejszych wytycznych należy również wyjaśnić główne zasady identyfikacji obszarów dotkniętych konfliktami i obszarów wysokiego ryzyka w konkretnym celu wykonania rozporządzenia, natomiast definicja i wyjaśnienie dotyczące takich obszarów pozostają bez uszczerbku dla stanowiska Unii w sprawie tego, co może stanowić obszary dotknięte konfliktami i obszary wysokiego ryzyka poza kontekstem tego rozporządzenia.
(9) Odniesienie do odpowiednich informacji ze źródeł jawnych, które podmioty gospodarcze mogą wykorzystać do identyfikacji obszarów dotkniętych konfliktami i obszarów wysokiego ryzyka, powinno stanowić centralny element niniejszych wytycznych. Należy również przypomnieć, że istotne źródła są aktualizowane z różną częstotliwością i że w stosownych przypadkach należy je uzupełniać innymi źródłami.
(10) Inne rodzaje ryzyka związanego z łańcuchem dostaw, które powodują uruchomienie sygnałów ostrzegawczych, których dotyczą niniejsze wytyczne, powinny odnosić się do lokalizacji, dostawców i niezwykłych okoliczności związanych z działalnością handlową i powinny być oparte na pracy OECD w tej dziedzinie.
(11) Art. 14 ust. 2 rozporządzenia stanowi, że Komisja korzysta z wiedzy ekspertów zewnętrznych w celu opracowania orientacyjnego, niewyczerpującego, regularnie aktualizowanego wykazu obszarów dotkniętych konfliktami i obszarów wysokiego ryzyka. Ten przyszły wykaz ma opierać się na prowadzonej przez ekspertów zewnętrznych analizie niniejszych wytycznych oraz innych dostępnych informacji, m.in. ze środowisk akademickich i systemów należytej staranności w łańcuchu dostaw.
(12) Niniejsze wytyczne nie mają charakteru wiążącego, a importerzy unijni zachowują odpowiedzialność za wykonywanie obowiązków w zakresie należytej staranności określonych w rozporządzeniu, podczas gdy służby Komisji zapewniają, aby wytyczne te w miarę upływu czasu pozostały aktualne,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE: