Rozporządzenie wykonawcze 2018/1106 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do wzorów oświadczenia o zgodności, które ma być publikowane i zachowywane przez administratorów istotnych i pozaistotnych wskaźników referencyjnych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2018/1106
z dnia 8 sierpnia 2018 r.
ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do wzorów oświadczenia o zgodności, które ma być publikowane i zachowywane przez administratorów istotnych i pozaistotnych wskaźników referencyjnych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie indeksów stosowanych jako wskaźniki referencyjne w instrumentach finansowych i umowach finansowych lub do pomiaru wyników funduszy inwestycyjnych i zmieniające dyrektywy 2008/48/WE i 2014/17/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 596/2014 1 , w szczególności jego art. 25 ust. 8 akapit trzeci i art. 26 ust. 5 akapit trzeci,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W art. 25 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2016/1011 zobowiązano administratorów istotnych wskaźników referencyjnych, którzy postanowili, że nie będą przestrzegać określonego wymogu tego rozporządzenia lub większej liczby tych wymogów, do publikowania i zachowywania oświadczenia o zgodności, w którym podają powody, dla których za stosowne uznali nie przestrzegać tych wymogów. W art. 26 ust. 3 tego rozporządzenia nałożono podobny obowiązek na administratorów pozaistotnych wskaźników referencyjnych, jednak w odniesieniu do szerszego zakresu wymogów.

(2) Oświadczenie o zgodności powinno umożliwiać czytającej je osobie jednoznaczne ustalenie przepisów rozporządzenia (UE) 2016/1011, których administrator wskaźnika referencyjnego postanowił nie stosować, oraz powodów, dla których administrator uznał za stosowne nie przestrzegać tych przepisów.

(3) W art. 25 ust. 7 i art. 26 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2016/1011 wprowadzono wymóg, zgodnie z którym oświadczenie o zgodności musi wyraźnie wskazywać powody, dla których administrator uznał za stosowne nie przestrzegać danych przepisów. We wzorze należy zatem zawrzeć odrębne uzasadnienie dotyczące każdego z przepisów, których administrator nie stosuje.

(4) Opcjonalne odstępstwa przewidziane w art. 25 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/1011 w odniesieniu do istotnych wskaźników referencyjnych stanowią podzbiór potencjalnych odstępstw przewidzianych w art. 26 ust. 1 tego rozporządzenia w odniesieniu do pozaistotnych wskaźników referencyjnych. W celu zapewnienia spójności między tymi dwoma wykonawczymi standardami technicznymi, wymaganymi w odniesieniu do tych odstępstw na podstawie art. 25 ust. 8 i art. 26 ust. 5, oraz uniknięcia ewentualnych zbędnych obciążeń administracyjnych dla administratorów wskaźników referencyjnych pożądane jest ujęcie tych wykonawczych standardów technicznych w jednym rozporządzeniu.

(5) Administratorzy mogą zdecydować się na wykorzystanie pojedynczego oświadczenia o zgodności w odniesieniu do rodziny wskaźników referencyjnych, pod warunkiem że umożliwia ono jednoznaczne ustalenie przepisów, których administrator postanowił nie stosować w odniesieniu do każdego wskaźnika referencyjnego objętego danym oświadczeniem o zgodności. Pojedyncze oświadczenie o zgodności nie powinno obejmować jednocześnie istotnych i pozaistotnych wskaźników referencyjnych. Jeżeli rodzina wskaźników referencyjnych składa się z istotnych i pozaistotnych wskaźników referencyjnych, przygotować należy co najmniej dwa oświadczenia o zgodności.

(6) Administratorom należy zapewnić wystarczająco dużo czasu na zapewnienie zgodności z wymogami zawartymi w niniejszym rozporządzeniu. Niniejsze rozporządzenie powinno zatem zacząć obowiązywać po upływie dwóch miesięcy od dnia jego wejścia w życie.

(7) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.

(8) Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Wzory oświadczenia o zgodności

1. 
Wzór oświadczenia o zgodności, o którym mowa w art. 25 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2016/1011, określa się w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.
2. 
Wzór oświadczenia o zgodności, o którym mowa w art. 26 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2016/1011, określa się w załączniku II do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 29 października 2018 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 8 sierpnia 2018 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Wzór oświadczenia o zgodności, o którym mowa w art. 25 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2016/1011

Pozycja Pole tekstowe
A. Informacje ogólne
1. Data sporządzenia niniejszego dokumentu oraz, w stosownych przypadkach, data jego ostatniej aktualizacji 1. Sporządzono: [dd.mm.rr]

Ostatnia aktualizacja: [dd.mm.rr]

2. Nazwa administratora 2. [Zgodnie z wpisem w "Rejestrze administratorów i wskaźników referencyjnych" opublikowanym przez ESMA]
3. Odpowiedni właściwy organ krajowy 3. [Właściwy organ, który udzielił zezwolenia administratorowi lub dokonał jego rejestracji zgodnie z art. 34 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/1011]
W poniższej sekcji:

- wskazuje się istotny wskaźnik referencyjny lub istotne wskaźniki referencyjne, w odniesieniu do których określone przepisy nie mają zastosowania,

- wskazuje się przepisy, których administrator postanowił nie stosować, oraz

- wskazuje się powody, dla których administrator uznał za stosowne nie stosować każdego z wymienionych przepisów.

Jeżeli niniejszy dokument dotyczy co najmniej dwóch istotnych wskaźników referencyjnych opracowywanych przez administratora, należy wypełnić odrębną sekcję dla każdego zbioru wskaźników referencyjnych, w przypadku których:

- przepisy, których administrator postanowił nie stosować, są takie same dla wszystkich tych wskaźników referencyjnych, oraz

- dla każdego przepisu - powody, dla których administrator za stosowne uznał nie stosować danego przepisu, są takie same dla wszystkich tych wskaźników referencyjnych.

B. [Proszę wstawić nazwę administratora podaną w sekcji A pozycja 2] postanawia nie stosować następujących przepisów rozporządzenia (UE) 2016/1011 w odniesieniu do istotnego wskaźnika referencyjnego lub istotnych wskaźników referencyjnych wskazanych poniżej
1. Wskaźnik referencyjny lub wskaźniki referencyjne, w odniesieniu do których nie stosuje się przepisu (przepisów) 1. [Proszę podać nazwę wskaźnika referencyjnego lub każdego ze wskaźników referencyjnych, w tym jego międzynarodowy kod identyfikujący papier wartościowy (kod ISIN) lub w przypadku braku kodu ISIN - jakikolwiek inny dostępny identyfikator]
2. Wskazanie, gdzie publikowane jest oświadczenie dotyczące wskaźnika referencyjnego dla danego wskaźnika referencyjnego lub każdego z danych wskaźników referencyjnych 2. [np. odnośnik do strony internetowej]
3. (i) Przepis lub przepisy rozporządzenia (UE) 2016/1011, które nie mają zastosowania 3(i) [Dla każdego przepisu proszę podać artykuł, ustęp i, w stosownych przypadkach, konkretną literę rozporządzenia (UE) 2016/1011 oraz pełny tekst tego przepisu]
(ii) Dla każdego przepisu - powody, dla których administrator za stosowne uznał nie przestrzegać tego przepisu 3(ii) [Dla każdego przepisu proszę podać konkretne, szczegółowe i jasne wyjaśnienie powodów, dla których administrator za stosowne uznał nie przestrzegać danego przepisu, uwzględniając charakter i wpływ wskaźnika referencyjnego lub wskaźników referencyjnych oraz wielkość administratora.]

ZAŁĄCZNIK  II

Wzór oświadczenia o zgodności, o którym mowa w art. 26 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2016/1011

Pozycja Pole tekstowe
A. Informacje ogólne
1. Data sporządzenia niniejszego dokumentu oraz, w stosownych przypadkach, data jego ostatniej aktualizacji 1. Sporządzono: [dd.mm.rr]

Ostatnia aktualizacja: [dd.mm.rr]

2. Nazwa administratora 2. [Zgodnie z wpisem w "Rejestrze administratorów i wskaźników referencyjnych" opublikowanym przez ESMA]
W poniższej sekcji:

- wskazuje się pozaistotny wskaźnik referencyjny lub pozaistotne wskaźniki referencyjne, w odniesieniu do których określone przepisy nie mają zastosowania,

- wskazuje się przepisy, których administrator postanowił nie stosować, oraz

- wskazuje się powody, dla których administrator uznał za stosowne nie stosować każdego z wymienionych przepisów.

Jeżeli niniejszy dokument dotyczy rodziny pozaistotnych wskaźników referencyjnych opracowywanych przez administratora, należy wypełnić odrębną sekcję dla każdego zbioru wskaźników referencyjnych, w przypadku których:

- przepisy, których administrator postanowił nie stosować, są takie same dla wszystkich tych wskaźników referencyjnych, oraz

- dla każdego przepisu - powody, dla których administrator za stosowne uznał nie stosować danego przepisu, są takie same dla wszystkich tych wskaźników referencyjnych.

B. [Proszę wstawić nazwę administratora podaną w sekcji A pozycja 2] postanawia nie stosować następujących przepisów rozporządzenia (UE) 2016/1011 w odniesieniu do pozaistotnego wskaźnika referencyjnego lub pozaistotnych wskaźników referencyjnych wskazanych poniżej
1. Wskaźnik referencyjny lub wskaźniki referencyjne, w odniesieniu do których nie stosuje się przepisu (przepisów) 1. [Proszę podać nazwę wskaźnika referencyjnego lub każdego ze wskaźników referencyjnych, w tym jego międzynarodowy kod identyfikujący papier wartościowy (kod ISIN) lub w przypadku braku kodu ISIN - jakikolwiek inny dostępny identyfikator]
2. (i) Przepis lub przepisy rozporządzenia (UE) 2016/1011, które nie mają zastosowania 2(i) [Dla każdego przepisu proszę podać artykuł, ustęp i, w stosownych przypadkach, konkretną literę rozporządzenia (UE) 2016/1011 oraz pełny tekst tego przepisu]
(ii) Dla każdego przepisu - powody, dla których administrator za stosowne uznał nie przestrzegać tego przepisu 2(ii) [Dla każdego przepisu proszę podać konkretne, szczegółowe i jasne wyjaśnienie powodów, dla których administrator za stosowne uznał nie przestrzegać danego przepisu.]
1 Dz.U. L 171 z 29.6.2016, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2018.202.9

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2018/1106 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do wzorów oświadczenia o zgodności, które ma być publikowane i zachowywane przez administratorów istotnych i pozaistotnych wskaźników referencyjnych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011
Data aktu: 08/08/2018
Data ogłoszenia: 09/08/2018
Data wejścia w życie: 29/08/2018, 29/10/2018