uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie indeksów stosowanych jako wskaźniki referencyjne w instrumentach finansowych i umowach finansowych lub do pomiaru wyników funduszy inwestycyjnych i zmieniające dyrektywy 2008/48/WE i 2014/17/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 596/2014 1 , w szczególności jego art. 25 ust. 8 akapit trzeci i art. 26 ust. 5 akapit trzeci,
(1) W art. 25 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2016/1011 zobowiązano administratorów istotnych wskaźników referencyjnych, którzy postanowili, że nie będą przestrzegać określonego wymogu tego rozporządzenia lub większej liczby tych wymogów, do publikowania i zachowywania oświadczenia o zgodności, w którym podają powody, dla których za stosowne uznali nie przestrzegać tych wymogów. W art. 26 ust. 3 tego rozporządzenia nałożono podobny obowiązek na administratorów pozaistotnych wskaźników referencyjnych, jednak w odniesieniu do szerszego zakresu wymogów.
(2) Oświadczenie o zgodności powinno umożliwiać czytającej je osobie jednoznaczne ustalenie przepisów rozporządzenia (UE) 2016/1011, których administrator wskaźnika referencyjnego postanowił nie stosować, oraz powodów, dla których administrator uznał za stosowne nie przestrzegać tych przepisów.
(3) W art. 25 ust. 7 i art. 26 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2016/1011 wprowadzono wymóg, zgodnie z którym oświadczenie o zgodności musi wyraźnie wskazywać powody, dla których administrator uznał za stosowne nie przestrzegać danych przepisów. We wzorze należy zatem zawrzeć odrębne uzasadnienie dotyczące każdego z przepisów, których administrator nie stosuje.
(4) Opcjonalne odstępstwa przewidziane w art. 25 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/1011 w odniesieniu do istotnych wskaźników referencyjnych stanowią podzbiór potencjalnych odstępstw przewidzianych w art. 26 ust. 1 tego rozporządzenia w odniesieniu do pozaistotnych wskaźników referencyjnych. W celu zapewnienia spójności między tymi dwoma wykonawczymi standardami technicznymi, wymaganymi w odniesieniu do tych odstępstw na podstawie art. 25 ust. 8 i art. 26 ust. 5, oraz uniknięcia ewentualnych zbędnych obciążeń administracyjnych dla administratorów wskaźników referencyjnych pożądane jest ujęcie tych wykonawczych standardów technicznych w jednym rozporządzeniu.
(5) Administratorzy mogą zdecydować się na wykorzystanie pojedynczego oświadczenia o zgodności w odniesieniu do rodziny wskaźników referencyjnych, pod warunkiem że umożliwia ono jednoznaczne ustalenie przepisów, których administrator postanowił nie stosować w odniesieniu do każdego wskaźnika referencyjnego objętego danym oświadczeniem o zgodności. Pojedyncze oświadczenie o zgodności nie powinno obejmować jednocześnie istotnych i pozaistotnych wskaźników referencyjnych. Jeżeli rodzina wskaźników referencyjnych składa się z istotnych i pozaistotnych wskaźników referencyjnych, przygotować należy co najmniej dwa oświadczenia o zgodności.
(6) Administratorom należy zapewnić wystarczająco dużo czasu na zapewnienie zgodności z wymogami zawartymi w niniejszym rozporządzeniu. Niniejsze rozporządzenie powinno zatem zacząć obowiązywać po upływie dwóch miesięcy od dnia jego wejścia w życie.
(7) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.
(8) Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.202.9 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2018/1106 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do wzorów oświadczenia o zgodności, które ma być publikowane i zachowywane przez administratorów istotnych i pozaistotnych wskaźników referencyjnych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 |
| Data aktu: | 08/08/2018 |
| Data ogłoszenia: | 09/08/2018 |
| Data wejścia w życie: | 29/08/2018, 29/10/2018 |