Rozporządzenie wykonawcze 2018/895 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 340/2008 w sprawie opłat i należności wnoszonych na rzecz Europejskiej Agencji Chemikaliów

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2018/895
z dnia 22 czerwca 2018 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 340/2008 w sprawie opłat i należności wnoszonych na rzecz Europejskiej Agencji Chemikaliów
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) i utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniające dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE 1 , w szczególności jego art. 74 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 struktura i wysokość opłat przewidzianych w tym rozporządzeniu uwzględnia wymagany nakład pracy Europejskiej Agencji Chemikaliów ("Agencja") i właściwych organów, a ustala się je na takim poziomie, aby zapewnić, by uzyskany z nich przychód, w połączeniu z innymi źródłami przychodów Agencji, był wystarczający do pokrycia kosztów świadczonych usług.

(2) Z doświadczenia zdobytego do tej pory przez Agencję oraz jej Komitet ds. Oceny Ryzyka i Komitet ds. Analiz Społeczno-Ekonomicznych przy rozpatrywaniu wniosków o udzielenie zezwolenia wynika, że nakład pracy związany z taką oceną uzależniony jest od liczby zastosowań będących przedmiotem jednego wniosku, a nie od liczby wnioskodawców, którzy wspólnie złożyli wniosek. W związku z tym opłata mająca zastosowanie do danego wniosku powinna być taka sama niezależnie od liczby wnioskodawców; żadna opłata dodatkowa nie powinna być pobierana od każdego dodatkowego wnioskodawcy. To samo rozumowanie odnosi się również do należności z tytułu przedłożenia każdego sprawozdania z przeglądu. Odpowiednie zmiany opłat i należności mogłyby umożliwić złagodzenie obciążenia finansowego mniejszych podmiotów, takich jak małe i średnie przedsiębiorstwa.

(3) W przypadku gdy składany jest wspólny wniosek o zezwolenie, opłaty i należności powinny być dzielone przez wnioskodawców w sposób sprawiedliwy, przejrzysty i niedyskryminujący, w szczególności w odniesieniu do małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP). Istniejące obniżki opłat i należności dla MŚP powinny być brane pod uwagę przy podziale całkowitych opłat i należności mających zastosowanie.

(4) W przypadku gdy przedsiębiorstwa, które złożyły wspólny wniosek o zezwolenie, należą do różnych kategorii wielkości, do których zastosowanie miałyby różne opłaty podstawowe, pobrana powinna zostać najwyższa opłata.

(5) Ponadto w następstwie przeglądu rozporządzenia Komisji (WE) nr 340/2008 2 , przeprowadzonego w 2015 r., oraz w świetle doświadczenia zdobytego podczas rozpatrywania wniosków o udzielenie zezwolenia, opłaty i należności za udzielanie zezwoleń powinny zostać dostosowane tak, aby odzwierciedlały nakład pracy Agencji. W tym celu opłaty i należności dodatkowe za każde dodatkowe zastosowanie powinny być jedynie nieznacznie niższe od kwoty opłaty lub należności podstawowej. Te opłaty lub należności dodatkowe za każde dodatkowe zastosowanie powinny zatem zostać zwiększone.

(6) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 340/2008.

(7) Ze względu na pewność prawa niniejszego rozporządzenia nie należy stosować do wniosków złożonych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 133 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 340/2008 wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 8 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Agencja pobiera opłatę podstawową z tytułu każdego wniosku o udzielenie zezwolenia dla substancji, jak określono w załączniku VI. Opłata podstawowa obejmuje wniosek o udzielenie zezwolenia dla jednej substancji i jednego zastosowania.

Agencja pobiera opłatę dodatkową, jak określono w załączniku VI do niniejszego rozporządzenia, z tytułu każdego dodatkowego zastosowania i od każdej dodatkowej substancji, która odpowiada definicji grupy substancji określonej w sekcji 1.5 załącznika XI do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 i która jest objęta wnioskiem. Nie pobiera się żadnej opłaty dodatkowej, gdy stroną wniosku o udzielenie zezwolenia jest więcej niż jeden wnioskodawca.

W przypadku gdy wnioskodawcy będący stroną wspólnego wniosku o udzielenie zezwolenia są różnej wielkości, za wniosek pobiera się najwyższą opłatę z opłat mających zastosowanie do tych wnioskodawców.

W przypadku gdy składany jest wspólny wniosek o zezwolenie, wnioskodawcy powinni dołożyć wszelkich starań, aby podzielić opłatę w sposób sprawiedliwy, przejrzysty i niedyskryminujący, w szczególności w odniesieniu do MŚP.

Agencja wystawia jedną fakturę obejmującą opłatę podstawową i wszelkie mające zastosowanie opłaty dodatkowe.";

2)
art. 9 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Agencja pobiera należność podstawową z tytułu przedłożenia każdego sprawozdania z przeglądu, jak określono w załączniku VII. Należność podstawowa obejmuje przedłożenie sprawozdania z przeglądu dla jednej substancji i jednego zastosowania.

Agencja pobiera należność dodatkową, jak określono w załączniku VII do niniejszego rozporządzenia, z tytułu każdego dodatkowego zastosowania i od każdej dodatkowej substancji, która odpowiada definicji grupy substancji określonej w sekcji 1.5 załącznika XI do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 i która jest objęta sprawozdaniem z przeglądu. Nie pobiera się należności dodatkowej, gdy stron objętych sprawozdaniem z przeglądu jest więcej niż jedna.

W przypadku gdy podmioty będące stroną przedłożenia wspólnego sprawozdania z przeglądu są różnej wielkości, za przedłożenie to pobiera się najwyższą należność z należności mających zastosowanie do tych wnioskodawców.

W przypadku gdy przedkładane jest wspólne sprawozdanie z przeglądu, posiadacze zezwolenia powinni dołożyć wszelkich starań, aby podzielić należność w sposób sprawiedliwy, przejrzysty i niedyskryminujący, w szczególności w odniesieniu do MŚP.

Agencja wystawia jedną fakturę obejmującą należność podstawową i wszelkie mające zastosowanie należności dodatkowe.";

3)
załączniki VI i VII zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Rozporządzenie (WE) nr 340/2008 ostatnio zmienione rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2015/864 3  stosuje się do wniosków złożonych przed dniem 15 lipca 2018 r.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 22 czerwca 2018 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

"ZAŁĄCZNIK VI

Opłaty z tytułu złożenia wniosku o udzielenie zezwolenia na mocy art. 62 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006

Tabela 1

Opłaty standardowe

Opłata podstawowa 54 100 EUR
Dodatkowa opłata za jedną substancję 10 820 EUR
Dodatkowa opłata za jedno zastosowanie 48 690 EUR

Tabela 2

Opłaty ulgowe dla średnich przedsiębiorstw

Opłata podstawowa 40 575 EUR
Dodatkowa opłata za jedną substancję 8 115 EUR
Dodatkowa opłata za jedno zastosowanie 36 518 EUR

Tabela 3

Opłaty ulgowe dla małych przedsiębiorstw

Opłata podstawowa 24 345 EUR
Dodatkowa opłata za jedną substancję 4 869 EUR
Dodatkowa opłata za jedno zastosowanie 21 911 EUR

Tabela 4

Opłaty ulgowe dla mikroprzedsiębiorstw

Opłata podstawowa 5 410 EUR
Dodatkowa opłata za jedną substancję 1 082 EUR
Dodatkowa opłata za jedno zastosowanie 4 869 EUR

ZAŁĄCZNIK VII

Należności z tytułu przeglądu zezwolenia na mocy art. 61 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006

Tabela 1

Należności standardowe

Należność podstawowa 54 100 EUR
Dodatkowa należność za jedną substancję 10 820 EUR
Dodatkowa należność za jedno zastosowanie 48 690 EUR

Tabela 2

Należności ulgowe dla średnich przedsiębiorstw

Należność podstawowa 40 575 EUR
Dodatkowa należność za jedną substancję 8 115 EUR
Dodatkowa należność za jedno zastosowanie 36 518 EUR

Tabela 3

Należności ulgowe dla małych przedsiębiorstw

Należność podstawowa 24 345 EUR
Dodatkowa należność za jedną substancję 4 869 EUR
Dodatkowa należność za jedno zastosowanie 21 911 EUR

Tabela 4

Należności ulgowe dla mikroprzedsiębiorstw

Należność podstawowa 5 410 EUR
Dodatkowa należność za jedną substancję 1 082 EUR
Dodatkowa należność za jedno zastosowanie 4 869 EUR"
1 Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1.
2 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 340/2008 z dnia 16 kwietnia 2008 r. w sprawie opłat i należności wnoszonych na rzecz Europejskiej Agencji Chemikaliów na mocy rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) (Dz.U. L 107 z 17.4.2008, s. 6), ostatni zmienione rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2015/864 (Dz.U. L 139 z 5.6.2015, s. 1).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/864 z dnia 4 czerwca 2015 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 340/2008 w sprawie opłat i należności wnoszonych na rzecz Europejskiej Agencji Chemikaliów na mocy rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) (Dz.U. L 139 z 5.6.2015, s. 1).

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2018.160.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2018/895 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 340/2008 w sprawie opłat i należności wnoszonych na rzecz Europejskiej Agencji Chemikaliów
Data aktu: 22/06/2018
Data ogłoszenia: 25/06/2018
Data wejścia w życie: 15/07/2018