Decyzja wykonawcza 2018/748 w sprawie poddania nowej substancji psychoaktywnej 1-(4-cyjanobutylo)-N-(2-fenylopropan-2-ylo)-1H-indazolo-3-karboksyamid (CUMYL-4CN-BINACA) środkom kontroli

DECYZJA WYKONAWCZA RADY (UE) 2018/748
z dnia 14 maja 2018 r.
w sprawie poddania nowej substancji psychoaktywnej 1-(4-cyjanobutylo)-N-(2-fenylopropan-2-ylo)-1H-indazolo-3-karboksyamid (CUMYL-4CN-BINACA) środkom kontroli

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając decyzję Rady 2005/387/WSiSW z dnia 10 maja 2005 r. w sprawie wymiany informacji, oceny ryzyka i kontroli nowych substancji psychoaktywnych 1 , w szczególności jej art. 8 ust. 3,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego 2 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 6 decyzji 2005/387/WSiSW sprawozdanie na temat oceny zagrożeń dotyczące nowej substancji psychoaktywnej 1-(4-cyjanobutylo)-N-(2-fenylopropan-2-ylo)-1H-indazolo-3-karboksyamid ("CUMYL-4CN-BINACA") zostało sporządzone w ramach sesji specjalnej komitetu naukowego Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii w poszerzonym składzie oraz przedłożone Komisji i Radzie w dniu 14 listopada 2017 r.

(2) CUMYL-4CN-BINACA jest syntetycznym kannabinoidem. Wywołuje skutki podobne do THC, który odpowiada za główne skutki psychoaktywne konopi, ale CUMYL-4CN-BINACA dodatkowo wykazuje zagrażającą życiu toksyczność. Wysoka siła działania CUMYL-4CN-BINACA, z jednej strony, oraz fakt, że może stanowić dużą lub nieznaną zmienną część mieszanek do palenia, z drugiej strony, oznacza, że niesie ze sobą znaczące ryzyko zatrucia.

(3) CUMYL-4CN-BINACA jest dostępna w Unii co najmniej od października 2015 r. i została wykryta w 11 państwach członkowskich. Ze względu na charakter CUMYL-4CN-BINACA przypadki wykrycia mogą być zaniżone, ponieważ CUMYL-4CN-BINACA nie jest rutynowo poszukiwana. W większości przypadków CUMYL-4CN-BINACA konfiskowano w postaci proszku lub materiału roślinnego, były jednak również, choć rzadsze, przypadki konfiskat w innych formach fizycznych, na przykład kartoników nasączonych roztworem tej substancji. Na terytorium Unii dokonano ponad 270 konfiskat.

(4) Dwa państwa członkowskie zgłosiły 11 przypadków śmiertelnych związanych z CUMYL-4CN-BINACA. W co najmniej pięciu przypadkach śmiertelnych CUMYL-4CN-BINACA była przyczyną śmierci albo prawdopodobnie przyczyniła się do śmierci. Ponadto dwa państwa członkowskie zgłosiły pięć przypadków ostrego zatrucia bez skutku śmiertelnego związanych z CUMYL-4CN-BINACA. Ze względu na charakter CUMYL-4CN-BINACA zarówno przypadki zatrucia bez skutku śmiertelnego, jak i przypadki śmierci związane z CUMYL-4CN-BINACA mogą być w niedostatecznym stopniu wykrywane, a dane ich dotyczące - zaniżone.

(5) Nie ma informacji dotyczących udziału przestępczości zorganizowanej w produkcji, dystrybucji, nielegalnym handlu i dostawach CUMYL-4CN-BINACA w Unii. Dostępne dane sugerują, że CUMYL-4CN-BINACA jest produkowana przez przedsiębiorstwa chemiczne znajdujące się w Chinach.

(6) CUMYL-4CN-BINACA zazwyczaj sprzedawana jest w niewielkich i hurtowych ilościach w sklepach z "dopalaczami" jako tzw. "dopalacze", jako mieszanka do palenia lub jako proszek, a także w internecie jako tzw. "legalny" zamiennik konopi. Substancja jest również prawdopodobnie sprzedawana bezpośrednio na rynku niedozwolonych środków odurzających. Ponieważ na opakowaniach takich produktów rzadko podawany jest skład, większość użytkowników jest nieświadoma, że zażywa CUMYL-4CN-BINACA lub nawet kannabinoidy syntetyczne ogólnie.

(7) CUMYL-4CN-BINACA nie ma w Unii - ani, jak się wydaje, gdzie indziej - uznanego zastosowania medycznego u ludzi lub u zwierząt. Poza wykorzystywaniem CUMYL-4CN-BINACA w analitycznych materiałach referencyjnych oraz w badaniach naukowych nic nie wskazuje na to, że może być ona stosowana do jakichkolwiek innych celów.

(8) W sprawozdaniu na temat oceny zagrożeń ustalono, że dalsze badania mogłyby pozwolić na uzyskanie odpowiedzi na wiele pytań związanych z CUMYL-4CN-BINACA, wynikających z braku danych na temat ryzyka dla zdrowia jednostki, ryzyka dla zdrowia publicznego lub ryzyka społecznego. Dostępne dowody i informacje na temat zagrożeń dla zdrowia i zagrożeń społecznych, jakie niesie ze sobą ta substancja, stanowią jednak dostateczne uzasadnienie, aby objąć CUMYL-4CN-BINACA środkami kontroli w całej Unii.

(9) CUMYL-4CN-BINACA nie jest wymieniona w wykazie substancji poddanych kontroli w ramach konwencji Narodów Zjednoczonych o środkach odurzających z 1961 r. oraz konwencji Narodów Zjednoczonych o substancjach psychotropowych z 1971 r. CUMYL-4CN-BINACA nie jest obecnie poddawana ocenie w ramach systemu Narodów Zjednoczonych.

(10) Zważywszy na fakt, że dziewięć państw członkowskich kontroluje CUMYL-4CN-BINACA na mocy krajowych przepisów dotyczących kontroli narkotyków, a pięć państw członkowskich stosuje w celu jej kontroli inne przepisy, poddanie CUMYL-4CN-BINACA środkom kontroli w całej Unii pomogłoby uniknąć pojawienia się przeszkód w transgranicznym egzekwowaniu prawa i współpracy sądowej, a także pomogłoby w ochronie przed zagrożeniami, które pojawiają się w wyniku dostępności i używania CUMYL-4CN-BINACA.

(11) Decyzja 2005/387/WSiSW powierza Radzie uprawnienia wykonawcze mające na celu szybkie i oparte na wiedzy fachowej reagowanie na poziomie Unii na pojawianie się nowych substancji psychoaktywnych, wykrywanych i zgłaszanych przez państwa członkowskie, poprzez poddawanie tych substancji środkom kontroli w całej Unii. Ponieważ spełnione są warunki oraz procedura zainicjowania wykonywania tych uprawnień wykonawczych, należy przyjąć decyzję wykonawczą, aby poddać CUMYL-4CN-BINACA środkom kontroli w całej Unii.

(12) Dania jest związana decyzją 2005/387/WSiSW, zatem uczestniczy w przyjęciu i stosowaniu niniejszej decyzji, która wykonuje decyzję 2005/387/WSiSW.

(13) Irlandia jest związana decyzją 2005/387/WSiSW, zatem uczestniczy w przyjęciu i stosowaniu niniejszej decyzji, która wykonuje decyzję 2005/387/WSiSW.

(14) Zjednoczone Królestwo nie jest związane decyzją 2005/387/WSiSW, a zatem nie uczestniczy w przyjęciu i stosowaniu niniejszej decyzji, nie jest nią związane ani jej nie stosuje,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Nową substancję psychoaktywną 1-(4-cyjanobutylo)-N-(2-fenylopropan-2-ylo)-1H-indazolo-3-karboksyamid ("CUMYL-4CN-BINACA") poddaje się środkom kontroli w całej Unii.

Artykuł  2

Do dnia 23 maja 2019 r. państwa członkowskie podejmą niezbędne środki, zgodnie ze swoim prawem krajowym, w celu poddania CUMYL-4CN-BINACA środkom kontroli i sankcjom karnym przewidzianym w ich prawodawstwie, zgodnie ze swoimi zobowiązaniami w ramach konwencji Organizacji Narodów Zjednoczonych o substancjach psychotropowych z 1971 r.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Niniejszą decyzję stosuje się zgodnie z Traktatami.

Sporządzono w Brukseli dnia 14 maja 2018 r.
W imieniu Rady
E. ZAHARIEVA
Przewodniczący
1 Dz.U. L 127 z 20.5.2005, s. 32.
2 Opinia z dnia 3 maja 2018 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzedowym).

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2018.125.10

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2018/748 w sprawie poddania nowej substancji psychoaktywnej 1-(4-cyjanobutylo)-N-(2-fenylopropan-2-ylo)-1H-indazolo-3-karboksyamid (CUMYL-4CN-BINACA) środkom kontroli
Data aktu: 14/05/2018
Data ogłoszenia: 22/05/2018
Data wejścia w życie: 23/05/2018